eerste bezichtiging en tweede bezichtiging Hengstenkeuring 2023/2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AimeeJarig

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:39

manubres schreef:
Ik denk dat deze thuis ook uit de wei of over het hek springt als hij paniek heeft...


Dat zou best kunnen. De leukste paarden die ik heb gehad, haalden dat soort grappen uit. Heb ik liever dan dat ze hysterisch gaan doen.

AimeeJarig

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:42

Cheytjuh schreef:
Gelders paard hoort veelzijdig te zijn en ik vind het echt een aandachtspuntje voor ons fokkers dat we veelzijdig inzetbare, nuchtere dieren fokken.

Anders onderscheiden we ons niet meer van de dresuurpaarden/springpaarden/tuigpaarden en kun je net zo goed het gelders paard opdoeken.


En daar hoort het springen ook echt bij. Terwijl ik er geen één echt een fijne sprong heb zien maken. De ingeslagen weg lijkt niet naar die veelzijdige paarden te leiden.

Cheytjuh

Berichten: 4034
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:48

Ben ik het helemaal met je eens

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:28

Vorig jaar of het jaar daar voor is er nog een springer goedgekeurd toch? (samen met Happy Olaf) Alleen stond deze toen ik die zag tijdens het eindexamen nogal vaak op de achterbeentjes.

Als ik die afstammingen allemaal zie dan snap ik wel dat daar geen overtuigende springers bij zaten.

AimeeJarig

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:00

Nou, van de Kardieno had ik wel een aardige sprong verwacht. Vadersmoeder sprong zelf goed en heeft ook springpaarden gegeven, Chippendale voert prima springbloed en daarachter zit Elegant.

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:26

Elisa2 schreef:
Vorig jaar of het jaar daar voor is er nog een springer goedgekeurd toch? (samen met Happy Olaf) Alleen stond deze toen ik die zag tijdens het eindexamen nogal vaak op de achterbeentjes.

Als ik die afstammingen allemaal zie dan snap ik wel dat daar geen overtuigende springers bij zaten.


Nummer 608 en 611 lieten een geweldige springtechniek zien. 608 was de Mandieno (geen mooi paard) en 611 weet ik niet, de lijst is ook weg bij KWPN...

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:59

Weet iemand waar de video's terug te vinden zijn van de eerste bezichtiging gelderse hengsten? Ik kan het niet vinden. De video's van alle dressuurhengsten kan ik wel vinden, maar van de gelderse hengsten niet.

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:13

Aimee schreef:
Ik had dat met de So Perfects. Dat daar nog hengsten van door zijn, snap ik helemaal niets van :o

Ik weet niet wat ze in deze hengsten zien. Beetje Helgstrand sponsoren misschien? Hals erop, rug weggedrukt, Lang en hoekig achterbeen en ook nog een minder prettig karakter :n . Blijkbaar kwamen ze anders niet aan de 19 stuks p/d. Ik heb echt geen idee waarom deze hengst populair was in N.L.

Manny

Berichten: 2321
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:15

Coloured schreef:
Weet iemand waar de video's terug te vinden zijn van de eerste bezichtiging gelderse hengsten? Ik kan het niet vinden. De video's van alle dressuurhengsten kan ik wel vinden, maar van de gelderse hengsten niet.


Op clip my horse zijn ze terug te zien.

https://www.clipmyhorse.tv/nl_NL/ondema ... e-hengsten

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:33

De Geldersen gisteren vielen over all een beetje tegen. Het springen was echt niet goed genoeg. Ik zat regelmatig met mn handen voor mn ogen op de tribune omdat ik bang was dat er eentje zn benen of nek zou breken. Het was zo nu en dan bizar slecht.

