Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AM_Horses

Berichten: 2622
Geregistreerd: 10-05-16

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:10

Gefeliciteerd, mooie verrassing

Geprobeerd om stukje te filmen van mijn nashville star veulen. Gaan we haar langzamerhand ook adverteren. De valk veulentjes was ik al heel snel kwijt,naar leuke adressen.
Afbeelding

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:43

AM_Horses schreef:
Gefeliciteerd, mooie verrassing

Geprobeerd om stukje te filmen van mijn nashville star veulen. Gaan we haar langzamerhand ook adverteren. De valk veulentjes was ik al heel snel kwijt,naar leuke adressen.
[ [url=m/Sz7hK5.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gefeliciteerd, fijn dat dat zo snel gegaan is. Ons veulen komt ook te koop. Had vorig jaar al iemand geïnteresseerd. Maar die heeft nog niks weer laten horen. Nadat ik gebeld heb dat het geboren is. Volgende week word er een professioneel filmpje gemaakt. Als die klaar is en ik heb nog niks gehoord gooi ik hem gewoon online…

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:52

Hoe loopt het met de verkoop van de veulens?
Gaat het echt minder dan vorig jaar? Ik zie er op de websit van het KWPN best veel te koop staan

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:02

Ik moet er ook nodig even mee bezig.. Heb alleen de Expectation uit Rivanna tot nu toe verkocht, gaat ook naar Anne. Ik wil eigenlijk sowieso nog 2 merrie veulens verkopen en 2 hengstenveulens.

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:06

Afbeelding

Onze Ziyech x Cachet L wordt elke dag een stukje knapper :D

Deze moeten we ook nog te koop aan bieden net als zijn volle zus & een andere jaarlingmerrie. Maar ik heb toch het idee dat die veulentjes zichzelf veel beter verkopen als de jaarlingen hoor.

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:48

Bij ons gaat het dit jaar super makkelijk.
Ik heb 3 veulens. 2 hengstjes en 1 merrie. Het merrieveulen houden we ( McLaren x Cover Story) en de 2 hengstjes hebben we naar 1 adres verkocht . Een klant van ons uit hetzelfde dorp.
Niks filmpjes maken en adverteren dit jaar. Reuze handig

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:13

Die van ons heeft vd week ook een paar dagen te koop gestaan op de KWPN-site, maar we houden hem toch zelf.

Het is momenteel helaas te zwaar voor ons qua verzorging. Ze worden over 2 weken ingeschaard bij een groep merries met veulens op 2 uur rijden hier vandaan. Heeft hij gelijk echte vriendjes ipv een rubber paard om mee te spelen :D .


Afbeelding


Verkopen is dan lastig en ach, het is een heerlijk manneke <3 , geen straf om die voorlopig aan te houden en te zien hoe hij uitgroeit :) .


Afbeelding

Afbeelding

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 20:58

Mooie foto's hierboven!

Heeft één van jullie ervaring met navelbreukjes? Vanaf welke leeftijd kun je opereren? Hoelang moeten ze boxrust?
Ons veulen is 3 maanden en we willen haar eigenlijk zo snel mogelijk laten helpen, zodat ze daarna gewoon de opfok in kan. Komende week hebben we contact met de kliniek, maar ik hoor graag jullie ervaringen.

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:27

Die van ons kon destijds geopereerd worden aan een navelbreuk met 4 mnd (was overigens een moederloos veulen). Ze is na de operatie naar Vulina gegaan en daar heeft ze nog ruim 1 maand boxrust gehad op advies vd kliniek.

lisch

Berichten: 4650
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:17

Zelf geen ervaring mee. maar vriendin van me liet een elastiek erom zetten. Weet zo niet meer door wie. Werkte goed en kon gewoon naast de merrie weet direct buiten! Mocht je willen weten kan ik even contact navragen voor je

