Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:02

Carola heel benieuwd welke hengsten je dit jaar gaat gebruiken?

Ik ga zelf eind april beginnen met insemineren. We gaan dit jaar 2 merrie's dekken.

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 00:21

Ik verwacht 2 veulens dit jaar , half maart en eind april. Ik vind maart en april de fijnste maanden om veulens te krijgen. Verkoop ze meestal en dan kunnen ze begin sept weg. Ga altijd in sept op vakantie dus dat is makkelijker als ze weg zijn.

Ik krijg nu veulens van McLaren en Vaderland.
Die wacht ik eerst af voordat ik daar een nieuwe keuze voor maak.
De jonge 4 jarige doen we er in april bij.
Ik denk one Milllion of succesion.
Ik hoop dat one million eind maart op de show van brouwer komt want die wil ik graag eerst even zien.

Hindo2
Berichten: 983
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:12

Hier nog n maandje voor dat de eerste uitgerekend is: een Sorento merrie drachtig van Prestwick. Vind t wel n beetje spannend, is een nieuwe merrie en voor haar ook eerste veulen.
Dan begin mei is onze Krack C merrie uitgerekend van Opoque maar die bakt ze eigenlijk altijd 21 dagen langer af :D

Nog een beetje in dubio of ik de Sorento merrie aan hou of weer ga verkopen.. en als ik dan ga verkopen dan eerst laten dekken of niet… en als ik dan ga dekken wat voor hengst… commercieel; wat wellicht makkelijker verkoopt of toch mijn eigen meestal iets minder commerciële keuze…..
genoeg stof tot nadenken..

karinna
Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:20

Weer spannende (en leuke) tijden komen eraan.
Heel benieuwd weer naar jullie veulens.

splenius

Berichten: 1115
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:29

Ik heb ook liever maart/april veulens.
Mijn merrie staat op klappen dus verwacht dit weekend wel het veulen.
Als dit veulen wordt geboren ga ik eerst een Embryo spoelen (voor een koper)
Daarna voor mij zelf insemineren.
(de koper heeft al een hengst uitgekozen Kjento)
Zelf wil ik met Escamillo of Escolar dekken.
Het veulen wat er nu inzit is als het een hengst is verkocht. Merrieveulen wil ik zelf houden

En mijn andere merrie krijgt pas 2 mei uitgerekend.
veulen is ook al verkocht merrie of hengstveulen.
Deze merrie wil ik dit jaar dekken met one million of va bene

AdeBr
Berichten: 13
Geregistreerd: 04-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:50

Waar kan ik mijn vraag stellen qua fokadvies?

karinna
Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:53

Splenius dat is prettig als het veulen op voorhand verkocht is, hele zorg minder.
Hoe doe je dat? Is het een prestatie merrie, waar goede nakomelingen uit voort komen?

karinna
Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:54


splenius

Berichten: 1115
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:20

karinna schreef:
Splenius dat is prettig als het veulen op voorhand verkocht is, hele zorg minder.
Hoe doe je dat? Is het een prestatie merrie, waar goede nakomelingen uit voort komen?


Mijn Duits gefokte merrie heeft een hele goede afstamming dus erg populair bij hengstenhouders.
Dus daar hoef ik geen moeite voor te doen om te verkopen aan nederlandse of duitse hengtenhouders.

Mijn andere merrie kwpn geeft leuke sportpaarden.
Dus deze worden dan ook verkocht aan mensen die sportpaarden zoeken.
veulen van vorig jaar ook verkocht aan een grand prix ruiter.
En via haar komen kennissen van haar weer bij mij en willen nu haar veulen kopen die er nu in zit.

E_D_E
Berichten: 703
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:14

Hier de 1ste eind april en de andere 3 in de 1ste week van juni.

:list:
De "misschien lijst" voor dit jaar.
Succession, Omar Sharif, O'toto, Bon Esprit, Vaderland. Moet er nog eens voor gaan zitten en iedereen bekijken.

Zag net een mini stukje op insta passeren van Security. Is daar al wat meer van geweten?


Hier voor de rest al een paar maanden op de sukkel... :\
Iemand ervaring met een merrie met een buikwandhernia en bevallen? Of ervaring met zo'n hernia in het algemeen? Volgens de kliniek zou het geen probleem zijn. Maar zou dat graag van meerdere mensen horen :Y)

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:48

Vaderland goedgekeurd bij het KWPN.
Ik ben er blij mee, heel benieuwd naar het veulen wat wij verwachten.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:09

Voor onze merrie Vivaldi x Ferro gaan we My Blue Hors Santiano gebruiken.
Nu nog hengstig worden. :D :D

AdeBr
Berichten: 13
Geregistreerd: 04-09-23

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:38

Iemand ervaring met de hengst Bon Courage?

