Bloedpaarden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:54

Heb ik even lef dan om Royal Bravour op een 70% volbloed merrie te zetten.... voor eigen gebruik, daar wil ik zelf wel mee sturen...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 17:56

in alle merries Abgar xx
En daar kom je nooit meer vanaf. Haha!
En het lijnenteelt van de stam de Baey (Angelo xx)


Het gaat mij niet om de volbloed zelf maar om "bloed" in de paarden.

Vandaar deze topic.
aangehaald uit de Strengen.

Van waar hebben we het nu eigenlijk over. IDS ??????????

Zijn we mooi een paar dagen bezig geweest.
Conclusie: Men begrijpt blijkbaar nog niet in een fokkerij organisatie hoe je aan 28000 leden uit moet leggen wat bloed is in hun ogen.

Zoals vele dingen.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:01

Voor dat betere begrip; bedoelen we dan karakter, werklust, reflexen, alertheid en niet zozeer de optelling van het aantal keren xx, ox, aa in de stamboom? Dat daartussen wel een mogelijk verband ligt is duidelijk, maar voor de discussie spreken we hierover het eerste??

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 18:05

Jij en ik weten al lang waar we het over hebben.

Maar ik heb de knuppel er in gegooid over die wartaal die overal te pas en te onpas gebruikt wordt.

Het is blijkbaar een grote apenkooi die elkaar maar na roept.
En dat was ik een beetje zat. Huilen

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:42

de invloed ven xx ox en aa is zeker goed geweest voor de fokkerij. ik denk om een fijn sportpaard te fokken, het niet verstandig is om direct met volbloed te fokken, omdat deze toch een stuk moeilijker en sensibeler zijn dan paarden die het 'bloed' niet direct hebben.
je probeert over het algemeen toch een paard te fokken voor de grote massa.
Daarbij denk ik dat je ook de goede eigenschappen moet proberen te houden van de iets koudere paarden, zoals vermogen, nuchterheid en lef...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:48

De goede verhouding vinden en van beide kanten het positieve zien te gebruiken. Echt volboed zou voor mij denk ik dus iets te veel zijn.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:21

Pipo"]
Het is maar wat je onder een bloedpaard verstaat Desiree. Bloedpaard in de zin van looplust............die rijd een amateur niet snel naar de stinkmodder hoor. Dat zijn juist hele fijne paarden voor amateurs!
[/quote]

Niet Verward En die intelligente, sensibele, hete bloeddingetjes dan... die pikken het niet dat er een of andere mongool aan de teugels hangt en in de ribben prikt. Dan gaan ze in de staak en zijn het k#tbokken...

[quote="Pipo schreef:
flegmatieke paarden. Die willen minder snel werken en zijn luier aangelegd. Zullen veel eerder in de staak gaan.


Welnee, de gemiddelde amateur in Nederland kan toch niet rijden? Dus die zullen het prima vinden om een beetje la-la gereden te worden, met een schop hier en een ruk daar, maar ach, daar maken ze zich niet druk om.

Suzanne F.

Berichten: 49236
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:25

ceasario schreef:
in alle merries Abgar xx
En daar kom je nooit meer vanaf. Haha!

Het gaat mij niet om de volbloed zelf maar om "bloed" in de paarden.


Dan hebben we dat igg gemeen! En ik ga ook met je mee hoor, ik durf het ook wel aan. Maar in eerste instantie voor eigen gebruik. Maar ja als ze aan mijn eisen voldoen dan vinden heeeeel veel mensen ze leuk.... Knipoog

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:26

hoezo schoentje, hebben volbloeden geen lef dan? Die hebben juist veel meer lef dan de doorsnee kwpn-er...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:33

Missouri"]

Niet Verward En die intelligente, sensibele, hete bloeddingetjes dan... die pikken het niet dat er een of andere mongool aan de teugels hangt en in de ribben prikt. Dan gaan ze in de staak en zijn het k#tbokken... .
[/quote]

Rille hete beesten gaan niet snel in de staak, die gaan eerder gewoon op de loop.

