Fokken met konik merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:30

Mayasfrenk schreef:
nicky_rilana schreef:
Misschien een heel stom idee maar zou je er niet een volbloed of zo iets op zetten? Wie weet fok je dan nog wel een leuk paard waar je ook cross mee kunt rijden.



Dan ga je wel direct twee ( fysiek) compleet verschillende types kruisen. En de merrie moet het er ook nog uit krijgen bij de bevalling. Het word het eerste veulen voor de merrie. Zo'n radicale "outcross" brengt ook de nodige risico's mee. Je kunt trouwens op amateur / normaal niveau ook met heel veel aan andere rassen/ kruisigen hartstikke leuk cross rijden.


Ik had dit bedacht omdat, je vaak ook Haflinger gekruist sd ziet met volbloed. En Friezen ook.
Dit hoefd ook geen ren paard volbloed te zijn, kan ook een kleine sportieve arabier.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 23:22

Noblesse_ schreef:
Bedankt voor alle reacties! Over het al dan niet fokken van kruisingen voer ik liever geen discussie. Mijn vraag was eerder of ‘t verantwoord is voor de merrie om er een iets grotere hengst op te zetten en of er een kans (! Geen zekerheid nee) is dat ik een iets groter veulen krijg.

Ook naar eventuele verkoop toe, want je weet nooit natuurlijk, wil ik wel een gezonde en sterke pony fokken die er misschien ook nog leuk uitziet.

Bedankt voor alle suggesties! Ik heb een grote voorliefde voor de meer westerngerichte rassen zoals de quarter en paint, dus hieromtrent zal ik zeker al wat informatie opzoeken en eventueel fokkers contacteren.

Ik kan de redenatie voor connemara en new forest zeker ook volgen om er een iets meer ‘rijpaard’ uit te fokken, deze richting zal ik ook bekijken dus.

Haflingers en tinkers zijn (persoonlijk!!!) minder mijn voorkeur.
Bedankt ook voor de tips omtrent de sorraia, deze lijkt inderdaad fijn aan te sluiten op mijn merrie en standaard wel wat groter dan de konik. Hier kijk ik ook zeker naar.

Ik heb een quartermerrie(tje) van 1,38 maar dat is echt een bonk hoor (zie profiel)
Ik denk dat een quarterhengst best goed uit kan pakken maar het dekgeld is over het algemeen erg duur.
Je hebt verschillende richtingen in de quarters, de reiners zijn over het algemeen wat kleiner dan de pleasure paarden.
Ik weet van de reiners dat ze meestal cool zijn en wel heel explosief snel en wendbaar (daar worden ze op gefokt) De kans dat je dan wat meer body fokt is wel groter, de schofthoogte is even afwachten. !,50 is een gangbare maat, veel groter zijn ze niet.
Let bij de keuze van een quarter of paint dat ze getest zijn op pssm meestal staat er wel bij panel5(of zelfs7) negatief. Dat is goed.
Je hebt een erg leuk paardje, ik snap goed dat je daar wat mee wil.
Ik vind het karakter van quarters heel fijn, het zijn eigenlijk oorspronkelijk gewoon allround werkpaarden.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:53

MCE schreef:
is er al iemand die op een konik rijdt?? of aangespannen


Jaah ik heb landwerk met mijn eigen konik gedaan eggen ,bakslepen, bomenslepen, horse boarding en aangespannen Ook wandelde ze door deronte met mijn dochtertje (van destijds 3 tot haar 6e jaar) de pony is uiteindelijk geëuthanaseerd omdat ze een gebroken rughad nadat de trekpaardhengst van de buurman er op gesprongen was ! en ja er is ook een topic konik eigenaren!

