100 % terug bij niet drachtig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 20:34

Gelukkig maken de merries die wel snel dragen worden dit weer goed. Maar ook ik vindt het eigenlijk meer dan normaal dat ze onkostenvergoeding willen voor de gemaakte kosten. het is natuurlijk voor beide partijen niet leuk als een merrie niet drachtig wordt.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 20:47

Pipo"]
[quote="Desiree schreef:
Rubiquil: 900 euro dekgeld. Niet drachtig, dekgeld terug. En zo hoort het eigenlijk ook...
Dus alle hengstenhouders moeten het insemineren en al het werk daarom heen maar gratis doen?
[/quote]
Dat zit toch niet bij het dekgeld in begrepen, je betaalt toch apart nog DA kosten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 23:31

Desiree schreef:
Maar vorig jaar was ik de dupe sjuimpje, met een merrie die niet drachtig werd. Die kant is er ook nog he.

Dat is het beetje het leven he, de een heeft geluk en de ander gewoon pure pech. De hengstenhouder kan geen garantie verkopen, was het maar waar he.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:24

DeesDeBest"]
[quote="Pipo"][quote="Desiree schreef:
Rubiquil: 900 euro dekgeld. Niet drachtig, dekgeld terug. En zo hoort het eigenlijk ook...
Dus alle hengstenhouders moeten het insemineren en al het werk daarom heen maar gratis doen?
[/quote]
Dat zit toch niet bij het dekgeld in begrepen, je betaalt toch apart nog DA kosten?
[/quote]


Citaat:
Dat zit toch niet bij het dekgeld in begrepen, je betaalt toch apart nog DA kosten



Voor Belgie wordt voor de hengst Alabastro alleen dekgeld genomen van
€ 550,- bij dracht incl. btw..
Is de merrie niet drachtig betaal je € 50.- per inseminatie.(nl. de handelingen van het sperma afnemen etc. dienen betaald te worden.)
Bij dracht zitten deze bedragen in het dekgeld in ,maar excl. de eventuele dierenartskosten.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 00:33

Nou ja, ik vind het in ieder geval super, dat ze mij op de Dalhoeve op deze manier tegemoetkomen!
Natuurlijk hoop ik gewoon op dat ze drachtig wordt, en wil ik met alle plezier dekgeld betalen Haha!
Maar het is wel fijn, dat mijn onkosten met deze probleemmerrie niet de pan uit rijzen als ze onverhoopt niet drachtig blijkt te worden.

Anderzijds kan het ook wat zeggen over de zelfverzekerdheid van de hengstenhouder Haha!:D:D

Trouwens je kan ook stellen, dat het het bedrijfsrisico van de hengstenhouder is, als hij merries niet drachtig krijgt! Zeker tot 1 oktober.
Daarna is het resterende risico sowieso ook voor de merriehouder.

Overigens staan de DA kosten en medicijnen buiten het verhaal; die moet je uiteraard wel betalen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 01:24

fabienne schreef:
Nou ja, ik vind het in ieder geval super, dat ze mij op de Dalhoeve op deze manier tegemoetkomen!

Superbedrijf he Knipoog

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:00

Pipo"]
[quote="fabienne schreef:
Nou ja, ik vind het in ieder geval super, dat ze mij op de Dalhoeve op deze manier tegemoetkomen!

Superbedrijf he Knipoog
[/quote]
Cool Haha! Schijnheilig
Topbedrijf Haha! Lovers OK dan!

Al zijn er natuurlijk ook wel meer hengstenhouderijen waar je dit voor elkaar kunt krijgen. Allen is de ijzerenman daar blijkbaar geen van

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:29

GribaldiFAN schreef:
[

Al zijn er natuurlijk ook wel meer hengstenhouderijen waar je dit voor elkaar kunt krijgen. Allen is de ijzerenman daar blijkbaar geen van
[/quote]


Huh Verward De Ijzerenman geeft op toch op alle hengsten, behalve Oklund natuurlijk weer Knipoog, 100% terug bij niet drachtig........?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:31

Lovely"]
[quote="Desiree schreef:
Maar vorig jaar was ik de dupe sjuimpje, met een merrie die niet drachtig werd. Die kant is er ook nog he.

Dat is het beetje het leven he, de een heeft geluk en de ander gewoon pure pech. De hengstenhouder kan geen garantie verkopen, was het maar waar he.
[/quote]
als het jou zou overkomen zou je wel anders piepen. 300 euro is echt te veel (excl. de dierenartskosten natuurlijk) als je helemaal met niks blijft zitten.

