Ontwikkeling merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AvocadoMi

Berichten: 17
Geregistreerd: 14-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 23:47

manubres schreef:
Ik vind het een paard dat goed gespierd is, met een sterke bovenlijn. Wel wat kort in de rug (dus let op met een zadel). Verder valt me op dat ze achter wat verkrampt lijkt te staan. Heb je haar al eens laten controleren door een osteopaat? Zo niet, dan zou ik dat altijd doen voordat je met een jong paard gaat beginnen. Langzaam beginnen kan best, gewoon met grondwerk en misschien een keer erop zitten einde zomer en dan pas met 4 onder zadel rustig gaan trainen.




Bedankt voor je reactie en advies.

Er komt geregeld een osteopaat op stal maar ik vond dat voor haar nog niet nodig. Ze was allesbehalve relax bij het nemen van de foto en stond dus ook niet echt stil. Ik heb absoluut niet het gevoel dat ze ergens last van heeft, ze is echt een elastiekje*\o/*
Maar misschien inderdaad niet slecht om eens te laten kijken voor we starten.

Ze heeft inderdaad een wat kortere rug. Ik had gehoopt dat er nog iets meer lengte in ging komen... Maar er komt sowieso een zadelpasser voor ik erop ga :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 01:11

AvocadoMi schreef:
Bedankt al voor alle reactie.

Het is niet mijn bedoeling een discussie te starten over op welke leeftijd je een paard mag zadelmak maken.
Daar gaan we toch niet uitkomen;)

Nogmaals, moest ik er dit jaar gaan opzitten dan gaat het enkel om lange rechte lijnen voor korte momenten. Ik ben (na uitgebreid onderzoek) van mening dat dit de beste manier is. Alle respect als iemand hier anders over denkt :D

Ik stel hier echter de vraag of mijn merrie er al voldoende ontwikkeld uitziet voor een (bijna) 3 jarige omdat ik zeer verschillende dingen hoor van bv hoefsmid en DA. En omdat ik mij afvraag of ze nog gaat groeien (hoogte en lengte).

Zelf zie ik het precies niet meer bij mijn eigen paard
:')

Daar hoef je ook niet over te discusseren dat is namelijk onderzocht. En het beste voor het paard (en dat is iets anders dan voor jouw mindset) is om er nu toch al op te gaan. 3 keer in de week een kwartiertje is zat. Het is aangetoond dat paarden die op latere leeftijd beleerd worden minder goede bespiering ontwikkelen en blessure gevoeliger zijn.

Verder vind ik jouw paard er wel klaar voor. Veel groeien zal ze niet meer. Soms heb je gewoon de domme pech dat het een kleintje blijft. Voordeel van er echt mee aan het werk gaan is dat ze vaak nog wel een paar centimeter groeien door het werk.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:42

janderegelaa schreef:
AvocadoMi schreef:
Bedankt al voor alle reactie.

Het is niet mijn bedoeling een discussie te starten over op welke leeftijd je een paard mag zadelmak maken.
Daar gaan we toch niet uitkomen;)

Nogmaals, moest ik er dit jaar gaan opzitten dan gaat het enkel om lange rechte lijnen voor korte momenten. Ik ben (na uitgebreid onderzoek) van mening dat dit de beste manier is. Alle respect als iemand hier anders over denkt :D

Ik stel hier echter de vraag of mijn merrie er al voldoende ontwikkeld uitziet voor een (bijna) 3 jarige omdat ik zeer verschillende dingen hoor van bv hoefsmid en DA. En omdat ik mij afvraag of ze nog gaat groeien (hoogte en lengte).

Zelf zie ik het precies niet meer bij mijn eigen paard
:')

Daar hoef je ook niet over te discusseren dat is namelijk onderzocht. En het beste voor het paard (en dat is iets anders dan voor jouw mindset) is om er nu toch al op te gaan. 3 keer in de week een kwartiertje is zat. Het is aangetoond dat paarden die op latere leeftijd beleerd worden minder goede bespiering ontwikkelen en blessure gevoeliger zijn.

Verder vind ik jouw paard er wel klaar voor. Veel groeien zal ze niet meer. Soms heb je gewoon de domme pech dat het een kleintje blijft. Voordeel van er echt mee aan het werk gaan is dat ze vaak nog wel een paar centimeter groeien door het werk.


