Past het IJslandse paard bij mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Past het IJslandse paard bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:46

Deze vraag van ts was van bijna een jaar geleden, heb je inmiddels je ijslander gevonden?

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:11

o, sorry. had ik even niet op gelet...

freehorse35

Berichten: 16
Geregistreerd: 01-04-19

Re: Past het IJslandse paard bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 19:26

Nee ik heb geen ijslander gekocht en ook geen ander paard.

Ik ben bij een ijslander stoeterij geweest. Daar tijdens een proefrit gevallen. ( paard sloeg op hol). Door de val heb ik meerdere botbreuken opgelopen. Door de val ben ik enorm angstig geworden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:41

Wat een nare ervaring. Was het paard dan wel geschikt voor beginnende ruiters?

Hopelijk ben je goed hersteld?

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:43

Idd vreselijk! Wanneer is dit gebeurt? En was het idd wel een beginnerspaardje?

freehorse35

Berichten: 16
Geregistreerd: 01-04-19

Re: Past het IJslandse paard bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 20:54

De verkopende partij achte de ijslander in kwestie geschikt voor beginnende/angstige ruiters. Bij het terug zien van het filmpje zie ik een pittige en sensibele ijslander.
In de omgang was het paard heel rustig. Zoals algemeen bekend komt het vuur meestal onder het zadel naar voren.

Ik heb 2 keer op deze ijslander gereden. De 1e keer buiten op een ovaalbaan. Dit ging heel goed. Het paard was totaal niet heet.
De tweede keer in de binnenbak en dat ging na ongeveer 30 minuten goed mis.
Paard sloeg op hol. Om proberen te trekken. Hij stond dan even stil. Maar niet lang genoeg zodat iemand hem kon pakken of ik eraf kon. Hij ging er wederom vandoor. Toen ben ik er uiteindelijk in de bocht afgevallen. Het paard was bij de 1e bezichtiging tonnetje rond. Bij de 2e bezichtiging ( zat 3 weken tussen) was hij slank. Hij was denk ik wel 100 kg afgevallen. Paard was recent geïmporteerd, ik denk dat hij veel stress heeft gehad.

Het paard staat nu bijna 1 jaar later nog steeds te koop.
Het blijkt dat op deze stoeterij meer mensen ook ervaren ijslander ruiters gevallen zijn en hierbij letsel opliepen.

freehorse35

Berichten: 16
Geregistreerd: 01-04-19

Re: Past het IJslandse paard bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 20:56

Ik had een proximale humerusfractuur opgelopen. Inmiddels ben ik lichamelijk goed hersteld. Maar geestelijk.. ik ben ontzettend bang geworden.

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 08:13

wat een vreselijk verhaal :(:) ! en dan hoort de zoektocht naar een paard leuk te zijn -O-
maar mijn moeder paste vroeger nog wel eens op bij mensen met ijslandse paarden, en ik heb van haar gehoord dat ijslanders écht geen beginnerspaarden zijn. als je ooit van je angst afkomt, lekker opzoek gaan naar een braaf paard, eentje die je echt kan vertrouwen *\o/*

Elisa2

Berichten: 37208
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Past het IJslandse paard bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 08:28

Jemig wat een naar verhaal TS, het is nog een geluk dat je lichamelijk goed herstelt bent maar dat je erg bang bent geworden begrijp ik helemaal.

Zie je het nog wel zitten om ooit weer op een paard te stappen? op een manege oid?

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Past het IJslandse paard bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:31

Oei, dat is geen fijn verhaal. Gelukkig dat fysiek alles terug goed is gekomen, heel begrijpelijk dat je nu angstig bent geworden.

Ijslanders zijn inderdaad aan de hand meestal erg rustig en hun eigenlijke temperament komt pas naar boven als ze in conditie en onder het zadel zijn. Ik heb bij mijn zoektocht (ik heb 2 brave ijslanders, maar braaf is bij dit ras niet gelijk aan rustig) ook naast een paardje gelegen dat toch wat te sensibel was voor mijn rijkunsten. Daar ben je zeker niet alleen in.
Zeker paardjes die van IJsland komen worden wel eens fout ingeschat.

Mocht je toch terug willen proberen, weet dat er echt wel fijne ijslanders zijn. Maar de meesten zijn inderdaad niet echt geschikt voor beginners en eigenwijs zijn ze allemaal.

gertrud

Berichten: 80
Geregistreerd: 07-12-10

Re: Past het IJslandse paard bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:04

Wat naar TS! Ik heb al 40 jaar ervaring met IJslandse paarden en ik vind ze inderdaad bijna allemaal eigenwijs. En als je niet duidelijk aangeeft wat je wilt, verzinnen ze zelf wel iets. En snel ook.
Aan de hand zijn ze allemaal rustig, dat kan heel bedrieglijk zijn! En inderdaad, zeker imports kunnen erg veranderen/hun ware aard pas later tonen. Gelukkig zijn er ook heel veel leuke dingen aan de hand die je kunt doen. Zou je toch nog wat met IJslanders willen? Stuur mij dan een bericht, ik kan misschien iets voor je doen.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Past het IJslandse paard bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:30

