mijn fjord kan de telgang!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 22:06

Ik was net op buitenrit met Evita, een fjord die ik nu 2 weken heb. Onderweg dacht ik dat ik aan het draven was, al was me al opgevallen dat het wat anders voelde maar ik dacht dat dat door onbalans oid. kwam.

Op een gegeven moment moest ik een voorbijganger met hond passeren, dus ging ik in stap over, en die vrouw zei dat ze het zo leuk vond dat ik dat stuk in telgang ging.....

nog nooit op een paard gezeten wat de telgang kan, das toch dat voor en achterbeen tegelijk naar voren komen?
en dat schijnt toch lekker door te zitten?

ik heb het later nog eens geprobeerd, maar kan het verschil tussen telgang en draf niet echt voelen, en qua doorzitten voelde ik ook geen verschil met de draf.

maar zijn er bepaalde hulpen voor de telgang? hoort het sneller of langzamer te gaan dan de draf? er zijn toch ook telgang-races?
zijn er veel fjorden die de telgang ook kunnen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:08

RT-D --> RT-P

Bestek

Berichten: 3167
Geregistreerd: 04-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:10

Ehm. Telgang en draf merk je overduidelijk wel.. Alleen al de snelheid, telgang gaat in de meeste gevallen veel harder dan de galop.

Wist overigens niet eens dat Fjorden die ook beheersen. Telgang is een moeilijk er uit te rijden gang dus vind het knap dat iemand die de verschillen tussen draf en telgang niet weet hem eruit gekregen heeft...

Als het echt zo was, leuk voor je .

DuckyMjöll
Berichten: 573
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Gelderland

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:13

Grappig dat je Fjord dat kan!
In de ijslanderwereld zijn er ook wedstrijden voor, maar denk niet dat je met een Fjord daaraan mee mag doen.
Ik weet de hulpen voor telgang niet echt, mijn moeders ijslander doet het vanzelf eigenlijk ..

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 22:13

misschien dat de voorbijganger de tolt bedoelde?
geen idee, ik merkte niet veel verschil....

Britt

Berichten: 18901
Geregistreerd: 18-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:14

Hmm telgang zit beroerd is me al vaker verteld
en het is idd linkervoor en achter tegelijk en rechter voor en achter tegelijk bewegen.. en het gaat idd hard!
fjorden kunnen het wel beheersen hoor dieuwke, heel vroeger beheersten alle paarden tolt en telgang dus wat dat betreft

Annemeik

Berichten: 4247
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:42

Telgang kun je meestal wel goed voelen, je kont zwaait dan van links naar rechts. Maar telgang is vaak niet gewenst bij paarden behalve dan ijslanders en andere gangen paarden.

Paarden die te overhaast stappen kunnen gaan telgangen, meestal zijn die paarden jong of slap in de spieren op de achterhand (in de z dressuur gaan paarden vaak telgangen wanneer zij verzameld moeten gaan stappen en teveel van voren worden tegengehouden).

Ik weet niet of je blij bent met de telgang? Ik zou het bij mijn paarden niet graag zien, maar als je gewoon recreatief rijd en het vaker wil doen kun je iemand vragen je erin te trainen zodat je het ook op hulpen kan laten gebeuren.

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:59

Dieuwke1989 schreef:
Alleen al de snelheid, telgang gaat in de meeste gevallen veel harder dan de galop.


Telgang gaat toch niet harder dan de galop? Mijn paard doet telgang namelijk, maar dat doet 'ie in stap..

Bedoelen jullie niet tölt?

Bij mijnes is het inderdaad niet gewenst, maar hij is juist precies het tegenovergestelde van wat jij beschrijft Annemeik Cook doet het juist als je hem te veel los laat van voor.. Dan wordt ie lang en gaat hij telgangen.

BrittKitt, telgang vind ik niet beroerd zitten..

Iejoortje
Berichten: 187
Geregistreerd: 24-02-06

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:24

Zelf zou ik niet zo blij zijn met telgang (tolt wel!) . Elk paard kan telgangen, wat meestal een teken van spanning in de rug is.

Gr.Pien

Chann

Berichten: 7173
Geregistreerd: 10-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:29

Bij ons op de manege is een pony die in draf 'telgangt'.
Ze is nu te klein en ik rij niet meer op d'r, maar toen ik nog wel eens op d'r reed wist ik ook amper wat telgang was. Ik wist niet wat me overkwam in die draf, het zat echt níét!
Je wordt [zoals al gezegd is] heen en weer geslingerd, doorzitten gaat al helemaal niet lekker en het is heel moeilijk om het er inderdaad uit te rijden.
Die pony was 't zó gewend (alleen beginners konden op d'r qua grootte), dat ze eigenlijk niet meer kon draven.

Het kan zijn dat ze tölt bedoelde, telgang voel je iig wel duidelijk en 't zit niet lekker [mijn mening].
Met telgang zou ik zelf niet blij zijn, tölt zou wel erg leuk zijn.

Bestek

Berichten: 3167
Geregistreerd: 04-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:41

abigaillover schreef:
Dieuwke1989 schreef:
Alleen al de snelheid, telgang gaat in de meeste gevallen veel harder dan de galop.


Telgang gaat toch niet harder dan de galop? Mijn paard doet telgang namelijk, maar dat doet 'ie in stap..

Bedoelen jullie niet tölt?



Mij is verteld dat de telgang in tempo van stap tot harder dan galop kan doen, maar in de meeste gevallen heel erg hard gaat.

Ik denk dat je in een tolt met tacktfout hebt gezeten, dat voelt ongeveer als draf..

