Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
baudyh

Berichten: 4290
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:08

Ik ben ouderwets merk ik. Maar wil ze eerst minimaal ster voordat de hengst erbij gaat.
Ik wil niet dekken met een stamboek merrie.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:17

Tja, misschien loop ik wel op de zaken vooruit, maar ik denk dat ster er wel in zit. En met mij ook degene die hem gaat klaarmaken, en op zijn mening durf ik ook wel af te gaan.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:29

Veulen wordt er niet beter of minder van of mama al ster is.

s0173957

Berichten: 5394
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:40

Ik dek pas als ze top zijn op de foto en kleine toer lopen :P

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:13

Haha, altijd baas boven baas!

Deze merrie is al wel op de foto geweest en PROK / DOC. Maar ik kan zelf niet rijden en het is me veel te duur om het uit te besteden tot ze echt serieus op hoog niveau lopen. Dus na de Ibop hoeft ze nooit meer onder het zadel waarschijnlijk.

SophievdV
Berichten: 14755
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:34

baudyh schreef:
Ik ben ouderwets merk ik. Maar wil ze eerst minimaal ster voordat de hengst erbij gaat.
Ik wil niet dekken met een stamboek merrie.


Ligt er aan. Als de nafok goed lijkt en het stammetje waar ze uit komt bewezen is, dan vind ik dat niet raar.

baudyh

Berichten: 4290
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:41

fokfanaat schreef:
Veulen wordt er niet beter of minder van of mama al ster is.


Als de moeder exterieur matig niet goed genoeg is vermeerder je ipv fokken imo.
Maar goed mag iedereen anders over denken.
Ik vind predikaten wel belangrijk. Zeker als je hengstveulens wil verkopen voor de hengsten opfok.

baudyh

Berichten: 4290
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:42

s0173957 schreef:
Ik dek pas als ze top zijn op de foto en kleine toer lopen :P


Ja dat is helemaal top. Maar niet meer te betalen als je zelf niet rijd

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:52

baudyh schreef:
fokfanaat schreef:
Veulen wordt er niet beter of minder van of mama al ster is.


Als de moeder exterieur matig niet goed genoeg is vermeerder je ipv fokken imo.
Maar goed mag iedereen anders over denken.
Ik vind predikaten wel belangrijk. Zeker als je hengstveulens wil verkopen voor de hengsten opfok.


Ja snap ik. Merrie moet goed zijn maar ik vind niet persé dat een keuringscomissie daar over beslist. Doe ik gewoon lekker zelf.

In België houdt niemand rekening met predicaten. Dat is misschien de reden dat ik dit helemaal anders bekijk :o :D

Libera

Berichten: 3982
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 18:36

s0173957 schreef:
Ik dek pas als ze top zijn op de foto en kleine toer lopen :P


Ik wil eerst een veulen en dan gaan we kijken of ze de lichte tour kan lopen, kan ze daarna misschien nog eens een veulen krijgen :)
Dek ze liever niet voor de eerste keer als ze al ouder zijn (en ik doe er lang over on ze op niveau te krijgen :P )

s0173957

Berichten: 5394
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:05

baudyh schreef:
s0173957 schreef:
Ik dek pas als ze top zijn op de foto en kleine toer lopen :P


Ja dat is helemaal top. Maar niet meer te betalen als je zelf niet rijd


Het moment dat ik zelf niet meer rij of m'n kinderen later gaan de paarden hier de deur uit en zal ik zeker niet meer fokken. Dan ist idd gewoon écht onbetaalbaar! Mezelf sponsor ik graag, maar ik ga niemand anders sponsoren.

parnassia
Berichten: 831
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:16

Fok ook met een eigen gefokte stamboekmerrie. Bewust niet naar de keuring gegaan. Reden? Ze heeft broers/zussen die fantastisch presteren in de sport (meerdere zware tour). Haar moeder was iets ouderwets type, ook stamboek maar ruim prestatiemerrie geworden. Zelf denk ik dat ze het sterpredikaat ook niet red, maar haar eerste nakomeling presteert ook al weer ver bovengemiddeld in de sport.
Dan laat ik liever geen keurmeester er op los, wordt ze op papier niet beter van.

_Roxanne

Berichten: 1061
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:50

Er zijn natuurlijk uitzonderingen (zoals Parnassia hierboven, uit een hele goede sportstam) maar over het algemeen raak je een gewoner veulen uit een sterke stam veel makkelijker kwijt dan een gewoner veulen uit een gewoon stammetje met een stb of ster merrie hier en daar.

Voor een hele spectaculaire is altijd een markt.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 23:12

Vanaf vandaag staan de veulenrapportages online. Het is even zoeken op de KWPN site zoals gewoonlijk.Veel veulenscores kwamen redelijk overeen met de score van wat er van de vererving van de hengsten was te verwachten.
Echter op één exterieurkenmerk weken vrijwel alle nieuwe ext.kenmerken licht tot zeer sterk af van de oude score. Dat was de kwaliteit van het beenwerk. vanaf een enkele 1 punt naar voos tot meerdere 3-5 punten richting voos.
Heel opvallend. Terwijl meerdere keren het beenwerk juist als wat fijner werd gescoord bij de veulens.

En zijn er nog opvallende verervers? Ik ben er even snel langs gescrold maar Noble Prins is wel blijven hangen. Positief.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 23:18

carola schreef:
Haha, altijd baas boven baas!

