Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllyC

Berichten: 8128
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 13:10

Afbeelding
Gister veulen van verleden jaar even vastgelegd. Ze komt weer in haar zomervacht en die lijkt weer lichter te worden.
Nog 1,5 maand wachten op volle broer (of zus).

marjolein88

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 13:13

Wat leuk en altijd leuk om weer toekomstplannen te maken!


Hier wat mooie foto's gemaakt van onze nieuwe hengst. Hij voelt zich al helemaal thuis en is echt een schat.
Afbeelding
Afbeelding

sallinara

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-03-21
Woonplaats: Friesland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 21:12

Wat is de minimale leeftijd van een merrie voordat je die kan laten dekken? Ik heb een bijna 12 jarige merrie en een 2 jarige merrie. (Die vandaag 2 is geworden.)

Annash
Blogger

Berichten: 26535
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 21:22

Ik zou ze niet vroeger dan het derde levensjaar dekken. Daarvoor zijn ze zelf nog zoveel in de ontwikkeling.

LaDonna75

Berichten: 2148
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 09:48

Ik ben het eens met Annash. Met een driejarige met veulen mag je ook nog eens niet op de keuring verschijnen met een reden. Dus vanaf 3 jaar vind ik dat je een merrie kunt laten dekken en tot dat het niet meer gaat, soms is dat (ver) voorbij de 20.

marjolein88

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 09:50

Hier vanaf 3 jaar, maar de meeste dekken we met 4 of 5...
Ze gaan bij bij ons eerst onder het zadel en willen we dat ze uitgegroeid zijn.

mooney

Berichten: 7781
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 10:10

Ik dek dit jaar door omstandigheden mijn 3 jarige, maar normaal gesproken zou ik ook nog iets langer wachten. Vroeger dan 3 vind ik een een no go persoonlijk.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 11:24

Vorig jaar een 3 jarige merrie met veulen gekocht. Ik zou het niemand aanraden om zo vroeg te dekken. Ze is als jaarling enorm goed uit de wei verkocht. Maar heeft behoorlijk ingeleverd lichamelijk en geestelijk. Maar dat kan ook goed komen door het zo goed als 24/7 op stal staan op het adres daarna.
Wel bewust nogmaals gedekt toen ze 3 was. Dat klinkt stom en kan ik dan ook lastig uitleggen. Maar een soort van dat ze rustig de tijd krijgt om verder volwassen te worden zonder dat we teveel als sportpony van haar verwachten zegmaar.
Ik moet zeggen dat de ontwikkeling die ze afgelopen jaar heeft gemaakt absurd is. Zo trots op haar.
Zo zag ze eruit toen we haar kochten

Afbeelding

En nu een jaar later

Afbeelding

Afbeelding

Achteraf aan de ene kant de miskoop van het jaar. Maar ik kon die bange iele pony niet laten staan. En de kansen die we haar geven pakt ze dubbel en dwars aan. Dus eind goed al goed.

Quir

Berichten: 17356
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 11:56

Ik zou inderdaad ook niet eerder dan 3 jaar dekken.

Bella ziet er echt fantastisch uit! <3
Misschien lastig uit te leggen, maar snap je keuze wel ook heel goed dat je haar weer terug gedekt hebt. De eerste 8 maanden vraagt dracht ook niet zo veel en zo geef je ze ook weer langer de tijd in zekere zin. En ze doet het zo ook gewoon heel goed. Vind het echt een hele gave pony.

Zijn er hier al begonnen met dekken? Voor mij is het nog een beetje te vroeg (hebben nu ook weer sneeuw :brr: ), maar mijn hengst heeft wel al de eerste merries gedekt en dat vind ik echt oprecht heel erg tof. :):)


Afbeelding

Annash
Blogger

Berichten: 26535
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 11:57

Ik wacht eerst nog op een veulentje. :')

Heel tof dat hij de eerste al gedekt heeft!

mooney

Berichten: 7781
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 12:30

Voor mij is het ook nog te vroeg, plan is om eind april/begin mei te starten. Ze lopen hier in principe 24/7 buiten, dus wil geen winterveulentjes. Maart/april veulen is vroeg zat.

lailapri

Berichten: 22124
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 12:32

Ik had afgelopen week 2 merries willen wegbrengen maar de dierenarts is nog bezig met stallen bouwen dus over 2,5 week breng ik de eerste 2 merries

marjolein88

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:24

Hier nu 3 geïnsemineerd en waarschijnlijk dit weekend nr.4.
Daarna weer even pauze want dan moeten er eerst weer veulentjes geboren worden voordat de merries weer hengstig kunnen worden haha

Altijd leuk Quir de 1e merries van je eigen hengst ! Blijft altijd bijzonder (ook na heel veel hengsten te hebben gehad).

Quir

Berichten: 17356
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 14:52

Jaa, denk dat het altijd wel bijzonder blijft! Misschien als je er 500 op een jaar hebt het anders wordt, maar ben ook echt zo benieuwd naar elke combinatie en de veulentjes die er uit gaan komen. <3
Vind het net zo leuk als eigen veulentjes.

Hier beginnen we langzaam aan af te tellen naar het eerste veulentje, over 30 dagen veilig.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:30

Ik val wederom even binnen. :o Ik ben ondertussen een fervent meelezer en vind het hartstikke leuk, maar ik heb de tijd niet om zelf actief te reageren. Mochten jullie dit wel storend vinden, laat maar weten. Dan zal ik toch proberen actiever te reageren.
Ik heb dit hele topic vorige week doorgelezen, en er werd gesproken over een supplement voor de merrie. Dit supplement was volgensmij ter bevordering van het drachtig worden en kostte ongeveer 50 euro. Was te verkrijgen via de dierenarts. Weet iemand waar ik het over heb? Ik heb zo net alweer zitten zoeken, maar ik kan het echt niet vinden. |(

LaDonna75

Berichten: 2148
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:47

Ik ken wel Pavo Fertile, ook een supplement maar gewoon in de handel te koop. We specifiek bedoeld om het drachtig worden te bevorderen.

lailapri

Berichten: 22124
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:40

Ik heb dat ook gelezen maar weet niet hoe of wat.

