Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:06

Ik ben helemaal niet actief in dit topic, maar zie toevallig dit bericht bij de actieve onderwerpen.

Mijn Johnson had een moeder die hem na de eerste 3 dagen alleen handig vond om de druk van de uier te halen. Verder gaf ze er niets om. Paarden die het hoogst in rangorde stonden waren voor haar belangrijk en een veulen voldoet daar niet aan. Hij mocht ook niet bij haar in de trailer, dus ik heb hem altijd apart vervoerd. 8)7 Dat ging perfect, maar het is van de zotte. Wij hadden er wel een volwassen ruin bij lopen die de zorgtaak volledig op zich nam en met hem speelde. Veulen had anders echt een vervelende start gehad.

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:15

gewoonmarie schreef:
Hebben jullie hier ervaring mee?
Mijn merrie, (met veulen van 2 weken) lijkt weinig te geven om haar veulen. Maar ze stoot hem
Ook niet volledig af.
Veulen mag gewoon drinken. Maar soms loopt ze er ook zo bij weg.
Net ze op het land gezet. Merrie heeft alleen maar oog voor haar vriendjes in het andere land. Veulen staat daardoor in paniek bij het hek. Maar daar komt ze niet voor. Dus ze even zelf weer samengebracht. En dan is het ook goed. Maar de zorgzaamheid mist ze dan dus.
Van de week had ik ze iets verder van de andere paarden gezet, ander landje. Met het idee ze heeft haar veulen. Maar dat ging ook niet goed. Ze bleef maar rennen en schreeuwen om de anderen. (Ze kan ze wel zien, maar wat grotere afstand) dus ze toen ook maar weer anders neergezet. Omdat het veulen totaal geen kans kreeg om te rusten en te drinken.
We hebben dit jaar helaas maar 1 veulen, dus kan haar nu ook niet samen zetten. (Mischien krijgen we een pony erbij binnenkort, die kan dan bij de ruin en de andere merrie bij haar. Maar dat is ook niet zeker nog) (en dat maakt haar niet een betere moeder)

Zit er in haar eigen kudden geen zorgzame ruin/merrie die vaker met moeder/veulen koppels heeft gestaan? Wij hadden een soort pleegruin op stal die er altijd bij stond en die nam ook altijd een deel van het spelen op zich als de merries het zat waren, zeker bij hengstveulens. Daar zat ook 1 merrie bij die niet zonder haar 'groep' kon en verlatingsangst had waardoor ze dan geen aandacht meer voor haar veulen had en alleen bezig was met de andere paarden. Met de pleegruin erbij ging het prima en werd ze eigenlijk ook altijd een zorgzamere moeder omdat ze niet meer zo paniekerig op zoek was naar andere paarden.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:50

Ik heb wel een grote ruin. Maar die heeft nog nooit bij veulens gestaan. Dus dat vinding eigenlijk een beetje eng om die er zo bij te zetten.

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 12:13

Soms gaat het gewoon andersom. Wij hadden een oudere ruin waar veulens graag naar toe trokken. Eentje sprong nog maar een paar maanden oud zelfs over de draad om bij opa te gaan chillen.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 12:41

gewoonmarie schreef:
Hebben jullie hier ervaring mee?
Mijn merrie, (met veulen van 2 weken) lijkt weinig te geven om haar veulen. Maar ze stoot hem
Ook niet volledig af.
Veulen mag gewoon drinken. Maar soms loopt ze er ook zo bij weg.
Net ze op het land gezet. Merrie heeft alleen maar oog voor haar vriendjes in het andere land. Veulen staat daardoor in paniek bij het hek. Maar daar komt ze niet voor. Dus ze even zelf weer samengebracht. En dan is het ook goed. Maar de zorgzaamheid mist ze dan dus.
Van de week had ik ze iets verder van de andere paarden gezet, ander landje. Met het idee ze heeft haar veulen. Maar dat ging ook niet goed. Ze bleef maar rennen en schreeuwen om de anderen. (Ze kan ze wel zien, maar wat grotere afstand) dus ze toen ook maar weer anders neergezet. Omdat het veulen totaal geen kans kreeg om te rusten en te drinken.
We hebben dit jaar helaas maar 1 veulen, dus kan haar nu ook niet samen zetten. (Mischien krijgen we een pony erbij binnenkort, die kan dan bij de ruin en de andere merrie bij haar. Maar dat is ook niet zeker nog) (en dat maakt haar niet een betere moeder)


