Bloedpaarden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:45

Jippie schreef:

de Trail and Error-fokmethode volgens Pipo?


Volgens jou mogen alleen topfokkers paarden fokken dus: Jongkwpn kan worden afgeschaft. Alle bokkers mogen stoppen met fokken.

Melchior, VDL, NIjhof dat soort jongens mogen wel blijven fokken in jou visie Scheve mond

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:48

Goh, wat valt me dat tegen dat er zo weinig mensen hier zijn, die weten wat er bedoeld wordt met een bloedpaard.

Een bloedpaard is voor bijna iedereen te rijden, dat zijn gewoon paarden met looplust die voor je willen werken, niet waar je constant op moet drukken , ik word al moe bij de gedachte.
Veel mensen denken dat een bloedpaarden heet en ongeschikt zijn voor amateurs, maar daar ben ik het zeker niet mee eens, maar voor de schijters onder ons; ik weet nog een aantal leuke houten hobbelpaarden te koop. Knipoog

Anne_GTI

Berichten: 18207
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:49

Dat zou betekenen dat alleen paarden van deze fokkers naar bv. het WK jonge paarden gaan.... Want hun weten het zo goed? Gaan we toch even kijken wie de fokkers van die paarden zijn.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:49

voor het geval het niet duidelijk is: een reactie op Pipo

Waar lees je dat?

Mijn motto is juist: iedereen moet lekker doen waar hij/zij goed in is of denkt goed in te zijn. Dat is juist een heel positieve instelling. Jammer dat jij daar zo'n normatief tintje aan weet te geven [maar daar ben je dan wel weer goed in ].

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:53

annegti schreef:
Dat zou betekenen dat alleen paarden van deze fokkers naar bv. het WK jonge paarden gaan.... Want hun weten het zo goed? Gaan we toch even kijken wie de fokkers van die paarden zijn.....


Als je gaat kijken bij de grote fokkers, dan zie je vaak de meeste topbloedlijnen. Als je bekijkt hoeveel daarvan werkelijk in de topsport belanden, dan valt je vies tegen.

Daarmee bedoel ik dus te zeggen: een Topper word gemaakt niet gefokt.

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:06

Pipo schreef:
Daarmee bedoel ik dus te zeggen: een Topper word gemaakt niet gefokt.


dat is ook mijn mening. hoeveel "toppers" lopen er niet mee in de basis waar na een aantal jaren helemaal niks meer van over blijft ? meer dan genoeg !

Er lopen in Nederland echt wel potentieƫle toppers in de dop, maar of dat eruit komt is een heel ander verhaal ....
Hoe vaak zie je niet om je heen dat mensen die graag mee willen doen, een "topper" aanschaffen met alle knopjes erop en als je dit paard na een jaartje tegen komt herken je hem niet meer want hij doet het opeens niet meer Verward

Elk paard onder de juiste ruiter met 3 functionele basisgangen met een "normaal" karakter is een potentieel topper of dat eruit wordt gehaald is een ander verhaal .....

Een groter probleem is vind ik dat bij de huidige paarden het al een zeldzaamheid is dat een paard 3 functionele goede basis gangen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:11

Magique schreef:

Een groter probleem is vind ik dat bij de huidige paarden het al een zeldzaamheid is dat een paard 3 functionele goede basis gangen hebben.


Helemaal met je eens. Niet te vergeten de functionele bouw. Als je in de topsport naar de bloedlijnen kijkt, dan verbaas je je er nog weleens over wat voor paarden er totaal ( voor mij Knipoog ) onbekende of onverwachte bloedlijnen hebben en die daar wel meelopen.

Anne_GTI

Berichten: 18207
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:34

't is maar wat je onverwacht noemt... Een goeie fokker baseert zijn keuze wel op meer als alleen de merrie die gedekt wordt. Die heeft in zijn achterhoofd ook de kwaliteiten van de rest van de familie en maakt op basis daarvan een afweging welke hengst erop moet.

