Wie wil het exterieur van mijn paard beoordelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:25

Renske20,

Ik vind Q heel mooi gebouwd, valt wel op dat hij nogal steil gekoot is, misschien had zijn hals iets vertikaler ingestoken gekunt.

Gek want onder het zadel heeft hij juist weer heel veel front!

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:27

Renske20 schreef:
vind samsam trouwens echt een plaatje!al lijken zn benen op de rijfoto's veel langer dan op deze foto
het paard van paardje staat


Toch hebben we iets kortbenig al eerder als commentaar op een soort pavo-cup gehad, dus dat klopt wel.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:33

Renske20, wat is de afstamming van dit paard eigenlijk?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:45

Quentin is een BWP'er: Jewel's Magic Owl x Eclatant

Magic owl is niet zo bekend, heeft niet lang gedekt(is vroeg overleden ivm ongeluk ofzo is me ooit verteld Verward ) maar die stamt weer af van Oula Owl(iets bekender, iig wel in Belgie)
achter zn moeder zit ook nog Epigoon(Amor)

nog een foto gevonden, alleen zie je ook hier zn hals niet goed, en lijkt ie nog smaller dan hij is
verder toont ie onder t zadel en aan de longe idd heel anders dan wanneer hij zo staat.

hij staat wat ongelukkig, zo net na het wassen
Afbeelding


en 1tje waar hij aan de longe loopt(meer en betere rij&longeerfoto's onderaan in profiel, anders wordt dit topic zo vol met al die foto's)
Afbeelding

Sambooo
Berichten: 132
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:04

Wow! Quentin! Check die (achter)beentjes!!! Mooi paard joh!

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:10

srry ask btje zuur overkwam mensjes, maar ik wilde ff mijn mening verkondigen en ik werd weggejaagd...:S
maar ja, ik rij mijn paardje leiver met halster en touw dan met stang en trens. je hebt wel gelijk: int z word t moejlik proeven rijden zonder. mijn welgemeende excuses daarvoor...Geld, geld!

maar die laatse pony!!! woohooohooow!!!!! lopen kan die wel! asdie dit onder het zadel ook doet, dan zul je er wel op zitte vanne: *glimglim* Haha!
srry, ik kon t niet laten tg ng comm. op dit beestje te leveren, en srry ask te eerlijk ben. ik moet ook mijn conclusies trekken uit wat ik op jullie foto's zien.

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:13

Misschien moet je je boodschappen nog eens doorlezen voor je ze plaatst, dan kun je direct die nare msn-taal vervangen!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 19:15

PingWing schreef:
srry ask btje zuur overkwam mensjes, maar ik wilde ff mijn mening verkondigen en ik werd weggejaagd...:S
maar ja, ik rij mijn paardje leiver met halster en touw dan met stang en trens. je hebt wel gelijk: int z word t moejlik proeven rijden zonder. mijn welgemeende excuses daarvoor...Geld, geld!

maar die laatse pony!!! woohooohooow!!!!! lopen kan die wel! asdie dit onder het zadel ook doet, dan zul je er wel op zitte vanne: *glimglim* Haha!
srry, ik kon t niet laten tg ng comm. op dit beestje te leveren, en srry ask te eerlijk ben. ik moet ook mijn conclusies trekken uit wat ik op jullie foto's zien.

Je berichtje leest wat moeilijk Knipoog

Ik vroeg wat jullie er van vonden, dus uiteraard mag je je mening geven Haha! Wel denk ik dat elk paard ook positieve punten heeft en ik vind het jammer dat er alleen geken is naar wat niet goed is. Ook vind ik het jammer dat je niet gezegd hebt wat de voor- en nadelen zijn van de dingen die je genoemd hebt.

Anne_GTI

Berichten: 18206
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:17

auw ier noe allemoale plat goat proatn is d'r gieniene meer die d'r nog wat va begrip. Kuj ok hollands skriem? Dan begriept wulle tenminste allemoale woar ait over hebt.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:18

paardje, je 4e foto heeft tegenlicht, dat maakt het beoordelen wat lastiger, heb je nog meer foto's?of een rij/longeerfoto vanaf de zijkant gemaakt?
ben wel benieuwd hoe je paard er dan uitziet!

pingwing, je hebt t over de laatste pony, als je daarmee Quentin bedoeld(op de foto aan de longe hierboven) das een paard van 1.71 Knipoog maar hij kan ook zo onder t zadel lopen Lachen

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 19:25

Renske20 schreef:
paardje, je 4e foto heeft tegenlicht, dat maakt het beoordelen wat lastiger, heb je nog meer foto's?of een rij/longeerfoto vanaf de zijkant gemaakt?
ben wel benieuwd hoe je paard er dan uitziet!

