Ontwikkeling merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AvocadoMi

Berichten: 17
Geregistreerd: 14-01-23

Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 17:06

Hoi hoi,

Ik heb vorig jaar een 2 jarige merrie gekocht. Ze wordt dus dit jaar 3 (april). Ik krijg wisselende opmerkingen over hoe ze zich ontwikkeld dus vroeg mij af wat jullie ervan vinden.

Ze is nog klein (157 cm schoft) en smal als je haar van voor bekijkt. Haar vader is 170 cm en mama is 164 cm (Donthargos X Baltic).

Is dit een merrie om dit jaar al te beleren of moet ik haar nog wat tijd geven? Ze gaat momenteel al lekker mee wandelen in het bos en zijn begonnen met TRT.
Voor de duidelijkheid, met beleren bedoel ik in eerste instantie lange lijnen en daarna onder het zadel rechte lijnen in het bos;)

Wat denken jullie?

Afbeelding

Afbeelding

Mi_Amore

Berichten: 14844
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 17:13

Mijne wordt ook 3 in april.
Hij zal dan starten met het handwerk, maar een ruiter is pas voor als ie 4,5 is.

De mijne is een Haflinger van nu 1,49m.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 17:45

Op zich lijkt ze wat mij betreft al aardig is verhouding. Ze is nog een fractie overbouwd, maar verder verwacht ik niet ineens een groeispurt oid.

Of ze klaar zijn gaat natuurlijk verder dan te beoordelen op een foto, voornamelijk wat betreft het mentale stuk, maar op de foto gebaseerd zou ik geen bezwaar hebben.

Belangrijkste voor elk paard is toch wel de gematigdheid en beginnen met korte sessies handwerk en lange rechte lijnen kunnen ze dan toch sneller aan dan wanneer je bij wijze van een half uur dressuurwerk in de bak zou verwachten.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 17:50

Vind haar erg jong ogen. Doe gewoon van alles met haar, maar nog niet onder het zadel. Je kunt al zoveel doen zonder dat, en zij kan dan groeien en een beetje uitzwaren en gewoon jong zijn. Als ze schade oploopt ben je heel ver van huis, en helaas openbaart zich dat pas veel later.

Paarden zijn pas volgroeid als ze 6 zijn, nou hoef je niet helemaal tot zolang te wachten denk ik, maar zou haar echt nog tijd geven...

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 18:14

Ziet er goed uit. Gewoon rustig oppakken en kijken hoe ze het verwerkt. Drie keer 10 minuten is beter dan 1x een half uur.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 18:32

Zou deze lekker ff laten groeien. Wellicht aan t einde van de zomer een keer een zadeltje er op en basis en dan weer ff rust qua zadel tot het voorjaar

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 18:44

Nog maar net kleuter af hoor, ondanks dat ze er goed uitziet. Het is prima om haar spelenderwijs voor te bereiden op van alles wat ze in de toekomst gaat tegenkomen. Schriktraining, lange lijnen, verkeer, lawaai, dingen op de rug, zadel, etc. Voor het 'echte' werk is ze nog veel te jong. Met 6 a 7 jaar zijn ze pas volgroeid, en een beetje minder speels. Hier loopt een 5jarige die wel meer kan, maar nog zo speels is dat ik hem mentaal liever nog wat laat groeien. Voorbereiden gebeurt al wel.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 19:30

Nee. Hoe een dier eruit ziet zegt echt niks over hoe de botten zich ontwikkelen. Juist die dieren (en mensen)die enorme groei laten zien hebben vaak kwaaltjes als groeipijnen, spierzwakte omdat de botten wel groeien maar de rest volgt niet goed mee. Dus ik zou hiermee oppassen.
Tenzij je je dier op 5-7 jaar wilt verkopen en hij dan dus op toppen moet presteren. Dan is het iemand anders zn probleem :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:21

Dus jullie kinderen mogen pas met 18 op voetballen, turnen of andere sport?

AvocadoMi

Berichten: 17
Geregistreerd: 14-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 20:45

Bedankt al voor alle reactie.