En in polen is er zelfs een heel stamboek en is het een gewone rij en gebruikspony alleen wij kennen hun wild!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:14

kwita schreef:
MCE schreef:
is er al iemand die op een konik rijdt?? of aangespannen


Jaah ik heb landwerk met mijn eigen konik gedaan eggen ,bakslepen, bomenslepen, horse boarding en aangespannen Ook wandelde ze door deronte met mijn dochtertje (van destijds 3 tot haar 6e jaar) de pony is uiteindelijk geëuthanaseerd omdat ze een gebroken rughad nadat de trekpaardhengst van de buurman er op gesprongen was ! en ja er is ook een topic konik eigenaren!

En in polen is er zelfs een heel stamboek en is het een gewone rij en gebruikspony alleen wij kennen hun wild!


dank u wel, leuk om te lezen, ik kende ze ze niet onder het zadel of aangespannen, ga de topic eens raadplegen

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:48

bulck schreef:
Ninx schreef:
Fokken zou verbeteren moeten zijn in plaats van vermeerderen. Ik zou niet goed weten waarom je dit ras zou verbeteren, en nog beter: hoe?

De meeste mensen doen maar wat, met alle kwalijke gevolgen van dien.


Dat is toch maar jouw visie? (deel ze wel moesten ze dat ook onder de mensen moesten toepassen ;-) )
In dit geval is het functioneel fokken, wat ansich ook een verbetering kan impliceren naar het gebruiksdoel. Nu lijkt de pony te klein te blijven, hoewel ze ook nog maar twee is en er nog wel wat bij kan komen.

Als fokken enkel om het verbeteren zou draaien, dan vrees ik dat de fokkerij toch de bal misslaat. Want hoeveel goede paarden worden er nou echt gefokt? Of beter neem de populaire hengsten (of dat nu echt verbeterde versies zijn of quasi misvormde beesten laten we even in het midden), hoeveel goede paarden leveren die? En hoe staat dat in verhouding tot het aantal dekkingen? Want die paar totilassen(om ff wat te noemen), zijn die dan representatief en zijn die dan ook echt verbeterd?


Het gaat mij alleen maar om de functionaliteit van het dier zelf.
Niet het gebruiksdoel.

De reden dat ik zeg NIET DOEN heeft JUIST alles te maken met de huidige fokkerij. Hoe dichter paarden bij het oertype staan, hoe degelijker ze in elkaar zitten, hoe minder gezondheidsproblemen.
Die koniks zitten top in elkaar, daarom zeg ik: niks aan doen.

Juist vanwege alle gezondheidsproblemen die mensen erin gefokt hebben zou ik zelf gaan voor dergelijke oertypes zonder ermee te rommelen.

Er is natuurlijk sectie gedaan op eindeloos veel paarden, en dat geeft aan dat het vele kruisen de nodige ellende heeft veroorzaakt.

Fly_high

Berichten: 3302
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:13

Noblesse_ schreef:
@ 8nnemiek, bedankt! Die lijkt op het eerste zicht ook leuk, lijkt fijn te bewegen en past wel bij een konik. Ik ga me eens verdiepen in het ras!

@keona, ik vind arabieren héle leuke paarden maar vrees dat deze vooral qua bouw veel te veraf staan van de konik, en dus veel risico geven op een ‘uit verhouding’ veulen.


In Polen wordt juist heel veel met arabieren gefokt, arabier-konik kruising heet arabokonik en wordt vaak ingezet in zowel recreatie als sport. Ze halen meestal +/- 150cm schofthoogte (grote D-maat / kleine E-maat) en zijn wat vlotter in het parcours dan koniks :) leuke paardjes, ik heb zelf ook grotendeels op arabokoniks leren paardrijden :D

Wat je dan grofweg kunt verwachten:
https://youtu.be/ttqifkDO0VE


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast wordt er vooral veel gekruist met DRP (deutsche reitpony) en daar komen ook leuke pony's uit, alleen vaak toch minder aan de maat dan kruisingen met arabische volbloeden of anglo-arabieren.


Zwaardere ponyrassen erop zetten zoals fjord etc vind ik juist zonde als je er wat meer rijpaardtype uit wilt fokken.

