Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 21:16

:o... ik heb wel altijd merries gehad, maar ik ben geen echte fokker.
En ik rijd met veel tevredenheid een PRE, die volgens mij in dezelfde mate hypermobiel (om het zo even te noemen) is als de peperdure KWPN'ers van mijn stalgenoten.

Gelukkig is mijn Knollie redelijk 'koel in de kop' (ze heeft wel eens bokkesprongen gemaakt als ze geëmotioneerd was) en heb ik beleid gemaakt op die soepele bindweefsels (dragende spieren er zo snel als verantwoord is op rijden).

En ik kan uit ervaring bevestigen dat de optelsom van moderne fokerij (graag ruime beweging, wat dus richting hypermobiel gaat)
plus moderne dressuur (veel holle ruggen/ bekken niet correct gekanteld, en dan met flinke snelheid de baan door)
veel blessures oplevert.

Uiteraard is dat net niet alleen een fokkerijkwestie.
Maar ik vind het beslist jammer dat het KWPN vooral fokt voor Olympische medailles.
(En de basissport 'alleen laat' en helaas ook veel dierenleed veroorzaakt.)

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 21:19

Ik heb echt nog nooit een hypermobiele KWPNer gezien. En heb er toch best een hoop meegemaakt.

Moderne dressuur maakt helaas wel meer kapot dan mij lief is.

Benzz
Berichten: 2912
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 21:48

Elisa2 schreef:
Ik heb echt nog nooit een hypermobiele KWPNer gezien. En heb er toch best een hoop meegemaakt.

Moderne dressuur maakt helaas wel meer kapot dan mij lief is.

Mijn Alexandro bleek hypermobiel ( je gelooft t niet) Bleek uiteindelijk ecvm te hebben.

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 22:16

Totilas viel toch ook onder hypermobiel? Bij de veilingspaarden zie je ook paarden waarbij de koot de grond raakt, lijkt mij geen gezonde beweging.

Feit blijft dat in draf een paard nooit op 1 voorbeen hoort te staan. Nu wordt er een naam aan gegeven, maar probleem van onbalans is er natuurlijk al veel langer.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 23:11

Ik weet niet of Totilas hypermobiel was. Ik ken wel paarden die het hebben maar die laten toch een ander beeld zien. Maar goed, heb er helaas ook nooit mee mogen trainen. :D

Weke koten is natuurlijk weer iets anders, te lang en week gekoot geeft ook dat ze teveel doorveren.

Bij een Alexandro zou ik het niet snel verwachten inderdaad. Maar het kan natuurlijk altijd. Zou de evcm ermee te maken hebben gehad?

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 00:04

Elisa2 schreef:
De term eenpoters komt van K.d.L


Oooo dan snap ik het fanatisme.

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:25

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
De term eenpoters komt van K.d.L


Oooo dan snap ik het fanatisme.


Behalve dat ik geen aanhanger of “fan” ben, maar het stuk over de veiling en de niet-correctgaande paarden vond ik mooi duidelijk. Deze dierenarts benoemd het overigens ook. Koten die de grond raken vallen niet altijd onder weekgekoot, dat kan ook door hypermobiliteit komen.

https://aimeederooij.nl/hypermobiel-paard/

Er wordt toch gezegd dat er zorgen zijn over de dressuurpaarden fokkerij? Voor een gezond paard, zal het fundament moeten kloppen. Klopt dat niet, dan is de kans op uitval veel groter. Hoeveel uitval is er onder de dressuurhemgsten de laatste jaren? Hoeveel hengsten staan voor langere periode langs de kant?

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:26

Lithya schreef:
Dat is spijtig dat je het niet ziet, of is de term eenpoters je niet bekend? Hier een paar voorbeelden van paarden wat echt het een en ander aan schort, maar waar jij waarschijnlijk niets aan ziet.