Bij toppaarden is het al hetzelfde verhaal als met topruiters: op het goede moment op de goede plaats zijn. Een potentieel toppaard wat nooit verder komt als het weiland komt er natuurlijk nooit. Of het nu bloedpaarden zijn of niet...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:27

Suzanne F. schreef:
Ik ben ook een absolute voorstander van een bloedpaard, al jaren. Ook toen een aantal jaren terug men grote imo trage bokken wilde zien. Toen wilde ik al graag een bloedpaard (fokken) want die vind ikzelf het fijnste rijden en voldoen in mijn ogen meer aan de eisen die ik stel dan bijv. paarden met meer gelders bloed. Paarden moeten uit zichzelf willen blijven lopen, met veel souplesse, zelfhouding en lossigheid. En als ie dan een keer flipt...nou ja daar kan ik wel mee leven. Beter dan een paard wat ik constant aan moet douwen.

En hier ga je dus alweer de mist in, want een paard met Gelders bloed hoeft niet persee een trapzak te zijn en een paard met bloed hoeft niet geen heet opdondertje te wezen.

Kom gerust mijn halve Gelderse proberen, die is heter dan menig ander paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:29

Sjuimpje schreef:
[

Kom gerust mijn halve Gelderse proberen, die is heter dan menig ander paard.
[/quote]


Nog een voorbeeldje..............Mariena!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:31

En kom gerust mijn engels volbloedje proberen, die is rustiger dan de doorsnee KWPNer. En een stuk intelligenter, dus niet alle vooroordelen kloppen hoor!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:37

Ik heb op een stal gewerkt waar gehandicapte mensen konden lessen, daar liep een volbloedhengst echt superbraaf mee, met die hengst hebben ze ook nog 2 veulens gefokt en die dieren waren ook net zo schaapmak. Tot hun 20e netjes de lessen gelopen hoor

Moet je proberen om een kind op mijn Gelderse te zetten Haha! Dan zie je gelijk het wit van zijn ogen en hij wordt 10 cm kleiner Nagelbijten / Gniffelen

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:06

Pipo"]
[quote="Sjuimpje schreef:
[

Kom gerust mijn halve Gelderse proberen, die is heter dan menig ander paard.
[/quote]

Nog een voorbeeldje..............Mariena!


PARCIVAL Haha! Schijnheilig

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:08

Wij hebben gezien hoe heeeeet die kan worden!
PB was daar een grijs muisje bij Haha!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:19

Jaja, die brave Geldersen... yeah, right. Ik ben geen schijterd maar mij krijg je met geen stok op die Parcival, wat een engerd zeg!

Doe mij dan maar mijn schimmeltje-met-veel-bloed, ook niet de allerbraafste, maar wel goudeerlijk en (te?) slim.

Iemand trouwens Favoritas xx gezien? Wat een ontzettend fijn beest(JE), het uiterste willen geven, altijd doorgaan... en braaf. Die neem ik toch liever mee voor een bosritje dan die achterlijke Gelder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:55

Erg grappig om te zien hoe jullie altijd zo snel roepen: Dat is een engerd, of dat is een lastpak.

Parcival is helemaal NIET lastig! Hij is hengst en paard!

Sjonge.........vinden jullie Sambers ook lastig?

Met het voorbeeld van Mariena bedoelde ik juist dat Gelders of paarden die minder hoog in het bloed staat best heel fijn bloederig te rijden zijn. Niet gelijk dat het lastpakken zijn.

liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:05

Ik heb het voorbeeld ve bloedpaard, VOLbloed zelfs die gewoon sloom is!! Whaha, ik heb zelf een engelse volbloed jongen van 8jr die absoluut niet fel of heet is. En dit komt niet omdat ik m te weinig voer ofzo, hij zit voor een volbloed lekker in zijn vlees en is gewoon een super rijpaard voor iedereen. Maar ik moet zeggen, ik heb meer engelse jongens gehad en dit is echtwel een uitzondering! Want het zijn vaak temperamentvolle heethoofdjes Knipoog

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:31

Mijn honderd procent volbloed is makkelijker te rijden dan mijn volbloed x gelder. Maar het zijn beide harde werkers, doen alles voor je en prima mee buiten te rijden.
Dit amateurtje wil niet anders dan een bloedpaard. Op te brave paarden verveel ik me....

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:41

Pipo heeft een obsessie met sambers fokken, of waren het hamsters *LOL*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:43

'Jullie' Pipo?
Alleen Missouri zegt dat ze niet op Parcival stapt, moet ze toch zelf weten?
Ik zou er overigens geen nee tegen zeggen, zou hem wel eens willen aanvoelen hoor.