Persoonlijk zou ik een leuke rijtypische arabier overwegen zoals die van bokker kyrkelover :) Of een grote arabier met flinke scheut Pools of Russisch bloed, die zijn wat meer rijtypisch dan de Egyptische lijntjes. Volgens mij hadden ze zulke hengsten bij oa Zenith Arabians staan.

Edit Verder snap ik niet waarom er zo raar over koniks wordt gedaan in Nederland, blijkbaar mag men die niet aanraken omwille "oerpaardbescherming", hooguit om naar de slacht te brengen :? Het is toch geen echt oerpaard maar slechts een fokprojectje obv werkpaarden gericht op behoud van een aantal oerpaard-kenmerken bij gedomesticeerde dieren, zo exotisch is het allemaal weer niet. Het blijven leuke pony's om mee te werken en als iemand er wat maat in wil fokken, waarom niet? Het gaat toch niet ten koste van de echt wilde :+ konikpopulatie.

pien_2010

Berichten: 43335
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:38

Mooie inhoudelijke post Fly_high, waarvoor bedankt!

Fly_high

Berichten: 3302
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 13:29

Ik ben gewoon in het oosten van Polen opgegroeid, vandaar heb ik wat konik-kennis (gedwongen) opgedaan ;)

Koniks worden daar ook gewoon als allround sportpony's ingezet

Afbeelding

maar vanwege hun uitdagende karakters - koniks zijn enerzijds onwijs nuchter en zelfverzekerd maar anderzijds soms juist net te intelligent en te zelfstandig en ultiem gericht op energiebesparing, wat ze niet tot de beste rijpaarden maakt - zijn kruisingen met arabieren en anglo-arabieren meer geschikt als rijpaarden, vooral voor kinderen. Dat klein beetje extra pit en vluchtgedrag loont namelijk in het werk onder het zadel. Mijn vriendin van toen had ook zo'n toffe arabokonik merrie, die liep B springen tussen de paarden. Vervolgens is die merrie met een arabisiche hengst gedekt en haar dochter, zijnde dus 75% av en 25% konik-bloed, doet het blijkbaar prima als dressuurpony

Afbeelding

Trouwens is er ook een sportponyras gefokt op basis van konik-kruisingen, zogenaamde Felin pony's. Er werden in eerste instantie koniks met AV gekruisd, vervolgens werden F1 nakomelingen vaak ook met welsh A hengsten gedekt, mede om de maat klein genoeg te houden. De uiteindelijke fokproducten zijn C en D maat pony's die er zo uit zien:

Afbeelding

Afbeelding

Het valt vooral op dat ze vrij grof zijn gebleven vergeleken met de Westerse rijpony's. Wel hele nuchtere dieren wat ik als kind heel fijn vind ;)

Wat ik vooral wil zeggen dat er in ieder geval heel wat bewezen konik-kruisingen op de aardbol rondlopen dus als TS er nog een erbij wil fokken, zou ik het zeker doen. Zo'n kruising gaat vanzelfsprekend nooit een topsport wonder worden, maar je maakt een goede kans op een gezonde, dappere basissportpony :)

In het verleden heb ik ook wat meer spannende kruisingen gezien, bijvoorbeeld konik x Fries. Dat beest was prachtig, met wildkleur vacht en enorm veel behang, maar zachtjes gezegd niet heel praktisch gebouwd en zo'n experimentje zou ik persoonlijk niet zo gauw herhalen :P

belindaap88

Berichten: 300
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:16

Kim (KimIndah) heeft een konik x kwpn. Super knap paard geworden, en vrij groot! Als je haar opzoekt op het forum, zie je foto's van Indah. Zelf heb ik ook een konik (Kaiyo) van 15 waar ik recreatief mee rijdt. Hij is alleen iets groter (ongeveer 1.45).