Hier van een veiling. 23 aangeboden, 8 eenpoters, 14 op de voorhand

https://globaldressage.auction/nl/colle ... 0K3wez1iTI

https://www.horses.nl/fokkerij/kassa/ve ... XL75dEsMp4

https://www.horses.nl/fokkerij/hengsten ... 0pfpczQBA4

Incorrecte beweging.

Paard in partjes.


Ik vind jouw onelines bij de collectie foto's echt geen onderbouwing.
Sowieso vind ik foto's niet afdoende geschikt om een wel of niet correcte beweging te beoordelen.
Een slecht moment kun je altijd wel vinden.
Dan kun je beter filmpjes tonen.

Te week gekoot is weer een ander verhaal. Dat is op een standfoto goed te beoordelen, maar op een foto in beweging wordt t weer lastig.

Lithya schreef:
Er wordt toch gezegd dat er zorgen zijn over de dressuurpaarden fokkerij? Voor een gezond paard, zal het fundament moeten kloppen. Klopt dat niet, dan is de kans op uitval veel groter. Hoeveel uitval is er onder de dressuurhemgsten de laatste jaren? Hoeveel hengsten staan voor langere periode langs de kant?


Dressuurhengsten (en dat geldt ook voor springhengsten) worden zomaar niet goedgekeurd als dekhengst.
Natuurlijk wordt er dan ook goed gekeken naar het fundament en naar de kwaliteit van het paard.
Maar een 100% perfect paard bestaat niet. Daarom zal er altijd een afweging zijn hoe zwaar de elementen van zo'n keuring wegen in het totaaloordeel.

Hoeveel hengsten er voor langere periode langs de kant staan? Vertel jij het maar.
Maar als een hengst voor langere periode langs de kant staat of enige tijd uit de wedstrijdsport wordt gehaald wil dat helemaal niet zeggen dat het dier dan geblesseerd is. Vaak wordt er een keuze gemaakt voor de wedstrijdsport en de actieve dekdienst. Die 2 gaan gewoon niet samen.
Het feit dat er 2 eigenaren waren met verschillende belangen heeft Totilas de kop gekost.

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:33

Wat ik wel vind is, dat je bij paarden die leniger zijn en groot bewegen als ruiter wel rekening moet houden met de belasting van zo'n paard en je dagelijkse training "gewoon" en niet spectaculair te rijden.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:17

Juist die grootbewegers zijn vaak niet de uiteindelijke Grand prix sportpaarden.

In het kader van de discussie:
https://www.horses.nl/fokkerij/hengsten ... -pensioen/

Deze grootbewegende en veelbesproken hengst, daar was als 3 jarige al veel discussie over of hij wel gezond oud kon worden en GP kon lopen met zijn fundament en beweging. Nu staat hij met pensioen..

Ik ben het ook niet altijd eens met wat er goedgekeurd wordt als ik kijk naar fundament..de hengst One Million bijv. heeft afwijkende spronggewrichten. Ik snap echt niet dat deze goedgekeurd is.

Ik weet wel dat hypermobiliteit onder PRE's veel meer voorkomt, en die worden niet gefokt op grote bewegingen. Ik link grote bewegingen dus niet automatisch aan hypermobiliteit.

Langere korten worden gefokt zodat een paard met meer veer kan lopen, maar te lang is wel blessuregevoeliger.

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:14

Babootje schreef:
Ik vind jouw onelines bij de collectie foto's echt geen onderbouwing.
Sowieso vind ik foto's niet afdoende geschikt om een wel of niet correcte beweging te beoordelen.
Een slecht moment kun je altijd wel vinden.
Dan kun je beter filmpjes tonen.


Vanwaar je aanvallende toon? Voor een veiling wordt de beste foto gebruikt. Feit dat er gekozen wordt voor een paard met een voet aan de grond, zegt meer dan genoeg. Daarbij hebben deze paarden van nature een verkeerde beweging en zijn dit soort foto’s niet een momentopname, maar een structureel probleem. Over foto’s is inderdaad wat te zeggen, aangezien er heel vaak met de horizon wordt geknoeid om een neerwaarts paard wat positiever meer te zetten. Helaas kan ik van de gegeven link de bijbehorende filmpjes niet meer vinden.