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 20:03

We gaan weer richting de mooiste tijd van het jaar. Veulens en hengstenkeuzes. Wij verwachten een St. Schufro begin mei.
Waar we dit jaar mee gaan dekken zijn we nog niet uit. In ieder geval een hengst met goede voorwaarden. Vorig jaar voor een Duitse hengst in 1x het dekgeld moeten betalen en het heeft niet gepakt (probleem lag wel bij de merrie). Toch jammer.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 09:42

Hier is de eerste 30 april uitgerekend. En de 2e 3 weken later. De Just Wimphof merrie wil ik na dit veulen oppakken en verkopen. En volgend jaar is haar dochter 3 die lijkt beter. Vandaar deze keuze. De Flynn merrie wil ik na dit veulen oppakken voor de sport voor mezelf. Dus dit jaar gaan we niet dekken.
Volgen jaar de 3 jarige (Mowgli x Just Wimphof) dekken en waarschijnlijk de pony. ( een Hongaar zonder papier, braaf groot) daar willen we een wat kleinere luxere hengst bij doen. En hopen dan een leuke pony voor de kinderen erbij te hebben.
En dan kunnen we volgend jaar mischien op vakantie.

Libera

Berichten: 3990
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 19:27

Leuk al die veulens op komst en alle dekplannen!

Hier helaas geen veulentje dit jaar, had mijn merrie leeg gelaten omdat het zo laat in het jaar werd. Nu is haar dochter dit jaar ook 3 en ga ik ze allebei laten dekken, dus hopelijk volgend jaar 2 veulens!

Onze hengsten hier zullen jullie weinig zeggen maar het worden Oscar (benicio x krack c) en Pharaoh (koning (bordeaux) x parcival)

Fokker321
Berichten: 506
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 19:33

Libera schreef:
Onze hengsten hier zullen jullie weinig zeggen maar het worden Oscar (benicio x krack c) en Pharaoh (koning (bordeaux) x parcival)


Originele keuzes! Wat is de gedachtegang erachter?

carola

Berichten: 8695
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 19:44

paardje; ik weet nog niet al mijn keuzes. De eerste heb ik gedekt met Extreme. Verder staan Powerbank, Furst Dior, McLaren, Dark Rousseau en O'toto wel op het lijstje. Maar er kan nog wel vanalles veranderen hoor, ik wil ook even de veulens van dit jaar afwachten dus het is allemaal nog niet heel zeker.

Libera

Berichten: 3990
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 20:36

Fokker321 schreef:
Libera schreef:
Onze hengsten hier zullen jullie weinig zeggen maar het worden Oscar (benicio x krack c) en Pharaoh (koning (bordeaux) x parcival)


Originele keuzes! Wat is de gedachtegang erachter?


Oscar heeft een hele goed galop en komt uit een sterke moederlijn (bria stam) en ik denk dat die heel goed past op mijn UB40 merrie.
Pharaoh is gelders gefokt en kan denk ik wat massa toevoegen aan mijn 3 jarige v. Gaudi (Totilas x Deniro)

Afbeelding

Afbeelding

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 09:05

Hier staan Feliciano en Lord Europe op de planning. (Kan nog veranderen :D).

Iemand hier al ervaring met 1 van beide?

_Roxanne

Berichten: 1063
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 21:50

Jeetje, kunnen we een jaartje vooruitspoelen? :+
2024 is voor ons al echt begonnen als een baal-jaar en na het telefoontje van net ben ik er nu al helemaal klaar mee....

Onze Elbria heeft verworpen in de wei. Een tweeling |( Echt geen idee hoe we dat gemist kunnen hebben, ze is in totaal 4x gescand. (Na insemineren, 18 dagen, 40 dagen en voor de gustverklaring en dan nog een keer tussendoor waarvan ik even na moet kijken op hoeveel dagen)

Een groot merrieveulen en een klein hengstje van First Lewis, maarja, het heeft niet zo mogen zijn
De DA baalt ook echt als een stekker en gaat zijn aantekening ook nog terugkijken. Merrie lijkt gelukkig wel in orde. Voor de zekerheid toch gespoeld en morgenochtend nog een keer temperaturen.

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 21:51

Oh wat balen zeg! Sterkte. Is de merrie oké?

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:13

Wat vreselijk zeg! Sterkte.

Heb aantal jaar geleden een Lord Europe gefokt uit mijn beslissimo x jazz. Staat bij een grand Prix ruiter die zegt nog nooit zon fijn paard gehad te hebben.

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:31

Klote Roxanne... hebben wij 12 jaar geleden ook gehad, merrie droeg zelfs een week over toen.

Hier voorlopig Las Vegas en Vitalos op de lijst voor de San Amour... maar nog niks beslist.

Ik zou ook heel graag de Zatchmo dekken maar das nog een paar jaar te snel... moet 1st PSĢ lopen hopelijk eind dit jaar (zou dan de 5de in de lichte tour zijn uit die merrie).
Zou ik sowieso Johnson op zetten, haar 2 halfbroers van Johnson zijn echt heel leuke paarden om mee te werken. De oudste daarvan heb ik naar de VS verkocht en de jongste is op weg naar de medium tour dus kwaliteit genoeg.

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 23:06

Hier zaterdag nacht een prachtig merrietje gekregen van Perfect Secret.
En schitterend schimmeltje naar wens <3.
Komt uit mijn Florencio (Elite, Ibop, Prok) x Jazz (Elite, do-c) x Amethist (Prest, pref, keur)

Afbeelding
Afbeelding

Nu zie ik de hengst echter nergens meer voorbij komen. Iemand enig idee wat ermee gebeurd is? Of wanneer hij weer eens te zien is?