Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 14:44

Hallo!
Aangezien me dit een prachtige combi lijkt wil ik graag weten of meer mensen deze combi kennen of andere soortgelijke kruisingen hebben. En kan het eigenlijk wel, een Quarter horse met een PRE/ andalusier kruisen? Ik wil dit zelf namelijk (alleen als het veilig is) ooit gaan doen, maar ik vroeg me af of het wel kan en of het veilig is. Ik heb een Quarter merrie van 145 cm, is het mogelijk en veilig om haar te laten dekken door een paard? Ik heb namelijk allerlei soorten verhalen gehoord, en ik weet niet meer zo goed wat ik moet geloven :o . Past het veulen zich aan aan de baarmoeder van de merrie? Of is dat gevaarlijk omdat het veulen het bekken door moet? Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet iets doen wat ook maar een beetje risico met zich meebrengt voor de moeder, daarom maak ik dit topic ook aan. Kennen jullie pony met paard kruisingen of hebben jullie er ervaring mee? Wat zijn de risico's die het met zich meebrengt?

Sorry als het topic niet goed staat, ik ben nog niet zo lang bekend op bokt ;)

Avalanche

Berichten: 16077
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:50

Ik ben even benieuwd waarom dat je een mooie combi lijkt?

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:51

De rassen zijn min of meer verwant.

Op het 'grote Schildpad eiland' (werelddeel Amerika) was het paard al uitgestorven.
De veroveraars namen oa Spaanse paarden mee, en dat zie je terug in de verschillende rassen die in de afgelopen 500 jaar zijn ontstaan.

Er zijn PRE 's van 1.70, maar ik rijd zelf met een merrie van 1.52 (dat is wel het minimum van het stamboek).

En 'pony of paard' is alleen maar een mensenafspraak.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 13-03-22 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:53

Quarter met PRE's/Andalusiërs kruisen word wel eens vaker gedaan. Er is zelfs een sub ras voor, de Azteca. Google maar eens ;)

Avalanche

Berichten: 16077
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:54

Ah, cool :) zo leer je nog eens wat :j

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 14:56

Dank je wel! Wist ik nog niet! Wat prachtig zijn ze! Ken je zelf ook een Azteca? En weet je of de hengst dan de Andalusier is of de quarter?

Sintara

Berichten: 7422
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:00

Ja dat kan wel, persoonlijk zou ik er dan alsnog geen hengst van 1.70 op zetten en een beetje rekening houden met de bouw van je merrie. Als je quarter een beetje een zwaar front heeft bijvoorbeeld er niet een hengst op zetten die dat ook heeft zodat er wrs geen model duikboot uit komt. Ik zeg maar wat hoor, ik weet niet hoe jouw merrie eruit ziet :)

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:02

car0linee heeft er 1! Hele leuke merrie!

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 15:04

Nee, dan natuurlijk een kleine hengst! Merrie heeft al twee veulens gehad, bij de vorige eigenaar diende ze alleen maar als fokmerrie, dus ze is niet echt gespierd en ze is ook wat dunnetjes... (Geen zorgen, hier wordt hard aan gewerkt :D )

Afbeelding


Afbeelding

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:06

Naar mijn weten is dat een kruising dat in de westernlanden (iig Canada/ Amerika) vaker gebeurt. Ken er zelf ook een paar in Canada. Beide rassen zijn gefokt voor koeienwerk en zijn zeer wendbaar, daar worden kruisingen dan ook vaak voor gebruikt.
Sowieso zitten er in kruisingen daar vaak quarter en Spaans bloed. Op de boerderij waar ik werkte zie je dat ook goed terug, ondanks dat de rassen in principe onbekend waren.
Edit: ik heb het met koeienwerk wel over ranchwork, niet over competities :)
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 13-03-22 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 15:09

Caily schreef:
car0linee heeft er 1! Hele leuke merrie!


Ik heb even gekeken, wat een plaatje, dank je wel!

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 15:14

Eileen_ schreef:
Naar mijn weten is dat een kruising dat in de westernlanden (iig Canada/ Amerika) vaker gebeurt. Ken er zelf ook een paar in Canada. Beide rassen zijn gefokt voor koeienwerk en zijn zeer wendbaar, daar worden kruisingen dan ook vaak voor gebruikt.
Sowieso zitten er in kruisingen daar vaak quarter en Spaans bloed. Op de boerderij waar ik werkte zie je dat ook goed terug, ondanks dat de rassen in principe onbekend waren.
Edit: ik heb het met koeienwerk wel over ranchwork, niet over competities :)


Hoe is het karakter van zulke paarden? En zie je veel terug van beide rassen of is 1 ras dominant?

Avalanche

Berichten: 16077
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:18

Je merrie ziet er goed uit hoor :j

Ik denk wel dat het wijs is om een hengst te kiezen die ook wat opwaarts gebouwd is. Je merrie is niet erg overbouwd, maar wel iets :)

Maar knap paard, ik hou van palomino :j

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 15:22

Dank je, ze is mooi he? Ja klopt, ze is iets overbouwd... Ik wil ook heel graag een veulentje uit haar fokken, ze heeft zo'n heerlijk karakter! En ik begin steeds meer van de Azteca kruising te houden...