Babootje schreef:
Dressuurhengsten (en dat geldt ook voor springhengsten) worden zomaar niet goedgekeurd als dekhengst.
Natuurlijk wordt er dan ook goed gekeken naar het fundament en naar de kwaliteit van het paard.
Maar een 100% perfect paard bestaat niet. Daarom zal er altijd een afweging zijn hoe zwaar de elementen van zo'n keuring wegen in het totaaloordeel.


100% perfect paard ga je niet vinden, maar vanwege mooie bloedlijnen tekortkomingen laten compenseren is het andere uiterste.

Babootje schreef:
Hoeveel hengsten er voor langere periode langs de kant staan? Vertel jij het maar.
Maar als een hengst voor langere periode langs de kant staat of enige tijd uit de wedstrijdsport wordt gehaald wil dat helemaal niet zeggen dat het dier dan geblesseerd is. Vaak wordt er een keuze gemaakt voor de wedstrijdsport en de actieve dekdienst. Die 2 gaan gewoon niet samen.
Het feit dat er 2 eigenaren waren met verschillende belangen heeft Totilas de kop gekost.


Desperado en Apache zijn langere tijd geblesseerd geweest, Hermes is in april geblesseerd geraakt en is eind augustus nog niet fit, volgens de berichten. Kijk daarnaast naar de hengsten van Glock. Prima dat ze voor dekdienst thuis worden gehouden, maar een paard wat begin april licht geblesseerd is geraakt en eind augustus nog niet fit is…. natuurlijk kost het tijd om een paard weer op topniveau te krijgen, dat ben ik mij zeker bewust. Maar wees eens eerlijk, hoeveel paarden moeten er voor het Nederlandse dressuurteam niet reserve staan om alle niet fitte paarden te compenseren? Zegt dat dan iets over de paarden? Zit het “probleem” elders?

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:27

Nou in het geval van Glock geloof ik wel dat hun rijstijlen paarden slopen.. :o

En Emmelie lest daar..

Dreamboy is gewoon kapot...

Ik denk sowieso dat paarden voor de topsport ook topfit moeten zijn en snap wel dat blessures gewoon kunnen. Het vervelende is alleen dat naar de buitenwereld nooit het eerlijke verhaal naar buiten komt en zeker wat betreft de hengsten en hun gezondheid.

Ik vind trouwens als we toch over beweging discussieren, dat paarden die van nature hun rug hol maken en hun hals er op zetten in beweging, dat dit niet wenselijk is. Zie zelf liever het achterbeen er onder en een schoftlift in beweging.

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:31

Elisa2 schreef:
Ik vind trouwens als we toch over beweging discussieren, dat paarden die van nature hun rug hol maken en hun hals er op zetten in beweging, dat dit niet wenselijk is. Zie zelf liever het achterbeen er onder en een schoftlift in beweging.


Dat is het grote verschil tussen Leg movers en back movers toch?

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:33

Ik ken die benamingen niet maar zo zou je het inderdaad wel kunnen noemen.

Ik weet gewoon ook dat paarden die van nature hun rug hol maken dit ook ohz doen en dat dit best lastig kan zijn in de training. Breken ook snel af.

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:56

Elisa2 schreef:
Ik weet gewoon ook dat paarden die van nature hun rug hol maken dit ook ohz doen en dat dit best lastig kan zijn in de training. Breken ook snel af.


Groot voorbeeld: Friezen. En paarden met veel tuigerbloed.

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 16:17

Lithya schreef:
Desperado en Apache zijn langere tijd geblesseerd geweest, Hermes is in april geblesseerd geraakt en is eind augustus nog niet fit, volgens de berichten. Kijk daarnaast naar de hengsten van Glock. Prima dat ze voor dekdienst thuis worden gehouden, maar een paard wat begin april licht geblesseerd is geraakt en eind augustus nog niet fit is…. natuurlijk kost het tijd om een paard weer op topniveau te krijgen, dat ben ik mij zeker bewust. Maar wees eens eerlijk, hoeveel paarden moeten er voor het Nederlandse dressuurteam niet reserve staan om alle niet fitte paarden te compenseren? Zegt dat dan iets over de paarden? Zit het “probleem” elders?


