Bloedpaarden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:11

ArwenLune schreef:
Als iedere gebruiker dat advies op zou volgen, Sprintje, dan zou 65% van de KWPN fokker straks regelrecht voor de slager fokken. Ik vind dat er weer behoorlijk kleinerend over eindgebruikers word gesproken.


Dat zo heel erg zonde zijn, MAAR als slechts 1 % v/d paarden echte toppers zijn dan worden dat er nog minder als je doel niet is om een absolute topper te fokken!

Een paard is geen product wat op bestelling geleverd kan worden. De 1 wil dat de ander wil dat, zo is er altijd wel weer wat. Wat ik wil aangeven is juist dat er meer rassen zijn dan het KWPN die voor andere doelen weer beter geschikt zijn! Van mijn kant uit niets neerbuigends aan hoor! Ieder paard heeft zijn charmes, of het nu een belg is of een minishet Knipoog

Oja even offtopic: ik heb ook met een volboed arabier en engels volbloed gereden, beide niet braaf in het bos. De KWPN-ers waar ik mee het bos in ben geweest waren wél braaf... (maar goed wat is je definitie van braaf, als het Jazz-je waar ik mee rij ergens niet langs wil een beetje loopt te draaikonten en uiteindelijk gaat vind ik haar superbraaf, maar een ander krijgt nachtmerries van het draaikonten... Haha! Knipoog )
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 06-05-04 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:15

ceasario schreef:
Wat heeft Anky daar mee van doen.

De paardensport is groter dan een bak van 20 bij 40.


En de paardensport is ook zeker groter dan de topsport alleen! Wat volgens mij in jouw ogen het enigste belangrijke is....amateurs doen er niet toe, of wel? Ach ja, wij angsthazerige amateurs....wat schiet de fokkerij daar nou mee op toch, we zouden verboden moeten worden. Stoom uit je oren

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:18

Citaat:
Als mensen graag een super koel karakter willen boven kwaliteit in beweging, uitstraling, gummie en electriciteit, kunnen ze toch altijd nog een uitstap maken naar een ander ras dan het KWPN


Ik denk dat veel mensen én én willen. En meewerkend karakter en die beweging en uitstraling.

Dus volgens jou is een Rubiquil die toch goedgekeurd is bij 2 stamboeken en grandprix loopt en heel koel/braaf in karakter is, kan dus niet bewegen heeft geen uitstraling en gummie en electriciteit omdat hij een koel karakter heeft?!?!?! Haha!
En zo zijn er nog wel meer hengsten (moet ik wel ff in mijn geheugen graven mijn kennis over hengste is ook weer niet zo geweldig Bloos! )

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:20

Sannie1980"]
[quote="ceasario schreef:
Wat heeft Anky daar mee van doen.

De paardensport is groter dan een bak van 20 bij 40.


En de paardensport is ook zeker groter dan de topsport alleen! Wat volgens mij in jouw ogen het enigste belangrijke is....amateurs doen er niet toe, of wel? Ach ja, wij angsthazerige amateurs....wat schiet de fokkerij daar nou mee op toch, we zouden verboden moeten worden. Stoom uit je oren
[/quote]

Onzin, tuurlijk hoeven de amateurs niet verboden te worden (val ik ook onder Clown )! Maar de vraag is moet je je fokdoelen op de amateurs instellen of op de top? Voor sommige rassen speelt een braaf karakter een heel erg grote rol, bij het KWPN speelt de topsport een heel erg grote rol. Zo is er, in mijn ogen, voor ieder wat wils. Het is niet zo dat er geen braafpaard meer te vinden is voor de amateur. Er zijn nog steeds ook zat brave KWPN-ers te vinden!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:22

Skipper schreef:
Citaat:
Als mensen graag een super koel karakter willen boven kwaliteit in beweging, uitstraling, gummie en electriciteit, kunnen ze toch altijd nog een uitstap maken naar een ander ras dan het KWPN


Ik denk dat veel mensen én én willen. En meewerkend karakter en die beweging en uitstraling.

