Onverwachte dekking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Onverwachte dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:17

Idd, dat 15cm verschil gevaarlijk is, is pure onzin.

George3534
Berichten: 16
Geregistreerd: 18-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 10:23

janderegelaa schreef:
Dat maakt echt niet uit.

Nee dat zei de da ook dat het veulen zich aanpast aan merrie maar mocht ik al een veulen willen zou ik toch liever een kleinere hengst er op willen

FernandoO
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-03-20

Re: Onverwachte dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:17

Ben ik de enige die denkt: houden? Echter alleen in de situatie dat je een veulen wil en kan houden. Maar verder? Gratis dekking, goedgekeurde hengst, merrie wilde het, tja. Er zitten overal gevaren aan. Ze kan je morgen ook kreupel uit de wei komen waarna het einde verhaal is. Dat is nou eenmaal het risico met paarden houden.
Mijn zus heeft op haar Fjord van 1.52 ook wel een Welsh A hengst van 1.23 gehad en het veulen is er hartstikke prima uitgekomen. Dus dat is geen reden om het niet te doen.

Ik zou afwachten of ze opnieuw hengstig wordt en anders laten scannen. Er zijn nog genoeg andere redenen waarom de dracht eventueel door moederszelf afgebroken wordt. Als ze dan drachtig is gescand is het goed in de gaten houden, maar je krijgt er uiteindelijk wel een heel mooi verrassingscadeautje uit :o

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Onverwachte dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:47

Als je het zeker wil weten even scannen over 18 dagen

George3534
Berichten: 16
Geregistreerd: 18-05-23

Re: Onverwachte dekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 18:22

Ik heb ook even met de eigenaar van de hengst gesproken, zij heeft nooit een veulen van hem gehad omdat hij nooit gebruikt is voor het dekken. Het is natuurlijk niet haar schuld dat mijn merrie bij haar paard geraakt is maar toch voelt ze zich schuldig, mochten we kiezen voor het veulen te laten komen ( als ze al drachtig is) dan heeft zij interesse het veulen over te kopen

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:40

George3534 schreef:
Ik heb ook even met de eigenaar van de hengst gesproken, zij heeft nooit een veulen van hem gehad omdat hij nooit gebruikt is voor het dekken. Het is natuurlijk niet haar schuld dat mijn merrie bij haar paard geraakt is maar toch voelt ze zich schuldig, mochten we kiezen voor het veulen te laten komen ( als ze al drachtig is) dan heeft zij interesse het veulen over te kopen


Ik zou een eventueel veulen laten komen. Het is ook een hele mooie ervaring voor de kinderen.
Eerst maar afwachten of ze wel drachtig is.

gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:46

FernandoO schreef:
Mijn zus heeft op haar Fjord van 1.52 ook wel een Welsh A hengst van 1.23 gehad en het veulen is er hartstikke prima uitgekomen. Dus dat is geen reden om het niet te doen.


Maar als de hengst bijna 30 cm kleiner is dan de merrie dan zal het veulen wel niet te groot worden voor het bekken, want daar ging de discussie over in dit geval. Risico dat bij een grotere hengst het veulen te groot wordt voor de merrie. Te klein past er altijd door...
(en ik geloof zelf trouwens dat dit ook niet zo'n probleem is mits de verschillen in stokmaat/bouw niet enorm zijn)

Verder zijn de voor- en nadelen al genoemd en kan alleen George zelf beoordelen of een evt veulen gewenst is of dat hij (of zij of hen of x etc) de merrie hengstig laat spuiten.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:48

Welkom op bokt....!
Citaat:
Nee niet alleen hiervoor. Ook voor het warme onthaal wat je er gratis bij krijgt.


Niet te veel op de zuurpruimen letten (die zitten overal, dus ook hier) -
en voel je vrij om wat je ook maar wil te schrijven...!


... en in de goede oude tijd (vóór de morning after spuitje van de dierenarts) gold, dat de eigenaar van de hengst opdraaide voor alle kosten rondom het veulen.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:21

George3534 schreef:
Ik heb ook even met de eigenaar van de hengst gesproken, zij heeft nooit een veulen van hem gehad omdat hij nooit gebruikt is voor het dekken. Het is natuurlijk niet haar schuld dat mijn merrie bij haar paard geraakt is maar toch voelt ze zich schuldig, mochten we kiezen voor het veulen te laten komen ( als ze al drachtig is) dan heeft zij interesse het veulen over te kopen

Een goedgekeurde hengst met een mooie bloedlijn die nooit gebruikt is voor het dekken? Dat is apart

George3534
Berichten: 16
Geregistreerd: 18-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 19:28

