Onverwachte dekking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 00:39

tamary schreef:
janderegelaa schreef:
Nee, veulen past zich aan aan de baarmoeder. Wij hebben wel eens een veulentje gehad uit een Welsh A van een hengst van 1.62.

Gaat niet om de dracht, het gaat om door het bekkenkanaal passen m.a.w. is de uitgang groot genoeg. Zit immers een stuk skelet tussen die een maatbeperking met zich mee brengt.

Het veulen past zich aan aan de baarmoeder, dus ook aan het bekkenkanaal.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 00:43

mooney schreef:
Jawel, dat ligt dus wel deels aan de baarmoeder.

Je hebt twee factoren.
Stukje erfelijkheid waardoor sommige dieren standaard grotere of kleinere veulens geven dan gemiddeld.

En stuk fysieke beperking, die dus gestuurd wordt door de placenta/baarmoeder. Die zorgt als het ware voor een bovengrens die in theorie afgestemd is op het lichaam van moeder. Waarbij je dus bij shire hengst x shet moeder (of engels volbloed embryo's in welsh draagmoeders zoals het onderzoek wat ik aanhaalde) alsnog veulens krijgt die zonder een verhoging in complicatiericiso toch geboren worden.

Joh laat gaan, sommige mensen willen het niet horen. Maar je hebt helemaal gelijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 00:46

_Mir schreef:
George3534 schreef:
Update : de dierenarts is net langs geweest, hoewel het wel degelijk een hele goede hengst is, levenslang goedgekeurd dacht ik en mooie bloedlijn kwam ook de da met het voorstel ze hengstig te spuiten.
Ook is er wel een hoogteverschil de hengst is 1m50 en mijn merrie een 1m35...


Tuurlijk, die dierenarts wil ook gewoon zijn zakken vullen.
Wat een BullshI*t zeg...


Ook een paardenleven telt

Vooor die spuit van 25 euro? Dat is geen zakken vullen. Hengstig spuiten is een hele adequate manier om een per ongelukke dracht af te breken in een vroeg stadium. In een laat stadium trouwens ook maar dat zou ik dan weer niet doen.

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 01:05

janderegelaa schreef:
_Mir schreef:

Tuurlijk, die dierenarts wil ook gewoon zijn zakken vullen.
Wat een BullshI*t zeg...


Ook een paardenleven telt

Vooor die spuit van 25 euro? Dat is geen zakken vullen. Hengstig spuiten is een hele adequate manier om een per ongelukke dracht af te breken in een vroeg stadium. In een laat stadium trouwens ook maar dat zou ik dan weer niet doen.


Als de dierenarts z'n zakken wou vullen, dan zou hij juist de merrie niet hengstig spuiten maar haar mooi drachtig laten :')

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 10:35

Ik zou de romantiek even loskoppelen van de praktijk.
Je hebt een pony, niet voor jezelf maar voor een 5 jarige. Dat is al een hoop kosten voor een kleine spruit die wellicht over een paar jaar liever gaat zwemmen dan paardrijden.
Als er een veulen komt dan ga je die heus niet even laten aaien en dan verkopen. Dan zit je dus net 2 ponies die iedere maand een bak geld kosten voor een kind dat nog op de kleuterschool zit.

Tenzij je ze ook echt voor je eigen plezier hebt zou ik dit onhandige en potentieel dure momentje nou niet meteen perse omarmen.
Inmers is ook niet gezegd dat er een leuke kinderpony geboren gaat worden, net zo goed is het een draakje.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:27

Sizzle schreef:
Ik zou de romantiek even loskoppelen van de praktijk.
Je hebt een pony, niet voor jezelf maar voor een 5 jarige. Dat is al een hoop kosten voor een kleine spruit die wellicht over een paar jaar liever gaat zwemmen dan paardrijden.
Als er een veulen komt dan ga je die heus niet even laten aaien en dan verkopen. Dan zit je dus net 2 ponies die iedere maand een bak geld kosten voor een kind dat nog op de kleuterschool zit.

Tenzij je ze ook echt voor je eigen plezier hebt zou ik dit onhandige en potentieel dure momentje nou niet meteen perse omarmen.
Inmers is ook niet gezegd dat er een leuke kinderpony geboren gaat worden, net zo goed is het een draakje.