Deze merrie is al wel op de foto geweest en PROK / DOC. Maar ik kan zelf niet rijden en het is me veel te duur om het uit te besteden tot ze echt serieus op hoog niveau lopen. Dus na de Ibop hoeft ze nooit meer onder het zadel waarschijnlijk.

Dat ben ik met je eens. Via een IBOP kan ik redelijk goed inschatten hoe de merrie zelf is onder het zadel. ,Met name de instelling en de rijdbaarheid. Daarnaast heb je bij een eigen fokproduct een goed beeld wat de gezondheidsaspecten betreft. Zeker als het om meerdere generaties gaat.
Dan heb ik naast de exterieurkenmerken voor mij eigenlijk wel de belangrijkste selectiekenmerken van mijn volgende generatie fokmerries in beeld
Of een merrie nu L.T. heeft gelopen of zelfs G.P onder de 70% zegt me eigenlijk niet zoveel. Meestal weet je niet onder welke omstandigheden en met welke ruiter. Dat komt imo omdat dressuurpaarden veel meer "maakbaar" zijn

parnassia
Berichten: 831
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 23:21

Klopt, wat mij betreft zie je in de zware tour pas of een paard talent heeft. Op spanning en spektakel komen er genoeg in de lichte tour.

Het ene paard is wel veel "maakbaarder" dan het andere paard. Dat schaar ik ook onder talent.

baudyh

Berichten: 4290
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 09:56

parnassia schreef:
Fok ook met een eigen gefokte stamboekmerrie. Bewust niet naar de keuring gegaan. Reden? Ze heeft broers/zussen die fantastisch presteren in de sport (meerdere zware tour). Haar moeder was iets ouderwets type, ook stamboek maar ruim prestatiemerrie geworden. Zelf denk ik dat ze het sterpredikaat ook niet red, maar haar eerste nakomeling presteert ook al weer ver bovengemiddeld in de sport.
Dan laat ik liever geen keurmeester er op los, wordt ze op papier niet beter van.



Dan is het een veulenboek merrie. Dat is beter dan een stamboek merrie.

Mister A Nobel prins norel is ook echt een mooie hengst. Wij hadden er vorig jaar een veulen van helaas was deze niet goed en na 3 dgn dood.
Maar je kon wel zien dat het een goed veulen was. Goed fundament maar het mocht niet zo zijn.
Het lastige is wel dat als je je veulens wil verkopen dat dat niet goed lukt met zo een relatief onbekende hengst. Dat heb ik vorig jaar wel gehoord. Behalve diegene die hem aan de hengstenhouder verkocht.
En dat blijft gewoon jammer

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:02

Vind Noble prince ook wel een fijne hengst, wellicht als hij zo goed fokt dat hij vanzelf wat commercieler gaat worden.

Ik mis toch wel een beetje de oude type afstammelingenkeuringen, irl om de veulens te zien en zelf te beoordelen en de beschrijvingen.

Opoque lijkt mega te scoren op beweging en dan voornamelijk de draf.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 14:13

Maar een antwoord op mijn vraag hoe het komt dat de kwaliteit van het beenwerk na de veuleninspectie duidelijk lager scoort dan op grond van de afstamming werd verwacht, wordt ook hier niet beantwoord. Wat de mogelijke oorzaak kan zijn.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 14:17

Daarvoor zou ik het toch echt eerst zelf irl moeten hebben gezien..

Weet wel dat ze om de zoveel tijd een gril hebben om iets te benoemen, dus zou echt zelf willen zien hoe het er uit ziet en hoe ze het beoordelen om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

parnassia
Berichten: 831
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 15:36

Citaat:
baudyh schreef:

Dan is het een veulenboek merrie. Dat is beter dan een stamboek merrie.


Ahum.... foutje, idd veulenboekmerrie...

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 02:00

Ik heb natuurlijk ook het liefst een elite merrie, maar sport en prestatie vind ik belangrijker.

Mijn beste fokmerrie heeft zelf helemaal niks, maar zou ze een kwpn papier hebben zou ze al dubbeldwars prestatie zijn geweest. Ze fokt ze echt mega goed...

SophievdV
Berichten: 14755
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 07:26

Vulina schreef:
Ik heb natuurlijk ook het liefst een elite merrie, maar sport en prestatie vind ik belangrijker.

Mijn beste fokmerrie heeft zelf helemaal niks, maar zou ze een kwpn papier hebben zou ze al dubbeldwars prestatie zijn geweest. Ze fokt ze echt mega goed...


Dit dus!

Ik heb liever een stb, pref, prest merrie dan een Elite merrie die louter stamboekmerries geeft hoor.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 12:16

Vulina schreef:
Ik heb natuurlijk ook het liefst een elite merrie, maar sport en prestatie vind ik belangrijker.

Mijn beste fokmerrie heeft zelf helemaal niks, maar zou ze een kwpn papier hebben zou ze al dubbeldwars prestatie zijn geweest. Ze fokt ze echt mega goed...


Rivanna?

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 13:30

Sport is super, maar als je zelf niet rijd dan is het een enorm dure grap om je merrie een sportpredicaat te bezorgen.
En prestatie en preferent zijn ook top, maar ja, daar gaan dus wel wat veulens aan vooraf. Met een jonge merrie moet je ergens beginnen natuurlijk met een eerste veulentje. Ik vind ook de hengstenkeuze bij een jonge merrie lastiger dan bij een oudere merrie waarvan je al veel beter weet hoe ze fokt.