Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 16:53

Je krijgt wel steeds gekkere eisen van veulen kopers de laatste jaren. Maar iedereen weet dat het geen zin heeft tenzij er echt een aanleiding voor is.

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:59

Voor degenen die informatie hadden gegeven over een navelbreuk bij veulens: Ons veulen (friesje) is vandaag geopereerd. Alles is gelukkig goed gegaan! Omdat het gat best groot was en er nu veel druk op staat moet ze 6 weken boxrust houden. Hierna 2 weken op een klein weitje en dan zou het goed genezen moeten zijn.
Opluchting dat het achter de rug is!

simpie94

Berichten: 838
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 23:28

Wel super dat de operatie goed gegaan is.
Jeetje 6 weken boxrust. Hoe ga je dat doen?

Hier klom een veulen na enkele dagen al tegen de muren op.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 08:11

Zo, 6 weken is inderdaad heel lang!
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe groot dat gat dan was?
Hier eentje met een gat waar net een vinger in paste en die mocht na 2 weken weer op een klein weitje. Moet zeggen dat die 2 weken zo voorbij waren.

Willemiens

Berichten: 947
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:50

Succes met de boxrust SuperTammy.
Ik heb 2 jaar geleden een veulen gehad die ook boxrust moest krijgen maar de moeder is een enorme zenuwpees dus gaf de DA het advies om ze een half uurtje te laten grazen op een stukje ter grootte van een postzegel.
Hij had overigens geen operatie wond maar wellicht dat je dit kan overleggen na 2 weken?

Hier is het merrie veulen van Expectation al weer 2,5 maand oud. Echt een buffel van een veulen. Ze is grijs geboren dus had zwart verwacht :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Xritt
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:44

Wow, dat is echt een buffel. Maar dat maakt hem niet minder knap. Ik vind mijn veulen ook best aan de maat. Maar heb geen vergelijkingsmateriaal. Donderdag gaan we naar de veulenkeuring, dan heb ik genoeg vergelijkingsmateriaal. Ben heel benieuwd. Zijn er meer mensen die gaan?

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:45

Super tammy oeh 6 weken is lang hier ook wel benieuwd hoe het er dan uit zag.

willemiens een mooie donkerbruine. ze zijn dan al echt groot aan het worden ga je haar aanhouden?
Ik vindt de kleur ook altijd maar lastig heb je een foto van toen ze geboren was ?

Ik verwacht dat die van mij zwart is maar ze heeft wel een bruine gloed dus ik twijfel heel erg.
Afbeelding

Afbeelding
Zo zag ze er uit toen ze geboren was.

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:12

Die lijkt donkerbruin te zijn of zwartbruin. Echt zwart worden ze meestal grijs geboren.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:25

Weten jullie nog een bedrijf dat ik blij kan maken met een fijne merrie als pleegmerrie? Ben niet zo’n fan van de winterstalling van Dennenoord..

Willemiens

Berichten: 947
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:36

Hier was ze 1 dag oud, beetje grijzig maar helaas niet grijzig genoeg voor zwart.
Afbeelding

Ik had graag ook naar de keuring gegaan met haar maar ben deze week zelf uitgerekend dus maar even niet.
Vind het verkopen nog wat lastig, tot nu toe heb ik alleen nog maar gefokt en niet verkocht :Y)
Mijn eerste fok komt volgend voorjaar naar huis om zadelmak te maken, heb zelf nog geen leuk rijpaard en aangezien ik alleen fokmerries heb kijk ik dus even aan wat van de eerste te maken valt.

Als dit veulen wat meer door het veulenhaar heen is gaan ik wat leuke plaatjes laten schieten en dan via FB maar kijken of er reacties op komen. En anders gaat ze naar de opfok en zien we wat er in de tussentijd gebeurd.

Willemiens

Berichten: 947
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:47

paardje2013 schreef:
Super tammy oeh 6 weken is lang hier ook wel benieuwd hoe het er dan uit zag.

willemiens een mooie donkerbruine. ze zijn dan al echt groot aan het worden ga je haar aanhouden?
Ik vindt de kleur ook altijd maar lastig heb je een foto van toen ze geboren was ?

Ik verwacht dat die van mij zwart is maar ze heeft wel een bruine gloed dus ik twijfel heel erg.
[ [url=m/w39zVR.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Kwgfwg.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo zag ze er uit toen ze geboren was.

Ik denk ook donkerbruin.

Nessie

Berichten: 8593
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:10

Mijn zwarte werd aardig zwart geboren.

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:36

Ze is wel prachtig <3

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 17:59

Ik heb geen foto van de navelbreuk, maar er hing een tennisbal onder en het gat was 4 cm.
Die 6 weken boxrust komen we wel door. Ik vind het ook een sneu voor de moeder. Die deed het weer al zo fijn onder het zadel en had net weer spieren opgebouwd.

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:21

supertammy schreef:
Ik heb geen foto van de navelbreuk, maar er hing een tennisbal onder en het gat was 4 cm.
Die 6 weken boxrust komen we wel door. Ik vind het ook een sneu voor de moeder. Die deed het weer al zo fijn onder het zadel en had net weer spieren opgebouwd.


