Langzaamaan beleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Langzaamaan beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 10:43

Hoi allemaal!


Liam en ik gaan echt als een speer wat ontdekken betreft. Hij reageert amper op ballonnen, kijkt niet op of om van balkjes, heeft afgelopen week voor het eerst een bitje in gehad, een dekje en longeersingel op gehad en hij geeft er niets om. Alleen maar gunstig natuurlijk.

Nu zit ik te denken aan een zadeltje. Puur om hem te laten wennen aan dat geklapper van de beugels en het voelen van iets 'zwaars' op zijn rug tijdens het lopen.
Ik heb alleen geen idee hoe ik dit aanpak. Het eerste waar ik aan denk is; zadelmaker bellen voor een afspraak, maar dan ben ik bang dat ik ook wel minimaal 1200 lichter ben.



Tips? :D


Groetjes!

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Langzaamaan beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:45

Voor enkel het gevoel kan je een Wintecje pakken, kost je een <200 euro als je er een op marktplaats koopt en zijn fijne lichte kunststof zadels

Anoniem

Re: Langzaamaan beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:47

Heb je geen stalgenoot wiens zadel je even kunt lenen?

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:50

dressuur natuurlijk geeft een online cursus jonge paarden.
hierin geven ze super goede uitleg met het beleren van een jong paard. Ik heb de cursus ook aangeschaft en ben hier ontzettend blij mee! Veel filmpjes en werkboeken + theorie!

Ze nemen je stap voor stap mee in het beleren. Veel grondwerk en voorbereiding op het beleren, het beleren zelf en het doorrijden ook. En ook trailerladen komt van pas.

Je heb verschillende pakketten. Brons, zilver en goud. Met zilver en goud heb je ook online 'meetings' ook kan je via de besloten facebook groep vragen stellen als je er niet uitkomt. Echt een aanrader!

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Langzaamaan beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:04

Knoop 2 jerrycans of stootwillen (die beschermdingen voor boten) aan je longeersingel. Zelfs stijgbeugels kan je er aan hangen, zolang je er maar geen druk op zet (losjes aan elkaar maken onder de buik door is wel handig). Voor rare dingen op je rug leren negeren heb je geen zadel nodig al is het wel een heel makkelijk platform voor onder die rare dingen. En train dan ook juist op wat te negeren en waar wel beweging voor nodig is.
Kan je in het verlengde van dit soort werk ook een stalgenoot oid vinden met paard om naast hem te rijden stukjes in de bak en eventueel buiten wandelen? Dingen van boven net wel net niet in blinde vlek is vrij groot ding qua iets op de rug normaal vinden. Vanaf een ander paard wat kroelen, leunen, zwaaien met dingen doet heel veel voor groter maken "mens is raar maar geheel niet gevaarlijk" begrijpen.

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 20:48

jitskenienke schreef:
dressuur natuurlijk geeft een online cursus jonge paarden.
hierin geven ze super goede uitleg met het beleren van een jong paard. Ik heb de cursus ook aangeschaft en ben hier ontzettend blij mee! Veel filmpjes en werkboeken + theorie!

Ze nemen je stap voor stap mee in het beleren. Veel grondwerk en voorbereiding op het beleren, het beleren zelf en het doorrijden ook. En ook trailerladen komt van pas.

Je heb verschillende pakketten. Brons, zilver en goud. Met zilver en goud heb je ook online 'meetings' ook kan je via de besloten facebook groep vragen stellen als je er niet uitkomt. Echt een aanrader!



Oh tof! Ik heb het even opgezocht en ze hebben ook wat gratis tips/ e-books etc.. dus dat ga ik vannacht even doorlezen!!
Super bedankt!

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 20:58

tamary schreef:
Knoop 2 jerrycans of stootwillen (die beschermdingen voor boten) aan je longeersingel. Zelfs stijgbeugels kan je er aan hangen, zolang je er maar geen druk op zet (losjes aan elkaar maken onder de buik door is wel handig). Voor rare dingen op je rug leren negeren heb je geen zadel nodig al is het wel een heel makkelijk platform voor onder die rare dingen. En train dan ook juist op wat te negeren en waar wel beweging voor nodig is.
Kan je in het verlengde van dit soort werk ook een stalgenoot oid vinden met paard om naast hem te rijden stukjes in de bak en eventueel buiten wandelen? Dingen van boven net wel net niet in blinde vlek is vrij groot ding qua iets op de rug normaal vinden. Vanaf een ander paard wat kroelen, leunen, zwaaien met dingen doet heel veel voor groter maken "mens is raar maar geheel niet gevaarlijk" begrijpen.




Heerlijk die creatieve gedachte, dankjewel!! Ik ga eens rondneuzen!!

Liam en ik wandelen veel buiten.
We zijn eigenlijk met van alles bezig, om het niet saai te laten worden.
Vandaag heb ik hem gelongeerd, (met wat drafbalkjes) daarna kwam een stalgenoot met haar moeder het terrein op met auto en trailer, dus toen heb ik hem op de dolle pof op de trailer gezet, 2x. Dit deed hij eigenlijk zonder tegenstribbelen, enkel wat snuffelen en liep er zo op. Achterwaarts had hij ook geen moeite mee. Daarna hebben we nog eventjes buiten gewandeld, maar merkte aan meneertje dat dit wel echt teveel van het goede was en zijn ook zo weer teruggelopen, in de paddock gezet en wat snoepjes gegeven.

Afgelopen week heb ik hem dan een paar keer een bitje ingedaan, en los naast mij laten lopen (we mogen graag samen rennen)
Ook heb ik op hem geleund vanaf het trapje om op te stappen, dit pakte hij ook erg goed op, alleen de derde keer leunen vond hij minder prettig, dus daarna ook niet weer gedaan. Vermoed ook dat het kwam omdat er een ander paard in de bak was en ik hulp kreeg van 2 personen, dat hij gewoonweg teveel mensen om zich heen had waardoor hij zo reageerde.

We krijgen ook lessen in Horsemanship van Saskia Morsink uit Vriezenveen, 1x in de 2/3 weken, dus dat is ook erg leerzaam! Liam leert erg snel, sneller dan ik en dat maakt mij soms onzeker, maar zo langzamerhand vind ik mijn weg in wat mij geleerd wordt en wordt ik daardoor steeds zelfverzekerder.