Willemiens schreef:
George3534 schreef:
Ik heb ook even met de eigenaar van de hengst gesproken, zij heeft nooit een veulen van hem gehad omdat hij nooit gebruikt is voor het dekken. Het is natuurlijk niet haar schuld dat mijn merrie bij haar paard geraakt is maar toch voelt ze zich schuldig, mochten we kiezen voor het veulen te laten komen ( als ze al drachtig is) dan heeft zij interesse het veulen over te kopen

Een goedgekeurde hengst met een mooie bloedlijn die nooit gebruikt is voor het dekken? Dat is apart



Ze heeft hem op zijn 5 jaar gekocht en heeft hem gebruikt als sportpaard maar nooit mee laten dekken, ze heeft hem hengst gehouden maar heeft tot nu toe geen veulens

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:29

Wat je ook in de overweging mee moet nemen omdat je zegt dat je een pony hebt omdat je klein dochter graag rijdt .
Vaak is de merrie een hele tijd nog door te rijden in de dracht maar ik ken ook merries die door de dracht zo veranderen en er echt geen zin meer in hebben. En als het veulen er is kan de merrie ook niet altijd echt doorgereden worden .
Kan je kleindochter dat geduld opbrengen?
En is er op de stal waar je staat de mogelijkheid voor het houden van een veulen?

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Onverwachte dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:39

Denk ook aan het financiële plaatje.
En dan bedoel ik je stalling kosten.

Bijvoorbeeld, Kun je op deze stal blijven met een veulen aan de voet? Misschien moet je een extra grote box huren, ook die kosten zijn dan hoger.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Onverwachte dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:27

... nergens lees ik dat de eigenaar van de hengst, of TS, het hebben over een goedgekeurde hengst.

Yummy

Berichten: 423
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:30

George3534 schreef:
Update : de dierenarts is net langs geweest, hoewel het wel degelijk een hele goede hengst is, levenslang goedgekeurd dacht ik en mooie bloedlijn kwam ook de da met het voorstel ze hengstig te spuiten.
Ook is er wel een hoogteverschil de hengst is 1m50 en mijn merrie een 1m35...



hier :D

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Onverwachte dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:33

Ja klopt.
Mijn merrie is ook goedgekeurd, bij aankoop.
(En apta, maar dat is alleen bij dat ene stamboek.)

Goedgekeurd als in toegelaten tot dekdienst: als een dier dat predikaat heeft, is het zeldzaam dat er nooit mee gedekt wordt.

George3534
Berichten: 16
Geregistreerd: 18-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 21:40

genja schreef:
Wat je ook in de overweging mee moet nemen omdat je zegt dat je een pony hebt omdat je klein dochter graag rijdt .
Vaak is de merrie een hele tijd nog door te rijden in de dracht maar ik ken ook merries die door de dracht zo veranderen en er echt geen zin meer in hebben. En als het veulen er is kan de merrie ook niet altijd echt doorgereden worden .
Kan je kleindochter dat geduld opbrengen?
En is er op de stal waar je staat de mogelijkheid voor het houden van een veulen?


Zij zou graag het veulen houden, het is maar een meisje van 5 jaar en ze heeft nog een pony, geduld is een schone zaak

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:53

gomir schreef:
FernandoO schreef:
Mijn zus heeft op haar Fjord van 1.52 ook wel een Welsh A hengst van 1.23 gehad en het veulen is er hartstikke prima uitgekomen. Dus dat is geen reden om het niet te doen.


Maar als de hengst bijna 30 cm kleiner is dan de merrie dan zal het veulen wel niet te groot worden voor het bekken, want daar ging de discussie over in dit geval. Risico dat bij een grotere hengst het veulen te groot wordt voor de merrie. Te klein past er altijd door...
(en ik geloof zelf trouwens dat dit ook niet zo'n probleem is mits de verschillen in stokmaat/bouw niet enorm zijn)

Verder zijn de voor- en nadelen al genoemd en kan alleen George zelf beoordelen of een evt veulen gewenst is of dat hij (of zij of hen of x etc) de merrie hengstig laat spuiten.

Nee, veulen past zich aan aan de baarmoeder. Wij hebben wel eens een veulentje gehad uit een Welsh A van een hengst van 1.62.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:57

(Hmmm, lijkt me stug, als ik mij zo mag uitdrukken. De baarmoeder is per definitie rekbaar, lijkt me.)

...sommige merries fokken gewoon kleine veulens, een handige eigenschap. Niet alle merries doen dat.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 22:08

janderegelaa schreef:
Nee, veulen past zich aan aan de baarmoeder. Wij hebben wel eens een veulentje gehad uit een Welsh A van een hengst van 1.62.

