Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 19:21

Oke los van de hengst die het is geworden, ben je verrast door hun keuze? Of past het wel in jou lijn van denken? Ik had zelf wel een beetje zoiets van straks kiezen ze een hengst die ik zelf nooit zou kiezen omdat ik dat bloed bijvoorbeeld niet wil hebben.

Ik zou bijvoorbeeld niet zo snel ramzi bloed willen al is het maar puur omdat de hengstenhouder toen zo raar deed toen ik devdan ging opzoeken. Hij werd gewoon losgegooid in een baggerbakje en er werd minachtend over gedaan maar hij had wel de nieuwe topper staan bla bla. Maar die mocht ik alleen op stand zien en die zou veel beter zijn zo liet hij blijken etc.

JosjeBE

Berichten: 816
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 19:24

Bedankt Annash!

Annash
Blogger

Berichten: 26575
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 19:32

lailapri schreef:
Oke los van de hengst die het is geworden, ben je verrast door hun keuze? Of past het wel in jou lijn van denken? Ik had zelf wel een beetje zoiets van straks kiezen ze een hengst die ik zelf nooit zou kiezen omdat ik dat bloed bijvoorbeeld niet wil hebben.

Ik zou bijvoorbeeld niet zo snel ramzi bloed willen al is het maar puur omdat de hengstenhouder toen zo raar deed toen ik devdan ging opzoeken. Hij werd gewoon losgegooid in een baggerbakje en er werd minachtend over gedaan maar hij had wel de nieuwe topper staan bla bla. Maar die mocht ik alleen op stand zien en die zou veel beter zijn zo liet hij blijken etc.


Maar dan maak je een keus gebaseerd op mensen en niet op de hengst? Of mis ik wat?

Verder kon je een en ander aangeven over de merrie, en ook wat je bij het veulen graag wil zien. Op basis daarvan zijn ze aan de slag gegaan.

En ja, ik ben heel blij met de voorgestelde hengst. Hij stond sowieso al op mijn lijst, en dan is het extra tof als het stamboek in dezelfde richting denkt. Wat mij betreft, in ieder geval, alleen maar een win-win situatie. :) Als ik het er echt niet mee eens was geweest, had ik voor mezelf besloten er dan ook niet mee door te gaan. Gelukkig is dat absoluut niet aan de orde. Superfijne hengst dit! Zodra ik het mag zeggen, zal ik dit natuurlijk doen.

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 20:20

Die mogelijkheid was er dus wel begrijp is dat je dus uiteindelijk dan zelf nog de keuze houdt op dekken of niet. Dat is fijn.

Wat betreft kiezen op basis van ervaringen met mensen, dat is wel zo maar ik wil ook een veulen fokken met een goed gevoel erachter. Vorig jaar ben ik ook door iemand "bedreigd" en het houdt mij wel tegen om nog eens daar te dekken. Net als dat je helemaal naar dl afreisd en ze je dan snel het doosje geven en als je dan ff wilt benen strekken en je broodje wilt eten ze je weg kijken... sorry maar daar ga ik niet meer heen. Er zijn genoeg leuke hengstenhouders zoals marjolein en van liere (hexagon). Bij de showdag black art bewonderd en fijn gesprek gehad met ruiter, eigenaar en groom. Allemaal leuke open mensen. Als je ze wat vraagt antwoorden ze (zoals het lijkt) eerlijk en niet alleen in eigen belang. Meneer van liere was ook erg geintereseerd in de veulens uit mijn pony merries.

Annash
Blogger

Berichten: 26575
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 20:25

Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat zulke ervaringen zeker meespelen.

Wbt keuze die er nog was, dit is niet gezegd, maar het lijkt me niet dat er een verplichting was. Als het me echt niet had aangestaan, had ik naar de motivatie gevraagd en was ik eventueel een gesprek aangegaan. Uiteindelijk is het mijn merrie (nouja, vanaf oktober :P ). Als je er dan echt niet uitkomt lijkt me dat ik het aanbod had kunnen afslaan. Maar gelukkig niet nodig geweest!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78576
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 21:27

lailapri schreef:
Oke los van de hengst die het is geworden, ben je verrast door hun keuze? Of past het wel in jou lijn van denken? Ik had zelf wel een beetje zoiets van straks kiezen ze een hengst die ik zelf nooit zou kiezen omdat ik dat bloed bijvoorbeeld niet wil hebben.