Afbeelding
(GJM fotografie)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:40

Fly_high schreef:
Edit Verder snap ik niet waarom er zo raar over koniks wordt gedaan in Nederland, blijkbaar mag men die niet aanraken omwille "oerpaardbescherming", hooguit om naar de slacht te brengen :? Het is toch geen echt oerpaard maar slechts een fokprojectje obv werkpaarden gericht op behoud van een aantal oerpaard-kenmerken bij gedomesticeerde dieren, zo exotisch is het allemaal weer niet. Het blijven leuke pony's om mee te werken en als iemand er wat maat in wil fokken, waarom niet? Het gaat toch niet ten koste van de echt wilde :+ konikpopulatie.


Dat is ook niet mijn argument.

Er zijn heel veel dieren tegenwoordig met een missende nekband en hierdoor problemen aan C6/C7 welke pas laat of soms nooit worden ontdekt maar zich uiten in een reeks van klachten waar paarden enorm veel last en/ of pijn aan ondervinden.
Problemen met knieën, ruggen, si... zijn er ook heel regelmatig in gefokt om meer beweging of maat te creëren, maar het dier betaalt dan dus de rekening. De konik schijnt overigens sowieso meer vrij te zijn van aandoeningen die onze fokproducten wel treffen.

Ook de konik is geen 'puur' ras voorzover ik weet, maar wel verdomd goed gelukt en dus eigenlijk iets waarvan ik zeg: in het belang van het paard zou ik daar geen ander ras op zetten. Juist het feit dat deze dieren zo goed in elkaar zitten maakt ze tot duurzamer rijpaarden lijkt mij.

Wel leuk om te horen dat je er veel ervaring mee hebt, ik vind ze fenomenaal. Ik heb nu IJslanders, maar ook daar is foktechnisch echt heel erg veel verprutst en dat wordt steeds erger.
Ik weet dus niet of ik daar opnieuw voor zou kiezen.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:48

Ninx koniks worden in nl nog vrij weinig ingezet als rijpony of überhaupt voor de sport/prestatie. Dat houd in dat koniks zo goed als nooit gekeurd worden laat staam op de foto worden gezet. Dus het is lastig te vergelijken of daar minder mee aan de hand is dan rassen die wel veelvuldig ingezet worden. Dat kan je dan niet tegen elkaar weg strepen

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:50

StalNollie schreef:
Ninx koniks worden in nl nog vrij weinig ingezet als rijpony of überhaupt voor de sport/prestatie. Dat houd in dat koniks zo goed als nooit gekeurd worden laat staam op de foto worden gezet. Dus het is lastig te vergelijken of daar minder mee aan de hand is dan rassen die wel veelvuldig ingezet worden. Dat kan je dan niet tegen elkaar weg strepen


Het gaat om anatomische afwijkingen en defecten.
Dus niet de schade door gebruik.
Er is een leuke podcast van Zefanja Vermeulen op Paardenpodcast hierover, ik vond dat wel een eye-opener. Zij heeft flink wat koniks van binnen bekeken alsmede onze fokproducten.

Maar een dier met duurzamere bouw zal uiteraard minder gevoelig zijn voor schade. Al zal rijden uiteindelijk voor ieder paard verre van ideaal zijn, maar dat is een ander gesprek natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:58

Ninx schreef:
Fly_high schreef:
Edit Verder snap ik niet waarom er zo raar over koniks wordt gedaan in Nederland, blijkbaar mag men die niet aanraken omwille "oerpaardbescherming", hooguit om naar de slacht te brengen :? Het is toch geen echt oerpaard maar slechts een fokprojectje obv werkpaarden gericht op behoud van een aantal oerpaard-kenmerken bij gedomesticeerde dieren, zo exotisch is het allemaal weer niet. Het blijven leuke pony's om mee te werken en als iemand er wat maat in wil fokken, waarom niet? Het gaat toch niet ten koste van de echt wilde :+ konikpopulatie.


Dat is ook niet mijn argument.

Er zijn heel veel dieren tegenwoordig met een missende nekband en hierdoor problemen aan C6/C7 welke pas laat of soms nooit worden ontdekt maar zich uiten in een reeks van klachten waar paarden enorm veel last en/ of pijn aan ondervinden.
Problemen met knieën, ruggen, si... zijn er ook heel regelmatig in gefokt om meer beweging of maat te creëren, maar het dier betaalt dan dus de rekening. De konik schijnt overigens sowieso meer vrij te zijn van aandoeningen die onze fokproducten wel treffen.

