Bloedpaarden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:40

Suzanne F. schreef:

Ik ben ook een absolute voorstander van een bloedpaard, al jaren. Ook toen een aantal jaren terug men grote imo trage bokken wilde zien. Toen wilde ik al graag een bloedpaard (fokken) want die vind ikzelf het fijnste rijden en voldoen in mijn ogen meer aan de eisen die ik stel dan bijv.
paarden met meer gelders bloed.
Paarden moeten uit zichzelf willen blijven lopen, met veel souplesse, zelfhouding en lossigheid. En als ie dan een keer flipt...nou ja daar kan ik wel mee leven. Beter dan een paard wat ik constant aan moet douwen.


Zie onderstreepte deel: Echt een onzin opmerking dit. Dat gelderse paarden niet uit zichzelf blijven lopen, kolder!! Ook voor het huidige type basispaard is gewenst dat het over veel looplust beschikt. En ik ben helemaal geen gelderse paarden mens maar heb er wel een aantal gereden. Ik kan absoluut niet onderschrijven dat deze niet over looplust beschikken. Ook zelfhouding is een uitgesproken kenmerk van dit type paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:40

ceasario"]
Ik heb het niet over de genoemde groepen die de amateursport beoefenen.
[/quote]
Volgens mij heb jij dat geschreven
[quote="ceasario"]
Wat moet de gewone "schijters-gebruikers" met bloed.
Dit land zit vol watjes en angsthazen.
[/quote]

Welke kant wil je nu op?

[quote="ceasario schreef:
Ik heb het aangehaald naar aanleiding van jaren neerhalende opmerkingen over paarden in het algemeen
Zoals het is een schijtbok, hij is levensgevaarlijk hij is niet lief
Hij gaat zijn eigen gang ,hij heeft een k...karakter.

En nu draai ik de zaak een keer om en begint men te janken. Huilen

Mij is er niets van belend dat zulke kritiek echt wijd verspreid wordt via de media oid. Ik herken het wel maar dan uit de mond van amateurs en recranten omdat ze een paard hebben aangeschaft wat qua karakter niet bij hun past. Dan hebben we het in feite over niet passende combinaties en rijtechnisch problemen.

Maar zo als ik al zei: een kok kan niet koken voor alle monden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:58

Sjuim? Met jullie bedoelde ik algemeenheid. Je ziet op bokt heel vaak dat mensen direct beginnen de roepen als je over een hengst praat. ALles is lastig de laatste tijden!

Deze discussie blijft in mijn ogen heel moeilijk omdat iedereen een andere definitie van bloedpaard heeft. Zoals Sjuim en anderen al terecht opmerkte een Gelders paard kan heel bloederig en sensibel zijn om te rijden!

En wat ik al eerder aanhaalde: Paarden die wat hoger in het bloed staan zijn juist makkelijker te rijden voor de " doelgroep" die hier omschreven is.

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:55

Ceasario, wat je in het begin zei "schijters-gebruikers" is volgens mij niet juist. Waar ik me wel in kan vinden is dat het paard vaak de schuld krijgt als er iets verkeert gaat. Een paard kun je niet sturen door een knopje in te drukken. Mijn dochter verzorgt een paard wat door onkunde een ongeluk heeft gehad. Degene waar dit mee gebeurt is hoeft niet in de buurt te komen want de oren liggen direct plat, zelfs na jaren.
Mijn dochter mocht niet in de buurt komen van dit paard want het was gevaarlijk.Dit is ongeveer 6 jaar geleden en iedereen kan nu bij dat paard in de box komen.Het ligt er maar aan hoe je er mee omgaat.
Een paard wordt nooit een machine en dat kun je ook niet verwachten.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 11:10

jaantsje schreef:
Ceasario, wat je in het begin zei "schijters-gebruikers" is volgens mij niet juist. Waar ik me wel in kan vinden is dat het paard vaak de schuld krijgt als er iets verkeert gaat. Een paard kun je niet sturen door een knopje in te drukken. Mijn dochter verzorgt een paard wat door onkunde een ongeluk heeft gehad. Degene waar dit mee gebeurt is hoeft niet in de buurt te komen want de oren liggen direct plat, zelfs na jaren.
Mijn dochter mocht niet in de buurt komen van dit paard want het was gevaarlijk.Dit is ongeveer 6 jaar geleden en iedereen kan nu bij dat paard in de box komen.Het ligt er maar aan hoe je er mee omgaat.
Een paard wordt nooit een machine en dat kun je ook niet verwachten.