Dus volgens jou is een Rubiquil die toch goedgekeurd is bij 2 stamboeken en grandprix loopt en heel koel/braaf in karakter is, kan dus niet bewegen heeft geen uitstraling en gummie en electriciteit omdat hij een koel karakter heeft?!?!?! Haha!
En zo zijn er nog wel meer hengsten (moet ik wel ff in mijn geheugen graven mijn kennis over hengste is ook weer niet zo geweldig Bloos! )


Ehhmmm, woorden verdraaien is ook een vak! Als je je geld er nog niet mee verdiend zou je het eens kunnen overwegen Haha!

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:22

Sprintje"]
[quote="Sannie1980"][quote="ceasario schreef:
Wat heeft Anky daar mee van doen.

De paardensport is groter dan een bak van 20 bij 40.


En de paardensport is ook zeker groter dan de topsport alleen! Wat volgens mij in jouw ogen het enigste belangrijke is....amateurs doen er niet toe, of wel? Ach ja, wij angsthazerige amateurs....wat schiet de fokkerij daar nou mee op toch, we zouden verboden moeten worden. Stoom uit je oren
[/quote]

Onzin, tuurlijk hoeven de amateurs niet verboden te worden (val ik ook onder Clown )! Maar de vraag is moet je je fokdoelen op de amateurs instellen of op de top? Voor sommige rassen speelt een braaf karakter een heel erg grote rol, bij het KWPN speelt de topsport een heel erg grote rol. Zo is er, in mijn ogen, voor ieder wat wils. Het is niet zo dat er geen braafpaard meer te vinden is voor de amateur. Er zijn nog steeds ook zat brave KWPN-ers te vinden!
[/quote]
Ik zou graag zien dat de fokkers met beide rekening houden. Het liefst een paard waar mijn broertje zo op weg kan rijden maar die ook door een "top" ruiter uit de stal gehaald kan worden.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:26

Sannie1980"]
[quote="Sprintje"][quote="Sannie1980"]
[quote="ceasario schreef:
Wat heeft Anky daar mee van doen.

De paardensport is groter dan een bak van 20 bij 40.


En de paardensport is ook zeker groter dan de topsport alleen! Wat volgens mij in jouw ogen het enigste belangrijke is....amateurs doen er niet toe, of wel? Ach ja, wij angsthazerige amateurs....wat schiet de fokkerij daar nou mee op toch, we zouden verboden moeten worden. Stoom uit je oren
[/quote]

Onzin, tuurlijk hoeven de amateurs niet verboden te worden (val ik ook onder Clown )! Maar de vraag is moet je je fokdoelen op de amateurs instellen of op de top? Voor sommige rassen speelt een braaf karakter een heel erg grote rol, bij het KWPN speelt de topsport een heel erg grote rol. Zo is er, in mijn ogen, voor ieder wat wils. Het is niet zo dat er geen braafpaard meer te vinden is voor de amateur. Er zijn nog steeds ook zat brave KWPN-ers te vinden!
[/quote]
Ik zou graag zien dat de fokkers met beide rekening houden. Het liefst een paard waar mijn broertje zo op weg kan rijden maar die ook door een "top" ruiter uit de stal gehaald kan worden.
[/quote]


Tja maar de kans dat je zo'n paard fokt is niet eens 1%!!! Je kan niet alles willen, wat Skipper ook al zegt. Een fokker denkt niet kom laten we eens een topper fokken met een K* karakter, alleen omdat dat stoer staat ofzo! Uiteindelijk wil denk ik iedereen wel een super lieve brave topper, maar dat is een utopie!

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:29

tuurlijk wil iedereen een braaf meewerkend paard die aan alle verdere eisen ook nog eens voldoet.....maar je hoeft dan toch niet te gaan kiezen tussen top en amateur? Waarom zou alleen een bloedpaard geschikt zijn voor de top? Als ik kan kiezen tussen een paard dat alles doet om zich voor mij in te zetten of een bloedpaard dan is de keuze snel gemaakt.