Maar dat kan toch gewoon? Ongelukken met dekken komen voor. Dressuurhengsten kunnen net als "gewone" paarden geblesseerd raken en ook langdurige blessures oplopen. Een misstap werd Ferguson fataal. Moest als gevolg daarvan geopereerd om hem nog voor pensioen en dekken beschikbaar te houden; maar door complicaties heeft hij de operatie niet overleefd. Zo'n fijne hengst met veel goede nakomelingen. Filou is ook zo'n hengst die door een ongeluk niet meer terug komt in de wedstrijdsport. Prachtige hengst, enorm jammer.

Ik vind echt dat je vreselijk aan het overdrijven bent. Dat blessures bij dressuurhengsten en merries vaker voor zouden komen dan bij gewone paarden is niet te onderzoeken en ook niet te onderbouwen. De gevallen die je als voorbeelden noemt weet je ook het fijne niet van.

Er zijn altijd reservisten voor het NL dressuurteam, maar de keren dat er daadwerkelijk wordt vervangen valt reuze mee. Verder is een paard dat niet fit is niet synoniem aan kreupel. Paarden kunnen ook een virus, verkoudheid oid hebben waardoor ze niet fit zijn om een topprestatie te leveren.

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 17:00

@elisa2. In dit stuk staat uitgelegd wat jij benoemd: https://www.malgretoutmedia.com/trainin ... that-mean/

Babootje schreef:
Maar dat kan toch gewoon? Ongelukken met dekken komen voor. Dressuurhengsten kunnen net als "gewone" paarden geblesseerd raken en ook langdurige blessures oplopen. Een misstap werd Ferguson fataal. Moest als gevolg daarvan geopereerd om hem nog voor pensioen en dekken beschikbaar te houden; maar door complicaties heeft hij de operatie niet overleefd. Zo'n fijne hengst met veel goede nakomelingen. Filou is ook zo'n hengst die door een ongeluk niet meer terug komt in de wedstrijdsport. Prachtige hengst, enorm jammer.


dan kan zeker, maar Hermes was op concours. Die had niet net gesprongen. Ze kunnen ook een misstap maken, maar heb best vaak gelezen: vermoedelijk een verdraaiing of aangetikt tijdens de training. En nee, ik ga niet weer met “bewijs” komen. Het lijkt wel of je wil bewijzen dat de Nederlandse dekhengsten prima gezondheid hebben.

Babootje schreef:
Ik vind echt dat je vreselijk aan het overdrijven bent. Dat blessures bij dressuurhengsten en merries vaker voor zouden komen dan bij gewone paarden is niet te onderzoeken en ook niet te onderbouwen. De gevallen die je als voorbeelden noemt weet je ook het fijne niet van.


Misschien moeten hengstenhouder dan maar meer open kaart spelen. De ruiter heeft het paard naar de gallemiezen gereden wegens foute trainingsmethode. Hij is geblesseerd geraakt toen hij uit zijn plaat ging terwijl hij lekker buiten stond. Misschien weet ik van sommige hengsten wel meer dan jij vermoed.

quote="Babootje"] Er zijn altijd reservisten voor het NL dressuurteam, maar de keren dat er daadwerkelijk wordt vervangen valt reuze mee. Verder is een paard dat niet fit is niet synoniem aan kreupel. Paarden kunnen ook een virus, verkoudheid oid hebben waardoor ze niet fit zijn om een topprestatie te leveren.[/quote]

Topsport vraagt veel van een mens of dier, dat geeft meer kans op blessures. Je gaat steeds tot het naadje. Was het niet een van de grotere outdoor-wedstrijden dat er 2 of 3 teamleden moesten worden vervangen?