Een paard wordt nooit een machine en dat kun je ook niet verwachten

We gaan de goede kant op.
Benadering vanuit het paard i.p.v. uit een schijteriggedrag van een gebruiker. Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:36

Dandy"]
Het gaat inderdaad om de toppers. Maar wat als die topper net geen topper blijkt te zijn ? Dat is dus een moeilijke keuze voor de fokker. Want dan zit je met een paard wat niet goed genoeg is voor de topruiter, en moeilijk te rijden voor de recreatieruiter. ..
[/quote]

[quote="Pipo schreef:
[
Toppers worden niet geboren, die worden gemaakt.
[/quote]

niet helemaal mee eens, want waarom zijn er dan al zo'n prijsverschillen tussen veulens onderling of tussen 3 jarigen die nog amper iets gepresteerd hebben? Vermogen is er, of is er niet. Het is aan de ruiter om dit er uit te rijden. Maar wat er niet in zit, komt er ook niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:41

Desiree schreef:
niet helemaal mee eens, want waarom zijn er dan al zo'n prijsverschillen tussen veulens onderling of tussen 3 jarigen die nog amper iets gepresteerd hebben? Vermogen is er, of is er niet. Het is aan de ruiter om dit er uit te rijden. Maar wat er niet in zit, komt er ook niet uit.


Prijsverschillen heeft te maken met de verwachtingswaarde van het veulen. Of ie het gaat doen moet allemaal nog maar blijken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:43

DAar heb je gelijk in. Ik zou dat zelf dan ook niet durven, zoveel investeren in een belofte (die misschien inderdaad niet uit komt).

Pipo"]
[Verstand krijg je ergens van door het veelvuldig te doen. Dus de mensen die er nog geen verstand van hebben zullen ergens moeten beginnen.
[/quote]
Ben ik helemaal mee eens. MAar daarnaast moeten ze ook een realistisch doel voor ogen hebben.

[quote="Ruchet"]
Goh, wat valt me dat tegen dat er zo weinig mensen hier zijn, die weten wat er bedoeld wordt met een bloedpaard.

Een bloedpaard is voor bijna iedereen te rijden, dat zijn gewoon paarden met looplust die voor je willen werken, niet waar je constant op moet drukken , ik word al moe bij de gedachte.
Veel mensen denken dat een bloedpaarden heet en ongeschikt zijn voor amateurs, maar daar ben ik het zeker niet mee eens, maar voor de schijters onder ons; ik weet nog een aantal leuke houten hobbelpaarden te koop. Knipoog
[/quote]
Toch zijn bloedpaarden doorgaans wel sensibeler dan andere paarden. Ze vereisen meer fijngevoeligheid van de ruiter, en ook meer geduld. Mist een ruiter deze eigenschappen, is de kans dat hij het bloedpaard naar de kl*te rijdt aanzienlijk.

[quote="Pipo schreef:
[
Als je gaat kijken bij de grote fokkers, dan zie je vaak de meeste topbloedlijnen. Als je bekijkt hoeveel daarvan werkelijk in de topsport belanden, dan valt je vies tegen.
.
[/quote]

Precies! Ik denk ook dat er meer goede paarden zijn dan goede ruiters. En dan hoor ik mensen maar klagen dat er zo weinig goede paarden zijn. Wat hautain! Waar halen ze de arrogantie vandaan?!

