Oud bloed en ouderwets model?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:02

Anna42 schreef:
Een goed gebouwd evenwichtspaard is derhalve dus NOOIT ouderwets of modern. Voor de gebruikdoeleinden kun je, afhankelijk van de vraag, dus kijken of een meer eleganter of een meer zwaarder type noodzakelijk is. Alleen dat element bepaald de 'mode'. Wijk je af van het evenwichtsprincipe en baseer je een fokkerij op smaak en andere rationele selectiecriteria dan gaat dit altijd ten koste van de prestaties en de levensduur van de paarden. Helaas zijn we min of meer in die situatie beland.


In principe meld je hier gewoon dat een ouderwets en modern paard beiden een bepaald type hebben. Toegegeven, kwaliteit is onafhankelijk van mode. Dat staat als een huis. Maar goed: als iemand een ouderwets paard wil zien, dan stel ik voor om eens een przewalski paard te bekijken. Dat is denk ik redelijk ouderwets. Of het (afgezien van het wat minder leuke karakter) geschikt is voor de huidige eisen in de sport is een andere zaak.

Overigens is het wel leuk een mooi paard in de wei te hebben, en dat mag gerust een doel zijn. Ik vraag me af hoeveel topsporters Miss Nederland geworden zijn of omgekeerd. Schoonheidsidealen hoeven helemaal geen correlaties te hebben met topprestaties.

Wat dat betreft zijn de twee mooiste voorbeelden van topsportfokkerij die van de Engels Volbloeds en de originele principes van Zangersheide. Geen gezeur: al is het beest nog zo lelijk, degene die het best presteert (hard loopt of goed springt) is het beste. De rest is bijzaak.

En iedereen die een mooie onevenhoevige in de wei wil hebben raad ik direct een Welsh Mountain Pony aan (En een aantal van die komen ook heel best vooruit) Schijnheilig

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:43

joostvangestel"]
[quote="Anna42 schreef:
Een goed gebouwd evenwichtspaard is derhalve dus NOOIT ouderwets of modern. Voor de gebruikdoeleinden kun je, afhankelijk van de vraag, dus kijken of een meer eleganter of een meer zwaarder type noodzakelijk is. Alleen dat element bepaald de 'mode'. Wijk je af van het evenwichtsprincipe en baseer je een fokkerij op smaak en andere rationele selectiecriteria dan gaat dit altijd ten koste van de prestaties en de levensduur van de paarden. Helaas zijn we min of meer in die situatie beland.


....Wat dat betreft zijn de twee mooiste voorbeelden van topsportfokkerij die van de Engels Volbloeds en de originele principes van Zangersheide. Geen gezeur: al is het beest nog zo lelijk, degene die het best presteert (hard loopt of goed springt) is het beste. De rest is bijzaak.....
[/quote]

Ohohhh ... Gevoelig onderwerp Schijnheilig

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:25

joostvangestel"]
[quote="Anna42 schreef:
Een goed gebouwd evenwichtspaard is derhalve dus NOOIT ouderwets of modern. Voor de gebruikdoeleinden kun je, afhankelijk van de vraag, dus kijken of een meer eleganter of een meer zwaarder type noodzakelijk is. Alleen dat element bepaald de 'mode'. Wijk je af van het evenwichtsprincipe en baseer je een fokkerij op smaak en andere rationele selectiecriteria dan gaat dit altijd ten koste van de prestaties en de levensduur van de paarden. Helaas zijn we min of meer in die situatie beland.


In principe meld je hier gewoon dat een ouderwets en modern paard beiden een bepaald type hebben. Toegegeven, kwaliteit is onafhankelijk van mode. Dat staat als een huis. Maar goed: als iemand een ouderwets paard wil zien, dan stel ik voor om eens een przewalski paard te bekijken. Dat is denk ik redelijk ouderwets. Of het (afgezien van het wat minder leuke karakter) geschikt is voor de huidige eisen in de sport is een andere zaak.

Overigens is het wel leuk een mooi paard in de wei te hebben, en dat mag gerust een doel zijn. Ik vraag me af hoeveel topsporters Miss Nederland geworden zijn of omgekeerd. Schoonheidsidealen hoeven helemaal geen correlaties te hebben met topprestaties.

Wat dat betreft zijn de twee mooiste voorbeelden van topsportfokkerij die van de Engels Volbloeds en de originele principes van Zangersheide. Geen gezeur: al is het beest nog zo lelijk, degene die het best presteert (hard loopt of goed springt) is het beste. De rest is bijzaak.

En iedereen die een mooie onevenhoevige in de wei wil hebben raad ik direct een Welsh Mountain Pony aan (En een aantal van die komen ook heel best vooruit) Schijnheilig
[/quote]

haha maar dan heb je het ook over een ras Haha! Haha! Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:33

Hier heb je alles van het oude.