De Alexandro x Heliotroop vind ik fenomenaal, wat een gaaf dier!! Hele mooie sterke rug, goed bewegen en een schitterend front. Of hij echt Gelders is weet ik niet, maar ik wil em wel voor de wagen hoor :D

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:51

Mijn samenvatting van vijf dagen dressuurhengsten:

Jameson:
- scherpe reflexen en scherpe karakters lijkt het
- maken weinig houding
- mogen achterbeen meer onder lichaam brengen
- gaan op voorhand
- matig lichaamsgebruik
- matige/slechte stap
- soms aparte hals(aanzet)/ niet goed in verbinding lichaam

Kjento:
- langgelijnd
- mooie types/mooi gebouwd
- lopen op voorhand
- weinig lichaamsgebruik
- maken geen houding
- leken brutaal

So Perfect:
- onevenwichtig rare gebouwde paarden
- (veel te) hoogbenig
- vaak korte hals
- rank/ weinig body/inhoud
- meerdere keren dat ze onderhals eruit drukken
- apart keeluitsnijding
- lang achterbeen
- wel actief achterbeen en vaak ook wel goed ondertredend
- blijft vaak vlak in beweging/maakt weinig houding/geen goede verbinding

Le Formidable:
- prachtige types
- actief achterbeen, wel neigging tot hakkentrekken
- drie goede gangen
- mooi voorbeen
- vrijwel allemaal hoog in kruis, daardoor hol in rug in beweging
- mist door holle rug verbinding in beweging (erg jammer)
- leken rustige en brave hengsten

Las Vegas:
- langgelijnd (soms zelfs te langgelijnd)
- meestal sterk gebouwd
- groot
- mooie schoft/schouderpartij
- traag achterbeen
- weinig lichaamsgebruik
- op voorhand
- maken weinig houding

Lantanas:
- mooi gebouwd
- mooie halslengte en vorm
- drie goede gangen
- actief en ondertredend achterbeen

De Ibiza's waren ook mooie aansprekende modellen en goede bewegers, ken deze hengst niet goed.

Bovenstaande is puur mijn mening. Van Lantanas waren er maar drie dus moeilijk om er mss een algemeen beeld van te schetsen. Misschien waren het allemaal hele goede moeders.

Van de bovenstaande hengsten waren er van allemaal wel een of twee die er echt positief uitsprongen en die zijn ook door.

Op mijn lijstje met uitroeptekens staan:

395 Ibiza x Toto jr.
396 Ibiza x Apache
349 Ferguson x Bretton Woods
423 Just Wimphof x Negro
444 Lantanas x Glamourdale
446 Lantanas x Negro
532 Vaderland x Zambuka
435 Kjento x Governor
321 Dancier Gold x Desperado
466 Le Formidable x Ampere
450 Las Vegas x Apache
383 Glamourdale x Jazz
387 Glamourdale x Cum Laude
326 Glamourdale x First Promise
358 For Romance x Jazz

De invloed van Jazz deze keuring vond ik wederom opvallend. En ook Negro kwam veel terug in de moederlijnen.

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:53

Heeft trouwens een van jullie de Blue Horse Monte Carlo's nog op het netvlies staan? Lees overal dat ze zo positief opvielen, maar de enige die ik heb gezien (en ook doorging) vond ik echt geen tweede bezichtiging waardig.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:51

Niet gezien, misschien op de 2e bezichtiging.

Ik heb niet alles gezien, maar ik vind Jameson over het algemeen juist een mooi front, model en goed achterbeen geven. Wel snel strak en stap is echt een groot aandachtspunt.

Le Formidable's, ook mooi front en model maar vrijwel allemaal week in het middenstuk en vrijwel allemaal een achterbeen wat eerst naar de staart gaat. Qua beweging kunnen ze me niet overtuigen.

Las Vegas was totaal niet uniform (bovenste twee wel trouwens) wisselende collectie waar vooral de lengte en weekheid van de rug echt een aandachtspunt is. Draf wel meer dan goed bij de meesten.

De Lantanas die ik vorig jaar gezien heb spraken mij ook aan, mooie uniforme modellen en inderdaad eens met de rest.

Ik hoop de So Perfects nog te gaan zien op de 2e bezichtiging.

Bij de Geldersen is het kwpn wat mij betreft helemaal de weg kwijt, ken de "echte" Geldersen nog wel van 30 jaar geleden. Dat waren toch echt hele andere type paarden dan nu.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 17:13

Kijken of ik het springen ook een beetje kan volgen.