Ik zou bijvoorbeeld niet zo snel ramzi bloed willen al is het maar puur omdat de hengstenhouder toen zo raar deed toen ik devdan ging opzoeken. Hij werd gewoon losgegooid in een baggerbakje en er werd minachtend over gedaan maar hij had wel de nieuwe topper staan bla bla. Maar die mocht ik alleen op stand zien en die zou veel beter zijn zo liet hij blijken etc.


Die verhalen heb ik meer gehoord en er zijn echt dekkingen afgepakt.
En dan heb ik zelf wel een merrie van Ramzi. :')
De dingen die toen zijn gebeurd baal ik enorm van en was voor mij ook absoluut niet leuk, maar Ramzi was wel een goede hengst met fantastisch karakter. Hij stond naast Devdan en heb hem goed leren kennen.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:42

Afbeelding
<3

marjolein88

Berichten: 4060
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:44

Afbeelding

marjolein88

Berichten: 4060
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:47

JosjeBE schreef:
Hallo allemaal,

Weet iemand toevallig of Reitland's Diamond Gold dit jaar ook beschikbaar is voor NL? Zijn er nog andere ponyhengsten, naast die van FS, die naar NL mogen leveren? We zoeken bij voorkeur een geschikte Duitse Rijpony hengst voor onze FS Mr Right palomino merrie, maar tot nu toe nog geen succes :( Heb er wel twee op het oog (Gold Garant, Chocoversum), maar beide geen EU stations. Gezien de merrie dit jaar een veulen bij de voet heeft, sleep ik haar liever niet overal naar toe. Daarnaast is het een stresskipje, dus de kans dat het dan pakt is ook lager dan dat ze bij ons op stal geïnsemineerd wordt in haar eigen vertrouwde omgeving. Iemand tips?


Er zijn hele mooie NL pony’s, die Duitse bloedlijnen hebben of zelfs Duits gefokt (of Duits goedgekeurd ) die gewoon in NL ter dekking staan en die zeker zo goed zijn als hengsten uit Duitsland. Ik denk dat NL een flinke inhaalslag gemaakt heeft kwa pony’s. Dus ik denk dat je in NL ook best kan slagen , zonder gedoe met EU, transport etc

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:48

Ahh wat een lief koppie!

Vrolijk pasen marjolein, lekkere spierbal is de kleine.

marjolein88

Berichten: 4060
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:49

lailapri schreef:
Ahh wat een lief koppie!

Vrolijk pasen marjolein, lekkere spierbal is de kleine.


Jij ook fijne Pasen!

Jaaa het is echt een top veulentje , zo leuk! En een blijvertje <3

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9344
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 23:56

Oeh hele gave veulentjes!
Hier de aankomende jaren geen veulentjes, maar als je die foto's dan ziet..

Vandaag Dream eens ons nieuwe hoofdstelletje gepast.. nou het is maar goed dat ik het voor zijn moeder gekocht heb, want Dream gaat hem volgend jaar denk ik niet meer passen.
Lijkt dan wel gelijk in een keer veel meer pony en hij gaf er helemaal niks om.
Oh en over het algemeen staat hij vooral in een hengstengroepje groot te worden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

marjolein88

Berichten: 4060
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:11

Toont idd gelijk al heel wat pony met een hoofdstelletje in!
Dit is jou zelfgefokte Dating at nakomeling toch?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9344
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:36