Afbeelding

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 22:19

Jammer van dat bonte patroon...

Betreft de afstamming, een deel komt overeen met dat van Kore, aangezien Kore ook FuriosoZ heeft. Die haal ik trouwens vaak door mekaar, Furioso, Furioso II of Furioso Z Bloos al weet ik trouwens wel dat Furioso II de vader van Furioso Z is. Lekker origineel hoor!

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 18:08

Kore is in de verte familie van Joplin Haha! Via Duellant.

Joplin is ook van een wat "ouder" model. Hij is wat luxer gemaakt door middel van een hannoveraanse vader.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 09:35

Zoals beloofd nog enkele foto`s van Kore... al zijn ze niet erg duidelijk en dateren ze uit December. Gisteren nog op stal geprobeerd wat pics te schieten maar het was te donker en zijn ze mislukt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:41

joostvangestel"]
[quote="Anna42 schreef:
Een goed gebouwd evenwichtspaard is derhalve dus NOOIT ouderwets of modern. Voor de gebruikdoeleinden kun je, afhankelijk van de vraag, dus kijken of een meer eleganter of een meer zwaarder type noodzakelijk is. Alleen dat element bepaald de 'mode'. Wijk je af van het evenwichtsprincipe en baseer je een fokkerij op smaak en andere rationele selectiecriteria dan gaat dit altijd ten koste van de prestaties en de levensduur van de paarden. Helaas zijn we min of meer in die situatie beland.


In principe meld je hier gewoon dat een ouderwets en modern paard beiden een bepaald type hebben. Toegegeven, kwaliteit is onafhankelijk van mode. Dat staat als een huis. Maar goed: als iemand een ouderwets paard wil zien, dan stel ik voor om eens een przewalski paard te bekijken. Dat is denk ik redelijk ouderwets. Of het (afgezien van het wat minder leuke karakter) geschikt is voor de huidige eisen in de sport is een andere zaak.

Overigens is het wel leuk een mooi paard in de wei te hebben, en dat mag gerust een doel zijn. Ik vraag me af hoeveel topsporters Miss Nederland geworden zijn of omgekeerd. Schoonheidsidealen hoeven helemaal geen correlaties te hebben met topprestaties.

Wat dat betreft zijn de twee mooiste voorbeelden van topsportfokkerij die van de Engels Volbloeds en de originele principes van Zangersheide. Geen gezeur: al is het beest nog zo lelijk, degene die het best presteert (hard loopt of goed springt) is het beste. De rest is bijzaak.

En iedereen die een mooie onevenhoevige in de wei wil hebben raad ik direct een Welsh Mountain Pony aan (En een aantal van die komen ook heel best vooruit) Schijnheilig
[/quote]

Joost er hebben binnen het evolutieproces van de Caballus 2 typen bestaan t.w. het Equus Robustus (Przewalski en het Equus Orientalis (Orientaals type) die fysiek nog al van elkaar verschilden.
Het is genetisch onmogelijk om binnen het bestaande soort Robustus (Przewalski) zonder inbreng van andere genen het soort in type of in eigenschappen (karakter bijvoorbeeld) te doen veranderen.
Onze oorspronkelijk paarden zijn dus een mix van verschillende genen.

Selecteer je nu zoals bij de Engelse Volbloeds op slechts een eigenschap de snelste dan wil dat niet zeggen dat je genetisch ook de beste overhoudt. Integendeel. Het gevolg is dan er ongeloooflijk veel afwijkingen bij de Volboeds voorkomen. Slechte voeten. weinig werstand, longbloedingen, hoge slijtage, verminderde vruchtbaarheid, afwijkende beenstanden en gewrichten, moeilijk karakter en sterk verminderende levensduur, het onvermogen om ook op hogere leeftijd nog te presteren, last but not least zelfs een verminderde prestatie. Alle Engelse Volbloedrecords zijn van meer dan dertig jaar geleden en gaan steeds verder achteruit.
Een selectie op alleen springpaarden zal en leidt al tot identieke of andere afwijkingen. Veel fysieke afwijkingen, vroegtijdige slijtage, slechte bewegingen, moeilijke te rijden, een verminderende levensduur, verminderende prestatie, onbruikbare karaktereigenschappen voor de gemiddelde ruiter, onharmonische paarden en daarmee voor het fokkersoog en het paard zelf een vermindering aan schoonheid.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 18:44

Anna42"]
Joost er hebben binnen het evolutieproces van de Caballus 2 typen bestaan t.w. het Equus Robustus (Przewalski en het Equus Orientalis (Orientaals type) die fysiek nog al van elkaar verschilden.
Het is genetisch onmogelijk om binnen het bestaande soort Robustus (Przewalski) zonder inbreng van andere genen het soort in type of in eigenschappen (karakter bijvoorbeeld) te doen veranderen.
Onze oorspronkelijk paarden zijn dus een mix van verschillende genen.
[/quote]
Ik denk dat je moeder natuur wat onderschat en de evolutie. Het is mogelijk, maar je kunt dat niet in een mensenleven kunt doen. Als je hier wat tijd hebt op de evolutieschaal (zeg, een slordige 100000 jaar) dan is dat best wel mogelijk.