De eigenaar van de hengst had toch gezegd het veulen te willen kopen volgens een eerdere post van ts.

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Onverwachte dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:39

TS je geeft aan dat de hengst goede papieren heeft en goed gekeurd is.

Maar welke rassen combi komt hier uit voort?
Welk ras is jouw pony en welk ras is de hengst.

Een onlogische combi geeft wellicht een minder mooi gebouwd veulen/pony.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:22

anjali schreef:
De eigenaar van de hengst had toch gezegd het veulen te willen kopen volgens een eerdere post van ts.


Ja precies, jij de risico‘s.
Een pony die eventueel meerdere maanden niet te rijden is voor de kleuter. Enthousiast over het veulen, maar het veulen gaat weg.

Waar zit precies het voordeel voor de eigenaar?

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:59

Sizzle schreef:
anjali schreef:
De eigenaar van de hengst had toch gezegd het veulen te willen kopen volgens een eerdere post van ts.


Ja precies, jij de risico‘s.
Een pony die eventueel meerdere maanden niet te rijden is voor de kleuter. Enthousiast over het veulen, maar het veulen gaat weg.

Waar zit precies het voordeel voor de eigenaar?


nou, het is toch hartstikke leuk om een veulentje te zien opgroeien. ik zie daar wel voordeel in. Ook dat ie al bij voorbaat verkocht is, is ook wel een voordeel, je hoeft er niet mee te lopen leuren. Tijdje niet rijden is toch geen probleem?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:02

Dat klopt, hartstikke leuk.
Maar wie zegt dan dat die nieuwe eigenaar het veulen niet binnen no-time doorverkoopt?

Als je een veulen wilt, doe het voor jezelf en met een plan erachter.
Een oepsie kan leuk uitpakken maar het kan je ook op zeer hoge onbedoelde kosten jagen.

Uiteindelijk moet iedereen dat natuurlijk voor zichzelf bepalen, dat lijkt me helder.

Het lijkt me verstandig om even de voors en tegens naast je budget te leggen.
Zou het veulen ook gewenst zijn als de kleine meid eigenlijk toch niet zo veel interesse blijkt te hebben?
Dat zijn vragen die alleen TS voor zichzelf kan beantwoorden.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:30

Sizzle schreef:
Dat klopt, hartstikke leuk.
Maar wie zegt dan dat die nieuwe eigenaar het veulen niet binnen no-time doorverkoopt?

Als je een veulen wilt, doe het voor jezelf en met een plan erachter.
Een oepsie kan leuk uitpakken maar het kan je ook op zeer hoge onbedoelde kosten jagen.

Uiteindelijk moet iedereen dat natuurlijk voor zichzelf bepalen, dat lijkt me helder.

Het lijkt me verstandig om even de voors en tegens naast je budget te leggen.
Zou het veulen ook gewenst zijn als de kleine meid eigenlijk toch niet zo veel interesse blijkt te hebben?
Dat zijn vragen die alleen TS voor zichzelf kan beantwoorden.

Waarom zo negatief? Het kind van ts heeft nog een andere pony te rijden heb ik begrepen. En een veulen wordt normaliter toch 6 maanden bij de moeder gelaten, ook voor een kind leuk en leerzaam om mee te maken.Hoge en onbedoelde kosten, tja, die zijn altijd mogelijk als je paarden hebt, ook zonder drachtigheid. Overigens qua rijden, volgens mij kan een drachtige merrie voor recreatief gebruik met een kindje gewoon doorwerken.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Onverwachte dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:33

Hoezo negatief?
Gewoon even verstand ernaast houden en dan een voor-tegen lijste maken is niet negatief.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Onverwachte dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:49

Ik zou de risico's ook niet willen hoor voor m'n merrie als ik geen plannen had om een veulen te fokken. Teveel gedoe, risico's, dingen om mee rekening te houden, kosten... ik snap de keuze van hengstig spuiten dan ook goed. Hopelijk is dat succesvol TS, succes!

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:51

Sizzle schreef:
Hoezo negatief?
Gewoon even verstand ernaast houden en dan een voor-tegen lijste maken is niet negatief.