Het is niet mijn bedoeling een discussie te starten over op welke leeftijd je een paard mag zadelmak maken.
Daar gaan we toch niet uitkomen;)

Nogmaals, moest ik er dit jaar gaan opzitten dan gaat het enkel om lange rechte lijnen voor korte momenten. Ik ben (na uitgebreid onderzoek) van mening dat dit de beste manier is. Alle respect als iemand hier anders over denkt :D

Ik stel hier echter de vraag of mijn merrie er al voldoende ontwikkeld uitziet voor een (bijna) 3 jarige omdat ik zeer verschillende dingen hoor van bv hoefsmid en DA. En omdat ik mij afvraag of ze nog gaat groeien (hoogte en lengte).

Zelf zie ik het precies niet meer bij mijn eigen paard
:')

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:59

Rex_Rolfo schreef:
Dus jullie kinderen mogen pas met 18 op voetballen, turnen of andere sport?


Ga jij op je kind zitten?

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:01

Rex_Rolfo schreef:
Dus jullie kinderen mogen pas met 18 op voetballen, turnen of andere sport?

Precies dit, gelijkmatig aan gewicht en training laten wennen houd een paard gezond.

3 jaar: 3 x per week een kwartiertje
4 jaar : 4 x per week een half uurtje en zo verder.

Tot 6 a 7 thuis laten staan is heel slecht voor het lijf.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:10

Ninx schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Dus jullie kinderen mogen pas met 18 op voetballen, turnen of andere sport?


Ga jij op je kind zitten?

Gaan kinderen bij elkaar op de rug zitten?



Mag hopen van wel ;)

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:25

Heel ander type, maar wel veel completer en minder jeugdig. Toch is deze in de afgelopen paar maanden toch weer de lucht in gegaan en ineens weer overbouwd. Waardoor ik de huidige eigenaar heb geadviseerd toch nog even te wachten. Wordt ook in april 3. Op de foto 2,5
Afbeelding

AvocadoMi

Berichten: 17
Geregistreerd: 14-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 15:14

MarjanB schreef:
Heel ander type, maar wel veel completer en minder jeugdig. Toch is deze in de afgelopen paar maanden toch weer de lucht in gegaan en ineens weer overbouwd. Waardoor ik de huidige eigenaar heb geadviseerd toch nog even te wachten. Wordt ook in april 3. Op de foto 2,5
[ [url=m/AzUVhz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze ziet er inderdaad al completer uit.

Ik ga het nog even aan zien komende half jaar:)

Elisa2

Berichten: 37189
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:05

Zou deze gewoon rustig in het najaar oppakken, dan rust in de winter en volgend jaar serieuzer oppakken.

Kan wel zien dat die nog een stukje groeit en de bovenlijn nog wat bij moet trekken. Wel erg leuk dier trouwens.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:12

Ik vind haar al best wat body hebben hoor. Maar ik kijk vaak ook wel of een paard er mentaal al klaar voor is. Daar kom je gauw genoeg achter. Kan ze vragen goed verwerken of is ze na 10 minuten klaar?

Ze heeft trouwens wel een beetje een gek hol voorbeen linksvoor?

Elisa2

Berichten: 37189
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:16

Lijkt een beetje bol in de knie plus weekgekoot, kan ook wat vertekenen door hoe ze staat.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:17

Ja bol, hol. Ik zie het altijd als hol maar de knie staat iets naar voren :P

AvocadoMi

Berichten: 17
Geregistreerd: 14-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 16:34

Earth schreef:
Ik vind haar al best wat body hebben hoor. Maar ik kijk vaak ook wel of een paard er mentaal al klaar voor is. Daar kom je gauw genoeg achter. Kan ze vragen goed verwerken of is ze na 10 minuten klaar?

Ze heeft trouwens wel een beetje een gek hol voorbeen linksvoor?


Ja dat klopt inderdaad. Het is denk ik een combi van wat bokbenig staan en een ingesnoerde pijp. Ze is niet week gekoot.

Ik heb haar vorig jaar volledig op de foto laten zetten. Door de keurende DA is hier toen niks over gezegd.