CharmFaith

Berichten: 894
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Castricum

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:20

Hier met 4,5 maanden geopereerd toen gelijk afgespeend en daarna 6 weken boxrust (in de merrieveulen stal) samen met een tinkertje van 3 jaar zodat hij niet alleen stond daarna naar buiten gegaan met de tinker samen en die later er tussen uit gehaald toen ie vriendjes was met de rest

s0173957

Berichten: 5393
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:23

Pfff, vandaag sperma van Escolar gehad.
Waar dat vorig jaar top was was het nu echt mega verdund... heb toch ff m´n beklag gedaan en kreeg gelijk. Geen wonder dat ze met zo'n sperma niet van de 1e keer drachtig was. Ik vrees dat het ook nu niks gaat zijn en ik wil niet nog eens dekken want dan wordt het echt een te laat veulen.

karinna
Berichten: 1763
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:21

s0173957 schreef:
Pfff, vandaag sperma van Escolar gehad.
Waar dat vorig jaar top was was het nu echt mega verdund... heb toch ff m´n beklag gedaan en kreeg gelijk. Geen wonder dat ze met zo'n sperma niet van de 1e keer drachtig was. Ik vrees dat het ook nu niks gaat zijn en ik wil niet nog eens dekken want dan wordt het echt een te laat veulen.

Slechte zaak vind ik zoiets. Je vertrouwt op ze.

Verder wil ik zeggen dat ik voorzichtig positief ben ivm mijn veulen.
Wordt wel mijn laatst gefokte veulen, het is niet verantwoord om nog met mijn knappe merrie te fokken.

Mijn allereerste gefokte veulen vertegenwoordigt vandaag samen met zijn amazone Puerto Rico bij de Central American and Caribbean Games.
Super trots en enthousiast!!
Laatst bijgewerkt door karinna op 30-06-23 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:24

lisch schreef:
Zelf geen ervaring mee. maar vriendin van me liet een elastiek erom zetten. Weet zo niet meer door wie. Werkte goed en kon gewoon naast de merrie weet direct buiten! Mocht je willen weten kan ik even contact navragen voor je

Maar daarmee is het gat in de buik nog niet dicht...
Dierenarts hier adviseert 2 weken boxrust na operatie (veulen van 3 maanden oud)

lisch

Berichten: 4650
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:33

Was daar ook zo iedere dag terugdrukken hielp niet. Maar die groeide wel dicht na elastiek. Ik had er nooit van gehoord en mijn twijfels maar toch was het heel simpel en mooie oplossing waarbij ze gewoon naast de merrie lekker naar buiten kunnen enzovoort

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 17:23

Bedankt voor jullie er ervaringen met betrekking tot de navelbreuk. Ik zie dat de periode boxrust erg verschilt per veulen. Na het weekend bellen we de kliniek en weten we meer. Hopelijk kan ze snel geholpen worden. :)
Over dat elastiek kan ik erg weinig vinden op internet.

Karinna, vervelend van dat sperma. Hopelijk wordt de merrie er wel drachtig van.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:02

lisch schreef:
Maar die groeide wel dicht na elastiek. Ik had er nooit van gehoord

Nog nooit naar "The incredible Dr. Pol" gekeken zeker :+

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:09

De dierenarts was er net om een merrie te scannen, dus ik kon meteen even vragen over dat elastiek. Zij vertelde dat ze dat eigenlijk niet meer doen, omdat er toch verl kans is op infectie. De huid wordt een soort samen geknepen en sterft hierdoor af. Het gat in de buik gaat ook niet altijd dicht. De uitstulping is uiteraard wel weg.

Ik heb wel eens naar Dr. Pol gekeken , maar dit heb ik nog nooit gezien.

lisch

Berichten: 4650
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:38

:+ toevallig wel maar nooit gezien daarop.. dit veulen was ook eerst bekeken of de breuk gunstig was of niet

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 19:41

Ik begrijp het niet zo, een navelbreuk is toch een gat in de buikwand, waar als het ernstig is een stuk darm in bekneld kan komen te zitten. Een stuk elastiek laat de darm toch afsterven, dat lijkt me niet wenselijk en het gat in de buikwand gaat er ook niet van dicht. Misschien als het alleen om een velzakje gaat, maar das puur cosmetisch, en dat trekt Vanzelf bij, dus daarom hoef je het ook niet te doen.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:02