Seriing

Berichten: 7
Geregistreerd: 23-12-05

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:46

mijn draver gaat soms ook in telgang als hij druk word.
ik merk het wel heel erg als hij in telgang gaat
gelukkig doet ie dit niet zo vaak

moi_gitte

Berichten: 196
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Wijchen!!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:24

abigaillover schreef:
Dieuwke1989 schreef:
Alleen al de snelheid, telgang gaat in de meeste gevallen veel harder dan de galop.


Telgang gaat toch niet harder dan de galop? Mijn paard doet telgang namelijk, maar dat doet 'ie in stap..

Bedoelen jullie niet tölt?

Bij mijnes is het inderdaad niet gewenst, maar hij is juist precies het tegenovergestelde van wat jij beschrijft Annemeik Haha! Cook doet het juist als je hem te veel los laat van voor.. Dan wordt ie lang en gaat hij telgangen.

BrittKitt, telgang vind ik niet beroerd zitten..



inderdaad, telgang hoeft egt niet harder te gaan als galop, als je pony los komt van te teugel ofzo kan di ook in telgang gaan lopen. blij ben je daar niet mee want het is slecht voor de rug als ze het doen in stap.

paardjuh

Berichten: 3987
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Vasse

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:00

Misschien was ut tolt??

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:07

Wat een ontdekking! Kun je er een keer een filmpje of foto's van maken? Ik ben wel benieuwd eigenlijk. Lachen
Laatst bijgewerkt door Jessie88 op 23-06-06 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:09

als de telgang langzaam gereden wordt heet het zweinenpass.
dat is bij ijslanders niet gewent omdat de telgang een snelle gang is.
( flinke galop)
de tölt is een andere vier takt daar is het zo dat er steeds maar 1 been op de grond staat. zo krijg je dus de stille gang.
in telgang wordt je van links naar rechts gehobbeld en het zit niet super.
het verschil moet je echt duidelijk voelen.

@ ts misschien kun je in de buurt vragen aan iemand die een gangen paard rijd om eens te kunnen kijken.
telgang kan ook wijzen op een vast zittende rug of andere niet soepelen ledenmaten.

gr.

atair12
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-07-06

grappig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:29

Haha! wat grappig ken je fjord dat egt
Pling

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:36

Ik denk dat je misschien niet teveel waarde moet hechten aan wat die voorbijganger zei... Het verschil tussen telgang en draf voel je echt heel duidelijk. Ook in de tolt (puntjes op de ' o' e.d. werken niet; Grrr) kan je eigenlijk niet lichtrijden, dus ik denk dat het gewoon draf was eigenlijk. Wees daar ook maar blij om; het is niet bepaald gewenst bij een fjord.

_Pansy_

Berichten: 2492
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Overijssel

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:44

ik heb ook wel een paar keer in tölt gezeten, en ook in telgang, maar ik vond die telgang voor geen meter zitten, en voelde het verschil met draf erg goed Tong uitsteken
ik vond het verschil van draf en tölt minder, maar tölt zit heel rustig, heerlijk stil.
dus het verschil is als het goed is wel goed te voelen.

polbo

Berichten: 939
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Friesland

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:50

Wij hadden vroeger een draver op de manage en die ging soms ook in telgang.
Het zat echt voor geen meter (net of je op een wandelende eend zat Tong uitsteken) maar ze deed het altijd als ze harder wilde en dat niet mocht.
Dan moet je weer een hele opstopping maken zodat ze langzamer ging en weer normaal in draf ging.
Het verschil tussen draf en telgang is wel duidelijk te voelen.

ZitAa

Berichten: 1076
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Monkeytown

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:59

Misschien had die vrouw er wel helemaal geen verstand van, en zegt ze zomaar iets omdat ze er ooit over heeft gehoord of heeft gezien op tv Knipoog

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 23:06

tja vast

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:31

Misschien dat ik wat overbodige dingen zeg, en ik heb er eigenlijk ook niet echt verstand van hoor Lachen

Telgangen is lateraal. Het paard verzet zijn benen aan dezelfde kant tegelijk. (Dus linksvoor en linksachter tegelijk, en daarna rechtsvoor en rechtsachter)
Dit kan stappend zijn, zonder zweefmoment, maar ook op draftempo of in vliegende rentelgang (en dat gaat HARD!)

De laterale gang komt vaak door een stijve rug, en als je het veel rijdt blijft die rug ook stijf. Het is daarom niet verstandig om veel rentelgang te trainen en ook in de andere snelheden is het meestal niet gewenst.

Ik kan zelf het verschil niet echt goed voelen, daar ben ik niet geoefend genoeg voor. Ik voel wel verschillen maar weet nog niet precies wat waarbij hoort. Zeker bij ijsjes en fjordjes met korte en vrij vlakke gangen kan het best goed dat je het verschil niet zo goed voelt.

Wel weet ik de hulpen 'tegen' telgang: laten ontspannen, rustig tempo houden, de rug soepel maken en regelmatig ook wat bochtjes sturen (want een laterale gang is vooral geschikt om rechtdoor te gaan, echt wendbaar is een paard niet)

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:07

Als ik jou was zou ik er niet blij mee zijn. En ik zou het ook niet expres nog een keer doen. Fjorden horen niet te telgangen, er zijn maar een paar rassen die het wel doen. Een van onze friese doet het ook als ze gespannen raakt en wij proberen het er echt uit te rijden, maar dat is wel zo moeilijk. Het is niet dat ik je wil afkraken, maar weet niet hoe het bij fjorden zit. Maar zodra een fries telgant mag hij niet opgenomen worden in het stamboek. Ik weet ook niet of je wedstrijde gaat rijden of rijd of wil rijden, Maar dan moet hij dit niet gaan doen.

Charaz

Berichten: 24378
Geregistreerd: 12-04-02

Re: mijn fjord kan de telgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:22

Zoals hier al staat, ik zou er niet blij mee zijn.