Nou goed dan dit is de laatste keer dat ik er op bokt iets over zeg. Ik ben pro-life voor mensen maar ook voor dieren. In dit geval is er geen dringende reden om een veulen af te spuiten. Het is mijn paard niet maar ts plaatst het op Bokt om reacties te krijgen waarschijnlijk, anders zou ze het niet plaatsen. Dus ik ga hier never nooit meer iets over zeggen want ik vind het heel erg de gedachte alleen al. Het doden van geheel onschuldige wezentjes.En de merrie heeft hier zelf geen stemrecht in maar eventuele spuiten met hormonen zullen haar gezondheid beslist schade doen. :(

Dreamboy

Berichten: 2433
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:54

Hoe fanatiek is een kind van 5 jaar met rijden. Normaliter kunnen ze in een manege pas vanaf een jaar of zes beginnen met lessen. Bovendien is een pony van 1.35m dan best nog groot of het moet een heel lang kind zijn. Het zal wel aan mij liggen maar ik vind het hele verhaal behoorlijk ongeloofwaardig. Volgens het profiel hebben we te maken met een man van 42 jaar. Niets is onmogelijk maar met 42 jaar opa zijn van een kind van 5 jaar?

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 14:09

Sizzle schreef:
Dat klopt, hartstikke leuk.
Maar wie zegt dan dat die nieuwe eigenaar het veulen niet binnen no-time doorverkoopt?

Als je een veulen wilt, doe het voor jezelf en met een plan erachter.
Een oepsie kan leuk uitpakken maar het kan je ook op zeer hoge onbedoelde kosten jagen.

Uiteindelijk moet iedereen dat natuurlijk voor zichzelf bepalen, dat lijkt me helder.

Het lijkt me verstandig om even de voors en tegens naast je budget te leggen.
Zou het veulen ook gewenst zijn als de kleine meid eigenlijk toch niet zo veel interesse blijkt te hebben?
Dat zijn vragen die alleen TS voor zichzelf kan beantwoorden.


M.a.w het kind bepaalt of het veulentje geboren mag worden. :')

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Onverwachte dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 14:15

Hûh, dat zeg ik totaal niet.
Enkel de afweging of je wel een veulen erbij wilt voor jezelf of dat je het alleen theoretisch voor een ander doet.

Als je eigen grond hebt en het wel gezellig vind maakt het uiteindelijk niets uit.
Maar als het idee is dat de kleuter dadelijk helemaal blij gaat zijn dan kan het vriezen en dooien. Je moet je dan afvragen of je bereid bent die teleurstelling te nemen.
(Net als die gefrustreerde ouders die tegen hun huilende kleuters op de skipiste roepen: we doen dit voor jou, weet je wel wat het kost.)

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 14:55

_Mir schreef:
George3534 schreef:
Update : de dierenarts is net langs geweest, hoewel het wel degelijk een hele goede hengst is, levenslang goedgekeurd dacht ik en mooie bloedlijn kwam ook de da met het voorstel ze hengstig te spuiten.
Ook is er wel een hoogteverschil de hengst is 1m50 en mijn merrie een 1m35...


Tuurlijk, die dierenarts wil ook gewoon zijn zakken vullen.
Wat een BullshI*t zeg...


Ook een paardenleven telt


Kom op zeg niet overdrijven ten 1e weet je niet of de merrie überhaupt drachtig is en ten 2e als de scannen bij 16 dagen is het echt niet meer als een klompje cellen bij elkaar . Wat je met minimaal ingrijpen weg spuit

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 15:17

anjali schreef:
Sizzle schreef:
Hoezo negatief?
Gewoon even verstand ernaast houden en dan een voor-tegen lijste maken is niet negatief.