DAarbij komen we nu ook bij een realistisch doel. Ik neem mezelf als voorbeeld, want ik kan uiteraard alleen voor mezelf spreken:

Stel ik fok een paard. EN dit is een topper. Ik heb geen connecties. Wie zal er nu bij MIJ komen zoeken naar een topper, wie zal dat paard ontdekken?

Overigens is heetheid meer gerelateerd aan karakter en inderdaad ook minder aan xx dan we denken. Mijn ruin komt van een engels volbloedvader maar hij is vrij flegmatiek van nature. Ik kende ook nog een Stornello xx merrie, en die was zo koel, je kon er vuurwerk bij afsteken onderhand (en nee, ze was NIET doof).

Mijn merrie heeft 2 engels volbloed grootvaders en die is zo heet als de neten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:49

Desiree schreef:
Toch zijn bloedpaarden doorgaans wel sensibeler dan andere paarden. Ze vereisen meer fijngevoeligheid van de ruiter, en ook meer geduld. Mist een ruiter deze eigenschappen, is de kans dat hij het bloedpaard naar de kl*te rijdt aanzienlijk.
.



Het is maar wat je onder een bloedpaard verstaat Desiree. Bloedpaard in de zin van looplust............die rijd een amateur niet snel naar de klote hoor. Dat zijn juist hele fijne paarden voor amateurs!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:00

Qua werken zijn bloedpaarden hartstikke fijn maar in de ring als hij de spanning voelt dan is het minder fijn, tenminste bij die van mij.. ik mag mn been nog geen millimeter verkeerd leggen e.d.
Of kijk bijvoorbeeld naar Blue Ocean, dat lijkt me ook wel een bloederig type, die kan natuurlijk geweldig lopen maar het is toch jammer als hij te rillerig wordt in de ring.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:00

Ik denk echt van wel. Zoals ik al eerder zei, een bloedpaard is sensibeler. Ik denk echt dat ze meer rijtechniek en ook subtielere rijtechniek vereisen. Veel mensen beschikken daar niet over, en beledigen zo'n paard gemakkelijk, > paard komt in verzet > ruzie.

Lenn schreef:
Qua werken zijn bloedpaarden hartstikke fijn maar in de ring als hij de spanning voelt dan is het minder fijn, tenminste bij die van mij.. ik mag mn been nog geen millimeter verkeerd leggen e.d.
.

zoals ik al zei, sneller beledigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:02

Desiree"]
Ik denk echt van wel. Zoals ik al eerder zei, een bloedpaard is sensibeler. Ik denk echt dat ze meer rijtechniek en ook subtielere rijtechniek vereisen. Veel mensen beschikken daar niet over, en beledigen zo'n paard gemakkelijk, > paard komt in verzet > ruzie.

[quote="Lenn schreef:
Qua werken zijn bloedpaarden hartstikke fijn maar in de ring als hij de spanning voelt dan is het minder fijn, tenminste bij die van mij.. ik mag mn been nog geen millimeter verkeerd leggen e.d.
.

zoals ik al zei, sneller beledigd.
[/quote]

Ik denk van niet, maar ik heb ook het idee dat ik een andere definitie van bloedpaard heb dan jullie.

Vroeger zochten wij voor de manege juist bloedpaarden, die waren dan weliswaar in het begin wat riller, maar die blijven juist altijd lopen. En zijn vaak degene die veel meer accepteren dan die trage, lompe wat brutalere paarden.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:03

Beledigd zeker wel ja.. maar als hij zo heet is is daar niet echt sprake van.. meer dat hij een beetje dol wordt in z'n hoofd

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:07

Dan heb ik effe een vraag voor iedereen.

onder welke categorie zullen over het algemeen de paarden vinden met de wat gecompliceerdere karakters m.b.t. rijden?
- onder de wat hetere paarden (bloedpaarden)
- onder de flegmatieke paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:10

Desiree schreef:
Dan heb ik effe een vraag voor iedereen.

onder welke categorie zullen over het algemeen de paarden vinden met de wat gecompliceerdere karakters m.b.t. rijden?
- onder de wat hetere paarden (bloedpaarden)
- onder de flegmatieke paarden?