hebben dit gehad bij een pleegveulen. Merrie was al vaker moeder geweest, altijd top moeder, spoot slagroom, en zodoende na de dood van haar veulen, een pleegveulen bij gezet. Maar dat veulen genoot echter 'slechts' een soort gedoogbeleid. Het mocht drinken en that's it. Kon ook gewoon meteen met de merrie weer rijden, blèrde niet, niks. Keek er niet naar om. Nu staan ze wel altijd in de kudde, maar ook de rest vd kudde deed er niks mee. Net alsof de leidmerrie het gedrag aangeeft hoe de rest vd kudde zich moet gedragen, ze werd gedoogd, maar het veulen genoot geen kuddebescherming.

was met spenen op zich wel weer handig.
Jaar later krijgt die merrie weer een veulen, en topmoeder. Kon er de eerste weken niet mee rijden zonder roepen etc.
Ik heb zelf altijd gedacht dat ze toch geweten heeft dat dit niet 'haar' veulen was. Heel bijzonder wel om mee te maken, en soms ook wel echt onhandig. Had ook best medelijden met de kleine toen, maar er valt niets aan af te dwingen helaas.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 11:52

Ik heb geprobeerd de ruin erbij te zetten. Maar die ging vreselijk achter het veulen aanjagen. Dus dat is geen optie. Veulen werd echt bang.
Gelukkig komt de ruin direct op een rammelend bakje biks _/-\o_

E_D_E
Berichten: 703
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 18:25

Hier is de mcClaren geboren.
Grooot veulen. Moeders geeft sws wel XL veulens :Y)
Uit een Florencio merrie.

2dagen oud.
Afbeelding

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:16

Iemand hier ervaring met een oudere merrie voor de keuring brengen?
Goede merrie met goed papier maar wel al 15 jaar nu.
Helaas niet hoger gelopen dan M1. Nu echt een super veulen aan de voet, dus een predicaat zou een mooie toevoeging zijn voor deze merrie.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1840108/diva

Elisa2

Berichten: 37580
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:20

Ja wel ervaringen mee, maar deze merries moesten wel echt goed in de spieren en conditie staan, een extra pasje kunnen bewegen en een correct fundament hebben.

Gefeliciteerd E_D_E, chique veulen zo te zien!

MariskaFally

Berichten: 899
Geregistreerd: 24-12-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:36

Wij hebben vorig jaar ons toen 12 jarige merrie naar de keuring gedaan met veulen aan de voet. Negro x sandro hit merrie

Merrie was ongetraind, mistte behoorlijk wat bespiering maar kon wel heel makkelijk en fijn lopen. En had een leuk veulen aan de voet.

Deze merrie is netjes ster geworden met prima punten en ze keken er goed doorheen dat ze wat aan de schrale kant was. Kan helaas geen foto meer vinden.

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:35

Zouden jullie dan eerder met veulen ad voet of juist daarna ermee naar de keuring gaan?

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:39

Tsja, dat is natuurlijk een afweging.. Het hangt ervan af wat je verdere plannen zijn. Als je de merrie verder uitbrengt in de sport en er zit een sportpredikaat bij, zou ik dat even uitstellen. Maar als je zekerheid wilt, dan moet je nu gaan en dan zou ik het veulen meenemen. Dan krijgt de jury een completer plaatje.

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:05

Bucephalus schreef:
Tsja, dat is natuurlijk een afweging.. Het hangt ervan af wat je verdere plannen zijn. Als je de merrie verder uitbrengt in de sport en er zit een sportpredikaat bij, zou ik dat even uitstellen. Maar als je zekerheid wilt, dan moet je nu gaan en dan zou ik het veulen meenemen. Dan krijgt de jury een completer plaatje.


Merrie kan niet meer id sport. Vandaar de carrièreswitch.
Onbelast lijkt ze geen klachten te hebben.

Elisa2

Berichten: 37580
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:10

Als ze dan ook niet te trainen is dan zou ik ook zeggen, ga met een veulen aan de voet als ze er nog een beetje goed voor/ bij staat.

Diortje_vds

Berichten: 561
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:49

Proficiat EDE, die lijkt op de papa zo op het eerste zicht <3

Mijn merrie is net nog steeds drachtig gescand (10 weken) van Succession, een pak van mijn hart, pas nu gelukt om ze te laten scannen wegens omstandigheden. *\o/*

Willemiens

Berichten: 947
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 21:54

Gefeliciteerd Diortje! Succession stond als eerste keuze maar ben lastminute toch voor Extreme US gegaan. Ben erg benieuwd naar zijn eerste lichting.