Daarvoor hoef je er echt niet perse op te zitten. Je kunt ze ook met de dubbele longe (op de goede manier) bespiering kweken. Bovendien heb je dan ook een stuur en een rem als je er uiteindelijk op gaat. En is je paard wss al rechter, kan zijn buikspieren en rugspieren beter gebruiken. De onderzoeken geven ook aan dat verschillende ondergronden in de diverse gangen tussen (uit m'n hoofd) tussen de 1.5 en 2.5 jaar goed voor blessure preventie is. Maar ook hierbij is het niet nodig om erop te zitten

Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Re: Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:29

Geen advies maar ik kom je wel volgen. Heb ook een jonge Donthargos, die is alleen nog een jaartje jonger.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:38

Ik zie ze liever met 3 heel rustig aan opgepakt worden, spelenderwijs.
Gewoon relaxt in korte momenten wegwijs maken in alles. Let wel, binnen hun kunnen.

Er al genoeg stuk (niet enkel lichamelijk maar ook geestelijk) zien gaan die met 6 opeens vol aan de bak moesten.

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:00

Ik zou er ook lekker mee aan de gang gaan. Vooral omdat je de mogelijkheid hebt om het bos in te gaan.
Dat klinkt een stuk beter dan in een longeerton met beperkte ruimte en zware bodem.

Volgens mij schreef Albert (?) eens dat hij op die manier de paarden zadelmak maakte:
Altijd hetzelfde rondje wandelen in het bos.
Vervolgens hetzelfde rondje wandelen met zadel en hoofstel.
En na x weken reden ze zo een rondje door het bos.
Ik weet natuurlijk niet of zoiets bij jou past, maar als je al TRT bezig bent, kan je onderweg vast leuke dingen doen. En dan zit je er in de loop van de zomer zo op. En wat Elisa ook zegt: in de winter wat rust en volgend jaar weer oppakken.

Met de zadelpasser zou ik een goede afspraak maken m.b.t. mogelijkheid tot aanpassen en/of inruilen van het zadel. Want hij gaat sowieso groeien en dat kan heel snel gaan. Vooral als je zadel goed is aangepast waardoor hij ook de mogelijkheid krijgt om te groeien, kan je er in een paar maanden weer uit zijn. Ik heb clubgenootjes gehad die heel blij een nieuw zadel hadden bij hun nieuwe, jonge paard en vervolgens bijna stonden te huilen dat het paard er al uitgegroeid was.
Daarnaast weet je ook nog niet of het zadel jou wel past omdat je het nog niet kan voelen in beweging. En dat is zeker zo belangrijk: dat jij wel in balans kan zitten.
Dus zadel passen is heel goed! Maar vervolgafspraken zeker zo belangrijk. Voor jou, paard en portemonnee.

Cioccolato

Berichten: 6615
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:20

Ik zou 'm liever nog een zomer t land op zien gaan.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:29

Ik heb ook een bijna 3 jarige staan (juni) die precies ook 1.57m groot is.
Zij ontwikkeld zich echt in rap tempo tot een vrij volwassen dier al.
Op de foto hieronder is ze nog net geen 2 jaar oud (mei 2023)

Echter omdat ze zo klein is, willen wij haar juist wat meer tijd geven om uit te groeien dus deze gaat eerst dit jaar een keer onder de hengst.

Wat vooral belangrijk is, is denk ik of het paard mentaal al toe is aan werken...mijn kleuter is qua lichaam echt al heel goed ontwikkeld maar mentaal is ze er nog niet aan toe...ze is nog te puppy ervoor. We pakken haar nu 1 a 2 x per week voor grondwerk en basisdingen en ik merk aan haar dat ze echt tijd nodig heeft om dit te verwerken, echt werken doet zij dus nog niet zoals bijvoorbeeld longeren etc, dit zou voor mijne mentaal een stap te ver zijn.

Kijk vooral naar je paard mentaal, is ze er aan toe of heeft ze echt nog het concentratievermogen van een pinda, is ze nog super speels of gedraagt ze zich al een stuk volwassener?

Afbeelding

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:43

Ik zou vast rustig beginnen met grondwerk, klein beetje longeren.

Mijn 2-jarige wordt ook dit jaar drie en merk zeker het laatste halfjaar dat die ineens een enorme groeispurt heeft in bespiering en ook formaat.

Ik keek even aan hoe ze doorgroeid maar ga in principe van de zomer beginnen met zadelmak maken.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Ontwikkeling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:50

Ik zou er wat mee aan de gang gaan en dan gewoon voortborduren op hoe het gaat. Is ze alleen nog maar aan het spelen, dan laat je haar lekker in de zomer nog een paar maanden met rust. Gaat ze serieus met je aan de gang dan maak je haar zadelmak en zet je haar daarna nog een paar maanden weg. Het is een samenspel :)