DNA onderzoek voor veulen Tinkerhengst KWPN-papier vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

DNA onderzoek voor veulen Tinkerhengst KWPN-papier vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 16:58

Ik heb een vraagje en misschien kan Bokt mij helpen.

De situatie in het kort is dat ik mijn kwpn merrie met mijn eigen (goedgekeurde) tinkerhengst heb laten dekken.
Dit besluit heb ik genomen omdat mijn merrie het jaar ervoor niet drachtig te krijgen was.
2 verschillende kwpn hengsten geprobeerd, ook vers sperma, baarmoederonderzoek etc. en een boel centjes armer.
Met mijn eigen hengst was ze in 1x drachtig en begin deze zomer is er een prachtig mooi bont merrie geboren waar ik heel blij mee ben.
De moeder is inmiddels met succes weer gedekt door een kwpn hengst.

Via het kwpn heb ik nu het paspoort aangevraagd en natuurlijk wordt dat dan een B-register omdat papa een koudbloed is en niet in het fokdoel past.

Maar nu het volgende, ik moet ruim €70,- betalen voor een dna onderzoek van vader zodat dit in de database van het kwpn komt.
Ik vroeg wat de meerwaarde was, dit hadden ze nodig voor eventuele meerdere dekkingen was het antwoord.
Toen ik aangaf dat dit niet aan de orde was kreeg ik alleen te horen dat als ik het niet wilde er helemaal niets van de vader in het paspoort zou komen te staan.
Omdat vader sowieso geen afstammingsgegevens heeft (registerhengst) zou bij een dna onderzoek ook alleen zijn naam in het paspoort komen, dus afstamming blijft verder alsnog leeg.

Als ik nu een dna onderzoek laat doen doe ik dat dan alleen voor zijn naam in het paspoort of heb ik er in de toekomst nog meer aan b.v. zou ik met het veulen weer verder willen fokken?


Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:04

Voor € 70,00 besparing ga je je merrietje toch niet met een half papier laten lopen. En inderdaad, mocht je ooit ermee willen fokken dan is een papier met de afstamming absoluut een meerwaarde. Ook al is hij maar een beetje.

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: DNA onderzoek voor veulen Tinkerhengst KWPN-papier vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:08

Maar van de hengst is verder geen ouder bekend.
Dan blijft het sowieso toch leeg op papier/paspoort.
Dan staat er alleen maar naam tinkerhengst en blijven de vader- en moederlijn van de hengst leeg.

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 17:28

janderegelaa schreef:
Voor € 70,00 besparing ga je je merrietje toch niet met een half papier laten lopen. En inderdaad, mocht je ooit ermee willen fokken dan is een papier met de afstamming absoluut een meerwaarde. Ook al is hij maar een beetje.


Maar zou het papier dan juist niet nadeliger zijn omdat vader een koudbloed is?
Als vader geheel onbekend is en de merrie fokt mooi door in het kwpn-model dan is de “mengelmoes” minder zichtbaar :o

Wanneer ik het merrieveulen in de toekomst met een kwpn-er laat dekken zou het daaruit komende veulen dan A-register worden in beide gevallen, dus hengst wel of niet vermeld?

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: DNA onderzoek voor veulen Tinkerhengst KWPN-papier vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:55

Hoe kan een hengst zonder papier goed gekeurd zijn voor dekdienst :oo
Sorry dat is off topic.

Je laatste post vind ik absoluut geen reden om dat papier niet op te vragen. Juist als je dat van plan bent zou k wel papier zo volledig mogelijk aanvragen ipv de boel achterhouden of er zelfs om liegen (?) Dat er koudbloed in zit. Vind dat geen nette bedoeling.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:59

Cioccolato schreef:
Hoe kan een hengst zonder papier goed gekeurd zijn voor dekdienst :oo
Sorry dat is off topic.