Interessant is wel te stellen dat het enige paard dat het zo lang zonder de mensen heeft weten te redden zo ver van het ideaalbeeld staat. Blijkbaar interesseert de natuur onze sport helemaal geen biet. Blijkbaar kon dat andere ras niet tegen de mens op.

[quote="Anna42 schreef:
Selecteer je nu zoals bij de Engelse Volbloeds op slechts een eigenschap de snelste dan wil dat niet zeggen dat je genetisch ook de beste overhoudt. Integendeel. Het gevolg is dan er ongeloooflijk veel afwijkingen bij de Volboeds voorkomen. Slechte voeten. weinig werstand, longbloedingen, hoge slijtage, verminderde vruchtbaarheid, afwijkende beenstanden en gewrichten, moeilijk karakter en sterk verminderende levensduur, het onvermogen om ook op hogere leeftijd nog te presteren, last but not least zelfs een verminderde prestatie. Alle Engelse Volbloedrecords zijn van meer dan dertig jaar geleden en gaan steeds verder achteruit.
Een selectie op alleen springpaarden zal en leidt al tot identieke of andere afwijkingen. Veel fysieke afwijkingen, vroegtijdige slijtage, slechte bewegingen, moeilijke te rijden, een verminderende levensduur, verminderende prestatie, onbruikbare karaktereigenschappen voor de gemiddelde ruiter, onharmonische paarden en daarmee voor het fokkersoog en het paard zelf een vermindering aan schoonheid.

Maar natuurlijk. Het is helemaal niet gezegd dat topsport gezond is. Het is trouwens ook zo dat de natuur reguleert. Ook zonder inbreng van de mens sterven soorten uit. Survival of the fittest. Moeder natuur heeft heel erg vreemde schepsels achtergelaten, zoals het vogelbekdier. De natuur maakt heel veel fouten, daarom is genetisch materiaal ook opgebouwd in chromosomenparen. Die fouten worden evolutie. Sommige fouten hebben sukses en sommigen niet. Dat heet survival of the fittest. Ook bij het GSB zullen de fouten uitgeselekteerd worden en komen nieuwe lijnen de ouden redden. De natuur doet dat al miljoenen jaren.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 22:10

mag ik u even storen in uw discussie?? Haha!

Ik heb voor jullie wat foto`s van Kore neergezet om te kunnen beoordelen of het al dan niet een oud model betreft...
Afstamming: Feinschnitt I vd Richter X FuriosoZ

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 22:21

Dat een moddie zo offtopic gaat zeg Schijnheilig Knipoog ,...

Grapje hoor Joost!

Ik denk alleen Koortje dat deze foto's, omdat ze dus wat ouder zijn, niet helemaal een goed beeld geven? Heb je geen echte standfoto van haar? Dus echt haar hele lijf erop, en profile, koppie ook?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 22:36

Nee niet echt, heb het gisteren geprobeerd, maar met de schemering vertekende de flits haar helemaal, heb ze allemaal gedelete.... zal het morgen nog eens proberen als het mooi weer is, en anders komt er binnenkort een goede fotografe deze kant op, wie weet lukt het dan? Haha!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78557
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:53

Ik vind haar niet echt een oud model hebben, hangt er een beetje tussen in. Zo te zien heeft ze niet al te lange en dunne benen, wat wel bij het oude model hoort, maar de achterhand is rond, terwijl die oude modellen een wat "vierkantere" achterhand hebben.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:36

Mijn B'elanna heeft oud bloed en de ouderwetse hoekige achterhand (het steekt ook een beetje uit Lachen.
Ze is een Vasco x Ecrasiet
Afbeelding
hier misschien nog beter te zien.
Afbeelding
maar onder het zadel toont ze zich heel anders...
Afbeelding

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 10:27

Ja, maar dat herken ik bij Koor dus ook... op die ene "standfoto" heeft ze ook een beetje een hoekig kruis vind ik, terwijl als je haar onder het zadel ziet, dat helemaal niet te zien is.... moeilijke kwestie!