]

[quote="Missouri schreef:
elnee, de gemiddelde amateur in Nederland kan toch niet rijden? Dus die zullen het prima vinden om een beetje la-la gereden te worden, met een schop hier en een ruk daar, maar ach, daar maken ze zich niet druk om.
Lamme flegmatieke beesten die gaan veel eerder in de staak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:33

Suzanne F. schreef:
[

Dan hebben we dat igg gemeen! En ik ga ook met je mee hoor, ik durf het ook wel aan. Maar in eerste instantie voor eigen gebruik. Maar ja als ze aan mijn eisen voldoen dan vinden heeeeel veel mensen ze leuk.... Knipoog
[/quote]


Bij mij is het niet dat ik het niet durf om het karakter, maar meer om het type wat ik dan ga krijgen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:14

Ik vind het type schitterend, maar wil ik er nog een beetje op passen dan moeten ze minstens ca. 1.73 meten, en die garantie krijg je er niet bij.

Overigens ben ik niet vies van een beetje bloed, mijn fokmerrie heeft een aardige scheut volbloed en Amor door de aderen stromen en ben erg benieuwd wat dat gaat geven met een Obelisk, hopelijk weet ik over 4 weken meer Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:33

Sjuimpje schreef:
Ik vind het type schitterend, maar wil ik er nog een beetje op passen dan moeten ze minstens ca. 1.73 meten, en die garantie krijg je er niet bij.

Party!!


Ligt er natuurlijk geheel aan hoe hoog de merrie in het bloed staat. Een hoog in het bloedstaande merrie een hengst opzetten die ook heel veel bloed heeft Scheve mond Daar worden ze naar mijn smaak niet mooier van.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 09:20

Wat wil je daar nu meezeggen, ceasario Verward
Dat kan met ieder paard gebeuren, bloedpaard of geen bloedpaard.
Op hoog (zie Anky) of laag (lees basis) niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 10:50

Mij is ooit verteld dat Anky ook niet alles rijdt. Is ze daarom een schijtlijer of gewoon heel verstandig.

Wel eens op een paard gezeten dat niet meer voor reden vatbaar is? Volbloed of geen volbloed, kunnen rijden of niet kunnen rijden, schijtlijer of niet. Fijn is het niet en ben je geen 16 meer dan denk je eerder aan de gevolgen. Ben trouwens benieuwd of je zelf wel op dat soort paarden stapt.

Als fokkers alleen maar gaan kijken naar mooie beweging en power en niet meer naar betrouwbaarheid/karakter van het paard, zullen de topruiters eerdaags ook wel uitgereden zijn. Het zijn nog steeds dieren en als ze willen, zijn ze heel snel, lenig en heel sterk. Amen.

Suzanne F.

Berichten: 49236
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 12:48

russel schreef:
Mij is ooit verteld dat Anky ook niet alles rijdt. Is ze daarom een schijtlijer of gewoon heel verstandig.

Wel eens op een paard gezeten dat niet meer voor reden vatbaar is? Volbloed of geen volbloed, kunnen rijden of niet kunnen rijden, schijtlijer of niet. Fijn is het niet en ben je geen 16 meer dan denk je eerder aan de gevolgen. Ben trouwens benieuwd of je zelf wel op dat soort paarden stapt.

Als fokkers alleen maar gaan kijken naar mooie beweging en power en niet meer naar betrouwbaarheid/karakter van het paard, zullen de topruiters eerdaags ook wel uitgereden zijn. Het zijn nog steeds dieren en als ze willen, zijn ze heel snel, lenig en heel sterk. Amen.


Nou ik ben ook geen held maar ik stap liever op een rillerig geflipt bloedbeest wat aan de ren gaat met de staart tussen de benen, dan zo´n flegmatiek groot traag beest wat op zijn achterte benen gaat staan als ie naar voren moet.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:08

Citaat:
Nou ik ben ook geen held maar ik stap liever op een rillerig geflipt bloedbeest wat aan de ren gaat met de staart tussen de benen, dan zo´n flegmatiek groot traag beest wat op zijn achterte benen gaat staan als ie naar voren moet.