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 17:30

Wat is het maximale hoogte verschil tussen een merrie en hengst? Met andere woorden, met welk formaat hengst is het het meest veilig en vanaf welke hoogte wordt het riskant voor een merrie van 1.45? Ik weet zelf ook wel dat ik er geen hengst van 1.70 op moet zetten maar kan 1.60 wel veilig of liever nog kleiner? Ik wil het liefst dus een PRE hengst, en die zijn erg groot in verhouding tot m'n kleine quarter :o . Ik wil bovenal dat het zo veilig mogelijk is en dat moeder en kind gezond zijn, vandaar deze vraag :D
Laatst bijgewerkt door Lyona op 14-03-22 17:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:37

Fokken is altijd een risico, geen enkele dracht is 100% veilig.

Ergens begin jaren 20 van de vorige eeuw is er een experiment gedaan met trekpaard x shetlander, beide kanten op. Dus ook een trekpaardhengst op een shetlandmerrie.
Veulen groeit niet groter dan de ruimte die het heeft.
Dus dat hoogteverschil komt niet zo kritisch. Maar er zijn meer en andere risico's dan alleen maar een groot veulen. Bij iedere dracht.

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 17:39

Dank je wel voor de informatie! Ik weet dat er veel risico's zijn met de dracht en de geboorte, ik wil alleen de risico's niet groter maken met een te groot veulen :o

Earth

Berichten: 7932
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:55

Ik dacht bij deze combinatie meer aan een soort sensitieve duikboot. Ik vind de bouw van quarters echt helemaal niets := En deze merrie vind ik niet heel anders. Waarvoor zou deze bouw gunstig zijn?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:56

ik zou dan van te voren afwegen of een PRE jouw merrie complimenteert. Welke voordelen heeft een PRE tegenover een Quarter?

Ik heb een paar van dit soort kruisingen gereden maar die verschilde wel ontzettend. De meeste PRE's zijn toch wel een tikkel sensibeler dan een Quarter. De ene was een echt fijn paard waarop de gangen een stuk verbeterd waren en de andere was een gruwelijke zeikert van de kruisingen die ik heb mogen rijden.

Hoe is je merrie gefokt?

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:58

Ik reed in januari in Spanje op zo’n soort kruising!
Weet niet precies wie de vader en moeder waren maar wel ong de kruising die jij overweegt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Paard was pittig, voorwaarts maar ook braaf. Echt wat een power had hij!

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 18:02

Amalarab wat een mooi paard!

Earth schreef:
Ik dacht bij deze combinatie meer aan een soort sensitieve duikboot. Ik vind de bouw van quarters echt helemaal niets := En deze merrie vind ik niet heel anders. Waarvoor zou deze bouw gunstig zijn?


Mij lijkt het de perfecte combi, in karakter en ook in bouw, maar smaken mogen verschillen toch? ;)

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 18:07

speedfiets_2 schreef:
ik zou dan van te voren afwegen of een PRE jouw merrie complimenteert. Welke voordelen heeft een PRE tegenover een Quarter?

Ik heb een paar van dit soort kruisingen gereden maar die verschilde wel ontzettend. De meeste PRE's zijn toch wel een tikkel sensibeler dan een Quarter. De ene was een echt fijn paard waarop de gangen een stuk verbeterd waren en de andere was een gruwelijke zeikert van de kruisingen die ik heb mogen rijden.

Hoe is je merrie gefokt?


Mijn merrie is cutting/reining gefokt. Ik denk dat het karakter van zo'n kruising ook aan de ouders ligt, als je een heethoofd als vader neemt zal het anders uitkomen in karakter dan als je een van nature relaxte vader kiest.... Persoonlijk vind ik de bouw van een Azteca prachtig, en ik hou enorm van beide rassen. :D

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:18

Ja, dus, Je fokt dan een Azteca, mits je gebruikt maakt van een goedgekeurde PRE/ Lusitano. Onze Lusitano hengst heeft meerdere Azteca kinderen ( 3 zonen en 1 dochter) en is zowel goedgekeurd voor de Lusitano als Azteca fokkerij.
Wij hebben 1 Azteca zoon van hem zelf
Milagro dos Mundos ( moeder is een reining/ cutting gefokte merrie)
Afbeelding

Zijn volle broer, hier 1 jaar oud.
Afbeelding

En een halfzus, ook uit een reining/ cutting merrie
Afbeelding

Dus alledrie van Ultramar
Afbeelding

Het is wel zaak om goed te kijken welke hengst je gebruikt; ik heb ook wel "Azteca's" gezien die wat minder goed gelukt waren.
Realiseer je wel dat de kruising toch wel wat van de Iberische ouder mee krijgt en dat is iets heel anders dan een Paint of Quarter ;-). Het zijn wel echt power horses, met de sensibiliteit van de Iberier en de cutting quarter, de kracht van de Quarter en de trotse bouw van de Iberier.
Dus kijk niet alleen naar PRE ( andalusier heeft geen papieren maar is meestal een paard wat uit Spanje komt). De Lusitano heeft, over het algemeen, een prettiger karakter ( minder stout ;-) ) en een bouw die meer in balans is.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 14-03-22 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 18:21

Wauw wat een mooie hengst en prachtige nakomelingen! Ik weet dat het anders is dan een quarter maar dat wil ik ook :o

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:24

LyonaHorse schreef:
Wauw wat een mooie hengst en prachtige nakomelingen! Ik weet dat het anders is dan een quarter maar dat wil ik ook :o


Stuur maar een PB ;-). Onze Black Beauty dekt nog steeds.

Milagro nog een keer
Afbeelding


en Ultramar, tijdens een WE wedstrijd
Afbeelding

en een volle Lusitano dochter van Ultramar
Afbeelding