Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:36

Ik wil mij ook graag melden.
Ik heb afgelopen zomer een 3 jarige new forest merrie gekocht lomansheide Brent x Valentino. Hier wil ik dit jaar mee naar de keuring gaan en ook gaan dekken. Voor mij is dit allemaal nieuw, maar vind het wel leuk om er over te kunnen praten met andere die al meer ervaring hebben.

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 08:38

Welke hengsten zouden jullie mij als beginner zeker aanraden om eens te bekijken?

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:45

Wat soort bloed zit er in jouw merrie Umeo? En welke kant wil je op fokken, allround, dressuur of springen? En zit je gebonden aan een stamboek?

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:49

Heb je al enig idee welke kant je uit wil?

Bij de ponies vind je minder “stempelhengsten” er zijn er een aantal maar pony’s dekken heel vaak een jaar of 2/3 en worden vervolgens verkocht voor de sport en dan ook meestal geruind.

12 maart is de nrps showdag en diverse hengstenhouders zullen hun hengsten wel showen. Hengstenkeuringen zijn reeds geweest maar dat zal je wel weten :) velen staan net zoals bij de paarden open voor een bezoekje.

Het meeste is terug te kijken via clipmyhorse als je premium lid bent maar in het echt is toch anders (en beter).

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:50

Ik lees/praat ook graag mee!

Mijn NRPS merrie (keur prest.sport v. Le Matsjo x Apollo) is momenteel drachtig van Golden Daim F, wordt haar 5e veulen. Verder nog haar 2020 merrieveulen in bezit als hopelijke opvolger, een Winston jr nakomeling. Hengstveulens verkopen we altijd als veulen. Tot nu toe 2x een Winston jr hengstnakomelingen 1 Cassanova. :j

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:52

Fennee schreef:
Ik lees/praat ook graag mee!

Mijn NRPS merrie (keur prest.sport v. Le Matsjo x Apollo) is momenteel drachtig van Golden Daim F, wordt haar 5e veulen. Verder nog haar 2020 merrieveulen in bezit als hopelijke opvolger, een Winston jr nakomeling. Hengstveulens verkopen we altijd als veulen. Tot nu toe 2x een Winston jr hengstnakomelingen 1 Cassanova. :j

Even om mezelf lekker te maken, heb je foto's van de Winston jr veulens?

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 08:54

Ik ben premium lid bij CMH dus kan zeker wel eens terug kijken. Had ik nog niet aan gedacht :D

Ik heb zelf nog geen merrie. Wil me eerst verdiepen alvorens ik iets aanschaf.

Ik zie mezelf eerder allround/dressuur gericht fokken.
Stamboek maakt me niet uit. Op dat vlak sta ik echt open voor alles.

juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:40


LaDonna75

Berichten: 2163
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:53

WelshA x welshB zou ik persoonlijk niet doen, je fokt dan net niks, is mijn idee. Voor de maat helpt het niet of nauwelijks en stamboektechnisch dok je een partbred, maar zonder echt partbred te zijn. Montgomery is een mooie hengst, als hij bij je merrie past, zou ik daarvoor kiezen. Hoewel er allerlei leuke welshA’s rondlopen.
Of je een verschil van 20cm in stokmaat als 1e veulen moet gokken zal onderwerp van discussie blijven; 1,25m is klein voor een welshB. Ik zou denk ik eerst B dekken en dan evt een jaar later wel groter durven.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:21

LaDonna75 schreef:
WelshA x welshB zou ik persoonlijk niet doen, je fokt dan net niks, is mijn idee. Voor de maat helpt het niet of nauwelijks en stamboektechnisch dok je een partbred, maar zonder echt partbred te zijn. Montgomery is een mooie hengst, als hij bij je merrie past, zou ik daarvoor kiezen. Hoewel er allerlei leuke welshA’s rondlopen.
Of je een verschil van 20cm in stokmaat als 1e veulen moet gokken zal onderwerp van discussie blijven; 1,25m is klein voor een welshB. Ik zou denk ik eerst B dekken en dan evt een jaar later wel groter durven.

A x B is een B volgens het regelement, geen partbred. Of je dan nog voldoet aan type is natuurlijk de vraag maar het kan wel tussen twee secties.
Bij NWR is dat anders omdat daar ox en xx bloed in zit.