Ook de konik is geen 'puur' ras voorzover ik weet, maar wel verdomd goed gelukt en dus eigenlijk iets waarvan ik zeg: in het belang van het paard zou ik daar geen ander ras op zetten. Juist het feit dat deze dieren zo goed in elkaar zitten maakt ze tot duurzamer rijpaarden lijkt mij.

Wel leuk om te horen dat je er veel ervaring mee hebt, ik vind ze fenomenaal. Ik heb nu IJslanders, maar ook daar is foktechnisch echt heel erg veel verprutst en dat wordt steeds erger.
Ik weet dus niet of ik daar opnieuw voor zou kiezen.


met die wetenschap zou ik de konik met rust laten, of een konikhengst gebruiken als je er toch mee wil fokken

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 15:15

Arabier en volbloed zijn beide in het verleden (en nog steeds) veel gebruikt om rassen te veredelen, en geeft vaak heel mooie resultaten, dat zou ik dus beide juist wel een redelijk veilige optie vinden in dit geval.

Fjord lijkt me ook wel wat, tegenwoordig heb je aardig wat hengsten van 1.50 en groter, dan blijf je relatief dicht bij het 'oerras', maar dan wel een maatje groter. Bij fjorden komen ook nog relatief weinig rasgerelateerde problemen voor.

Ik zie hier ook ponyrassen geadviseerd worden. Kan leuk zijn maar zou ik niet snel doen als je juist een paardje wil waar je als volwassene op kan rijden. Met een ponyhengst kan het veulen alsnog te klein of te smal worden.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 15:31

Ik wil iedereen héél erg bedanken voor alle reacties! Zeker ook Fly_high voor de verhelderende post.

Ik heb momenteel geen computer en via telefoon op iedereen reageren is wat lastig, maar ik neem zeker alles mee in m’n keuze.

Na enkele fokproducten van konik x arabier/volbloed/kwpn/... te zien moet ik toch zeggen dat deze wel heel leuk worden en vaak een iets groter en sportiever veulen geven. Ik dacht dat ze hopeloos uit verhouding zouden zijn maar dat lijkt dus heel goed mee te vallen.

Dan ga ik toch weer denken aan (bijvoorbeeld) een allrounder als Caesar ter Linden :o , ik heb iets met vlekjes.
Zou dit misschien kúnnen werken? En voor de kenners, wat zouden de kleurkansen dan zijn?

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 15:40

Caesar zal echt te groot zijn voor je merrie. Dat risico zou ik niet nemen.
Qua kleur, Caesar is homozygoot voor bont en zwart geloof ik. Een Konik is bijna altijd homozygoot zwart en dun. Dus een veulen uit die combinatie zal wildkleur zwart bont zijn.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 15:42

Zijn er andere allround-hengsten die homozygoot bont zijn, maar wat kleiner :) ? Of waar kan ik dat terugvinden?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 15:52


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 15:52

MCE schreef:
met die wetenschap zou ik de konik met rust laten, of een konikhengst gebruiken als je er toch mee wil fokken


Interesseert de meeste mensen helaas niet zoveel vrees ik -O-

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 15:55

Ik heb dit topic niet geopend voor de zoveelste discussie over het wel of niet fokken van kruisingen Maar ik neem jullie mening zeker mee.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:10

Noblesse_ schreef:
Ik heb dit topic niet geopend voor de zoveelste discussie over het wel of niet fokken van kruisingen Maar ik neem jullie mening zeker mee.


Je kan prima met een arabier fokken hoor. Maar idd, Ts heeft het topic geopend om tips te krijgen voor geschikte rassen. Niet om een hele hoop negativiteit over zich heen te krijgen en het tegen houden van een discussie.
Dit is de merrie en beslissing van Ts, dus die mag ze zelf maken

Fly_high

Berichten: 3302
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:48

Noblesse_ schreef:
Zijn er andere allround-hengsten die homozygoot bont zijn, maar wat kleiner :) ? Of waar kan ik dat terugvinden?