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:29

Sprintje schreef:
als slechts 1 % v/d paarden echte toppers zijn dan worden dat er nog minder als je doel niet is om een absolute topper te fokken!


Volgens mij fok je nooit echt een topper, een topper moet gemaakt worden. Er zijn zoveel meer factoren die bepalen of een paard een topper wordt. Zoals b.v. een passend karakter ruiter bij paard & vice versa natuurlijk, talent ruiter, omgeving, educatie, blessure's, omgang, etc. etc
En wanneer spreek je van een topper ? Olympische Spelen ?
Als Anky niet op Bonfire had gezeten had je er echt nooit wat van gehoord evenals een Salinero, volgens mij ?

Volgens mij moeten er gewoon paarden gefokt geworden met 3 goede gangen en niet 100 km/h kunnen draven & een galop als een ezel. Dan komen de toppers vanzelf wel bovendrijven.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:33

Mee eens Magique, maar het karakter kan natuurlijk maar tot een bepaalde hoogte "gemaakt" worden....

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:33

Ja, ik denk wel dat je een keuze moet maken! Als fokker moet je denk ik wel een duidelijk doel voor ogen hebben. En ja een topper levert simpelweg ook meer op! Jou persoonlijke keuze zal niet ´zo´n bloedkikker zijn, maar niemand dwingt je ook om die te kopen. Wat ik al eerder zei, er is heus nog zat keuze, binnen het KWPN, en anders daar buiten. Veel fokkers goken echter wel op die topper, dat boven een zeer braaf karakter. En voor een sport paard is dat ook goed, in mijn ogen.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:35

Een fokker probeert lijkt mij natuurlijk altijd het beste te fokken, maar maakt dat uit dan of hij als doel top of amateur heeft. Zoals magique al zei maakt het natuurlijk ook nogal uit bij wie het paard terecht komt.

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:40

Sprintje schreef:
Jou persoonlijke keuze zal niet ´zo´n bloedkikker zijn, maar niemand dwingt je ook om die te kopen.


Bedoel je mij ?

Nee hoor, ik zeg altijd hoe heter hoe beterrrr Haha! Alleen moet je het hete wel kunnen omzetten in het mee willen werken (Rittigkeit)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 10:44

Magique schreef:
[
Volgens mij moeten er gewoon paarden gefokt geworden met 3 goede gangen en niet 100 km/h kunnen draven & een galop als een ezel. Dan komen de toppers vanzelf wel bovendrijven.


Afbeelding


Afbeelding

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:45

ceasario"]
[quote="Magique schreef:
[
Volgens mij moeten er gewoon paarden gefokt geworden met 3 goede gangen en niet 100 km/h kunnen draven & een galop als een ezel. Dan komen de toppers vanzelf wel bovendrijven.


Afbeelding


Afbeelding
[/quote]
Soms denk ik wel eens dat jij het VERSTAND heb van een ezel!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 10:48

Sannie niet "schelde", tenzij je aangesproken voelt.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:49

ceasario schreef:
Sannie niet "schelde", tenzij je aangesproken voelt.

Jij bent hier degene die zich laag uitlaat over het merendeel van de paardensport, namelijk de amateurs hoor, mag ik even helpen herinneren

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 10:50

Sannie1980"]
[quote="ceasario"]Sannie niet "schelde", tenzij je aangesproken voelt.
[/quote]
Jij bent hier degene die zich laag uitlaat over het merendeel van de paardensport, namelijk de amateurs hoor, mag ik even helpen herinneren
[/quote]


Dat zijn jouw conclusies.
Je moet vooraan beginnen te lezen. Ach gut

[quote]
[quote="ceasario schreef:
In IDS.

Alle paarden die in Milaan (Wereldbeker) in de prijzen liepen staan of hoog in het bloed,of ze tonen hun bloed middels hun karakter.

Daar ben ik het volledig mee eens.