Met een maiden vind ik het wel spannend, maar ik heb mijn maiden B gedekt met een D na een jaartje onderzoek doen in de literatuur. Ze heeft alleen niet gepakt, dus kan niets over het verloop zeggen. Denk wel dat je bij een eerste veulen in dezelfde maat toch minder zorgen hebt, al is het maar gevoelsmatig.
Ben benieuwd wat mijn huidige combinatie gaat doen, tussen Kirs en Winston zit 23 cm verschil (1.23 en 1.46) op papier. Ik merk dat ik zelf vaak wat strakker/kleiner meet dan anderen. Dus verschil is in werkelijkheid eerder kleiner dan groter.

Ik vind de nieuwe hengst van du Bois interessant qua bloedvoering, zou wel graag ook bewegend materiaal zien.

LaDonna75

Berichten: 2163
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:27

mooney schreef:
LaDonna75 schreef:
WelshA x welshB zou ik persoonlijk niet doen, je fokt dan net niks, is mijn idee. Voor de maat helpt het niet of nauwelijks en stamboektechnisch dok je een partbred, maar zonder echt partbred te zijn. Montgomery is een mooie hengst, als hij bij je merrie past, zou ik daarvoor kiezen. Hoewel er allerlei leuke welshA’s rondlopen.
Of je een verschil van 20cm in stokmaat als 1e veulen moet gokken zal onderwerp van discussie blijven; 1,25m is klein voor een welshB. Ik zou denk ik eerst B dekken en dan evt een jaar later wel groter durven.

A x B is een B volgens het regelement, geen partbred. Of je dan nog voldoet aan type is natuurlijk de vraag maar het kan wel tussen twee secties.
Bij NWR is dat anders omdat daar ox en xx bloed in zit.


Sorry, je hebt helemaal gelijk, AxB is B inderdaad.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:37

Voor een eerste veulen zou ik zeker niet te groot gaan. Maar daarna zou ik 20-25cm verschil wel durven.
Hier dan andersom gedaan, m’n 1.52 pony 2x door een Welsh B hengst laten dekken.

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:40

Leuuukk een topic voor pony's!

Wij fokken Welsh As en hebben een Welsh C merrie waar we natuurlijk C mee fokken.
We verwachtten vier veulens. Helaas eentje dood geboren vorige week (9 wk te vroeg). Dus we verwachten nog 2 Atjes (allebei van onze eigen zwarte A hengst) en 1 C veulen. Bij een eerste veulen zou ik ook niet perse een (veel) grotere hengst kiezen. Na een stel veulens evt wel maar dan wel passend bij je merrie en het type. Wij hebben het andersom wel een aantal keren gedaan. Een C of A hengst op een D merrie. Kwamen dan ook echt wel leuke (Sectie) C pony's uit.

Voor twee merries zijn we er al uit welke hengst we gebruiken. Voor een andere A en de C zijn nog aan het rondkijken.

juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:24

wat triest dat je een dood veulentje had Kimm4, sterkte!! hoe is de merrie eronder? Jullie hebben ook een prachtige hengst, even gespiekt! :)

marjolein88

Berichten: 4054
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:43

wat leuk dit topic!
Ik wil me ook graag aanmelden (al ben ik misschien niet de fanatiekste op bokt op het moment door mn laatste loodjes van mn zwangerschap..., het beginnende dekseizoen enz.) Maar toch hoop ik het wel leuk te kunnen volgen hier !


Even over mijzelf:

Ik fok samen met mijn ouders en vriend sportpony's in de rassen : Duitse rijpony, NRPS, Welsh, Belgische rijpony. Voor dit jaar verwachten wij 6 veulens. 1 van een rijpaardhengst en de overige van ponyhengsten.
Tot nu toe hebben we altijd puur voor de sport gefokt en dat is ook wel aardig gelukt (vind ik zelf haha ;) ) met 3 gefokte EK pony's en vele A-kader pony's, 14 gefokte goedgekeurde hengsten.

De meeste fokmerries van ons zijn 20+ en hebben we de laatste jaren wat jonge merries van aangehouden als opvolger.
Voor aankomend jaar heb ik dan ook een aantal nieuwe merries ! Jonge frisse merries waar we weer goed naar moeten kijken wat mooie matches zijn en hoe ze zullen gaan fokken. Altijd weer spannend.