Je laatste post vind ik absoluut geen reden om dat papier niet op te vragen. Juist als je dat van plan bent zou k wel papier zo volledig mogelijk aanvragen ipv de boel achterhouden of er zelfs om liegen (?) Dat er koudbloed in zit. Vind dat geen nette bedoeling.


Dat was ook mijn gedachte, elke bonte mengelmoes in het juiste type zou dus bij het Tinker stamboek goedgekeurd kunnen worden?

Voor die 70,- zou ik het niet laten en de vader wel in het paspoort willen hebben.

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 20:44

Cioccolato schreef:
Hoe kan een hengst zonder papier goed gekeurd zijn voor dekdienst :oo
Sorry dat is off topic.

Je laatste post vind ik absoluut geen reden om dat papier niet op te vragen. Juist als je dat van plan bent zou k wel papier zo volledig mogelijk aanvragen ipv de boel achterhouden of er zelfs om liegen (?) Dat er koudbloed in zit. Vind dat geen nette bedoeling.


Antwoord op je vraag: Het tinkerstamboek bestaat nog niet zo lang en er moest eerst een hengstenbestand komen, de eerste hengsten die goedgekeurd zijn heten registerhengsten, daar is dus geen afstamming van bekend. Dus ja, elke bonte mengelmoes met het juiste type kon goedgekeurd worden.

Verder vind ik je uitspraak over de boel achterhouden of liegen wel een hele boute opmerking zeg.
Ik weet niet wat jij bedoeld met “het papier niet aan vragen” want een stamboekpapier komt er sowieso omdat moeder een kwpn-er is. Het kwpn laat zelfs de keus aan mij of ik de naam van de vader wel of niet vermeld wil hebben en daar zou ik dus ruim €70,- voor moeten betalen als ik dat wel wil. Dat het veulen in het B-register komt geeft al aan dat het niet gefokt is volgens de kwpn normen.
Dus de keus is aan mij en mag ik dan in mijn overweging meenemen wat de voor en nadelen zijn?

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: DNA onderzoek voor veulen Tinkerhengst KWPN-papier vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:52

Bestaat het Tinker stamboek niet al bijna 25 jaar ?

Niet relevant verder voor je vraag eigenlijk maar voor mijn gevoel zijn die toch al wat jaren onderweg

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: DNA onderzoek voor veulen Tinkerhengst KWPN-papier vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:08

Ik zou die 70 euro mooi in mijn zak houden. Die naam van de vader heeft geen enkele meerwaarde. Of daar nou Jannes of onbekend staat maakt niet uit.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:12

Dekken zonder dekbon en alsnog papier bij het veulen kan mits dna onderzoek. Dit is bij het aes ook zo. Dan onderzoek los van chip/paspoort kost daar dacht 50€.

Wellicht is aangeven chippen, registreren en dna bij het aes net zo interessant als bij kwpn. Aes zal alleen stuk goedkoper zijn.

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 08:55

Charaz schreef:
Bestaat het Tinker stamboek niet al bijna 25 jaar ?

Niet relevant verder voor je vraag eigenlijk maar voor mijn gevoel zijn die toch al wat jaren onderweg


Je hebt gelijk en mijn hengst is ook de jongste niet meer, die is goedgekeurd in de begin periode.

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 08:58

StalNollie schreef:
Dekken zonder dekbon en alsnog papier bij het veulen kan mits dna onderzoek. Dit is bij het aes ook zo. Dan onderzoek los van chip/paspoort kost daar dacht 50€.

Wellicht is aangeven chippen, registreren en dna bij het aes net zo interessant als bij kwpn. Aes zal alleen stuk goedkoper zijn.


Dat zou goed kunnen, alleen moet ik sowieso toch weer lid worden bij het kwpn omdat mijn merrie nu wel van een kwpn-er drachtig is.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:06

zwanepol schreef:
Cioccolato schreef:
Hoe kan een hengst zonder papier goed gekeurd zijn voor dekdienst :oo
Sorry dat is off topic.

