Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:39

Een jonge merrie die naar de keuring is geweest en het daar goed gedaan heeft, D bovenin de maat pony heb ik het dan over, moet je toch al gaan denken rond de 10K. Zadelmak gaat het dan oplopen.

Edit, dat is wel in deze merkwaardige markt van nu ;) .

Umeo
Berichten: 2238
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 12:44

Ja de markt is op alle vlakken merkwaardig. Dat is bij de paarden ook zo.

Hoe streng zijn ze qua RX als je koopt/verkoopt?

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:49

Denk dat dat niet veel uitmaakt met de paarden.
Denk wel dat pony's vaker gewoon goed zijn op de foto's.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:03

Voor de sport is RX keuren belangrijk en in opkomst net zoals bij de paarden.
Ikzelf hecht er minder waarde aan. Ze kunnen van genoeg andere dingen last krijgen. :+

Duitsland zijn de prijzen een stuk hoger. Dat betekent natuurlijk niet dat de kwaliteit dan gelijk beter is.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:04

LDRD schreef:
MDW, heb jij dat voshengstje in de opfok staan? En ben je van plan daarmee naar de HK te gaan?
Zo'n gaaf dier vind ik dat <3 .



Ja dat klopt. Is ook een goede en als ie goed blijft is een HK een optie. Eens kijken na de zomer hoe de zaken er voor staan.

Pony's blijken inderdaad vaker goed op de foto. Rontgen keuren is inmiddels normaal met de huidige prijzen.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:05

In Duitsland zijn de prijzen inderdaad hoger. Maar daar is ook veel meer keus. De ponyfokkerij is in Duitsland gewoon véél groter dan in NL.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:07

MDWStables schreef:
Ja dat klopt. Is ook een goede en als ie goed blijft is een HK een optie. Eens kijken na de zomer hoe de zaken er voor staan.


Hoe oud is hij nu, jaarling of al weer 2 jaar? Ik volg hem graag, dus keep me informed :D .

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:09

LDRD schreef:
In Duitsland zijn de prijzen inderdaad hoger. Maar daar is ook veel meer keus. De ponyfokkerij is in Duitsland gewoon véél groter dan in NL.

Precies dat. Duitsland loopt wat dat betreft gewoon enorm voor op Nederland.

LaDonna75

Berichten: 2147
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:14

Leuk, ik lees ook mee. Ik heb dit jaar niks drachtig maar heb de plannen dit jaar mijn beide merries te dekken. Ik heb een WelshA en een Welsh partbred, beide keurmerries. De WelshA heb ik geërfd en de partbred gekocht anderhalf jaar geleden, in eerste instantie als rijpony maar ook met de fokkerij in het achterhoofd. Nu nog de hengsten uitkiezen, zucht.
Ook ik had graag meegegaan naar FS maar door tijdgebrek lukte het niet.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:15

LaDonna gaat helemaal goedkomen met je hengstenkeus. Je hebt zo’n leuke merrie. <3

Umeo
Berichten: 2238
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 14:28

Mijn bevindingen over de hengsten die ik bij Ferienhof gezien heb.

- Clarimo was net geweest toen wij aankwamen. Heb hem dus niet gezien.
- Champion De Luxe & Don't Worry zagen er beide nog top uit voor hun leeftijd. Ze hebben beide aan de hand laten zien.
- Golden Daim F: leuke hengst, heel braaf. Persoonlijk is het mijn type niet. Ik vind die kleur ook verschrikkelijk dus misschien ligt het daar aan :o
- Mr. Right: heel leuke pony met ontzettend veel power en heel nette gangen.
- Numero Uno: voor mij persoonlijk de blikvanger. Vindt het een echte sportpony qua type.
- Next Diamond: Zeker een aansprekend type. Super braaf ook! Was echt van niks onder de indruk.

juval

Berichten: 13214
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:43

even een stipje hier.
Ik heb 2 welshmerries waar ik overweeg om mee te fokken. Maar hoe of wat weet ik nog niet.

sallinara

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-03-21
Woonplaats: Friesland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:18

Telt het als mijn oom ponyfokker is? :wave:
In dat geval, Mijn drachtige shet vira is drachtig van 1 van zijn hengsten, Jullius.
Ik heb geen nameninspiratie :'(

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:36

Mijn zus en ik fokken New Forest en NFX (Kruisingen met minstens 25% New Forest). Hebben een New Forest Stermerrie drachtig momenteel en een bonte merrie ook weer drachtig. Hebben ons bonte NFX merrieveulen van vorig jaar ook aangehouden, zij had een 1e premie en was kampioen. Eerdere veulens van de Stermerrie waren hengsten, dus ik hoop wel een beetje op een merrie dit keer :j

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:06

Goed om te horen dat Next Diamond een koele kikker is, mijn merrie is dat namelijk niet en dat is toch wel een dingetje dat ze zo neurotisch is, wat dat betreft niet echt een kinderpony, en mijn fokdoel is wel kinderpony's fokken. Heb daar tot nu toe wel hengsten ook op uitgezocht, maar van Next Diamond wist ik het niet zeker.
Alle veulens waren verder wel relaxed gelukkig.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:41

Dank je Umeo voor je waarnemingen.

Denk jij dat je met jouw kennis over de paardenfokkerij anders aankijkt tegen de ponyfokkerij dan mensen die alleen uit de ponyfokkerij komen?