Ook hebben we een flinke uitstap genomen (voor ons doen haha) door de aanschaf van een nieuwe ponyhengst ! Nog nooit eerder hebben we een hengst aangeschaft voor de fokkerij van onze eigen merries. Maar deze kon ik echt niet voorbij laten gaan en toen ik hem gezien had bleef hij maar in mijn hoofd zitten. Dit jaar willen we hem dan ook op een aantal van onze merries gebruiken. Het voordeel is dat hij kwa bloedlijnen echt ontzettend mooi vrij is op onze bestaande lijnen en hij ook heel veel toe te voegen heeft kwa beweging, exterieur en karakter.
voor de merries waar hij niet zo goed op past kwa bloedlijn of exterieur ga ik andere keuzes maken, maar gelukkig hebben we nog even de tijd

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:52

juval schreef:
wat triest dat je een dood veulentje had Kimm4, sterkte!! hoe is de merrie eronder? Jullie hebben ook een prachtige hengst, even gespiekt! :)


De merrie is heel nuchter. Nadat we het veulentje uit de stal hebben gehaald, was er aan de merrie dan ook niks meer te zien. Heel fijn. Nog een paar dagen in de gaten gehouden natuurlijk, maar ze is kerngezond.

Dank je wel. Er worden dit jaar zo'n 25 veulentjes van hem verwacht, dus super leuk :)



Marjolein, super spannend ook je eigen kleintje :) succes met de laatste loodjes.

marjolein88

Berichten: 4054
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:55

kimm4: Wat verdrietig idd een dood veulentje. weten jullie ook waardoor het kwam?


Ja heeel spannend ! en even behelpen nu ik veel uit handen moet geven (terwijl ik normaal het liefst alles zelf doe haha)

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:26

sterkte kimm4,

succes met de laaste loodjes marjolein.

Fokker321
Berichten: 502
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:40

marjolein88 schreef:
Ook hebben we een flinke uitstap genomen (voor ons doen haha) door de aanschaf van een nieuwe ponyhengst !


Leuk! Om welke hengst gaat het?

Fokker321
Berichten: 502
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:45

Kimm4 schreef:
Wij hebben het andersom wel een aantal keren gedaan. Een C of A hengst op een D merrie. Kwamen dan ook echt wel leuke (Sectie) C pony's uit.


Kwam dit bij jullie mathematisch uit qua verschil in stokmaten? Bv 1m48 x 1m28 = nakomeling van 1m38 geworden?

Sterkte nog met het verlies van het veulen!

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:57

Fokker321 schreef:
Kimm4 schreef:
Wij hebben het andersom wel een aantal keren gedaan. Een C of A hengst op een D merrie. Kwamen dan ook echt wel leuke (Sectie) C pony's uit.


Kwam dit bij jullie mathematisch uit qua verschil in stokmaten? Bv 1m48 x 1m28 = nakomeling van 1m38 geworden?

Sterkte nog met het verlies van het veulen!

Ik kan nog niet uit ervaring spreken, maar of de moeder de grootste of de kleinste van de twee is heeft wel invloed.
Sowieso is hoogte niet de meest makkelijk voorspelbare waarde. Maar kleine merrie x grote hengst levert kleinere nakomelingen op dan kleine hengst x grote merrie.

Met mijn 1.23 x 1.46 hoop ik minimaal 1.30 te halen, alles daarboven is mooi meegenomen.

LaDonna75

Berichten: 2163
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:17

Leuk, meer ponyliefhebbers :)
Ik kan je over een paar jaar vertellen hoe ons experiment uitvalt qua grootte.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:34

Leuk dat je er ook bij bent Marjolein. Ik ben erg benieuwd naar jullie nieuwe hengst, met name hoe hij fokt, maar uiteraard ook beeldmateriaal. Worden er dit jaar in Duitsland al veulens van hem verwacht?
Dit jaar wordt mijn merrie niet gedekt, ze is voor eind juni uitgerekend, maar moet natuurlijk al wel rondkijken voor volgend jaar.

juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:26

Hoi marjolein. Succes met je laatste loodjes. Ik had jullie nieuwe hengst inderdaad ook al gespot, maar twijfel nog ivm hoogteverschil en maidenmerrie.

MallyBelly

Berichten: 3538
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:33

Wat een leuk topic, niet echt een prof-fokker maar fok zo af en toe een veulentje. Vind het heel interessant mee te lezen.
Ik heb een flinke C-pony Merrie. Ze is nu dragend van Ducati du Bois, als alles goed gaat met deze bevalling en het veulen overweeg ik haar weer te laten dekken.

Dus ik lees heel graag mee voor meer info en kennis van hengsten.

Sterkte kimm4 :knuffel: