Exterieurkenmerken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chldsy
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-10-06

Exterieurkenmerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 13:08

Hallo,

Graag zou ik meer willen leren over het exterieur in het algemeen.

Ik lees vaak termen zoals steile croupe, week gekoot, steil achterbeen, hellend kruis of steile schouder.
Kan iemand mij meer uitleg en voorbeelden geven van deze begrippen?
En wat betekenen specifieke exterieurkenmerken voor de beweging van het paard? Heeft een paard met een sterk steile schouder minder potentie om te verruimen bijvoorbeeld?
Kun je aan het exterieur aflezen wat de bewegingsmogelijkheden van een paard zijn?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is.
Het lijkte mij leuk om bepaalde kenmerken te leren herkennen en te zien welke invloed het exterieur op de bewegingen van een paard

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:25

Ja zeker, het exterieur zegt een heleboel over een paard. Vaak in combinatie met elkaar, bijvoorbeeld een erg hellend en kort kruis maakt het moeilijker om het bekken te kantelen.

Ik kan je het boek: Het paard in partjes aanraden als je dit interessant vindt.

Steile croupe ken ik niet, de croupe is vaak hellend of plat en alles er tussen in.

Afbeelding
Kruisligging

Afbeelding
Zo ziet een hellend kruis er uit.

Afbeelding
En zo een plat kruis.

Afbeelding
Beenstanden, hier staat weekgekoot bij.

Afbeelding
Achterbeenstanden, om dit goed te kunnen beoordelen is het belangrijk om te kijken naar de hoek aan de binnenkant van het spronggewricht. Kleine hoek duidt op sabelbenigheid, grote hoek op steil.

Meer info over beenstanden: https://hoofcare.nl/voet-en-beenstanden/

Schouderligging:
Afbeelding

Het is niet zo simpel dat een paard met een steile schouder minder potentie heeft om te verruimen, als datzelfde paard achter enorm goed is en kan ondertreden en echt kan zitten dan kan de verruiming nog steeds spectaculair zijn. Dat heeft ook te maken met de ruimte in de gangen, een korte of een lange rug etc. Wel is het zo dat de beweging eerder stekerig is voor met een steile schouder dan echt omhoog grijpend.

Paarden met een langere rug zijn in het algemeen beter in lengtebuiging, maar minder makkelijk bij elkaar te rijden. Kortere paarden buigen minder makkelijk maar zijn wel weer makkelijker te verzamelen. (even gechargeerd gezegd)

Strakke lendenen (dit kun je zien door bol achter het zadel bij de lendenen) duiden vaak op een gebrek aan souplesse. (niet te bol, dan is het een afwijking genaamd karperrug) Terwijl weke lendenen (hol achter het zadel) juist meer souplesse geven.

Nouja zo kan ik nog wel even doorgaan. :D

chldsy
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 15:25

Kijk, dit is precies wat ik bedoel!
Bedankt voor je reactie Elisa. Ik vind het heel interessant maar merk dat ik af en toe een beetje overweldigd wordt door de complexiteit. Alles hangt natuurlijk met elkaar samen. De komende tijd ga ik me concentreren op de kennis die jij hebt gedeeld en zien of ik dit ga herkennen bij verschillende paarden.

Bedankt ook voor je boekentip!

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 18:47

Graag gedaan en mocht je nieuwe vragen hebben dan stel ze gerust. :-)

Het is ook een kwestie van heel veel kijken en veel ervaring op doen. Keuringen zijn in deze ook interessant als ze paarden en hun exterieur toelichten.