Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:23

Bizar van Pernord, veel paarden laatste tijd aan koliek overleden.
Mijn merrie is drachtig gescand van Extreme, heel benieuwd volgend jaar. Ik ben bij hem op bezoek geweest en vond hem veel meer paard dan ik dacht dat hij zou zijn. Een echte hengst voorkomen, heel mooi!
Ik zie nog geen echte stempel, maar goed als je zo populair bent, heb je ook veel merries die er allemaal anders bij staan natuurlijk.

Die van jou vind ik ook heel mooi Paardje2013!

Redd
Berichten: 430
Geregistreerd: 07-11-09

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:23

Zo zonde inderdaad.

Ik wilde eigenlijk met hem dekken. Maar mijn merrie moest zondag geïnsimineerd worden en hij had vrijdags al laatst gesprongen, dus dat durfde ik niet, waarna ik ben geswitcht.
Vond ik toen al jammer, maar nu al helemaal. Om me heen hoor ik enkele die er een drachtig van hem hebben

Elisa2

Berichten: 37703
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:32

Ik vind het hartstikke zonde, vond het echt een fijne en machtige hengst. Triest ook..zo jong.

shadow33
Berichten: 151
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:59

Ik las het ook, zonde van zo'n jonge hengst.
Ik heb nog wel getwijfeld over hem, maar ik vond het tarief te hoog voor zijn leeftijd. Als ze het met 5 a 6 jaar omhoog gooien oke, maar nu ben ik ook voor extreme gegaan. Ze is ruim 40 dagen drachtig nu.

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:04

Zijn hier mensen die misschien met mij willen meedenken over een hengstkeuze?

Ik heb al contact met meerdere hengsthouders, maar vind het toch wel lastig

Elisa2

Berichten: 37703
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:39

Ik wil wel meedenken, stuur maar pB. :-)

carola

Berichten: 8695
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:40

Het is echt doodzonde van Pernod. Ik vraag me af hoeveel hij gedekt heeft, de prijs was behoorlijk fors voor zo'n jonge hengst.

Karin; ik denk dat je beter even een eigen topic aan kan maken. Voor een specifieke hengstenkeuze voor een merrie is dit topic niet echt bedoeld.

Lavitabella

Berichten: 1747
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:48

Hoe gaat het hier verder met de dracht voor volgend jaar? Paar mensen hebben hun merrie's drachtig zag ik.
Worden er nog veulens verwacht?

Hier groeit ze echt heel erg hard. Ze is nu aan het verharen dus ik ben benieuwd wat er onderuit gaat komen. Haar manen kleuren echt heel erg verschillend.

Haar moeder is ongeveer 1,75.
Afbeelding

Afbeelding

Hindo2
Berichten: 986
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 14:15

Hier twee merries met kloppend hartje gescand.

Wij hebben een nieuwe merrie https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2472306/jasmine
Zij is 68 dagen drachtig van de door ons gefokte NRPS goedgekeurde hengst (Fine)Prestwick
https://nrps.nl/database/528003202007621-fine-prestwick

Onze oudere Krack C x Burggraaf merrie https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/453239/binette was nog niet zo makkelijk om drachtig te krijgen maar ook daar uiteindelijk een mooi kloppend hartje op!
Zij is 40 dagen drachtig van Opoquehttps://helgstranddressage.com/en/stallions/opoque/3455

Met de Sorento merrie gaan we volgende week nog naar de CK in de hoop haar voorlopig keur te krijgen, ze is dan gelijk Elite.

gewoonmarie

Berichten: 1147
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 21:17

Wij hebben een kloppend hartje in Nelly, van san to alati en net oops drachtig gescand van white dream. <3 van deze combi hoop ik wel heel erg op een merrie.

karinna
Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 22:59

Dit is ook dressuurfokkerij, wat had ik een rose bril op bij mijn eerste veulentje.
Én toch: he did it at the CAC Games. Trotse fokster *\o/*

Afbeelding

Update over mijn laatst gefokte veulen: het is allemaal best spannend geweest, maar hij doet het goed.
Super lief boefje en wordt met de dag knapper.

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 07:56

Heeft iemand misschien ervaring met röntgen foto’s van veulens van 4 weken oud?
Kopers wilden een aankoop keuring voor mijn veulen, dus dat is deze werk gebeurd. Dierenarts was volgens mij niet heel ervaren ermee want ze zei meteen dat ze nog nooit een aankoop keuring voor een veulen had gedaan.

Nu werd ik dus vandaag gebeld door de kopers dat de DA gezegd had dat er zwelling in de sprong gewrichten zou zitten en dat ze daar graag foto’s van willen maken om OCD uit te sluiten.

Van wat ik heb begrepen zijn foto’s op zulke jonge leeftijd niet al te betrouwbaar? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Verder zie ik er zelf niks geks aan, geen zwelling, geen warmte, niks, ze is nog nooit een dag kreupel geweest, kan juist erg goed bewegen, moeder is PROK.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49474
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 07:59

4 weken? Dan heeft OCD nog niet eens de kans gehad om zich te vormen denk ik.
Zelfs 4 maanden heeft geen nut. Sowieso is veulens röntgenen niet echt nuttig. Veulens kopen is altijd een gok. Er kan nog zoveel veranderen en ontstaan door bepaalde omstandigheden.