Ik zit ook al lang in de ijslanders, heb ze al 15 jaar, maar ik ervaar ze nooit als gemeen onder het zadel. Vaak zijn ze braaf maar heel erg voorwaarts en daar moet jeinderdaad mee om kunnen gaan.
Naar dat het zo afgelopen is TS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:26

Ik heb een kruising ijslander met een kwart fries. Een behoorlijk karakter maar eerlijk en bomproof. En dan bedoel ik ook letterlijk bomproof; hij laat zich de kop echt niet gek maken. Pastte mij beter binnen mijn budget want volle ijslanders zijn (voor mij) onbetaalbaar. Her fjordenpaard heeft regelmatig dit soort kruisingen.
Jammer dat het zo gelopen is voor je zeg. Mocht je ooit behoefte hebben om eens wat te proberen met een paardje dar geen angst overneemt en heel zeker van zichzelf is ben je welkom!

Carmosijn
Berichten: 5
Geregistreerd: 19-09-22

Re: Past het IJslandse paard bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:42

Mijn vriendin heeft ook een IJslander. Man, wat een leuke dieren zijn dat :j +:)+
Haar IJslander kan wel tölt maar geen telgang. Is dat dan wel een officiele IJslander? Ben het vergeten, ze heeft het me ooit uitgelegd 8)7

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Past het IJslandse paard bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:46

Jawel hoor er zijn 4 en 5 gangers.

Ts wat een nare ervaring heb jij meteen gehad zeg! Ik hoop dat je het wel weer gaat proberen. Er zijn heel veel echt brave paarden. Samen met een geduldige lieve instructrice kan je veel bereiken mbt het verminderen van je angst.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:47

Carmosijn schreef:
Mijn vriendin heeft ook een IJslander. Man, wat een leuke dieren zijn dat :j +:)+
Haar IJslander kan wel tölt maar geen telgang. Is dat dan wel een officiele IJslander? Ben het vergeten, ze heeft het me ooit uitgelegd 8)7

Ja, want je hebt viergangers die beschikken over stap, draf, galop en tölt en vijfgangers hebben als extra nog de telgang.

Carmosijn
Berichten: 5
Geregistreerd: 19-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:50

Ineke2 schreef:
Jawel hoor er zijn 4 en 5 gangers.

Ts wat een nare ervaring heb jij meteen gehad zeg! Ik hoop dat je het wel weer gaat proberen. Er zijn heel veel echt brave paarden. Samen met een geduldige lieve instructrice kan je veel bereiken mbt het verminderen van je angst.

Oh ja, bedankt :z

Ts, ik snap je angst wel. Ik heb het zelf niet gehad, gelukkig. Hopen dat je over je angst komt en dat je dan weer kan genieten van paard(en)(rijden). :knuffel:

Carmosijn
Berichten: 5
Geregistreerd: 19-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:50

vilheide schreef:
Carmosijn schreef:
Mijn vriendin heeft ook een IJslander. Man, wat een leuke dieren zijn dat :j +:)+
Haar IJslander kan wel tölt maar geen telgang. Is dat dan wel een officiele IJslander? Ben het vergeten, ze heeft het me ooit uitgelegd 8)7

Ja, want je hebt viergangers die beschikken over stap, draf, galop en tölt en vijfgangers hebben als extra nog de telgang.

Bedankt! :o

freehorse35

Berichten: 16
Geregistreerd: 01-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 16:09

Elisa2 schreef:
Jemig wat een naar verhaal TS, het is nog een geluk dat je lichamelijk goed herstelt bent maar dat je erg bang bent geworden begrijp ik helemaal.

Zie je het nog wel zitten om ooit weer op een paard te stappen? op een manege oid?


Ik volg momenteel grondwerk en rijlessen. Grondwerk om weer wat zelfverzekerder te worden. Ik rij ook weer wel. Op een ouder kwpn paard. Dit paard kan wel wat fris zijn, schrikachtig. Geregeld schiet ze even weg.. mijn hart zit dan altijd weer in me keel. Gelukkig gaat dit paard nog echt aan de kletter. Op zich een heel leerzaam paard. Omdat paarden toch vluchtdieren blijven en niet alle paarden heel Nuchter zijn. Persoonlijk vind ik het wel heel lastig omdat die angst constant aangewakkerd wordt. De eigenaresse van het paard geeft heel fijn les. Dit maakt dat ik toch probeer door te zetten ondanks een paard dat wat minder snel schrikt en wegschiet wel beter zou zijn.

freehorse35

Berichten: 16
Geregistreerd: 01-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 16:12

Cilianne schreef:
Oei, dat is geen fijn verhaal. Gelukkig dat fysiek alles terug goed is gekomen, heel begrijpelijk dat je nu angstig bent geworden.