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 18:26

Ja interessant artikel, ik vind alleen dat je paarden dan wel moet beoordelen als ze nog jong en ongereden zijn. Aangezien sommige ruiters ook heel goed in staat zijn om ze met een holle rug te laten lopen.

Ik kijk weleens bij de springpaard veulen keuringen. Daar ben ik echt geschrokken van de hoeveelheid chronisch kreupele merries die er bij lopen. Imo oa een gevolg van het op de kop gebouwd zijn.

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 18:48

Lithya schreef:
@elisa2. In dit stuk staat uitgelegd wat jij benoemd: https://www.malgretoutmedia.com/trainin ... that-mean/


Babootje schreef:
Maar dat kan toch gewoon? Ongelukken met dekken komen voor. Dressuurhengsten kunnen net als "gewone" paarden geblesseerd raken en ook langdurige blessures oplopen. Een misstap werd Ferguson fataal. Moest als gevolg daarvan geopereerd om hem nog voor pensioen en dekken beschikbaar te houden; maar door complicaties heeft hij de operatie niet overleefd. Zo'n fijne hengst met veel goede nakomelingen. Filou is ook zo'n hengst die door een ongeluk niet meer terug komt in de wedstrijdsport. Prachtige hengst, enorm jammer.


Lithya schreef:
dan kan zeker, maar Hermes was op concours. Die had niet net gesprongen. Ze kunnen ook een misstap maken, maar heb best vaak gelezen: vermoedelijk een verdraaiing of aangetikt tijdens de training. En nee, ik ga niet weer met “bewijs” komen. Het lijkt wel of je wil bewijzen dat de Nederlandse dekhengsten prima gezondheid hebben.


En ik heb echt geen idee wat jij nu wil bewijzen. Ieder paard, ook sportpaarden, kan een blessure krijgen. Moetje eens op de gemiddelde stal kijken hoeveel paarden er kreupel staan. Dan is het toch raar om te denken dat toppaarden daarvan gevrijwaard zijn.

Babootje schreef:
Ik vind echt dat je vreselijk aan het overdrijven bent. Dat blessures bij dressuurhengsten en merries vaker voor zouden komen dan bij gewone paarden is niet te onderzoeken en ook niet te onderbouwen. De gevallen die je als voorbeelden noemt weet je ook het fijne niet van.


Lithya schreef:
Misschien moeten hengstenhouder dan maar meer open kaart spelen. De ruiter heeft het paard naar de gallemiezen gereden wegens foute trainingsmethode. Hij is geblesseerd geraakt toen hij uit zijn plaat ging terwijl hij lekker buiten stond.


Waarom zou de hengstenhouder dat moeten doen. Heb zelf ook wel eens meegemaakt dat iemand die mijn paard buiten zette de peeskappen was vergeten. Gevolg was een schieffel en een peesblessure. En ja dat was stom. Maar denk je dat ik dat breed ga uitmeten? Diegene heeft dat toch niet expres gedaan?

Lithya schreef:
Misschien weet ik van sommige hengsten wel meer dan jij vermoed.


Dit soort opmerkingen heeft niemand wat aan. Of je komt over de brug, of je houd je mond.

Babootje schreef:
Er zijn altijd reservisten voor het NL dressuurteam, maar de keren dat er daadwerkelijk wordt vervangen valt reuze mee. Verder is een paard dat niet fit is niet synoniem aan kreupel. Paarden kunnen ook een virus, verkoudheid oid hebben waardoor ze niet fit zijn om een topprestatie te leveren.


Lithya schreef:
Topsport vraagt veel van een mens of dier, dat geeft meer kans op blessures. Je gaat steeds tot het naadje.


Een goede ruiter gaat niet steeds tot het gaatje. Juist niet. Die traint vooral afwisselend en met beleid.
Dat doen wij zelf ook. We hebben nu een 6 jarige op Z niveau die extra kan bewegen. Maar in de dagelijkse training rijden we eigenlijk nooit de middendraf of uitgestrekte draf eruit. Want dat is te belastend op de peesaanhechtingen. Het kan wel een keer, maar zou je dat elke dag doen sta je snel bij de veearts. Dat geldt niet alleen voor toppaarden maar voor ieder paard.
Zo zijn topruiters ook voorzichtig met hun toppaarden.