In de tijd dat ik nog met de dierenarts mee reed om merries van klanten te scannen weet ik dat iemand een oudere merrie die lastig drachtig werd een supplement is gaan geven. Die is toen helemaal uit cyclus geraakt en ging er ook heel snel slecht uitzien (cushing achtig). Precies dit zie ik wel vaker bij dieren, mijn oudje die 42 is geworden zonder cushing kon van een halve dosis van bepaalde supplementen na een week of 5 echt alle cushing klachten hebben. Dus openstaande doffe vacht, lusteloos, terug trekken, zere voeten, gekke zweetplekken, maar ook andere klachten als een snot neus (en dat de dierenarts dan niets kan vinden), op 1 plek blijven staan en wachten tot eten gebracht wordt, hoofd op half 11, afvallen, etc. Toen de dierenarts mij de 1e keer aanraadde om eens met supplement te stoppen knapte ze zienderogen op en was met een week of 4 alweer grotendeels zichzelf. Later nog wel een paar keer in lichte maten gehad (want ja je blijft maar op internet lezen dat alleen ruwvoer niet afdoende is) tot ze weer erge klachten kreeg van een supplement. Ze ging toen ook slecht zien, angstig, in het donker haar voerbak niet meer kunnen vinden, elke keer op dezelfde plek in de deuropening van haar stal haar hoofd stoten tot het uiteindelijk gehecht moest worden. Na het stoppen kon ze na enkele weken gewoon weer in 1x in de voerbak duiken in de pikkedonker. En dan bedoel ik niet de vaste voerbak op stal maar een los emmertje op het erf. Kwam aanlopen en in 1x raak.
Ik heb toen ook het bloed laten testen, uitgebreid op vit en min. Enige waar ze iets laag in zat was de selenium. Dat heb ik toen maar gelaten en op deze foto is ze dus 42.
Afbeelding
Week voor overlijden
Afbeelding
5dgn voor overlijden. Toevallig net een fotoshoot gedaan.

Moraal van het verhaal. Niet elk supplement is voor elk paard een meerwaarde of doet bij elk paard wat het beloofd.

LaDonna75

Berichten: 2148
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:48

Ja, je moet natuurlijk wel kijken wát je voert. Maar Pavo Fertile is qua gehalten best oke voor drachten. Nou ja, iedereen moet doen wat jezelf goed lijkt natuurlijk.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:35

Hier is Dream inmiddels een 10tal keer onder het zadel en gaat inmiddels netjes mee naar het bos met een 20 jarig meidje op de rug.
Lekker rechtuit kilometers maken op veel verschillende ondergronden.
Ben zo benieuwd hoe hij zich verder gaat ontwikkelen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Annash
Blogger

Berichten: 26535
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 17:59

Wat fijn dat Dream zo braaf is! Is zij die erop zit? Goh die had ik anders ingeschat. :D

Carlijn is inmiddels 326 dagen drachtig en heeft deze week ineens vorderingen gemaakt:

Afbeelding

EllyC

Berichten: 8128
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 19:23

Veulen van verleden jaar net nog een keer op sporthorses gezet. Als dit niet lukt dan blijft ze gewoon tot 3 jaar denk ik. Bah ik wou dat ik heel rijk was dan mocht alles gewoon blijven....

marjolein88

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 21:35

Ik herken dit wel haha wij hebben inmiddels 6 veulens (ja beetje snel gegaan!) En echt een luxe probleem . Ze zijn allemaal zo mooi/ knap/ goed/ lief/ interessant gefokt dat we eigenlijk niet kunnen kiezen wat we weg willen doen...
Maar allemaal aanhouden is ook beetje te gek *zucht*

Setteli

Berichten: 3172
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 09:28

EllyC schreef:
Veulen van verleden jaar net nog een keer op sporthorses gezet. Als dit niet lukt dan blijft ze gewoon tot 3 jaar denk ik. Bah ik wou dat ik heel rijk was dan mocht alles gewoon blijven....


Om die reden heb ik mijn 2 jarige ook nog. Ik kan hem nu wel weer te koop zetten, maar hij gaat eerst nog even een zomer de wei op. In het najaar kijk ik hoe dit zich verder heeft ontwikkeld. Hij is ontzettend leuk en lief, dus hij mag van mij nog wel langer blijven, maar ja.
Het veulen van vorig jaar, de merrie hou ik aan.

Laatst beiden weer opgemeten (zijn volle broer en zus). De ruin is 2 jaar en 1.46, merrie is 11 maanden en is 1.42 8)7 Echt he hoe kan het? Misschien omdat ze nog steeds bij de merrie loopt en nog drinkt? Wie zal het zeggen.

Sky_As

Berichten: 4726
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:30

kyrkelover schreef:
Hier is Dream inmiddels een 10tal keer onder het zadel en gaat inmiddels netjes mee naar het bos met een 20 jarig meidje op de rug.
Lekker rechtuit kilometers maken op veel verschillende ondergronden.
Ben zo benieuwd hoe hij zich verder gaat ontwikkelen.
[ [url=m/rmd9E6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ACSPkY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kLfG3S.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat braaf!
Maar is zij echt 20?
Dan ziet ze er nog heel jong ( en klein :Y) ) uit :)

EllyC

Berichten: 8128
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:12

zo Setelli, dat is aardig aan de maat voor een jaarling. Hoe groot zijn de ouders dan?