Umeo
Berichten: 2238
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 18:52

Zijn vader Numero Uno blijkt er ook bekend om te staan.

LDRD of ik er echt anders tegen aan kijk weet ik niet. Ik vind lengte vanuit sportoogpunt wel heel belangrijk en dat mis ik bij veel ponys wel. Een goede stap lijkt ook niet altijd aanwezig en vermits je toch voor kinderen fokt lijkt karakter mij nog het belangrijkste. Mag je naar mijn inziens niet vanaf wijken.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 20:24

Mij vallen dezelfde dingen op inderdaad. En karakter is nóg belangrijker dan bij paarden natuurlijk. Maar met alleen lief en braaf komen kinderen in de sport ook niet verder, dus werklust vind ik ook erg belangrijk.

KittyDylan

Berichten: 8889
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 20:49

Wij fokken sinds 2 jaar pas Welsh A ponies, met nog maar 2 veulens. Dit jaar verwachten we er 3. Ons doel is ook brave kinderponies. Een van onze merrie is zelf niet zo braaf maar wel heel werkwillig als ze aan de gang gehouden wordt. De tweede is mak geboren en werkt ook graag, en de derde ziet alles wel maar ook heel rustig karakter. Kies ik de hengst dan ook wel op uit (al moet je natuurlijk op het woord van de hengstenhouder vertrouwen)
Van de eerste merrie is het eerste veulen verkocht aan ervaren paardenmensen, dus ben heel benieuwd hoe zijn karakter gaat ontwikkelen. Dit jaar verwacht ik daar een volle broer/zus van.

Het zijn nog allemaal jonge merries (6, 7, 7) met ieder een veulen gehad, dus ik weet nog niet hoe die zich ontwikkelen als brave en/of werkwillige pony.

Onze hengst, waar merrie 2 en 3 mee gedekt zijn, is ook ontzettend braaf en werkwillig voor een groene hengst.

Ik heb ook wel eens gedacht om met de eerste merrie richting partbred te fokken, met een grotere hengst, maar dat durf ik dan net niet. Ik denk wel dat er een hele fijne rijpony uit zou kunnen komen met haar pit (enorme springer ook) Iemand die daar ervaring mee heeft zo? A x C bijvoorbeeld?

LaDonna75

Berichten: 2147
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:53

Afbeelding
Mijn nu tweejarige, welshA (merrie) x NWR. Hij is nu ongeveer 1,25m en ik hoop dat hij een mooie C-maat krijgt. Hij is nu nog erg jeugdig en smal, moet echt nog uitzwaren. Maar qua type en gangen is het een leuke gebruikspony, denk ik.

juval

Berichten: 13214
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:39

knappe pony Ladonna!!
wat was het hoogte verschil tussen merrie en hengst?

Ik heb een welsh A van ca 1.20 en een 3 jarige welsh B van ca 1.25. Ik neig naar bijvoorbeeld een duitse rijpony, maar een hoogte verschil van ca 20/25 cm, is dat nog wel verantwoord?

Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:54

juval schreef:
knappe pony Ladonna!!
wat was het hoogte verschil tussen merrie en hengst?

Ik heb een welsh A van ca 1.20 en een 3 jarige welsh B van ca 1.25. Ik neig naar bijvoorbeeld een duitse rijpony, maar een hoogte verschil van ca 20/25 cm, is dat nog wel verantwoord?


Ik zou bij een eerste veulen van de merrie, in haar maat blijven..

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:43

LDRD schreef:
Hoe oud is hij nu, jaarling of al weer 2 jaar? Ik volg hem graag, dus keep me informed :D .


Rocky is van 2020 dus na de zomer gaan we het zien.

W.b.t. de keuze voor Golden Daim is een stuk verwachtingswaarde, pedigree en inside info. Ik zie de hengst niet als een 'eindproduct' zeg maar en ik ben heel benieuwd hoe deze keuze gaat uitpakken. De kleur spreekt mij ook niet zo aan, maar kleur is momenteel onder de pony's een belangrijk ding en deze hengst zorgt wel altijd voor palomino of valk. Zijn nakomelingen van afgelopen jaar leken goed.

Voor volgend jaar staan Next Diamond en zijn vader hoog op het lijstje. De lijnteelt bij Next diamond weerhoud vermoedelijk een aantal fokkers er van. Ponyfokkers zijn daar terughoudender in dan paardenfokkers merk ik.
Ik ben ontzettend benieuwd wat hij komend jaar brengt bij Neon en bij een aantal andere kennissen.
Laatst bijgewerkt door MDWStables op 01-03-22 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LaDonna75

Berichten: 2147
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:45

juval schreef:
knappe pony Ladonna!!
wat was het hoogte verschil tussen merrie en hengst?

Ik heb een welsh A van ca 1.20 en een 3 jarige welsh B van ca 1.25. Ik neig naar bijvoorbeeld een duitse rijpony, maar een hoogte verschil van ca 20/25 cm, is dat nog wel verantwoord?

Mijn welshA merrie is ook 1,20m en de hengst is 1,44m. Het was niet haar eerste veulen en ook geen onoverkomelijk verschil, dus ik durfde het wel aan. Het veulen had vooral langere benen, maar was verder niet veel groter/grover dan het welshA veulen van een jaar later. Ik zal eens kijken naar foto’s bij de merrie ter vergelijking.

LaDonna75

Berichten: 2147
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:10

Afbeelding
Boven het welshA veulen en onder de partbred.