Picasso van Knedo is een homozygoot bonte pintabian van 153cm groot en beschikbaar in Nederland.

Verder is Reddy Wally van hoeve ter linden net geen ponymaat, 158cm ofzo ? al spreekt hij mij absoluut niet aan als dekhengst.

Ik ken nog Solaris buenno, ook net geen pony met zijn 158cm, maar zo te zien is hij niet meer beschikbaar (?).

Je hebt ook meerdere topics op bokt over homozygoot bonte warmbloedhengsten, maar het aanbod in Nederland en omgeving is niet bepaald groot vrees ik :n

Over genetische defecten gesproken, het gaat uiteindelijk om maar 1 merrie, geen rasbreed fokproject om de konikfokkerij een nieuwe draai te geven. Vanuit dit perspectief gekeken vind ik het niet bepaald onverantwoord om zulke kruising te fokken mits er een correcte, gezonde hengst wordt gebruikt. Tevens zijn enkele claims uit dit topic mbt gezondheid van sportpaarden van tegenwoordig (nog) niet wetenschappelijk onderbouwd maar zoveelste bewezen vs onbewezen / alternatief vs academisch discussie op bokt heeft TS zeker niets aan :')

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:53

Fly_high schreef:
Noblesse_ schreef:
Zijn er andere allround-hengsten die homozygoot bont zijn, maar wat kleiner :) ? Of waar kan ik dat terugvinden?


Picasso van Knedo is een homozygoot bonte pintabian van 153cm groot en beschikbaar in Nederland.

Verder is Reddy Wally van hoeve ter linden net geen ponymaat, 158cm ofzo ? al spreekt hij mij absoluut niet aan als dekhengst.

Ik ken nog Solaris buenno, ook net geen pony met zijn 158cm, maar zo te zien is hij niet meer beschikbaar (?).

Je hebt ook meerdere topics op bokt over homozygoot bonte warmbloedhengsten, maar het aanbod in Nederland en omgeving is niet bepaald groot vrees ik :n

Over genetische defecten gesproken, het gaat uiteindelijk om maar 1 merrie, geen rasbreed fokproject om de konikfokkerij een nieuwe draai te geven. Vanuit dit perspectief gekeken vind ik het niet bepaald onverantwoord om zulke kruising te fokken mits er een correcte, gezonde hengst wordt gebruikt. Tevens zijn enkele claims uit dit topic mbt gezondheid van sportpaarden van tegenwoordig (nog) niet wetenschappelijk onderbouwd maar zoveelste bewezen vs onbewezen / alternatief vs academisch discussie op bokt heeft TS zeker niets aan :')

Picasso is niet homozygoot bont. Heb ook effe veulens van hem gezien

DuoPenotti

Berichten: 29535
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:58

20 jaar terug zou ik hebben gezegd, hou de kruisingen wat weg en probeer het ras meer zuiver te houden.
Hoe ik inmiddels zie dat er "mislukte" dressuurpaarden lopen die totaal hypermobiel zijn, of waar het karakter niet meer van spoort zeg ik voortaan. Kruis gerust 2 gezonde paarden, want waarschijnlijk krijg je dan een heel wat beter paard dan wat tegenwoordig in de sport mee moet doen.

De voorbeelden zijn hier wel te zien in dit topic, wat een leuke paarden komen er voorbij.
Persoonlijk zou ik minder snel een quarter kiezen omdat ik ook nog wel eens richting overbouwd gaan.

Ik zou dan eerder aan een leuke paint denken, of misschien een merens.

Fly_high

Berichten: 3302
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 17:14

keona schreef:
Picasso is niet homozygoot bont. Heb ook effe veulens van hem gezien



Ik heb blijkbaar wat moeite met logisch denken vanmiddag, zijn moeder is een zuivere ox dus homozygoot bont kan sowieso niet :') groot gelijk