Resultaat: ik ga het nu anders doen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:32

Desiree Sjuim heeft vorig jaar mijn merrie laten insemineren, DA kosten betaald etc en de merrie heeft verworpen. Dus Sjuim en in het verlengde haar vriendin Love kunnen er echt van meepraten hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:37

Wat sarabande zegt is waar. Maar ik heb nog wel net het besef dat je altijd een risico neemt bij het laten dekken van je merrie, Moeder Natuur laat zich niet dwingen en verleent geen garantie Desiree, zo is het en daar zul je mee moeten leren leven als je nog fokker wilt worden.
Bovendien heb ik zelf vorig jaar een merrie met een dood veulen in haar buik zien worstelen en ik ben maar wat dankbaar dat de merrie dat overleefd heeft. Als je DAT mee moet maken, dan zeik je niet meer over 300 kl*te euro's, maar dan ben je blij dat je een leven gered hebt.
Let me tell you: fokken is niet iets wat vanzelf goed gaat, er gaat meer mis dan je denkt. Als je daar niet tegen kunt, kun je er beter niet aan beginnen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:16

Lovely schreef:
Moeder Natuur laat zich niet dwingen en verleent geen garantie Desiree, zo is het en daar zul je mee moeten leren leven als je nog fokker wilt worden.
.

ZEg je dat ook tegen een vrouw die maar niet zwanger kan worden?
Mag een mens balen als iets niet lukt wat hij graag wil?

Je trekt zoals wel vaker voorbarige conclusies. JE schildert me een beetje af als iemand die alleen om het geld geeft (300 kl*te euro's). Ik baal van het geld ja. Natuurlijk zou het veel erger zijn als ik mijn merrie zou verliezen, en dat zijn wel dingen waar ik bij stil sta. Misschien is het ook wel niks voor mij om te doen, omdat ik inderdaad bang ben dat het misgaat (vooral als ik soms berichten lees hier op bokt, knap ik helemaal af). Maar het is gewoon iets wat ik een keer gedaan wil hebben. En op basis van 1 keer kan ik mezelf onmogelijk als fokker beschouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:19

Desiree"]
[quote="Lovely"][quote="Desiree schreef:
Maar vorig jaar was ik de dupe sjuimpje, met een merrie die niet drachtig werd. Die kant is er ook nog he.

Dat is het beetje het leven he, de een heeft geluk en de ander gewoon pure pech. De hengstenhouder kan geen garantie verkopen, was het maar waar he.
[/quote]
als het jou zou overkomen zou je wel anders piepen. 300 euro is echt te veel (excl. de dierenartskosten natuurlijk) als je helemaal met niks blijft zitten.
[/quote]
Je begon zelf over geld en daar mag je best van balen. Als je fokt, dan kun je soms ook doodgewoon pech hebben en dan ben je inderdaad in het gunstigste geval geld kwijt. Het hoort erbij en zo af en toe kruist de pech je pad. Bij iedere inseminatie zet je toch het leven van je merrie op het spel voor die (kleine) kans dat het echt misgaat.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:35

Desiree"]
[quote="Lovely"][quote="Desiree schreef:
Maar vorig jaar was ik de dupe sjuimpje, met een merrie die niet drachtig werd. Die kant is er ook nog he.

Dat is het beetje het leven he, de een heeft geluk en de ander gewoon pure pech. De hengstenhouder kan geen garantie verkopen, was het maar waar he.
[/quote]
als het jou zou overkomen zou je wel anders piepen. 300 euro is echt te veel (excl. de dierenartskosten natuurlijk) als je helemaal met niks blijft zitten.

Resultaat: ik ga het nu anders doen.
[/quote]
Ik snap dat je baalt dat je merrie leeg is.
Maar als de hengst verder veel merries drachtig krijgt, bij wie ligt dan het probleem?
Bij de hengst? (hengstenhouder) Of bij de merrie (merriehouder)?
En waarom zou de hengstenhouder dan voor de kosten op moeten draaien omdat jouw merrie niet drachtig wordt?
Want het is niet alleen de kosten van het insemineren en het labwerk. De hengst eet ook. Staat in training waarschijnlijk bij een ruiter die iedere maand zijn rekening wel stuurt. Moet allerlei keuringen ondergaan. Hengstenhouder heeft waarschijnlijk mensen in dienst. En dat geld wil de hengstenhouder er ook graag uit hebben aan het eind van het seizoen.
En als jouw merrie dan niet drachtig wordt, vind ik het heel normaal dat een hengstenhouder een deel van die kosten toch graag vergoed ziet worden. HIJ kan er weinig aan doen dat jouw merrie niet drachtig wordt.

Bij dit soort reacties krijg ik altijd het beeld van iemand die met een goudvis terug gaat naar de dierenwinkel als hij na 5,5 maand dood in de kom ligt.
Tja, tegenwoordig heb je 6 maanden garantie... Rolleyes

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:42

Mee eens, ik zie dat geld terug niet als een optie. De merrie beinvloedt de aanvang en het succes van de drachtigheid meer dan de hengst, tenzij de hengst in het algemeen heel slecht bevrucht.

Maar goed, dit is de wereld van het grote geld. Wezenlijke normale overwegingen komen hier niet op.

Persoonlijk ben ik meer voor het volgende: merrie leeg, volgend jaar terugkomen voor alleen de kosten (stamboekkosten, stalling, DA, etc).

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:44

De kosten lopen vaak op doordat de eigenaar van de merrie niet weet waar aan te beginnen.

Als men al de cyclus van een tussen cyclus niet kan onderscheiden.
Of niet weet hoe lang een cyclus duurt.
Of niet goed kan bepalen of een merrie echt goed hengstig is.
Ja dan heeft men een Europrobleem en moet men alles uitbesteden.