Lithya schreef:
Was het niet een van de grotere outdoor-wedstrijden dat er 2 of 3 teamleden moesten worden vervangen?


Ik zou het niet weten. Laat maar horen.
Maar al zou dat zo zijn. Sh@#t happens soms.

hoogendroog
Berichten: 3284
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:03

Elisa2 schreef:
J

Ik kijk weleens bij de springpaard veulen keuringen. Daar ben ik echt geschrokken van de hoeveelheid chronisch kreupele merries die er bij lopen. Imo oa een gevolg van het op de kop gebouwd zijn.


Of het gevolg van het gereden zijn door zeer matige ruiters.... kortom een gevolgtrekking van niks.

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:06

Elisa2 schreef:
Ja interessant artikel, ik vind alleen dat je paarden dan wel moet beoordelen als ze nog jong en ongereden zijn. Aangezien sommige ruiters ook heel goed in staat zijn om ze met een holle rug te laten lopen.

Ik kijk weleens bij de springpaard veulen keuringen. Daar ben ik echt geschrokken van de hoeveelheid chronisch kreupele merries die er bij lopen. Imo oa een gevolg van het op de kop gebouwd zijn.


Met je eens. Gewoon los in de baan en dan beoordelen, zonder bijzet of wat dan ook.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:09

Lithya schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vind trouwens als we toch over beweging discussieren, dat paarden die van nature hun rug hol maken en hun hals er op zetten in beweging, dat dit niet wenselijk is. Zie zelf liever het achterbeen er onder en een schoftlift in beweging.


Dat is het grote verschil tussen Leg movers en back movers toch?


Bij de Duitsers heet het 'rugganger of schenkelganger'.

Wouter Slob stelde voor om dit te vertalen naar: paarden die hun rug wel of niet correct gebruiken.

windsor14
Berichten: 187
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:30

Welk paard wordt nog gefokt op haar goede sterke benen, fijn karakter en daadwerkelijk goed gangwerk, zonder de circus act van tegenwoordig ?
Kom als jrylid, zoveel paarden tegen met een hoog opgooiend voorbeen, maar achter komt niet vd grond. Dat is geen gangwerk meer naar mijn mening, maar een circus act !
In de dressuur hoor het achterbeen evenals het voorbeen evenwichtig te zijn. Dwz even hoog en geen voorbeen dat tot de kin word opgetild ( sorry Edward), het achterbeen zet nog niet eens fatsoenlijk onder, sleept mee. Maar veel (niet alle) juryleden vinden dat een wow factor hebben.
Ik snap dat niet dit is geen sport meer.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:53

hoogendroog schreef:
Elisa2 schreef:
J

Ik kijk weleens bij de springpaard veulen keuringen. Daar ben ik echt geschrokken van de hoeveelheid chronisch kreupele merries die er bij lopen. Imo oa een gevolg van het op de kop gebouwd zijn.


Of het gevolg van het gereden zijn door zeer matige ruiters.... kortom een gevolgtrekking van niks.


Waarom lopen er dan voor mijn gevoel meer kreupele paarden bij de springers dan bij de dressuur paarden? Of rijden alle amateur springruiters zo beroerd allemaal?

Ik zie het juist vooral bij de paarden met een neerwaartse romprichting.

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 20:39

Elisa2 schreef:
Waarom lopen er dan voor mijn gevoel meer kreupele paarden bij de springers dan bij de dressuur paarden? Of rijden alle amateur springruiters zo beroerd allemaal?

Ik zie het juist vooral bij de paarden met een neerwaartse romprichting.


Heb je het dan specifiek over keuringen? Op concours zie ik meer niet zuiver lopende paarden bij de dressuur, dan bij het springen. Wellicht dat merries die niet meer kunnen springen sneller als fokmerrie worden ingezet?