Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Firegirl
Berichten: 951
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 08:56

Wauw, mooie veulen foto's! Hopelijk kan ik gauw ook wat foto's toevoegen. Afgelopen nacht is ons Extreme merrie veulentje geboren.

Red, ik ben ook benieuwd welke hengst het is geworden.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:17

Yeah! Nelly Furtado (Just Wimphof x ampere) drachtig gescand van san to alati.
Nou hopen dat het blijft zitten.

Ik ben ook wel benieuwd red.

Redd
Berichten: 428
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 22:44

Hele knappe veulens komen voorbij :D

Nou, mijn keuze. Wat een last minute achtbaan. Ik ging zaterdagavond slapen met de beslissing dat ik mclaren ging gebruiken. Deze hengst had ik vorig jaar bijna gekozen, maar uiteindelijk toch voor haar dochter gebruikt. Maar die keuze had ik tenminste doordacht en ik dacht, dat is altijd beter als zomaar eentje uit kiezen. Wel had ik enige twijfel over de maat.

Zondag ochtend stond ik op en onder andere door jullie heb ik nog even nagedacht en gekeken naar Opoque. Uiteindelijk in 20 min besloten om toch met hem te dekken.
Lees achteraf over de dekvoorwaarden. Dus hopen maar dat ze gewoon drachtig raakt dit jaar :P
Heel benieuwd naar deze combi en gelukkig nog steeds blij met de keuze. Morgen scannen of het ei weg is.

Super bedankt dat jullie allemaal zo fijn met suggesties kwamen. Het heeft me echt mega geholpen.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:18

Mooie keuze ook! Vond hem ook erg leuk!
Bij de merrie waar ik hem eerst voor wou dat vind ik qua inteelt niet verantwoord. Maar had hem anders ook genomen.

Suzanne F.

Berichten: 49283
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:20

Leuk Redd! Ik ben nu al fan van het veulentje. :D
Zijn/haar eerste fan. :+

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:22

Hele mooie keuze! Hopelijk pakt het en heb je volgend jaar een mooi opwaarts veulentje in de wei!

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:25

Lijkt mij ook een prima keuze.

Knappe veulens komen er voorbij, gefeliciteerd met alle veulens!

shadow33
Berichten: 147
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:24

Ik vind het ook een erg mooie hengst met goede bewegingen!
Erg jammer dat hij niet bij mijn merrie past, dan wordt het een klein kort propje ben ik bang _O-
maar anders had ik het wel geweten.

Suzanne F.

Berichten: 49283
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 15:42

shadow33 schreef:
Ik vind het ook een erg mooie hengst met goede bewegingen!
Erg jammer dat hij niet bij mijn merrie past, dan wordt het een klein kort propje ben ik bang _O-
maar anders had ik het wel geweten.


Opoque is niet klein en meer dan voldoende langgelijnd voor zover ik weet.
Er is ook nog geen afstammelingenkeuring geweest toch?

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 16:00

Ik vind hem zelf ook niet kort..hoe hij gaat doorfokken is natuurlijk nog de vraag.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:21

Afbeelding
Afbeelding

Ons merrieveulen van Opoque

Suzanne F.

Berichten: 49283
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 20:09

Wat een knappie!

Redd
Berichten: 428
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 23:03

Leuk veulen Esplendido!
Ik ben heel benieuwd, maar eerst maar is drachtig worden.

Mijn merrie was vanmiddag nog steeds kei hengstig, dus ik vanmiddag opnieuw geinsimineerd.

Veulen van dit jaar heeft ook eindelijk een naam gekregen; Taraniek (For Ferrero x Johnson). Ik ben echt heel blij met dit veulen. Chique maar toch super krachtig en leuk lopen!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 23:23

Knap hoor!

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 23:27

Ik ben echt heel erg blij met onze Expectation uit Rivanna.
Wat een sterk en chique veulen _/-\o_ Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49283
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 23:45

Knapperdjes hoor! Wat is de afstamming van Rivanna Vulina?
Expectation is Escamillo toch?

karinna
Berichten: 1763
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 06:38

Wow wat een plaatjes komen er weer voorbij.
En allemaal leuke combinaties voor volgend jaar; nu al nieuwsgierig!