Je laatste post vind ik absoluut geen reden om dat papier niet op te vragen. Juist als je dat van plan bent zou k wel papier zo volledig mogelijk aanvragen ipv de boel achterhouden of er zelfs om liegen (?) Dat er koudbloed in zit. Vind dat geen nette bedoeling.


Antwoord op je vraag: Het tinkerstamboek bestaat nog niet zo lang en er moest eerst een hengstenbestand komen, de eerste hengsten die goedgekeurd zijn heten registerhengsten, daar is dus geen afstamming van bekend. Dus ja, elke bonte mengelmoes met het juiste type kon goedgekeurd worden.

Verder vind ik je uitspraak over de boel achterhouden of liegen wel een hele boute opmerking zeg.
Ik weet niet wat jij bedoeld met “het papier niet aan vragen” want een stamboekpapier komt er sowieso omdat moeder een kwpn-er is. Het kwpn laat zelfs de keus aan mij of ik de naam van de vader wel of niet vermeld wil hebben en daar zou ik dus ruim €70,- voor moeten betalen als ik dat wel wil. Dat het veulen in het B-register komt geeft al aan dat het niet gefokt is volgens de kwpn normen.
Dus de keus is aan mij en mag ik dan in mijn overweging meenemen wat de voor en nadelen zijn?


Nouja ik snap haar wel. Ik zou het graag weten als er koudbloed in de lijn van een mogelijk toekomstig paard zit, die zou ik persoonlijk dan laten staan.
Voor maar €70 zou ik ook kiezen voor vaders naam in het paspoort, fokken kost nou eenmaal geld.

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 09:27

Nou zojuist toch nog met de kwpn contact gehad.

Wanneer ik geen dna van vader laat controleren komt er alleen een I&R paspoort met beide ouders onbekend.
Bij wel dna controle komt er dus een paspoort met een B-register papier waar de volledige afstamming van moeder en alleen de naam van vader op komt te staan.
Ook al blijf ik tot het oneindige doorfokken met de nakomelingen van deze combinatie, het wordt nooit meer dan een B-register.

Het enige voordeel is wel dat wanneer ik dit merrie veulen in de toekomst uit zou brengen in de sport haar prestaties wel voor moeder meetellen, dat is mij wel wat waard, dus ik laat de dna controle doorgaan.

En nog even voor de goede orde, ik ben geenszins van plan om dit veulen te verkopen want ik ben er hartstikke blij mee. <3

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: DNA onderzoek voor veulen Tinkerhengst KWPN-papier vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:32

Zonder dna kan moeder toch gewoon in de pas? Die is gewoon bekend en veulen loopt er neem ik aan nog bij als het gechipt word.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:39

Bij een hengstveulen zou ik het niet gedaan hebben maar omdat dit een merrie is wel.
Als er met haar gefokt gaat worden en daarna weer met haar nakomelingen valt het onbekende stukje vanzelf van het papier.

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 09:54

StalNollie schreef:
Zonder dna kan moeder toch gewoon in de pas? Die is gewoon bekend en veulen loopt er neem ik aan nog bij als het gechipt word.


Nee, dan zou ik dus alleen een I&R paspoort krijgen waar geen afstamming in staat, ook moeder niet.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:45

zwanepol schreef:
StalNollie schreef:
Zonder dna kan moeder toch gewoon in de pas? Die is gewoon bekend en veulen loopt er neem ik aan nog bij als het gechipt word.


Nee, dan zou ik dus alleen een I&R paspoort krijgen waar geen afstamming in staat, ook moeder niet.

Nou dat is wel heel raar.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: DNA onderzoek voor veulen Tinkerhengst KWPN-papier vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:01

Als het goed is heeft het Nsvt toch een DNA profiel van Venco? Kan die niet doorgestuurd worden aan het KWPN?

Overigens heeft het NSVT sinds een aantal jaren ook de rubriek ABK (algemeen boek kruisingen) die ook aan keuringen mogen deelnemen.