De therapie van het elastiekje bij een navelbreuk word af en toe nog toegepast, maar niet veel meer inderdaad. Het is uiteraard heeeeeel belangrijk dat er niet een stuk darm in het elastiekje zit, want dan word het een fataal resultaat. Daar kunnen darmen niet zo goed tegen. Dus dat is meteen een risico van deze therapie. Het moet aangelegd worden met het veulentje onder narcose die dan op zijn rug ligt, zodat alle inhoud wel naar de buik zakt en niet in het ´zakje´ blijft.
Doordat je de huid heel strak afknelt langs de breuk in de buikwand, krijgt de buikwand meer rust en heb je kans dat de buikwand alsnog netjes dicht groeit. Maar niet altijd, en dan kun je alsnog gaan opereren.

Toch is het bij een kleinere breuk en een minder-waardevol veulen toch nog wel eens een succesvolle therapie.

lisch

Berichten: 4650
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:04

De ene breuk is ook groter als de andere. Daarom moesten ze ook kijken of het geschikt was. Maar het hele fijne weet ik er niet van :D

karinna
Berichten: 1763
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:21

supertammy schreef:
Karinna, vervelend van dat sperma. Hopelijk wordt de merrie er wel drachtig van.

Was niet voor mijn merrie, zij gaat tot mijn spijt niet meer drachtig worden. Is niet meer verantwoord.

Ik reageerde op de opmerking van s0173957. Je hoopt toch dat als je een rietje aangeleverd krijgt van hengst van je keuze, dat dat niet zo verdund is dat het eigenlijk geen kans van slagen heeft. Voordat je het weet, ben je weer 3 weken verder.

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 07:57

carola schreef:
De therapie van het elastiekje bij een navelbreuk word af en toe nog toegepast, maar niet veel meer inderdaad. Het is uiteraard heeeeeel belangrijk dat er niet een stuk darm in het elastiekje zit, want dan word het een fataal resultaat. Daar kunnen darmen niet zo goed tegen. Dus dat is meteen een risico van deze therapie. Het moet aangelegd worden met het veulentje onder narcose die dan op zijn rug ligt, zodat alle inhoud wel naar de buik zakt en niet in het ´zakje´ blijft.
Doordat je de huid heel strak afknelt langs de breuk in de buikwand, krijgt de buikwand meer rust en heb je kans dat de buikwand alsnog netjes dicht groeit. Maar niet altijd, en dan kun je alsnog gaan opereren.

Toch is het bij een kleinere breuk en een minder-waardevol veulen toch nog wel eens een succesvolle therapie.

Als ze dan toch onder narcose moeten, dan kun je net zo goed meteen opereren

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:00

Hebben jullie hier ervaring mee?
Mijn merrie, (met veulen van 2 weken) lijkt weinig te geven om haar veulen. Maar ze stoot hem
Ook niet volledig af.
Veulen mag gewoon drinken. Maar soms loopt ze er ook zo bij weg.
Net ze op het land gezet. Merrie heeft alleen maar oog voor haar vriendjes in het andere land. Veulen staat daardoor in paniek bij het hek. Maar daar komt ze niet voor. Dus ze even zelf weer samengebracht. En dan is het ook goed. Maar de zorgzaamheid mist ze dan dus.
Van de week had ik ze iets verder van de andere paarden gezet, ander landje. Met het idee ze heeft haar veulen. Maar dat ging ook niet goed. Ze bleef maar rennen en schreeuwen om de anderen. (Ze kan ze wel zien, maar wat grotere afstand) dus ze toen ook maar weer anders neergezet. Omdat het veulen totaal geen kans kreeg om te rusten en te drinken.
We hebben dit jaar helaas maar 1 veulen, dus kan haar nu ook niet samen zetten. (Mischien krijgen we een pony erbij binnenkort, die kan dan bij de ruin en de andere merrie bij haar. Maar dat is ook niet zeker nog) (en dat maakt haar niet een betere moeder)