Helemaal mee eens, volbloeds zijn tenminste nog eerlijk.

En sjuimpje,bijvoorbeeld Painters Row xx is zelf 1,70 m. en fokt ook groot door. dus dat is wel een voordeel.
[/quote]

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:06

Citaat:
Nou ik ben ook geen held maar ik stap liever op een rillerig geflipt bloedbeest wat aan de ren gaat met de staart tussen de benen, dan zo´n flegmatiek groot traag beest wat op zijn achterte benen gaat staan als ie naar voren moet.


Niet beter kunnen uitdrukken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:33

Suzanne F. schreef:
[
Nou ik ben ook geen held maar ik stap liever op een rillerig geflipt bloedbeest wat aan de ren gaat met de staart tussen de benen, dan zo´n flegmatiek groot traag beest wat op zijn achterte benen gaat staan als ie naar voren moet.
[/quote]

Dat probeer ik dus het hele topic al duidelijk te maken. Alleen vind ik bloedbeest geflipt, en ril niet geheel passen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:14

Ik kan me behoorlijk vinden in de bovenstaande berichten maar ik vind het af en toe globaliserend. We hebben engelse volbloeden gehad en 1 ervan heb ik dagelijks verzorgd en ook gereden. Erg fijn dier ik kon er mee lezen en schrijven, maar wij hadden ook een bijrijdster voor een ander paard van ons, geen probleem zou je denken maar het volbloed heeft het dus voor elkaar gekregen dat ze weg moest. Hij mocht haar niet, vraag me niet waarom, maar hij was op den duur niet meer te hanteren. Verder een engel van een paard zolang je respect voor hem had.
Bij de andere paarden hier zie je het bloederige vooral terug in het karakter maar daar zit bij alle 3 een verschil van dag en nacht tussen. Wat ik wel een gevaarlijke combi vind is xx vermengen met paarden die niet koel in het hoofd zijn maar een beetje lomp en drammerig (moeilijk te omschrijven) zijn ik denk dat dat erg gevaarlijk kan worden.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:00

Ik ben een van die honderdduizenden ‘schijterds’ of zo men wil ‘angsthazen’ die gelukkig van zichzelf weet dat een rillerig paard, dat snel van de kook is, absoluut niet bij mij tot zijn recht zou komen. Niks mis mee, vind ik, je moet gewoon je eigen grenzen kennen. Rijden heb ik pas op latere leeftijd geleerd en talent heb ik helaas niet. Ik rijd het liefst op mijn eigen beestje en vind het ook helemaal niet leuk om een ander paard ‘uit te proberen’, dat laat ik aan anderen over. Ik vind het heel gemakkelijk om ‘stop’ te denken en het paard gaat stilstaan of ‘ galop’ en het springt aan in galop, dus waarom zou ik me druk maken?

Als het gaat om het fokken van een paard sluit ik me helemaal aan bij Greetje. Ik probeer een goede lijn op te zetten waar paarden uit komen die gemakkelijk te houden en te rijden zijn.
greetje schreef:
Een topsportpaard moet een atletisch paard zijn, dat kan lopen, met een heel goed karakter en een wil om te werken. Dat heb je allemaal nodig. Dat een verschrikkelijk lastig paard met kwaliteiten op de lange duur met een hele goede ruiter wel eens een heel goed paard zou kunnen worden, wil niet zeggen dat je dus gerust toe kunt geven op het karakter en lastige paarden kunt gaan fokken! Als je voor topsport fokt en je let op het exterieur, het kunnen lopen en het karakter, dan fok je een paard voor iedereen.