Ik zag het ja Bloos! Sorry, ik heb (nog) geen betere foto´s. Alleen van vorig jaar. Dit is de enige die redelijk vanaf de zijkant is genomen. Let niet op zijn achterbeen, hahaha
Afbeelding

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:29

Quentin heeft best een zware hals aanzet. Verder een mooi paard in de verhoudingen! Lachen

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:34

PingWing schreef:
srry ask btje zuur overkwam mensjes, maar ik wilde ff mijn mening verkondigen en ik werd weggejaagd...:S
maar ja, ik rij mijn paardje leiver met halster en touw dan met stang en trens. je hebt wel gelijk: int z word t moejlik proeven rijden zonder. mijn welgemeende excuses daarvoor...Geld, geld!

maar die laatse pony!!! woohooohooow!!!!! lopen kan die wel! asdie dit onder het zadel ook doet, dan zul je er wel op zitte vanne: *glimglim* Haha!
srry, ik kon t niet laten tg ng comm. op dit beestje te leveren, en srry ask te eerlijk ben. ik moet ook mijn conclusies trekken uit wat ik op jullie foto's zien.


Ik denk dat het voor jou tijd wordt om eens goed je penny's door te lezen, en dan praten we weer verder. En afkraken valt niet onder te eerlijk zijn. Het is echt niet zo dat er niks positiefs aan zo'n paard is.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:27

paardje op die foto toont ie idd een stuk beter, leuk beestje om te zien zo alleen jammer dat ie nog schuin van voren is gemaakt, snel nieuwe foto's maken dus Knipoog


nog ff een vraagje over Quentin, is hij ivm zn bouw geschikt voor dressuur, en tot welk niveau ongeveer, en dezelfde vraag maar dan voor springen
ben benieuwd Lachen

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 20:33

Renske20 schreef:
paardje op die foto toont ie idd een stuk beter, leuk beestje om te zien zo alleen jammer dat ie nog schuin van voren is gemaakt, snel nieuwe foto's maken dus Knipoog


nog ff een vraagje over Quentin, is hij ivm zn bouw geschikt voor dressuur, en tot welk niveau ongeveer, en dezelfde vraag maar dan voor springen
ben benieuwd Lachen

Ik heb er geen verstand van, maar ik denk dat hij het met zijn draf in de dressuur wel vrij ver kan schoppen.

Even een vraagje voor de foto: Ik ga proberen morgen foto´s te maken (niet onder het rijden, want ik rijd morgen niet). Moet ik het dan precies vanaf de zijkant maken en in open stand?

Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 11:07

Hallo paardje,

Wat mij persoonlijk aan jouw paard opvalt is dat het niet in evenwicht gebouwd is en dat het lijkt ofdat hij op de achterhand loopt maar dit is in mijn ogen niet het geval ( staat op de foto met 1 voorbeen nog aan de grond)

Maar het belangrijkste is dat jij er gelukkig mee bent en er hopenlijk veel plezier en prestaties mee mag beleven. Lachen

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 11:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik wil ook wel even weten wat jullie van mijn paardje zijn exterieur vinden
hij is 5 jaar en heeft nog weinig spier massa

suppie
Berichten: 406
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:15

Nou ik vind jiron gewoon een goed paard en als je hem in het echt ziet klopt hij veel meer. Op deze foto's is niet duidelijk te zien hoe hij er echt uit ziet en taiga het is wel een foto van vorig jaar ik heb hem al een tijdje niet meer zien lopen en gewoon gezien maar zal vast wel mooier en beter geworden zijn.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 18:46

taiga schreef:
Hallo paardje,

Wat mij persoonlijk aan jouw paard opvalt is dat het niet in evenwicht gebouwd is en dat het lijkt ofdat hij op de achterhand loopt maar dit is in mijn ogen niet het geval ( staat op de foto met 1 voorbeen nog aan de grond)