142 Tangelo vd Zuthoeve x Diamant de Semilly. Donkerbruine hengst met veel gevoel voor het hout, opent zeer makkelijk achter. Paard met fijne gangen. Is wel een druktemaker. Fijne sterke afdruk. Draaft na de sprong. Iets slordig ongelijk voorbeen maar heeft ruimte zat.

139 Pegagus vh Ruytershof x Emerald vh Ruytershof. Sjieke voshengst. Wel heel neerwaarts gebouwd, lage halsaanzet. Springt wel over maar lijkt wat afdruk te missen. Zou nog meer vanuit de schoft mogen bewegen. Draaft overigens behoorlijk wijd achter.

108 Lennon HBC x Numero Uno. Langgelijnde bruine hengst met veel front. Paard met een fijne galop met veel balans. Springt simpel maar mist daarbij wel wat techniek. Springt op zich wel fijn door het lijf met een goed actief voorbeen.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 17:32

143 Tangelo vd Zuthoeve X Fuego Du Prelet. Wat klein ogende, neerwaarts gebouwde voshengst. Paard springt met een fijne techniek, opent voldoende achter en heeft een actief voorbeen. Al zou dat voorbeen nog iets meer gevouwen mogen zijn. Springt fijn met de schoft omhoog. Mist wel iets balans vanuit de lijn. Laat zich heel fijn door de baan sturen en luistert goed (wat opvallend is gezien de vorige paar paarden allemaal druk en onbesuisd waren.)

146 Tangelo vd Zuuthoeve x Quasimodo Z. Grote jeugdige donkerbruine hengst. Iele hals met een groot hoofd, niet zo knap dus :') . Paard springt met veel techniek, met de schoft goed omhoog. Ook een hele brave. Mist wat voorbeentechniek. Springt naarmate de test vordert wat minder fijn. Springt evengoed wel makkelijk en heeft een fijne balans de lijn uit.

*147 Tangelo vd Zuuthoeve X Diamant de Semilly. Een soort kopie van zijn vader :P Springt het beste van deze 3 Tangelo's tot nu toe. Opent zeer sterk achter, behoudt daarbij zijn balans. Zou een iets netter voorbeen mogen hebben, wordt wel beter naarmate het hoger wordt. Mist soms iets voorwaartse sprong.
Het is een blije, vrolijke hengst die de mensen in de kooi wel gezellig vond. Echt een aansprekende hengst.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:38

Manny schreef:
Coloured schreef:
Weet iemand waar de video's terug te vinden zijn van de eerste bezichtiging gelderse hengsten? Ik kan het niet vinden. De video's van alle dressuurhengsten kan ik wel vinden, maar van de gelderse hengsten niet.


Op clip my horse zijn ze terug te zien.

https://www.clipmyhorse.tv/nl_NL/ondema ... e-hengsten


Bedankt! +:)+

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 17:45

150 United Touch S x Cornet Obelensky. Jeugdige bruine hengst. Heeft niet zoveel gevoel op de afstand, springt daardoor niet altijd even lekker. Springt met zeer veel afdruk maar vaak wat over het voorbeen heen. Zit zichzelf een beetje in de weg. Als ie een keer goed komt dan springt hij wel fijn over de rug met een actief voorbeen. Opent daarbij ook wel iets van achteren. Ik denk dat dit wel een hele goed kan worden maar hij mist wel wat oog voor de sprong.

151 United touch s X Cash du Plessis. Beetje hetzelfde type als zijn halfbroer hiervoor. Sjieke donkerbruine hengst met wat hoge halsopzet die wat rond en dun afloopt. Dit paard heeft veel beter oog voor de sprong, springt daarbij wel met iets minder techniek. Zou wat meer over de rug mogen springen. Opent iets achter. Is wel heel handig op de sprong en anticipeert goed.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 17:51

Citaat:
142 Tangelo vd Zuthoeve x Diamant de Semilly. Donkerbruine hengst met veel gevoel voor het hout, opent zeer makkelijk achter. Paard met fijne gangen. Is wel een druktemaker. Fijne sterke afdruk. Draaft na de sprong. Iets slordig ongelijk voorbeen maar heeft ruimte zat.

Tweede bezichtiging.