_Roxanne

Berichten: 1061
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 09:50

Hier zijn beide merries ook weer geïnsemineerd. Mijn Dayano merrie had na de placentitis wat langer nodig om helemaal schoon te worden, die is een aantal keer gespoeld. Voor mijn Uphill hebben we gekozen voor First Lewis, mijn ouders zijn afgelopen weekend nog gaan kijken bij hem in Weert, want onze andere merrie stond daar in de buurt bij de hengstenhouder.

Nu kan het duimendraaien weer beginnen!

shadow33
Berichten: 147
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 10:39

Nee opoque zelf is niet klein of kort inderdaad, maar ik zag een paar veulens op fb voorbij komen die ik niet echt langgelijnd vond.. dus vandaar dat ik hem nu nog niet durf te gebruiken op deze merrie.
Als de afstammelingenkeuring echt anders laat zien kan ik het misschien ooit nog overwegen;) al is de stokmaat dan nog wel een dingetje, die van mij verkleint echt wel, dus als de hengst niet genoeg vergroot is dat wel een dingetje.

Firegirl
Berichten: 951
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 07:24


Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:49

Die was toch al afgeschaft de afgelopen paar jaar?

Ik ben in ieder geval wel blij met het iniatief want ik was er niet zo blij mee dat de afstammelingenkeurings afgeschaft werd. Maar wel rekening houdend dat er hier geen geprikte veulens tussen zullen lopen, dus alleen de beste nakomelingen van een hengst.

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:21

Ik heb er een beetje gemengde gevoelens bij. Ik begrijp dat de hengstenhouders met moeite fokkers kunnen vinden om naar Ermelo af te reizen. Toch een aardig risico wat het met zich mee brengt.

Aan de andere kant.. hoe kom je als kleine fokker er nu goed achter hoe een hengst doorfokt. Ook omdat je minder in de wandelgangen loopt zeg maar.
Als we dan enkel nog afhankelijk zijn van het geschreven tekstje van het Kwpn dan word je daar ook niet blij van. Ik keek gewoon met mijn eigen ogen en trok conclusies.

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:03

Ze gaan nu als alternatief een open veulen keuring doen voor de nakomelingen van jonge hengsten.
Maar ik verwacht dat het daar niet veel anders van word. Bij de afstammelingen keuring zorgde de hengstenhouder dat je veulen er goed voor stond en bracht het voor.
Nu moet je zelf weer gaan wassen en vlechten. Ik verwacht niet dat iedereen daar de moeite voor neemt.
Vind het jammer dat ze de afstammelingenkeuring hebben afgeschaft. Maar ja tijden veranderen hè

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:38

simpie94 schreef:
Ik heb er een beetje gemengde gevoelens bij. Ik begrijp dat de hengstenhouders met moeite fokkers kunnen vinden om naar Ermelo af te reizen. Toch een aardig risico wat het met zich mee brengt.

Aan de andere kant.. hoe kom je als kleine fokker er nu goed achter hoe een hengst doorfokt. Ook omdat je minder in de wandelgangen loopt zeg maar.
Als we dan enkel nog afhankelijk zijn van het geschreven tekstje van het Kwpn dan word je daar ook niet blij van. Ik keek gewoon met mijn eigen ogen en trok conclusies.


Nou precies dat, heb ook weleens hele andere dingen gezien dan het KWPN rapport beschreef. Kan natuurlijk ook aan mij gelegen hebben. :o Maar zie het toch ook liever met eigen ogen.

Ik snap de risico's ook wel voor de fokker maar aan de andere kant zijn het ook goede en mooie leermomenten voor een veulen.

Sky_As

Berichten: 4746
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 14:29

Kijk bij zangersheide.... Als je de te winnen prijzen maar interessant genoeg maakt, dan komen er wel mensen. En op die keuring zie je dan vanzelf een hoop nakomelingen van de hengsten.

Maar veel hengsten houders (en het stamboek) staan alleen maar met hun handje open om geld voor de dekking te vangen, logisch dat mensen dan geen risico gaan lopen met hun veulen voor diezelfde hengsten houders en dat stamboek.

Vaak zie je darlt hengsten houders die wel in zijn om fatsoenlijke afspraken te maken bij bijv. Gust/moeilijk drachtig etc dat het voor hun een stuk makkelijker is om veulens te vinden en hun eigenaren bereid krijgen om te komen....