Nou goed dan dit is de laatste keer dat ik er op bokt iets over zeg. Ik ben pro-life voor mensen maar ook voor dieren. In dit geval is er geen dringende reden om een veulen af te spuiten. Het is mijn paard niet maar ts plaatst het op Bokt om reacties te krijgen waarschijnlijk, anders zou ze het niet plaatsen. Dus ik ga hier never nooit meer iets over zeggen want ik vind het heel erg de gedachte alleen al. Het doden van geheel onschuldige wezentjes.En de merrie heeft hier zelf geen stemrecht in maar eventuele spuiten met hormonen zullen haar gezondheid beslist schade doen. :(


Er is geen veulen, er is geen hartslag er is alleen een bundeltje cellen als je ze afspuit.
Ongeschuldige wezentjes zijn er al genoeg die zorg nodig hebben. Kijk even op markplaats.
Een goed doordacht fokproduct prima, maar dit heeft weinig toegevoegde waarde lijkt mij.
Stemrecht :') bevallen is schadelijker dan hormonen :j

George3534
Berichten: 16
Geregistreerd: 18-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 15:18

SjonnieZ schreef:
TS je geeft aan dat de hengst goede papieren heeft en goed gekeurd is.

Maar welke rassen combi komt hier uit voort?
Welk ras is jouw pony en welk ras is de hengst.

Een onlogische combi geeft wellicht een minder mooi gebouwd veulen/pony.



De hengst is een volbloed arabier en mijn pony is een welsh

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 15:26

George3534 schreef:
SjonnieZ schreef:
TS je geeft aan dat de hengst goede papieren heeft en goed gekeurd is.

Maar welke rassen combi komt hier uit voort?
Welk ras is jouw pony en welk ras is de hengst.

Een onlogische combi geeft wellicht een minder mooi gebouwd veulen/pony.



De hengst is een volbloed arabier en mijn pony is een welsh

Dat is een veelgebruikte combinatie en kan waarschijnlijk zelfs in allebei de stamboeken ingeschreven worden. Zeker in die van de Welsh- volbloed Arabieren heb ik geen ervaring mee qua stamboek.

George3534
Berichten: 16
Geregistreerd: 18-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 15:48

De hengst is een volbloed arabier en mijn pony is een welsh[/quote]
Dat is een veelgebruikte combinatie en kan waarschijnlijk zelfs in allebei de stamboeken ingeschreven worden. Zeker in die van de Welsh- volbloed Arabieren heb ik geen ervaring mee qua stamboek.[/quote]


Als een dekbewijs aangevraagd wordt kunnen er halfbloed baps papieren

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 15:50

Dreamboy schreef:
Hoe fanatiek is een kind van 5 jaar met rijden. Normaliter kunnen ze in een manege pas vanaf een jaar of zes beginnen met lessen. Bovendien is een pony van 1.35m dan best nog groot of het moet een heel lang kind zijn. Het zal wel aan mij liggen maar ik vind het hele verhaal behoorlijk ongeloofwaardig. Volgens het profiel hebben we te maken met een man van 42 jaar. Niets is onmogelijk maar met 42 jaar opa zijn van een kind van 5 jaar?

Daarom vroeg ik aan het begin ook al "waarom maak je hier een account voor aan?" Recognize the faker *\o/*

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 15:52

anjali schreef:
Sizzle schreef:
Hoezo negatief?
Gewoon even verstand ernaast houden en dan een voor-tegen lijste maken is niet negatief.

Nou goed dan dit is de laatste keer dat ik er op bokt iets over zeg. Ik ben pro-life voor mensen maar ook voor dieren. In dit geval is er geen dringende reden om een veulen af te spuiten. Het is mijn paard niet maar ts plaatst het op Bokt om reacties te krijgen waarschijnlijk, anders zou ze het niet plaatsen. Dus ik ga hier never nooit meer iets over zeggen want ik vind het heel erg de gedachte alleen al. Het doden van geheel onschuldige wezentjes.En de merrie heeft hier zelf geen stemrecht in maar eventuele spuiten met hormonen zullen haar gezondheid beslist schade doen. :(

Dat laatste is jouw eigen aanname.

Dreamboy

Berichten: 2433
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 15:56

George3534 schreef:
De hengst is een volbloed arabier en mijn pony is een welsh

Dat is een veelgebruikte combinatie en kan waarschijnlijk zelfs in allebei de stamboeken ingeschreven worden. Zeker in die van de Welsh- volbloed Arabieren heb ik geen ervaring mee qua stamboek.[/quote]


Als een dekbewijs aangevraagd wordt kunnen er halfbloed baps papieren[/quote]

Is door dit soort kruising niet ooit het NRPS opgericht?