Maar het belangrijkste is dat jij er gelukkig mee bent en er hopenlijk veel plezier en prestaties mee mag beleven. Lachen

Daarom zei ik al dat je niet op zijn achterbeen moet letten (die is idd nogal achter de massa). Het gaat mij om de bouw van mijn paard. Ik heb vandaag nieuwe foto´s gemaakt. Ik probeer ze vanavond nog hier te zetten.

germie

Berichten: 26036
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:07

Allereerst de vos van de topicstarter:
De schoft lijkt vrij hoog te zijn, en de rug wat kort. De lendenen zijn normaal, dus zeg maar 20 punten. Bij het kwpn is 20 punten gemiddeld, daarboven is slechter dan gemiddeld en daaronder is beter dan gemiddeld. Maar als je bijvoorbeeld op 10 uitkomt is het weer te extreem.
Het kruis is recht, 25 punten (kijkend van zitbeenknobbel schuin naar boven, op de eerste foto loopt precies de lichte glans er over om het zo maar te zeggen, lastig uit te leggen zonder tekening).
Schouder is steil, 27 punten.
Lengte van het kruis lijkt ook nog vrij kort, 24 punten.
De nek is vrij kort, de kaak vrij zwaar. De stand van de hals is vrij normaal, de halslengte wat kort.
De benen lijken ook wat kort. De kootstand is wat steil, korte koten. Linksvoor lijkt minder steil dan rechtsvoor.
Het achterbeen lijkt wat recht. De voorbenen lijken een normale stand te hebben, niet bokbenig, mooi recht, niet onderstandig. De hals is overigens wel bespierd in de bovenlijn.
Het paard is gewoon geen keuringstopper, maar foto's kunnen vertekenen, en als een supermooi paard tussen de oren niet wil werken heb je er niets aan.

DAn nu het paard van samsam: Eerste indruk, mooi paard, op de eerste foto minder dan op de tweede foto. Heel ander type, duidelijk wat langer.
Te beginnen bij het hoofd en de nek, een zware kaak, nog zwaarder dan de eerder besproken vos. De nek is ook vrij kort. De hals is zwaar, onderhals, op de bovenste foto. OP de tweede foto een heel ander beeld, hals is mooi gevormd. De stand van de hals is normaal, zeg 20 punten. Op de tweede foto neigte de halslengte naar ietsje lang, 18 punten. OP de eerste foto lijkt de hals veel korter. Bovenste foto is duidelijk minder dan de onderste foto. Lage schoft, 25 punten. Ruglengte normaal, wel een rechte rug.
Lenden normale lengte, ietsje week, 21 punten. Op de onderste foto kun je de iets weke lendenen zien, vanaf het dakje op het kruis zit een deukje naar de rug toe zeg maar.
Helling van het kruis normaal, 20 punten. Kruislengte goed, 17 punten.
Bespiering achterhand had meer gemogen. Voorbeen lijkt wat onderstandig. Vorm van het actherbeen is goed, misschien ietsje steil, op de tweede foto, maar op de eerste foto lijkt het been normaal.
Kootstand op de tweede foto: rechtsvoor duidelijk een lange weke koot. Zelfs een iets gebroken voetas. Vergelijk dit maar eens met de eerder besproken vos.
Achter lijkt de koot korter, staat het paard ook wat frans?
De 2 foto's geven beide toch wel een wat ander beeld, dus niet alles wat geconstateerd wordt hoeft waar te zijn. Knipoog

Het paard van Renske:
eerste wat opvalt is de halsstand, heel horizontaal. Nog wel een vrij korte nek, maar de kaak lijkt wel redelijk vrij te liggen. Bespiering van de hals lijkt wat magertjes.
Halslengte normaal. Schouder steil, 23. Veel schoft, 17.
Mooie rug, vrij normaal, 20 punten. Lendenen ook normaal. Helling van het kruis, normaal. Kruislengte wat kort, 25 punten. Stand voorbeen, ietsje onderstandig, been is verder recht. Achterbeen lijkt wat grover, en vrij recht, grof spronggewricht op de eerste foto. Kootstand normaal.