De hengst Pernod Rs2 is overleden aan koliek las ik net. Hij was vorige week al uit dekdienst gehaald.
Zijn er bokkers die gedekt hebben met deze hengst? Ondanks het hoge tarief

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 22:04

Nee joh, die was net goedgekeurd toch? De schimmel? Wat erg.

Firegirl
Berichten: 952
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 22:09

Ik las het net inderdaad ook van Pernod. Erg triest.
Willemiens, voor Extreme U.S. is er een Facebook groep waar veel nakomelingen op staan. Hij heeft zich vorig jaar suf gedekt.
De meeste hebben een bijzondere bles en er komen nogal eens aparte kleuren voorbij. Mijn Extreme U.S. veulen is net een toverbal, ben nog steeds benieuwd wat voor kleur ze uiteindelijk wordt.

Willemiens

Berichten: 947
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 22:27

Firegirl schreef:
Ik las het net inderdaad ook van Pernod. Erg triest.
Willemiens, voor Extreme U.S. is er een Facebook groep waar veel nakomelingen op staan. Hij heeft zich vorig jaar suf gedekt.
De meeste hebben een bijzondere bles en er komen nogal eens aparte kleuren voorbij. Mijn Extreme U.S. veulen is net een toverbal, ben nog steeds benieuwd wat voor kleur ze uiteindelijk wordt.


Ik bedoelde de eerste lichting van Succession.
Op facebook zie je idd bijna alleen maar Extreme US voorbij komen en daar was ik wel van onder de indruk, vandaar dat ik toch ben geswitcht last moment.
Uit welke moeder heb jij een Extreme?
Laatst bijgewerkt door Willemiens op 12-07-23 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemiens

Berichten: 947
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 22:29

Suzanne F. schreef:
Nee joh, die was net goedgekeurd toch? De schimmel? Wat erg.

Ja klopt idd Suzanne, de schimmel. Sneu hoor. Ben benieuwd of hij gedekt heeft.

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 22:39

Willemiens schreef:
Suzanne F. schreef:
Nee joh, die was net goedgekeurd toch? De schimmel? Wat erg.

Ja klopt idd Suzanne, de schimmel. Sneu hoor. Ben benieuwd of hij gedekt heeft.


Hij heeft tot begin juli gedekt las ik. Dus hij moet toch zeker wat merries drachtig hebben gekregen.
Dat wordt een zeer kleine collectie dan. Ik vond het een goede hengst. Ben benieuwd naar de enkele nakomelingen.

Lavitabella

Berichten: 1742
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 22:41

Ik zag het ook voorbijkomen van Pernod. Echt super jammer. Ik was benieuwd naar zijn ontwikkeling. Hier uiteindelijk niet mee gedekt. Vond de stap niet goed genoeg voor bij mijn merrie en inderdaad hoog tarief.

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 23:13

Heel erg van Pernod. Er sneuvelen toch nog best wat paarden aan koliek.

Firegirl
Berichten: 952
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 23:14

Willemiens schreef:
Firegirl schreef:
Ik las het net inderdaad ook van Pernod. Erg triest.
Willemiens, voor Extreme U.S. is er een Facebook groep waar veel nakomelingen op staan. Hij heeft zich vorig jaar suf gedekt.
De meeste hebben een bijzondere bles en er komen nogal eens aparte kleuren voorbij. Mijn Extreme U.S. veulen is net een toverbal, ben nog steeds benieuwd wat voor kleur ze uiteindelijk wordt.


Ik bedoelde de eerste lichting van Succession.
Op facebook zie je idd bijna alleen maar Extreme US voorbij komen en daar was ik wel van onder de indruk, vandaar dat ik toch ben geswitcht last moment.
Uit welke moeder heb jij een Extreme?


Uit een voorlopig keur Bretton Woods x Krack C merrie.

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 23:40

Ja echt heel triest van Pernod. Ik ben ook wel benieuwd naar wat hij gedekt heeft.


Willemiens ik heb een Extreme veulen uit een Charmeur merrie.
Ben er ontzettend blij mee.

Afbeelding

Afbeelding
Welke kleur ze zal worden weet ik niet. Ik denk donker bruin of zwart