Gaat niet om de dracht, het gaat om door het bekkenkanaal passen m.a.w. is de uitgang groot genoeg. Zit immers een stuk skelet tussen die een maatbeperking met zich mee brengt.

gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 22:18

janderegelaa schreef:
gomir schreef:

Maar als de hengst bijna 30 cm kleiner is dan de merrie dan zal het veulen wel niet te groot worden voor het bekken, want daar ging de discussie over in dit geval. Risico dat bij een grotere hengst het veulen te groot wordt voor de merrie. Te klein past er altijd door...
(en ik geloof zelf trouwens dat dit ook niet zo'n probleem is mits de verschillen in stokmaat/bouw niet enorm zijn)

Verder zijn de voor- en nadelen al genoemd en kan alleen George zelf beoordelen of een evt veulen gewenst is of dat hij (of zij of hen of x etc) de merrie hengstig laat spuiten.

Nee, veulen past zich aan aan de baarmoeder. Wij hebben wel eens een veulentje gehad uit een Welsh A van een hengst van 1.62.


Ik ben het in essentie met je eens, maar ik hou een slag om de arm m.b.t. extreme verschillen. Ik heb wel twee keer in mijn omgeving meegemaakt dat het veulen er niet af kwam namelijk.
Maar ik had deze quote getypt, omdat ik de redenering dat het geen probleem is omdat het met een 30 cm kleine hengst ook goed gegaan was een beetje krom vond. Niet omdat ik denk dat een grotere hengst niet kan.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 23:03

Janneke2 schreef:
(Hmmm, lijkt me stug, als ik mij zo mag uitdrukken. De baarmoeder is per definitie rekbaar, lijkt me.)

...sommige merries fokken gewoon kleine veulens, een handige eigenschap. Niet alle merries doen dat.

Is gewoon wetenschappelijk aangetoond. Heeft niet te maken met de letterlijke ruimte in de baarmoeder, maar met de oppervlakte van de placenta die in kleinere dieren kleiner blijft en zo dus het veulen kleiner houdt ivm minder voedingsstoffen.

Bij alles wat leeft hou je uitzonderingen, maar dat is ook zo met fokken binnen dezelfde maat dat ze toch te groot uit kunnen pakken.
Al hou ik ook wel graag de 20/25 cm grens aan als maximaal verschil, maar dat is een stukje gevoel + vraagtekens wat dus zo'n voedingstekort in de ontwikkeling van een embryo mogelijk effect heeft op het latere leven.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 23:11

mooney schreef:
Janneke2 schreef:
(Hmmm, lijkt me stug, als ik mij zo mag uitdrukken. De baarmoeder is per definitie rekbaar, lijkt me.)

...sommige merries fokken gewoon kleine veulens, een handige eigenschap. Niet alle merries doen dat.

Is gewoon wetenschappelijk aangetoond. Heeft niet te maken met de letterlijke ruimte in de baarmoeder

Ja, daar ging het mij om.
Citaat:
maar met de oppervlakte van de placenta die in kleinere dieren kleiner blijft en zo dus het veulen kleiner houdt ivm minder voedingsstoffen.
'Sommige merries fokken klein'.

Dat ligt niet aan de baarmoeder.

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 23:13

George3534 schreef:
Update : de dierenarts is net langs geweest, hoewel het wel degelijk een hele goede hengst is, levenslang goedgekeurd dacht ik en mooie bloedlijn kwam ook de da met het voorstel ze hengstig te spuiten.
Ook is er wel een hoogteverschil de hengst is 1m50 en mijn merrie een 1m35...


Tuurlijk, die dierenarts wil ook gewoon zijn zakken vullen.
Wat een BullshI*t zeg...


Ook een paardenleven telt

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 23:25

Citaat:
maar met de oppervlakte van de placenta die in kleinere dieren kleiner blijft en zo dus het veulen kleiner houdt ivm minder voedingsstoffen.
'Sommige merries fokken klein'.

Dat ligt niet aan de baarmoeder.[/quote]
Jawel, dat ligt dus wel deels aan de baarmoeder.

Je hebt twee factoren.
Stukje erfelijkheid waardoor sommige dieren standaard grotere of kleinere veulens geven dan gemiddeld.

En stuk fysieke beperking, die dus gestuurd wordt door de placenta/baarmoeder. Die zorgt als het ware voor een bovengrens die in theorie afgestemd is op het lichaam van moeder. Waarbij je dus bij shire hengst x shet moeder (of engels volbloed embryo's in welsh draagmoeders zoals het onderzoek wat ik aanhaalde) alsnog veulens krijgt die zonder een verhoging in complicatiericiso toch geboren worden.

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 23:48

Voor je kleinkinderen is zo veulen misschien een ontzettend leuke ervaring, die ze vermoedelijk nooit meer vergeten. Ik zou het houden als je de mogelijkheid hebt. Is toch geweldig zo een verrassing, stel ze is drachtig?
Uiteraard wel met goedkeuring van de dierenarts. Zeker als het zo mooie hengst is. Ik zou het persoonlijk houden als het medisch in orde is en ik er plek voor had.