Verder staan veel drachtige merries tussen allerlei soorten paarden
(lees ziektes) wat het verwerpen vergroot.

Maar wanneer je als fokker geen beroep hoeft te doen op een hengstenhouder en het verdere management zelf goed in de hand hebt
kun je ook van een hengstenhouder eisen dat hij een degelijk produkt levert. nl. goed tot uitstekend sperma.
En verzaakt hij hier in ,door welke omstandigheid ook, zijn er voor hem weinig of geen Euro's bij mij te vangen.


Maar vergeet ,niet elke merrie is een fokmerrie.
Een fokmerrie dient "natuur" in haar lijf te hebben.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 21-04-04 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:45

Ik ga proberen of het met natuurlijk dekken wel lukt (mogelijk kan mijn merrie niet drachtig worden, hoewijl de veeartsen geen reden zagen waarom niet). Het zou jammer zijn als het niet lukte, ze komt uit een goede merrielijn. Of ze het "fokmerrie" in haar lijf heeft weet ik niet.

Er is ook geopperd om het te proberen met zomaar een hengst, om te proberen of ze wel een veulen kan fokken. Dan ben ik niks kwijt. MAar ja, dat is ook al zoiets....

Overigens, haar baarmoeder is de laatste keer wel gespoeld, er stond water in. Mijn toenmalige stalhouder zei dat dat mogelijk de oorzaak was, maar dat ze dit wel eerder hadden moeten onderkennen. Iemand ideeen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:52

Desiree, heb je de baarmoeder ook laten onderzoeken op aanwezigheid van bacteriën die de drachtigheid in de weg zouden kunnen staan?? Als je dat nog niet hebt laten doen, zou je een bij je veearts na kunnen vragen of dat gedaan kan worden. Zo'n onderzoek kost ook geld, maar wellicht is het goedkoper dan steeds tevergeefs sperma te insemineren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:54

Lovely schreef:
Desiree, heb je de baarmoeder ook laten onderzoeken op aanwezigheid van bacteriën die de drachtigheid in de weg zouden kunnen staan?? Als je dat nog niet hebt laten doen, zou je een bij je veearts na kunnen vragen of dat gedaan kan worden. Zo'n onderzoek kost ook geld, maar wellicht is het goedkoper dan steeds tevergeefs sperma te insemineren.


In ieder geval waren de eitjes goed zeiden ze, qua hardheid en grootte. Ook aan de baarmoederwand hebben ze niets kunnen ontdekken wat de dracht in de weg zou kunnen staan. De mogelijkheid van bacterieonderzoek is nog niet eerder geopperd, en wellicht te overwegen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:56

Desiree schreef:
Ik ga proberen of het met natuurlijk dekken wel lukt (mogelijk kan mijn merrie niet drachtig worden, hoewijl de veeartsen geen reden zagen waarom niet). Het zou jammer zijn als het niet lukte, ze komt uit een goede merrielijn. Of ze het "fokmerrie" in haar lijf heeft weet ik niet.

Er is ook geopperd om het te proberen met zomaar een hengst, om te proberen of ze wel een veulen kan fokken. Dan ben ik niks kwijt. MAar ja, dat is ook al zoiets....

Overigens, haar baarmoeder is de laatste keer wel gespoeld, er stond water in. Mijn toenmalige stalhouder zei dat dat mogelijk de oorzaak was, maar dat ze dit wel eerder hadden moeten onderkennen. Iemand ideeen?


Overigens, haar baarmoeder is de laatste keer wel gespoeld, er stond water in.

Dicht laten zetten, dan 1 x spoelen 5 a 6 weken later insemineren
2x maal in de cyclus insemineren en niet alleen op de eisprong.
Daarna na de eisprong 1 maal licht spoelen en dan moet het goed zijn.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:57

Ik zou haar 2 maanden bij Ceasario op stal zetten Knipoog
Niet drachtig: geen stalgeld voor Ceasario... Tong uitsteken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:58

ceasario schreef:
[
Overigens, haar baarmoeder is de laatste keer wel gespoeld, er stond water in.

Dicht laten zetten, dan 1 x spoelen 5 a 6 weken later insemineren
2x maal in de cyclus insemineren en niet alleen op de eisprong.
Daarna na de eisprong 1 maal licht spoelen en dan moet het goed zijn.

Kijk, daar heb ik iets aan! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:58

Een merrie van een kennis bleek een bepaalde streptokok in de baarmoeder te hebben waardoor het niet wilde lukken. Het hoéft natuurlijk niet, maar het kan dus wel.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:59

Lovely schreef:
Een merrie van een kennis bleek een bepaalde streptokok in de baarmoeder te hebben waardoor het niet wilde lukken. Het hoéft natuurlijk niet, maar het kan dus wel.

Daarom dichtzetten (gedeeltelijk Knipoog ) +spoelen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:03

Sjuimpje schreef:
Ik zou haar 2 maanden bij Ceasario op stal zetten Knipoog
Niet drachtig: geen stalgeld voor Ceasario... Tong uitsteken



Ieder zijn vak.