Maar nu hebben we een probleem.
Wat moet de gewone "schijters-gebruikers" met bloed.
Dit land zit vol watjes en angsthazen.
Wie verteld me wat te fokken.????????????

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:58

je schrijft het nu zelf al!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:00

Zoals ik al eerder zei: Definieer het woord bloedpaard! Bloederig in het rijden ( ril dus) of bloederig in het type?

Zoals ik al eerder zei: Bloederige paarden zijn veel makkelijker te rijden, ook voor mindere ruiters. Ze zullen in het begin nog wel wat vlug zijn, maar het zijn wel dieren die blijven lopen! Het luie trage van paarden is veel gevaarlijker!

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:02

Wat je wilt fokken ligt helemaal aan jezelf en het gebruiksdoel. En wat jij voor ogen hebt. Fok je voor de landelijke ruiter die een bravere wil of ga je echt voor de top? Aan beide soort paarden is een behoefte vanuit de markt anders zou er deze discussie niet zijn maar zou het duidelijk zijn (een feit of gegeven) dat we alleen maar bloedpaarden of alleen maar brave paarden wilden.

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:04

Pipo schreef:
Bloederige paarden zijn veel makkelijker te rijden, ook voor mindere ruiters. Ze zullen in het begin nog wel wat vlug zijn, maar het zijn wel dieren die blijven lopen! Het luie trage van paarden is veel gevaarlijker!


Inderdaad ja

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:05

Skipper schreef:
Wat je wilt fokken ligt helemaal aan jezelf en het gebruiksdoel. En wat jij voor ogen hebt. Fok je voor de landelijke ruiter die een bravere wil of ga je echt voor de top? Aan beide soort paarden is een behoefte vanuit de markt anders zou er deze discussie niet zijn maar zou het duidelijk zijn (een feit of gegeven) dat we alleen maar bloedpaarden of alleen maar brave paarden wilden.

misschien wel iets ertussen! Ik blijf er toch bij dat elk paard ook wel door de "mindere" ruiter gereden moet kunnen worden en ook beschikt over een dusdanige instelling dat het "hete" naar boven gebracht kan worden door de "top" ruiter

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:06

Bloederig in type is leuk voor uitstraling en om naar te kijken maar meer ook niet, het gaat denk om bloedering in rijden !

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:07

Sprintje schreef:
Oja even offtopic: ik heb ook met een volboed arabier en engels volbloed gereden, beide niet braaf in het bos. De KWPN-ers waar ik mee het bos in ben geweest waren wél braaf... (maar goed wat is je definitie van braaf, als het Jazz-je waar ik mee rij ergens niet langs wil een beetje loopt te draaikonten en uiteindelijk gaat vind ik haar superbraaf, maar een ander krijgt nachtmerries van het draaikonten... Haha! Knipoog )


Mijn definitie van 'braaf' is een paard waar ik (en ik ben een redelijk ervaren buitenrijder) op kan stappen en het bos mee in kan zonder het idee te hebben dat de ambulance me op enige afstand moet volgen. Paard mag druk zijn, overal naar kijken, mag ook wel eens gek doen (hoewel het ergste dat ik ooit van een arabier gehad heb een noodstop-180-graden-draai-wegsprint actie was, en dat had 'ie volgens mij afgekeken van m'n Welsh Cob..) maar niet vuil-gek, als je begrijpt wat ik bedoel.
Dat bloedkikker-KWPN paard waar ik het over had die schrikt niet alleen, die wil je er ook afhebben. Die gooit er een paar vuile bokken achteraan, een noodstop-draai, en als je dan nog zit dan heeft 'ie nog wel wat truukjes op het reportaire.

Elk paard doet wel eens achterlijk - ook m'n nieuwe Welsh Cob, laat niemand je ooit vertellen dat die zo koel zijn - maar het verschil lijkt te zitten in de reactie. Je hebt "AAARGH! ENG! Whaaah... oh.. valt wel mee. Okay baas." en je hebt "AARGH! AAARGH! PANIEKPANIEKPANIEK!"