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 12:17

flettie schreef:
Als het goed is heeft het Nsvt toch een DNA profiel van Venco? Kan die niet doorgestuurd worden aan het KWPN?

Overigens heeft het NSVT sinds een aantal jaren ook de rubriek ABK (algemeen boek kruisingen) die ook aan keuringen mogen deelnemen.


Ik heb dat ook aangegeven bij de kwpn dat het nsvt waarschijnlijk een dna profiel heeft maar daar doet de kwpn niets mee. Waarom niet? Vraag het niet aan mij.

Ik zal eerst eens zien hoe mijn merrietje uit gaat groeien.
(Aangezien mijn hengst altijd al veel kritiek kreeg van veel tinkerliefhebbers die hem niet “massief” genoeg vonden, denk ik dat een kruising met een warmbloed helemaal niets te zoeken heeft op een nsvt keuring :o )

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:59

zwanepol schreef:
flettie schreef:
Als het goed is heeft het Nsvt toch een DNA profiel van Venco? Kan die niet doorgestuurd worden aan het KWPN?

Overigens heeft het NSVT sinds een aantal jaren ook de rubriek ABK (algemeen boek kruisingen) die ook aan keuringen mogen deelnemen.


Ik heb dat ook aangegeven bij de kwpn dat het nsvt waarschijnlijk een dna profiel heeft maar daar doet de kwpn niets mee. Waarom niet? Vraag het niet aan mij.

Ik zal eerst eens zien hoe mijn merrietje uit gaat groeien.
(Aangezien mijn hengst altijd al veel kritiek kreeg van veel tinkerliefhebbers die hem niet “massief” genoeg vonden, denk ik dat een kruising met een warmbloed helemaal niets te zoeken heeft op een nsvt keuring :o )

Daarom ook die aparte rubriek voor kruisingen. Heb daar al een aantal leuke kruisingen met warmbloedjes zien rond gaan ;)

En Venco heb ik altijd een knapperd gevonden <3

nine1987

Berichten: 8325
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: DNA onderzoek voor veulen Tinkerhengst KWPN-papier vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:05

Ik zie 't probleem van een paar tientjes niet.. Maargoed.. Dat ben ik..

Elisa2

Berichten: 37182
Geregistreerd: 31-08-04

Re: DNA onderzoek voor veulen Tinkerhengst KWPN-papier vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:11

Ik zou het doen, wellicht is deze nog interessant later voor het bonte paardenstamboek of een leuke nakomeling uit dit veulen oid.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:13

zwanepol schreef:
StalNollie schreef:
Dekken zonder dekbon en alsnog papier bij het veulen kan mits dna onderzoek. Dit is bij het aes ook zo. Dan onderzoek los van chip/paspoort kost daar dacht 50€.

Wellicht is aangeven chippen, registreren en dna bij het aes net zo interessant als bij kwpn. Aes zal alleen stuk goedkoper zijn.


Dat zou goed kunnen, alleen moet ik sowieso toch weer lid worden bij het kwpn omdat mijn merrie nu wel van een kwpn-er drachtig is.


Maar je kwpn lidmaatschap is dan pas voor volgend jaar, dus kan je evt dit jaar dus voor aes gaan.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: DNA onderzoek voor veulen Tinkerhengst KWPN-papier vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 10:22

Ik zou zeker met een Stamboek moeder altijd voor een zo volledig mogelijk papier gaan , en daarmee dus zeker de vader vermelden .
Je wilt het veulen houden, maar niemand weet hoe ze er over pak m beet 10 jaar voor staan en of je je merrie kunt houden . Mocht er in de toekomst door een ander mee gefokt worden kunnen ze in elk geval zorgen dat er geen familie de merrie dekt .
Maar oke , dat ben ik .

Overigens helemaal geen fan meer van kwpn ! Over het geheel een duur Stamboek.