Echter een lastig paard hoeft in mijn ogen niet veel te maken te hebben met het aandeel Arabisch of Engels Volbloed. Je hebt onder alle rassen kaf onder het koren.
Interessant is dat bepaalde lijnen altijd paarden geven die gemakkelijker te bewerken zijn dan andere. Juist als je kiest voor een zuiver ras of een Anglo loop je minder risico dan wanneer het paard een mengelmoes van van alles en nog wat is.
Neem bijvoorbeeld de Klassieke Arabische volbloed die al eeuwen lang is geselecteerd en gefokt op positieve eigenschappen als hardheid, lef, karakter, moed en zeer gericht is op de mens. Kruisingen met warmbloeden hebben vaak hele goede paarden opgeleverd. Zeker als daarin dan ook nog een scheut van het beste Engels volbloed aan wordt toegevoegd. Voorwaarden om te kunnen presteren op hoog niveau zijn ondermeer karakter en moed, maar dan wel hanteer- en bewerkbaar. Volgens mij moeten we als fokkers daar naartoe werken. 'Bloed' is daarbij onmisbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 12:13

Pipo"]
[quote="Suzanne F. schreef:
[
Nou ik ben ook geen held maar ik stap liever op een rillerig geflipt bloedbeest wat aan de ren gaat met de staart tussen de benen, dan zo´n flegmatiek groot traag beest wat op zijn achterte benen gaat staan als ie naar voren moet.
[/quote]
Dat probeer ik dus het hele topic al duidelijk te maken. Alleen vind ik bloedbeest geflipt, en ril niet geheel passen.




Als geflipt en ril niet van toepassing zijn, heb je het ultieme paard.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 15:33

Pascha schreef:
hoezo schoentje, hebben volbloeden geen lef dan? Die hebben juist veel meer lef dan de doorsnee kwpn-er...


Voor het springen hebben paarden met veel volbloed vaak een minder groot hart, ivm met, intelligentie, gebrek aan vermogen en voorzichtigheid. een koud paard zal zich iets makkelijker voor de gek laten houden door een amateur.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:55

Om aan de top te komen heb je het meest aan een bloedpaard, maar je moet ze wel aankunnen!!

Het merendeel kan dit dus niet.....

Maar voor een goed bloedpaard kan je meer vangen dan een 'schijters gebruikers' paard....
maar ik denk dat je van de gewone paarden sneller en meer verkoopt dan de goede bloedpaarden....
dus tis maar waarvoor je gaat....
wat wil je?geld verdienen, of naam maken?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:20

schoentje"]
Ik ben ook absoluut een voorstander van paarden met bloed in de springsport!

Het is toch veel makkelijker als een paard zelf een beetje naar de hindernis trekt, ipv zo'n kauwe kuus die je het hele parcours moet overtuigen dat hij echt over de hindernis heen moet.

Daarbij komt nog dat bloedpaarden vaak voorzichtiger zijn, wat ik een van de belangrijkste eigenschappen ving voor een springpaard.
[/quote]
oke, maar nu iets anders;
ik heb 2 paarden dus, iones, een ruin die wat flegmatiek is. BEHALVE als hij mag springen. Dan wordt hij gemotiveerd. Hij trekt zelf op het hout aan want springen vindt hij mooi. Toch kan ik hem geen bloedpaard noemen.

Mijn merrie Paddy, echt een bloedkikker. Heeft betere technieken dan mijn ruin. Toch weigert ze om het minste of geringste, of ze gaat er langs. ZE trekt helemaal niet naar het hout toe. Ik denk dat ze ook ene gebrek aan zelfvertrouwen heeft, dat ze denkt dat ze het niet kan of zo.

Mijn ruin springt altijd, maakt niet uit wat voor fouten ik maak. Mijn merrie rekent me overal op af. Ik spring dus veel liever met mijn ruin. Sja, ik ken wel wat ervaren springruiters, en die krijgen haar uiteindelijk wel goed rond en die zijn dan ook opgetogen over haar.

[quote="Pipo schreef:
Citaat:
wie offert zich op om met bloed te fokken?


Ik niet Haha! Merrie heeft al bloed zat namelijk, en het moet niet te gek worden. Heb ik het wel over het type.

Idem hier. Kies voor gelders bij mijn bloedmerrie!