Geen idee hoe oud je veulen nu is, maar mijn merrie en veulen hebben 1 keer geschreeuwd toen ik de merrie mee naar buiten nam. Veulen is nu 4,5 maand oud.

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:46

Het veulen is bijna 4 maanden. Ze is het wel gewend dat de moeder weg gaat om te rijden, maar ze stuitert nog altijd door de box. Er staat nu veel druk op de wond, dus we gaan het risico niet nemen dat de hechtingen uitscheuren door een gekke actie.

karinna
Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:26

supertammy schreef:
Het veulen is bijna 4 maanden. Ze is het wel gewend dat de moeder weg gaat om te rijden, maar ze stuitert nog altijd door de box. Er staat nu veel druk op de wond, dus we gaan het risico niet nemen dat de hechtingen uitscheuren door een gekke actie.

Ik zou dat risico voorlopig niet nemen inderdaad.

Willemiens

Berichten: 947
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:02

Hoe is de keuring gegaan Xritt?

Libera

Berichten: 3990
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 14:44

Nog even een update over het röntgenen… ze zijn gisteren geweest, en hebben beide achterknieen op de foto gezet (de eigenaren hadden het over de hakken maar waren dus knieën).
Ze hebben me de foto’s laten zien en zeiden dat ze irritatie zien en tekenen van OC (ronding van het bot was een beetje vervaagd zeg maar). Ze had het over Adequan/Legend injecties om ontsteking in het gewricht te behandelen. Vind het eigenlijk een beetje raar om een 5 week oud veulen dat nog nooit een dag kreupel heeft gelopen gewrichten in te spuiten… :?

Heb nog niks van de nieuwe eigenaren gehoord dus geen idee of ze haar nog steeds nemen of dat ze onder het contract uit gaan proberen te komen… probleem als ze haar niet kopen is dus dat ik dr dan ook niet meer kan verkopen met dit verhaal erbij denk ik.

Supertammy dat risico zou ik ook niet nemen! Klinkt trouwens als een flinke navelbreuk :oo

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 15:14

Nou die raak je heus wel kwijt hoor. Wat is dat nou voor onzin met een 5 weken oud veulen het over OC hebben. Echt bizar. Lekker over laten gaan en een normale koper zoeken.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 15:22

Helemaal met Suzanne eens, wat een flauwekul. Ik heb echt nog nooit gehoord van het röntgenen van een veulen op OC, dat heeft op die leeftijd ook totaal geen zin, tenzij er iets aan de hand is. Mijn vriendin had een veulen met hele dikke gewrichten, dat is een hartstikke groot paard geworden, ik geloof boven de 1.80 en is gewoon prok, hoor, niks aan de hand.

Als mensen van de koop af willen zien, dan zou ik in ieder geval niet het hele bedrag terugbetalen. Om eerlijk te zijn, had ik niet ingestemd met hun wensen, maar ja, daar heb je ook niks aan nu. En dat rapport, ik zou het voor mezelf houden als wijze les, je hoeft er niets mee te doen.

Elisa2

Berichten: 37579
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 15:40

Mee eens.

En inspuiten..niet aan beginnen zolang ze jou niet het volledige aankoopbedrag hebben betaald.

Anoniem

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 21:01

Dat je er al in meegaat om zo’n jong veulen op de foto te zetten
Als iedereen nou zegt dat we weer een beetje normaal moeten doen dan is zulke mensen nee verkopen een goed begin. Ik zou er niet eens een veulen aan willen verkopen.

carola

Berichten: 8694
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 21:43

Er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen gewrichten met veel bot / grove gewrichten en gewrichten die overvuld zijn of afwijkend van vorm. Ook kunnen veulens soms een tijdje heel grove groeischijven hebben. Dit onderscheid is vooral te maken door het voelen en veel ervaring daar in te hebben. Sommige dingen zijn helemaal niet klinisch van belang, andere dingen wel.
Bij een afwijkende vorm (bijvoorbeeld de sprong) is het soms wel degelijk zinvol om een rontgenfoto te maken bij bijvoorbeeld een reebeen / hazehak.

Ik ben zéker niet voor een volledige rontgenkeuring bij de aankoop van een veulen. Dat heeft echt geen zin. Maar als er bij het klinisch onderzoek iets afwijkends word gevonden aan een gewricht kan het soms echt wel zinvol zijn om dat gewricht op de foto te zetten. Andere optie is dat de koper direct al afhaakt.

In dit specifieke geval heb ik het veulen niet gezien en onderzocht, dus daar wil ik geen uitspraken over doen. Maar enige nuance wil ik wel even inbrengen.

Xritt
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:32

Willemiens schreef:
Hoe is de keuring gegaan Xritt?


Wat lief dat het vraagt. Ons veulen was 1ste bij de merries. In de kopgroep 3de, de veulens van van de Uytert waren 1en 2. Ze was de enige merrie tussen de hengsten. Helaas mag ze niet naar de Centrale keuring. Ik was best teleurgesteld. Ondanks ik geen verwachtingen had en uiteraard mega trots ben. Ik kreeg van meer kanten te horen dat ze het vreemd vonden dat je nummer 1 wordt bij de merries, maar niet door mag.
Voor mij is het hele fokken en keuringen nieuw dus ik weet niet zo goed wat ik ervan vindt.