Citaat:
139 Pegagus vh Ruytershof x Emerald vh Ruytershof. Sjieke voshengst. Wel heel neerwaarts gebouwd, lage halsaanzet. Springt wel over maar lijkt wat afdruk te missen. Zou nog meer vanuit de schoft mogen bewegen. Draaft overigens behoorlijk wijd achter.

Tweede bezichtiging.

Citaat:
108 Lennon HBC x Numero Uno. Langgelijnde bruine hengst met veel front. Paard met een fijne galop met veel balans. Springt simpel maar mist daarbij wel wat techniek. Springt op zich wel fijn door het lijf met een goed actief voorbeen.

Tweede bezichtiging.

Citaat:
143 Tangelo vd Zuthoeve X Fuego Du Prelet. Wat klein ogende, neerwaarts gebouwde voshengst. Paard springt met een fijne techniek, opent voldoende achter en heeft een actief voorbeen. Al zou dat voorbeen nog iets meer gevouwen mogen zijn. Springt fijn met de schoft omhoog. Mist wel iets balans vanuit de lijn. Laat zich heel fijn door de baan sturen en luistert goed (wat opvallend is gezien de vorige paar paarden allemaal druk en onbesuisd waren.)

Springen wisselend. Mist instelling.

Citaat:
146 Tangelo vd Zuuthoeve x Quasimodo Z. Grote jeugdige donkerbruine hengst. Iele hals met een groot hoofd, niet zo knap dus :') . Paard springt met veel techniek, met de schoft goed omhoog. Ook een hele brave. Mist wat voorbeentechniek. Springt naarmate de test vordert wat minder fijn. Springt evengoed wel makkelijk en heeft een fijne balans de lijn uit.

Mist instelling en springt wat rommelig.

Citaat:
*147 Tangelo vd Zuuthoeve X Diamant de Semilly. Een soort kopie van zijn vader :P Springt het beste van deze 3 Tangelo's tot nu toe. Opent zeer sterk achter, behoudt daarbij zijn balans. Zou een iets netter voorbeen mogen hebben, wordt wel beter naarmate het hoger wordt. Mist soms iets voorwaartse sprong.
Het is een blije, vrolijke hengst die de mensen in de kooi wel gezellig vond. Echt een aansprekende hengst.

Tweede bezichtiging

Citaat:
150 United Touch S x Cornet Obelensky. Jeugdige bruine hengst. Heeft niet zoveel gevoel op de afstand, springt daardoor niet altijd even lekker. Springt met zeer veel afdruk maar vaak wat over het voorbeen heen. Zit zichzelf een beetje in de weg. Als ie een keer goed komt dan springt hij wel fijn over de rug met een actief voorbeen. Opent daarbij ook wel iets van achteren. Ik denk dat dit wel een hele goed kan worden maar hij mist wel wat oog voor de sprong.

Jeugdige hengst, meer doorkantelen achter. Mist inzet.


Citaat:
151 United touch s X Cash du Plessis. Beetje hetzelfde type als zijn halfbroer hiervoor. Sjieke donkerbruine hengst met wat hoge halsopzet die wat rond en dun afloopt. Dit paard heeft veel beter oog voor de sprong, springt daarbij wel met iets minder techniek. Zou wat meer over de rug mogen springen. Opent iets achter. Is wel heel handig op de sprong en anticipeert goed.

Tweede bezichtiging.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 18:18

154 Vagabond de la Pomme x Lord Z. Langgelijnde bruine hengst. Vrij matige weke bovenlijn. Is een beetje lauw op het hout. Beweegt wat traag. Springt met meer techniek naarmate het hoger wordt. Springt fijn met de schot naar boven en opent achter. Maar blijft wel wat traag.

153 Untouched X Mr Blue. Langgelijnde voshengst. Heeft een fijn oog op de sprong. Springt met veel afdruk en opent goed. Zou iets meer door het lijf mogen springen. Zou meer mogen galopperen, draaft heel veel. Is wel wat slordig en wisselend op de sprong.