Als je deze 3 paarden moet gaan plaatsen op kwaliteit, dan moet je ze eigenlijk al in het echt zien. OP de derde plaats de vos. De eerste en tweede plaats zijn lastig. Het paard van Renske staat op de eerste foto wat ongunstig, maar op die 'wasfoto' lijkt het toch een heel mooi paardje. Hetzelfde geldt voor het paard van Samsam. Op de eerste foto komt het paard minder over dan op de tweede foto.

Het paard van Wenny is een totaal ander type (wat voor ras is het?), hele verticale hals, ook weer wat grof bij de kaak, dat 'driehoekje' zie je niet zeg maar. (kaak, hals, bespiering kun je een soort driehoekje van tekenen). Lengte van de hals is normaal, wel wat weinig bespierd avn boven. Schouder is steil, hoge schoft. De rug lijkt op de tweede foto strak, lendenen ietsje week. Achterbeen is steil. De kruisligging is normaal. Kootstand kun je niet beoordelen van deze foto's. Het paard lijkt in de beweging kort te zijn op de tweede foto, weinig ruggebruik, weinig kracht.

Het paard van paardje is totaal niet te beoordelen.

Nogmaals, paarden kun je eigenlijk niet beoordelen vanaf foto's. Je kunt wel zien of het paard je aanspreekt, of juist niet. Een paard moet in zijn geheel kloppen, aan bijna elk los onderdeeltje valt wel wat op te merken, maar het totaalbeeld moet kloppen.
Een voorbeeld, een heel groot paard, laten we zeggen, 1.85 die ook nog eens heel erg in het rechthoeksmodel staat, die moet een lange rug hebben, en ook lange lendenen, anders kan het paard niet lang zijn. Vaak klopt het totaalbeeld dan niet meer.
Verder moet een paard voor je willen werken, daar heb je meer aan dan een plaatje wat verder een rotbok is of continu blessures heeft.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 21:00

germie schreef:
Allereerst de vos van de topicstarter:
De schoft lijkt vrij hoog te zijn, en de rug wat kort. De lendenen zijn normaal, dus zeg maar 20 punten. Bij het kwpn is 20 punten gemiddeld, daarboven is slechter dan gemiddeld en daaronder is beter dan gemiddeld. Maar als je bijvoorbeeld op 10 uitkomt is het weer te extreem.
Het kruis is recht, 25 punten (kijkend van zitbeenknobbel schuin naar boven, op de eerste foto loopt precies de lichte glans er over om het zo maar te zeggen, lastig uit te leggen zonder tekening).
Schouder is steil, 27 punten.
Lengte van het kruis lijkt ook nog vrij kort, 24 punten.
De nek is vrij kort, de kaak vrij zwaar. De stand van de hals is vrij normaal, de halslengte wat kort.
De benen lijken ook wat kort. De kootstand is wat steil, korte koten. Linksvoor lijkt minder steil dan rechtsvoor.
Het achterbeen lijkt wat recht. De voorbenen lijken een normale stand te hebben, niet bokbenig, mooi recht, niet onderstandig. De hals is overigens wel bespierd in de bovenlijn.
Het paard is gewoon geen keuringstopper, maar foto's kunnen vertekenen, en als een supermooi paard tussen de oren niet wil werken heb je er niets aan.

Het paard van paardje is totaal niet te beoordelen.


Het paard van paardje heb je al beoordeeld Haha! , bedankt Lachen

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 22:11

Hier mijn nieuwe foto's, ik hoop dat jullie opnieuw willen kijken, hij heeft wel bandages om, ik hoop niet dat het erg is:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door paardje op 23-05-04 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 22:23

Die eerste lukt echt niet Verward Huilen
Wijziging: het is gelukt Haha!
Laatst bijgewerkt door paardje op 23-05-04 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Berichten: 18206
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:24

misschien is het handiger om eerst een "echte" foto te maken die ook te beoordelen is van de zijkant. Bv. zoiets (is trouwens een jaarling, lastig te beoordelen dus.)

Afbeelding

eigenlijk had het linkervoorbeen nog iets terug gemoeten, maar ala...

ik zou zeggen germie: leef je uit!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:02

Iemand die wat wil zeggen over Magic?

Afbeelding

Afbeelding