Edit: wat betreft het mentale gedeelte, ze is nog vrij snel afgeleid door haar omgeving :')

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:48

Haha maar dat afgeleid zijn dat mag :') Zo lang ze maar niet er naar toe willen gaan om te onderzoeken wat er allemaal aan de hand is :')

Ja het hoeft ook geen problemen te geven volgens mij, maar daar heb ik iets te weinig kaas van gegeten. Maar het viel me zo even op. Ze heeft ook een wat onderstandig voorbeen dus dan valt zoiets sowieso al wat sneller op. Maar behalve dat voorbeen is het een leuk dier. Ik zou hier op een speelse manier in de zomer al wel op durven stappen.

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:58

Ik vind haar al redelijk volwassen ogen, heeft ook al best body. Daar zou ik richting de zomer ook al wel rustig mee durven te beginnen.

Dit is mijn bijna-3-jarige. Die is een stuk jeugdiger in haar exterieur. Ze is ook flink aan de maat met nu al ruim 1.70. Zij gaat dit jaar nog niet onder de man. Wel voor de wagen om alvast wat licht werk te doen en spiertjes te ontwikkelen:
Afbeelding

Afbeelding

AvocadoMi

Berichten: 17
Geregistreerd: 14-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 10:14

Muronia schreef:
Ik vind haar al redelijk volwassen ogen, heeft ook al best body. Daar zou ik richting de zomer ook al wel rustig mee durven te beginnen.

Dit is mijn bijna-3-jarige. Die is een stuk jeugdiger in haar exterieur. Ze is ook flink aan de maat met nu al ruim 1.70. Zij gaat dit jaar nog niet onder de man. Wel voor de wagen om alvast wat licht werk te doen en spiertjes te ontwikkelen:
[ [url=m/BHE5MI.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HRYvMz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja als je haar zo op de foto bekijkt dan lijkt ze idd al best body te hebben. Echter als je haar van voor bekijkt is het echt een schrielkip :')

Leuk paard en mooie maat! Fijn dat je haar voor de wagen al een mooie basis kunt meegeven dit jaar. Ben benieuwd hoe ze zich verder gaat ontwikkelen *\o/*

Padoertje
Berichten: 1539
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:35

Earth schreef:
Ik vind haar al best wat body hebben hoor. Maar ik kijk vaak ook wel of een paard er mentaal al klaar voor is. Daar kom je gauw genoeg achter. Kan ze vragen goed verwerken of is ze na 10 minuten klaar?

Ze heeft trouwens wel een beetje een gek hol voorbeen linksvoor?


Het mentale inderdaad. Daarnaast is mijn ervaring dat als je al spelenderwijs een beetje met ze aan het werk gaat, ze juist iets de lucht in schieten. Ik vind haar er voor een 3 jarige prima in verhouding uitzien. Vergis je niet dat er in veel jonge dieren kilo's brok gaat om ze bv keuringsklaar te maken. Die paarden ogen dan echt al veel completer.
Wij doen in het voorjaar echt de basisbeginselen en degenen die eraan toe zijn, daar gaan we op zitten. Heel simpel en dan gaan ze lekker de hele zomer op de weide.

Ook genoeg ervaring met paarden die pas op latere leeftijd zijn beleerd en daar voornamelijk alleen maar problemen tegengekomen; paarden die een holle rug trekken, buikspieren niet/slecht willen aanspannen (op rust dus een weke rug laten zien), erg dominant bleken in de omgang (hier alleen flinke bloederige lijntjes op stal), te laat geruind etc. Er is echt een verschil met ze helemaal laten staan, of ze in het werk zetten wat past bij de ontwikkeling van je paard. Kortom, je paard kennen en vooral je gevoel hierbij volgen. Als jij van mening bent dat ze al wat kan doen en daaruit volgt dat je een keertje gaat hangen en zitten, dan is dat prima. Je merkt snel genoeg in het proces op welk tempo je dit kunt doen.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 23:32

Ik vind het een paard dat goed gespierd is, met een sterke bovenlijn. Wel wat kort in de rug (dus let op met een zadel). Verder valt me op dat ze achter wat verkrampt lijkt te staan. Heb je haar al eens laten controleren door een osteopaat? Zo niet, dan zou ik dat altijd doen voordat je met een jong paard gaat beginnen. Langzaam beginnen kan best, gewoon met grondwerk en misschien een keer erop zitten einde zomer en dan pas met 4 onder zadel rustig gaan trainen.