Het is gewoon een feit dat bloederigheid niet altijd maar samengaat met die 'xx-jes',
gisteren heeft mijn instructrice nog een paar minuutjes mijn vos aangevoeld en ze zei als eerste weer wat ze altijd zegt: "Ik vind dit zoooo'n fijn paard om te rijden". Die is gek op die sensibele, gevoelige paarden.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 00:04

Nog sterker, ik heb een Welsh Cob die geweldig voorwaards en bij vlagen bloedheet kan zijn. En dan weer bij vlagen doodkalm.
Afgelopen zondag stond 'ie onder de startbanner, in de rijrichting, doodkalm te wachten tot wij mochten starten. Naast hem startte anderen en draafden het terrein in. "Zoo, dies kalm" zegt de starter nog. Zodra wij afgetelt waren, ik er zachtjes m'n kuit tegenaan legde knalde hij weg.

Cobs zijn geloof ik officieel halve koudbloeden, maar ik moet de eerste luie trapzak nog tegenkomen. Ze zijn alleen niet echt *heet*. Als ik deze meeneem naar een Boktrit staat hij bij de trailers doodkalm te wachten tot ik opzadel, opstap... compleet ontspannen te kijken naar de andere paarden... en zodra de groep in beweging komt kan hij alleen nog maar dribbelen en stuiteren..

Best interessant eigenlijk hoeveel verschillende manieren een paard voorwaards/heet/sensibel kan zijn.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:19

Jippie"]
[quote="ceasario schreef:
Maar nu hebben we een probleem.
Wat moet de gewone "schijters-gebruikers" met bloed.
Dit land zit vol watjes en angsthazen.
Wie verteld me wat te fokken.????????????


Als jij de goedwillende amateur die na een dag hard werken een stukje ontspanning zoekt op een paarden rug "schijters-gebruikers" en watjes en angsthazen noemt dan blijkt hieruit dat jij al weinig respect hebt voor deze doelgroep. En daarom lijkt het me voor jou weinig zin hebben hier voor te gaan fokken.

Dus het lijkt me wijs dat jij je maar gaat richten op de fokkerij van top-sportpaarden. Maar ga dan niet zitten zeuren dat de top ruiters en amazones je paarden niet goed genoeg vinden en dat je ze aan de straatstenen niet kwijt raakt Haha!

Ik vind het persoonlijk behoorlijk triest dat jij je op deze denigrerende manier over een hele grote groep gebruikers uitlaat. Je had je standpunt ook wel duidelijk kunnen maken zonder die kleinerende termen.
[/quote]

Ik had het niet beter uit kunnen drukken Jippie, dit was PRECIES wat ik ook dacht.

Ik vind het persoonlijk naast triest ook behoorlijk arrogant overkomen,...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 08:49

Lezen is blijkbaar moeilijk .
Verder hebben de meeste weinig moeite met de uitspraak.
waarschijnlijk omdat het in hun omgeving toch herkenbaar is.

En we vinden het tegenwoordig in dit land gewoon de "beestjes" bij de naam te noemen.
i.p.v. de softe-benadering. Haha!

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:04

ceasario schreef:
Lezen is blijkbaar moeilijk .
Verder hebben de meeste weinig moeite met de uitspraak.
waarschijnlijk omdat het in hun omgeving toch herkenbaar is.

En we vinden het tegenwoordig in dit land gewoon de "beestjes" bij de naam te noemen.
i.p.v. de softe-benadering. Haha!


Met alle respect Ceasario, ik vind de uitspraak te belachelijk om erop te reageren. Waren de meeste ruiters maar wat banger en lieten ze de moeilijkere paarden staan. Ga eens een zondag naar een willekeurig B springparcours en je weet genoeg. Het heeft niets met angst en watjes te maken, het heeft met ruitervaardigheden te maken die (nog) onderontwikkeld zijn. Het paard krijgt dan al gauw de schuld.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 09:11

Ik heb het niet over de genoemde groepen die de amateursport beoefenen.

Ik heb het aangehaald naar aanleiding van jaren neerhalende opmerkingen over paarden in het algemeen
Zoals het is een schijtbok, hij is levensgevaarlijk hij is niet lief
Hij gaat zijn eigen gang ,hij heeft een k...karakter.

En nu draai ik de zaak een keer om en begint men te janken. Huilen