Ja klopt, wordt over een paar dagen 2 jaar.
Is een Dating Point AT x mijn keur prestatie sport merrie Hidden Treasure.
Tot nu toe heeft hij duidelijk verbeterd in massa en stokmaat, iets waarop ik hem uiteindelijk ook gekozen heb.
Eigenlijk had ik willen dekken met Date De Luxe maar die is teruggetrokken ivm veeel te slecht sperma.
Afbeelding
Afbeelding

marjolein88

Berichten: 4060
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:29

Leuk !! Benieuwd hoe die uitgroeit

xsurfdiary
Berichten: 18
Geregistreerd: 13-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 19:26

lailapri schreef:
Welkom josjeBE, ik ben ook benieuwd. Ik heb zelf ook al wel een lijstje. Ik vind geronimo taonga nog steeds gaaf maar weet niet of ik die dit jaar opnieuw ga proberen. Dan de hengsten van du bois. En ik heb wel een goed gevoel bij harvey's dream of gold. De andere hengsten moet ik mij nog verdiepen in de afstamming en de filmpjes goed bekijken. Maar ik vond de hengst die net naast het reserve kampioenschap greep bij het nrps ook een fijne beweger. Zijn bouw ed moet ik dus nog beter bekijken en kijken of het wat is voor mijn merries.


Ik lees al een tijdje mee maar vond deze wel grappig. Dit jaar hebben wij een Geronimo Taonga veulen en voor komend jaar dekken wij met Harvey's Dream of Gold. Vind het allebei fijne hengsten.

marjolein88

Berichten: 4060
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:34

hey wat leuk, ik zag dat jullie Karina hebben (v. Djamai)
heb je een foto van haar veulentje?

sallinara

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-03-21
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:11

Mijn eerste gefokte veulen is 5 april alweer 1 jaar oud geworden :)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9344
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:05

Ik zie zojuist een FB post van Gerrel Vink voorbij komen waarbij hij de hengst A New Story traint en aanbied als dekhengst.
Prachtige pony en geweldig lopen, maar ben wel benieuwd hoe men in dit topic daarover denkt in combinatie met de leeftijd.
Laten we wel wezen dier moet nog 3 worden..

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:12

ik heb helaas geen sociale media. Is het op een andere manier te bekijken ?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9344
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:13


LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:41

kyrkelover schreef:
Ik zie zojuist een FB post van Gerrel Vink voorbij komen waarbij hij de hengst A New Story traint en aanbied als dekhengst.
Prachtige pony en geweldig lopen, maar ben wel benieuwd hoe men in dit topic daarover denkt in combinatie met de leeftijd.
Laten we wel wezen dier moet nog 3 worden..

Je verwoordt ongeveer wat ik dacht bij het zien van dat filmpje. Net als Dragonfly, in mijn ogen te vroeg teveel in een houding gedwongen. De tijd zal het leren?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78576
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:53

Pfff, daar wordt al heel veel van gevraagd, zonde zeg.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9344
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 15:00

Maarja blijkbaar helpt het wel voor de dekkingen.
Nu begin ik persoonlijk ook vroeg. 2.5jaar ca. Wel met name buiten recht toe rechtaan. Vinden ook genoeg mensen wat van en dat respecteer ik, maar dit vind ik veel verder gaan dan simpel werk.
Ik ben inderdaad benieuwd hoe het dan over een x aantal jaren gesteld is.

Risky heb ik bijv ook jong ingereden(2/2.5jaar. . Inmiddels is hij 13 en heeft augustus vorig jaar nog een cei** 120km gelopen. Röntgenfoto's clean. Afgelopen weekend weer een 30km in de benen. Ik ben dus niet tegen op jong beginnen, maar zet wel mijn vraagtekens bij op welke manier. Direct daarbij dan kijkend naar mijn eigen 2 jarige en in hoeverre je dus mee moet met. Aldus genoeg hersenspinsels.

EllyC

Berichten: 8145
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 15:35

kyrkelover schreef:
Ik zie zojuist een FB post van Gerrel Vink voorbij komen waarbij hij de hengst A New Story traint en aanbied als dekhengst.
Prachtige pony en geweldig lopen, maar ben wel benieuwd hoe men in dit topic daarover denkt in combinatie met de leeftijd.
Laten we wel wezen dier moet nog 3 worden..

ik vond het een vreselijk filmpje. Waarom moet dit nu met een 3 jarige? Ik werd er gewoon kwaad om en vroeg me af of ik deze hengst nu nog wel wil.

Met 3 beginnen ok, maar van de pony wordt er al veel gevraagd door de dekdienst en alle indrukken op hengstenshows en dan ook nog dit. Al is het maar 2 x in de week ..... Dan leef ik toch wel in een hele andere wereld, want blijkaar is hij er nog trots op ook.