Op jonge leeftijd castreren, wie heeft hier ervaring mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:26

Ik heb mijn 1ste D pony laten castreren op 1,5 jaar oud. Er werd me gezegd hij zal 147 worden want moeder was ook zo groot. Maar hij is maar 1m42 geworden en niet echt breed.

M'n 2e D pony was pas 3,5 toen die gecastreerd werd en werd 1m48

Mijn 3e D pony was als jaarling erg klein en we twijfelden of die wel 1m47 zou halen. Die is gecastreerd net voor die 2 jaar werd. Is nu als 5 jarige 1m50 gemeten.

Mijn huidige 2 jarige hengst vertoont nog geen enkel hengsten manier. Mag zelfs een merrie in de wei naast hem staan, hij kijkt er niet naar om. Zijn even oude halfbroer is wel al met hormonen bezig en dekt z'n jongere volle broer als ze samen gezet worden.

Mijn 2 jarige komt begin september naar mijn wei en zal dan bij 2 ruinen staan. Als dat goed gaat mag hij nog even hengst blijven. Hij is namelijk afgevallen en castratie is toch ook een impact op het lichaam daarom besloten te wachten tot maart volgend jaar.

Geen enkele van mijn paarden heeft echt frustraties gehad als hengst zijnde. Ze komen elke dag in de hand en ongewenst gedrag werd al snel gecorrigeerd.

Op stal waar mijn 2 jarige staat is er een hengstveulen van nu 6 maanden die dikkere ballen heeft hangen dan mijn 2 jarige.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:21

Wat interessant om te lezen dit.

Ik heb niet echt veel ervaring met hengsten ruinen maar de laatste twee die hier geboren zijn, zat wel echt veel verschil op.

De ene kreeg pas praatjes na zijn 12 maanden als er een merrie hengstig stond en dan was die nog zeer rustig eigenlijk. Heb ik laten castreren op 13 maand omdat ik hem wat meer in de hoogte wou. En hij is 8cm groter dan zijn moeder nu of dat van de castratie komt weet je nooit natuurlijk maar hij is best wel slungeliger dan de gemiddelde quarter.

De andere sprong op vier maanden al op de omheining om zo een hengstige merrie die ernaast stond te dekken. Ik wist niet wat ik zag. Verder wel kei braaf paard.
Die is pas gecastreerd toen die 2 jaar was net om de omgekeerde reden opdat die niet meer zo in de hoogte zou schieten. Is dan wel ook gelukt en die was heel zwaar en vol maar das wel ondertussen al wat afgezwakt.

Wat ik wel voorgehad heb, is die laatste had zo grote ballen hangen echt zot groot. Heeft zes maand na de castratie een operatie moeten ondergaan omdat hij een fistel had die helemaal binnenin was gegroeid. Nochtans was hij in de kliniek gecastreerd omdat men eigen dierenarts dit niet wilde doen door zijn grote en zwaarte.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 17:39

Pareltjes schreef:
Je man mag toch ook niet heel de dag zn hormonen maar naar lust gebruiken?We hebben onze mannen toch ook op moeten voeden?