Ijslanders zijn inderdaad aan de hand meestal erg rustig en hun eigenlijke temperament komt pas naar boven als ze in conditie en onder het zadel zijn. Ik heb bij mijn zoektocht (ik heb 2 brave ijslanders, maar braaf is bij dit ras niet gelijk aan rustig) ook naast een paardje gelegen dat toch wat te sensibel was voor mijn rijkunsten. Daar ben je zeker niet alleen in.
Zeker paardjes die van IJsland komen worden wel eens fout ingeschat.

Mocht je toch terug willen proberen, weet dat er echt wel fijne ijslanders zijn. Maar de meesten zijn inderdaad niet echt geschikt voor beginners en eigenwijs zijn ze allemaal.


Ik denk dat ik beter eerst kan proberen mijn angst te overwinnen.. Daarna misschien verder te kijken voor een flegmatiek paardje. Niet specifiek een ijslander.

freehorse35

Berichten: 16
Geregistreerd: 01-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 16:16

Ineke2 schreef:
Jawel hoor er zijn 4 en 5 gangers.

Ts wat een nare ervaring heb jij meteen gehad zeg! Ik hoop dat je het wel weer gaat proberen. Er zijn heel veel echt brave paarden. Samen met een geduldige lieve instructrice kan je veel bereiken mbt het verminderen van je angst.


Ik ben het inmiddels weer gaan oppakken. Dit doormiddel van grondwerk en rijlessen.
Ik heb een hele lieve, geduldige instructrice en een braaf paard waar ik op mag rijden. Helaas is het paard wel wat fris, schrikachtig. ( niet alleen bij mij, bij iedereen). Dit maakt het voor mij soms best lastig. Ik ben dan ook nog niet over me angst heen, maar dit heeft tijd nodig denk ik.

freehorse35

Berichten: 16
Geregistreerd: 01-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 16:18

Humpiedumpie schreef:
Ik heb een kruising ijslander met een kwart fries. Een behoorlijk karakter maar eerlijk en bomproof. En dan bedoel ik ook letterlijk bomproof; hij laat zich de kop echt niet gek maken. Pastte mij beter binnen mijn budget want volle ijslanders zijn (voor mij) onbetaalbaar. Her fjordenpaard heeft regelmatig dit soort kruisingen.
Jammer dat het zo gelopen is voor je zeg. Mocht je ooit behoefte hebben om eens wat te proberen met een paardje dar geen angst overneemt en heel zeker van zichzelf is ben je welkom!


Ijslanders zijn inderdaad erg prijzig. Andere rassen vind ik momenteel ook erg prijzig.
Maar goed, een eigen paard is voorlopig even van de baan. Dat lijkt me niet zo verstandig gezien mijn angst. Ik stuur u een pb.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:20

Misschien helpt het om als je op de grond al merkt dat het paard fris is, even te longeren voor je erop stapt. Dan kan het paard even rennen / bokken en jij als ruiter voelt je daarna wat zekerder “ Hij heeft zijn ei alvast kwijt gekund en kan nu zijn aandacht bij mij houden “.

SammyOS
Berichten: 16
Geregistreerd: 29-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:22

Ik heb hier twee ondeugende IJslandertjes staan <3 Olive is een schijtluis maar een echte hengst, die staat nu niet meer bij ons omdat hij niet zo goed kan omgaan met de nieuwe buurpaarden (huurders) en omdat mijn moeder een ruintje heeft gekocht waar hij ook niet mee om kan gaan :roll: Hij wordt verkocht omdat we hem niet buiten stal kunnen houden, hij woont een halfuur fietsen omdat er niks dichtbij is en steeds heen en weer is niet te doen. Ik vind het jammer maar ik begrijp het wel, Olive is ook geen paardje voor mij en Sandyl heb ik nog, dat is echt een schatje *\%/*
Sandyl kan alle vijf de gangen en Olive kan er 4, Sandyl is daar ook echt voor gefokt.
Het karakter (volgens mij := ) ligt aan het paard, Sandyl is zo mak als een lammetje en Olive het tegenovergestelde. Maar meestal zie je het karakter idd ook wel eens terug in het ras. :j

Gaabje
Berichten: 933
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:43

Ineke2 schreef:
Misschien helpt het om als je op de grond al merkt dat het paard fris is, even te longeren voor je erop stapt. Dan kan het paard even rennen / bokken en jij als ruiter voelt je daarna wat zekerder “ Hij heeft zijn ei alvast kwijt gekund en kan nu zijn aandacht bij mij houden “.


Ik zou dit juist misschien niet per se aanraden :o Als je al angst hebt kan het ook nog zijn dat je het ziet gebeuren en denkt nahah daar ga ik echt niet meer op zitten.

Overigens wordt het bij een jong paard of lang niet bereden paard nog wel eens gedaan, maar een getraind paard hoort zich ook aan de longeerlijn gewoon te gedragen.