Onder de flegmatieke paarden. Die willen minder snel werken en zijn luier aangelegd. Zullen veel eerder in de staak gaan.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:10

Ik denk zeker de hetere om de redenen die je zelf al aanvoerde
Desiree schreef:
Zoals ik al eerder zei, een bloedpaard is sensibeler. Ik denk echt dat ze meer rijtechniek en ook subtielere rijtechniek vereisen. Veel mensen beschikken daar niet over, en beledigen zo'n paard gemakkelijk, > paard komt in verzet > ruzie.

Maar als je er wel mee om kan gaan lijken de hetere me favoriet

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:11

Pipo schreef:
Onder de flegmatieke paarden. Die willen minder snel werken en zijn luier aangelegd. Zullen veel eerder in de staak gaan.

Ja maar die verrijd je niet zo snel omdat ze zich dingen niet zo aantrekken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:11

Ik denk hetzelfde als lenn.. Volledig mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:15

Lenn schreef:
[
Ja maar die verrijd je niet zo snel omdat ze zich dingen niet zo aantrekken
[/quote]


Dat denk jij! Die kunnen extreem lastig worden. Van de week nog zo exemplaar bekeken! Gaan veel sneller staken!

Bloedpaarden blijven veel langer doorlopen! Staken minder snel en daardoor stukken veiliger.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:21

veiliger haha Knipoog
Als ze niet staken maar ze voelen wel de frustratie die het andere paard ook voelde, waar laten ze dat dan? In hun hoofd, en dat is nog veel erger.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:25

Ik ben ook absoluut een voorstander van paarden met bloed in de springsport!

Het is toch veel makkelijker als een paard zelf een beetje naar de hindernis trekt, ipv zo'n kauwe kuus die je het hele parcours moet overtuigen dat hij echt over de hindernis heen moet.

Daarbij komt nog dat bloedpaarden vaak voorzichtiger zijn, wat ik een van de belangrijkste eigenschappen ving voor een springpaard.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:07

schoentje schreef:
Ik ben ook absoluut een voorstander van paarden met bloed in de springsport!

Het is toch veel makkelijker als een paard zelf een beetje naar de hindernis trekt, ipv zo'n kauwe kuus die je het hele parcours moet overtuigen dat hij echt over de hindernis heen moet.

Daarbij komt nog dat bloedpaarden vaak voorzichtiger zijn, wat ik een van de belangrijkste eigenschappen ving voor een springpaard.


Helemaal mee eens, maar hier wordt bij aanvang een vage link gelegd tussen het feit dat er weinig of onvoldoende bloedpaarden zijn en het feit dat dit land vol zit met angsthazen en watjes. Absoluut niets met elkaar te maken en getuigt van weinig respect voor een zeer grote groep gebruikers, waarvoor we fokken.
Werkelijke reden voor het feit dat er weinig bloed wordt gebruikt en veredelt ligt in het feit dat een directe xx, ox of aa zeer moeilijk te slijten is, terwijl iets verderop in de pedigree ze zeer gewild zijn. Met andere woorden;wie offert zich op om met bloed te fokken?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 17:09

Citaat:
wie offert zich op om met bloed te fokken?
OK dan! Wij.

En daarom durf ik ook zo'n topic te openen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:13

Citaat:
wie offert zich op om met bloed te fokken?


Ik niet Haha! Merrie heeft al bloed zat namelijk, en het moet niet te gek worden. Heb ik het wel over het type.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:48

ceasario schreef:
Citaat:
wie offert zich op om met bloed te fokken?
OK dan! Wij.

En daarom durf ik ook zo'n topic te openen.


Bij zowel Alabastro als Goldwing kom ik geen volbloed tegen in eerste drie/vier generaties. Alleen bij Rutowski, waar zit dan dat bloed, waarmee je fokt?