Sky_As

Berichten: 4785
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 08:14

Eerlijk? Of je moet echt de hoofdprijs krijgen, maar anders zou ik met een veulen echt nooit gaan lopen zeulen.
Die foto's ga je niks mee kunnen, beestje zal gesedeerd moeten worden, hoop gedoe.
Dat je bij een veulen een keer over het harde /zachte laat lopen en hart/longen luistert nog tot daar aan toe.
Als ze geen risico willen lopen moeten ze een 3 jarige kopen.

Zelfs de stand van de voeten kun je niks van zeggen. Sommige staan om het begin best toontredend of Frans, en groeit dat uit zichzelf zonder al te grote correcties goed.

Maar ik heb ook al gezien dat voeten perfect leken, en ondanks een goede smid later toch een (lichte) stand afwijking hadden. (zeker bij graas voetjes, die ontstaan ook vaak bij dieren waarbij de hals wat te kort is in verhouding tot de benen waardoor ze altijd uit elkaar moeten gaan staan om gras /op de grond te kunnen eten)

EllyC

Berichten: 8153
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 08:46

Ik heb nog nooit een veulen verkocht maar wil die van mij binnenkort te koop zetten. Ik vind het lastig om prijs te bepalen en waar te adverteren.
Doen jullie dit op fb en/of marktplaats? En dan risico overgaan bij verkoop of na spenen?
Wat is gebruikelijk? Het gaat om valk D ponyveulen

Nessie

Berichten: 8601
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 08:54

Facebook, Ehorses, Sporthorses gebruikte ik ervoor. Wel zo op tijd mogelijk in het seizoen, mensen moeten nog een opfok regelen en zijn anders wellicht ook al voorzien. Bij mij wilde de koper zelf het risico overnemen en direct keuren / aanschaffen. Bleef nog een tijdje bij de merrie.

Elisa2

Berichten: 37703
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 08:57

Is het een sportpony? dan is sporthorses heel gebruikelijk maar FB kan ook.

Risico is na overdracht veulen, dus na het afspenen.

Veulen rontgen laten keuren heeft echt geen zin, lijkt me niet dat het kopers zijn die veel verstand van paarden hebben. Prachtig diertje trouwens.

Karinna, gefeliciteerd! daar doe je het toch ook voor? Welke klasse startte hij?

karinna
Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:17

Elisa2 schreef:
Karinna, gefeliciteerd! daar doe je het toch ook voor? Welke klasse startte hij?
Grand-Prix. De CAC Games werden verreden in de Dominicaanse republiek, ze werd 8ste in de freestyle I1 en 9de in de finals met een uitnodiging voor de 2023 Pan American Games.

Elisa2

Berichten: 37703
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:27

Ah super! dan mag je met recht trots zijn! Riverman x Ferro lijkt sowieso een goede combinatie te zijn, kende er in NL ook een die Grand Prix liep.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:43

Een veulen röntgenen is echt flauwekul. Tenzij je een breuk vermoed oid, maar niet om OCD uit te sluiten. De PROK keuring kan niet voor niets pas vanaf 18 maanden. Het klinkt nogal vreemd dat ook de dierenarts dat dan adviseert.

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:19

Ja dat idee had ik dus ook al, bedankt voor jullie meningen.

Ze hebben haar dus al gekocht, en betalen in termijnen totdat ze afgespeend is. Maar ik heb in contract staan dat de aanbetaling alleen teruggestort kan worden als er binnen twee weken na het tekenen van het contract een aankoop keuring word gedaan waarin ze afgekeurd zou worden. Ze gaan dus ook niet het hele paard röntgenen, alleen de hakken omdat de dierenarts die “gezwollen” vond… maar volgens mij is ze de klinische keuring gewoon goed doorgekomen (en buiten de aangegeven 2 weken termijn) dus ik vind eigenlijk niet dat ik geld terug zou moeten geven als ze er nu vanaf zien?
Volgens het contract nemen zij het risico over vanaf het moment van koop. Dus ik heb er verder weinig van te vinden of ze het wel of niet doen want hun paard.

Elisa2

Berichten: 37703
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 20:08

Het zijn Amerikanen hè, die willen echt altijd alles indekken. Als die twee weken al verstreken zijn dan lijkt het me dat ze geen poot hebben om op te staan mits het contract rechtsgeldig is.

Naat3
Berichten: 236
Geregistreerd: 20-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 07:25

Ik heb mijn merrie van Hero drachtig gescand met kloppend hartje van Mc Laren

c_alsemgeest

Berichten: 20729
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:47

Maar zijn de hakken nu niet gewoon even dikker door een flinke groeispurt? Soms zie je dat wel vlak er voor of vlak erna dat het even wat meer gevuld is? Of lijkt er echt vocht in te zitten?

Ik zou ook terughoudend zijn met zo maar terug betalen, dan zou ik het eerst na willen laten kijken of er wel echt een probleem is.

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 12:37

Hier wou de koper ook een veulen van 8 maand compleet op de foto. Maar gedaan en uitkomst was dat in de groeischijven iets te zien was maar ze niet kunnen zeggen of het vanwege leeftijd was of dat het iets slechts ging worden. Ze hebben veulen niet genomen want ze wouden naar de Olympische spelen en dus zeker zijn dat het goed was. Dit is letterlijk door hun gezegd.

Ook een 11 maand oud veulen op de foto gehad incl rug en hals, maar dan met mensen die weten hoe een paard groeit. Werd dus hetzelfde op gezien en was geen probleem, hebben hem dus wel genomen