Engels Volbloed: hoe zit het nou met het dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Engels Volbloed: hoe zit het nou met het dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 16:28

Hallo,

Nadat ik 6 verschillende sites heb doorgenomen, kom ik er nog niet uit... :o

Is het nu wél of niet verplicht om natuurlijk te dekken bij de Engels Volbloeden/Thoroughbreds?

En waarom?
Als het niet meer verplicht is, is er een reden voor?

Alvast bedankt :D
Ben een verslag aan het maken over fokkerij, dus officiele bronnen zijn zeer welkom!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Engels Volbloed: hoe zit het nou met het dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 16:36

Bokker Mkango kan je alles vertellen over de volbloedfokkerij :D.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 16:42

https://www.internationalstudbook.com/about-isbc/

Hier staat het gewoon?

Citaat:
Article 12 of the International Agreement on Breeding, Racing and Wagering states the following:

“A natural gestation must take place in, and delivery must be from, the body of the same Mare in which the Foal was conceived. Any Foal resulting from or produced by the processes of Artificial Insemination, Embryo Transfer or Transplant, Cloning or any other form of genetic manipulation not herein specified, shall not be eligible for recording in a Thoroughbred Stud Book approved by the International Stud Book Committee.”

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Engels Volbloed: hoe zit het nou met het dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 16:50

Hier staat alleen dat je geen embryo transplantatie kan doen etc, niks over natuurlijk dekken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 16:53

Pantykous schreef:
Hier staat alleen dat je geen embryo transplantatie kan doen etc, niks over natuurlijk dekken.

Oh:

Any Foal resulting from or produced by the processes of Artificial Insemination, Embryo Transfer or Transplant, Cloning or any

?

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Engels Volbloed: hoe zit het nou met het dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 16:54

Het staat volgens mij vrij duidelijk dat KI niet mag.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:02

Kan iemand uitleggen waarom ze geen KI willen?

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Engels Volbloed: hoe zit het nou met het dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:29

Traditie, omdat dat 200 jaar geleden ook zo was?

Misschien omdat je met KI in principe makkelijker kunt sjoemelen - sperma is niet herkenbaar, een hengst wel. En je voorkomt fokken met dooie hengsten (hoewel sommige stamboeken daar ook met KI wel beperkingen aan stellen)

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Engels Volbloed: hoe zit het nou met het dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:55

En als een hengst veel nakomelingen heeft dan dalen de prijzen die de eigenaar van een merrie voor de veulens kan krijgen, dus het beschermt ook de fokkers.

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 17:57

Ik las ook ergens dat sommige fokkers geloven dat met natuurlijk dekken betere en gezondere veulens geeft...
Maar mij lijkt het meer dat de betere veulens komen, omdat hengsten eigenaren juist zuiniger zijn op hun hengsten (ze gaan natuurlijk niet hun beste hengst een middelmatige merrie laten dekken).

Ik zal die site even doornemen, kan ik misschien een apart stuk schrijven over de Engels Volbloeden :D

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 19:28

Nicolanco, dekboeken van populaire volbloedhengsten zijn doorgaans 130 merries of meer. In uitzonderlijk geval zelfs 250 merries. Het was ooit om te voorkomen dat de genetische pool, niet te klein zou worden. Dat argument is vervallen omdat ondanks alles een aantal foklijnen zeer overheersend zijn.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 19:45

Sanet schreef:
Kan iemand uitleggen waarom ze geen KI willen?


Om de prijs van het sperma hoog te houden en te voorkomen dat er heel veel van hetzelfde rondloopt.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 19:51

_San87_ schreef:
Pantykous schreef:
Hier staat alleen dat je geen embryo transplantatie kan doen etc, niks over natuurlijk dekken.

Oh:

Any Foal resulting from or produced by the processes of Artificial Insemination, Embryo Transfer or Transplant, Cloning or any

?


:7
Lekker meid. Ik kruip weer ff m’n hok in :D

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 20:35

Kuilder R. natuurlijk dekken is dus een verplichting, maar dat had je zelf inmiddels ook wel begrepen. Neem ik aan.

Er zijn wel een paar rechtszaken over dit onderwerp geweest. Deze hebben het geen van alle gehaald. Er was ook een plan tot het limiteren van de dekboeken tot 140 merries in de US, maar dat heeft het ook niet gehaald. De grote stoetrijen met de belangrijkste hengsten, keerden zich tegen dat plan. Hun investeringen werden daardoor minder waard.

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 22:58

nikkel schreef:
Kuilder R. natuurlijk dekken is dus een verplichting, maar dat had je zelf inmiddels ook wel begrepen. Neem ik aan.

Er zijn wel een paar rechtszaken over dit onderwerp geweest. Deze hebben het geen van alle gehaald. Er was ook een plan tot het limiteren van de dekboeken tot 140 merries in de US, maar dat heeft het ook niet gehaald. De grote stoetrijen met de belangrijkste hengsten, keerden zich tegen dat plan. Hun investeringen werden daardoor minder waard.


Ontzettend bedankt!
Zeer interessant stamboek :j

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 08:00

KuilderR schreef:
Maar mij lijkt het meer dat de betere veulens komen, omdat hengsten eigenaren juist zuiniger zijn op hun hengsten (ze gaan natuurlijk niet hun beste hengst een middelmatige merrie laten dekken).


Daar kan je met KI ook een beperking op zetten. De eerste rietjes van Totilas gingen volgens mij ook alleen naar merries met predikaten en/of minimaal Z oid.

Jaren geleden werd er een merrie van de UK naar Nieuw Zeeland gevlogen om gedekt te worden (dekgeld van de hengst iets van 100.000 NZD), dus bloedspreiding is ook geen probleem :D