109 Lennon HBC x L'Esprit. Royale bruine hengst die groter aandoet dat hij is. Heeft goed oog voor de sprong. Is wel een beetje lomp/onhandig. Springt met zeer veel afdruk, maar mist daarbij voorbeentechniek en wat lichaamsgebruik. Heeft wel een fijne balans op de sprong.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 18:36

156 Zambesi x Nabab de Reve. Jeugdige donkerbruine hengst welke nog wat body mist. Groot hoofd en iele hals. Paard springt met veel afdruk fijn door het lijf. Opent zeer ruim achter. Paard met een makkelijke galop. Heeft een goed oog voor de sprong. Vind het ook zo leuk dat hij bijna de kooimeneer ondersteboven loopt :') Fijne balans.

*152 United touch S x Quidam de Revel. Luxe bruine hengst met voldoende body. Opent zeer makkelijk op de sprong. Springt met veel techniek door het lijf, met een goed voorbeen. Heeft ook veel balans. Zeer goed oog voor de sprong. Springt mooi met de schoft omhoog. Beste tot nu toe.

157 Zirocco Blue VDL x Gemini (clone Gem Twist). Aansprekende schimmelhengst met veel body. Paard met goed oog voor de sprong, springt verder wat simpel. Mist wat techniek en lichaamsgebruik.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 18:42

091 Kitt SB x Chester Z. Grote bruine hengst met veel lengte. Springt met zeer veel techniek door het lijf. Opent goed achteren, springt met veel afdruk, springt ook fijn met de schoft omhoog. Springt soms wel wat wisselend.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 18:49

Citaat:
154 Vagabond de la Pomme x Lord Z. Langgelijnde bruine hengst. Vrij matige weke bovenlijn. Is een beetje lauw op het hout. Beweegt wat traag. Springt met meer techniek naarmate het hoger wordt. Springt fijn met de schot naar boven en opent achter. Maar blijft wel wat traag.

Meer instelling tonen.

Citaat:
153 Untouched X Mr Blue. Langgelijnde voshengst. Heeft een fijn oog op de sprong. Springt met veel afdruk en opent goed. Zou iets meer door het lijf mogen springen. Zou meer mogen galopperen, draaft heel veel. Is wel wat slordig en wisselend op de sprong.

Wisselend in techniek, mist wat instelling.

Citaat:
109 Lennon HBC x L'Esprit. Royale bruine hengst die groter aandoet dat hij is. Heeft goed oog voor de sprong. Is wel een beetje lomp/onhandig. Springt met zeer veel afdruk, maar mist daarbij voorbeentechniek en wat lichaamsgebruik. Heeft wel een fijne balans op de sprong.

Tweede bezichtiging.

Citaat:
156 Zambesi x Nabab de Reve. Jeugdige donkerbruine hengst welke nog wat body mist. Groot hoofd en iele hals. Paard springt met veel afdruk fijn door het lijf. Opent zeer ruim achter. Paard met een makkelijke galop. Heeft een goed oog voor de sprong. Vind het ook zo leuk dat hij bijna de kooimeneer ondersteboven loopt :') Fijne balans.

Tweede bezichtiging.

Citaat:
*152 United touch S x Quidam de Revel. Luxe bruine hengst met voldoende body. Opent zeer makkelijk op de sprong. Springt met veel techniek door het lijf, met een goed voorbeen. Heeft ook veel balans. Zeer goed oog voor de sprong. Springt mooi met de schoft omhoog. Beste tot nu toe.

Bemerking op het fundament?! Zonde!

Citaat:
157 Zirocco Blue VDL x Gemini (clone Gem Twist). Aansprekende schimmelhengst met veel body. Paard met goed oog voor de sprong, springt verder wat simpel. Mist wat techniek en lichaamsgebruik.

Tweede bezichtiging.

Citaat:
091 Kitt SB x Chester Z. Grote bruine hengst met veel lengte. Springt met zeer veel techniek door het lijf. Opent goed achteren, springt met veel afdruk, springt ook fijn met de schoft omhoog. Springt soms wel wat wisselend.

Tweede bezichtiging.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27292
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:16

Bedankt Earth! Ik kon vandaag maar met een half oog kijken dus ben superblij net jouw berichten.

AimeeJarig

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:15

Gaat dat over de springhengsten of de dressuurhengsten?

Dieuwke_
Berichten: 4555
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:37

In de tekst staat springhengsten