Hengst naast shetlandermerries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 10:14

Hiiii

Zijn er mensen die hun hengst in de wei naast hun merries houden? Hoelang heeft het geduurd voor ze aan elkaar gewend waren?

Wij hebben een Arabische hengst en 3 shetlandermerries, hij kan ze dus niet dekken maar hij wordt er wel hengstig van als ze passer
Mij werd verteld dat dit vermindert naarmate ze langer naast elkaar staan.

De hengst is zeer goed in de hand en er kunnen kindjes op rijden dus dat scheelt al wat

Maar hoelang duurt dit dan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 10:15

Reken maar dat hij dat hij ze kan dekken :j

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 10:17

Cayenne schreef:
Reken maar dat hij dat hij ze kan dekken :j


Dit... Waar een wil is, is een weg hoor. Ik ken een Shetlander x Fries pony'tje

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 10:21

Ik zou vooral bang zijn dat de merries iets te graag een kind willen, shetlanders zijn immers gemiddeld erg goed in hun zin krijgen en omheiningen als iets optioneels zien.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 10:22

Vooral met een shetlander is dit vragen om problemen... waar een wil is, is een weg, zeker als je een shetlander bent.
Het is enorm per hengst wisselend hoe erg ze op hengstige merrie's reageren, van compleet helemaal wild, tot nauwelijks iets.
Het "wennen" geloof ik weinig van. Ze kunnen ook periodes heftiger hengstig zijn en dan heb je alsnog bal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 10:25

Sizzle schreef:
Ik zou vooral bang zijn dat de merries iets te graag een kind willen, shetlanders zijn immers gemiddeld erg goed in hun zin krijgen en omheiningen als iets optioneels zien.


Dat ook idd. "Kan niet" bestaat niet voor een Shetlander :+
En als hij nu al op de merries reageert zou ik het risico niet eens nemen om hem er naast te zetten.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 10:27

Bokkerbb schreef:
Hiiii

Zijn er mensen die hun hengst in de wei naast hun merries houden? Hoelang heeft het geduurd voor ze aan elkaar gewend waren?

Wij hebben een Arabische hengst en 3 shetlandermerries, hij kan ze dus niet dekken maar hij wordt er wel hengstig van als ze passer
Mij werd verteld dat dit vermindert naarmate ze langer naast elkaar staan.

De hengst is zeer goed in de hand en er kunnen kindjes op rijden dus dat scheelt al wat

Maar hoelang duurt dit dan?


Het kan minder worden tot je Shetlanders weer hengstig zijn. En aangezien je er een aantal hebt en ze elkaar allemaal kunnen afwisselen heeft je hengst het er het jaar rond druk mee.

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 10:34

belle_boef schreef:
Bokkerbb schreef:
Hiiii

Zijn er mensen die hun hengst in de wei naast hun merries houden? Hoelang heeft het geduurd voor ze aan elkaar gewend waren?

Wij hebben een Arabische hengst en 3 shetlandermerries, hij kan ze dus niet dekken maar hij wordt er wel hengstig van als ze passer
Mij werd verteld dat dit vermindert naarmate ze langer naast elkaar staan.

De hengst is zeer goed in de hand en er kunnen kindjes op rijden dus dat scheelt al wat

Maar hoelang duurt dit dan?


Het kan minder worden tot je Shetlanders weer hengstig zijn. En aangezien je er een aantal hebt en ze elkaar allemaal kunnen afwisselen heeft je hengst het er het jaar rond druk mee.


Precies. Het is de natuur. En hij kan er niet bij.
Lekker frustrerend.

Tot het moment dat er een uitbreekt. En dan kan ie ze wel degelijk dekken.

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 10:55

Maar hoe los ik dit dan op? Bij aankoop is er gezegd dat hij niet reageert op merries of nauwelijks en dat hebben we toen ook gezien maar nu reageert hij heel anders is het dan omdat hij hier net is?

Voor onze merries hebben we een shet hengst gaan ze dan niet meer naar hem toe trekken voor te dekken want hij mag hun dekken

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:00

Zou je niet de hengst laten castreren als hij niet voor het dekken wordt gebruikt? Dan kunnen ze straks misschien zelfs gewoon samen lopen.

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:02

Kan de arabische hengst niet gecastreerd worden?

Dat de verkoper zegt dat ie niet op merries reageert is natuurlijk niet echt betrouwbare informatie..

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:05

Bokkerbb schreef:
Maar hoe los ik dit dan op? Bij aankoop is er gezegd dat hij niet reageert op merries of nauwelijks en dat hebben we toen ook gezien maar nu reageert hij heel anders is het dan omdat hij hier net is?

Voor onze merries hebben we een shet hengst gaan ze dan niet meer naar hem toe trekken voor te dekken want hij mag hun dekken


Verhuizing zorgt vaak voor verandering van gedrag. Dus kan best dat die dat bij de verkoper niet deed. Het kan zijn dat het stabiliseert met de tijd maar kan ook zomaar van niet.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:07

Vaak is de hengst ook niet perse het probleem maar de dames. Zeker fokmerries weten precies wat dekken is en als ze hengstig zijn willen ze dat ook. Ik heb merries ruinen zien benaderen op een manier die je gerust aanranding mag noemen. Kont bij het gezicht parkeren, flink knipogen en vervolgens flink bijten als de ruin probeert weg te komen.. En reken maar dat wat stroomdraadjes ze niet apart houdt!

Ik zou ook castreren, ben je van het hele gedoe af!

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 11:54

Ja castreren heb ik ook aan gedacht maar is al 17, en die zeker onze merrie die vroeger voor de fok werd gebruikt draait er om heen

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 11:55

Ik wacht nog even op verandering anders laat ik hem castreren

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:43

Wacht een paar maand en je zult een verandering zien verwacht ik!

Maar wel bij je merrie die dan gaat uitdijen, kweet niet of dat de verandering is die je zoekt :+

Maar even zonder gekheid, als je de afzetting goed aanpakt, met een sluis van een meter of 2 tussen de weilanden en het stevig afzet met bijv houten planken, dan maak je de kans dat het goed gaat alweer een stuk grote.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:49

Castreren op deze leeftijd gaat geen verandering meer geven qua gedrag. Natuurlijk wel qua vruchtbaarheid.

Ik vraag mij wel af waarom je een hengst in bezit hebt als je dit soort info niet weet? Puur interesse :P

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 12:55

Nou ja zulke informatie niet weet, ik weet er meer van dan je denkt daarom dat ik toch ook zei dat hij AL 17 is.
Maar vroeg gewoon een jullie mening daarvoor dient een forum toch

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 12:56

Ja we gingen idd een dubbele lijn er tussen zetten en ook een onderdanig hengstje bij hem zetten want voorlopig staat hij alleen

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 12:58

troi schreef:
Wacht een paar maand en je zult een verandering zien verwacht ik!

Maar wel bij je merrie die dan gaat uitdijen, kweet niet of dat de verandering is die je zoekt :+

Maar even zonder gekheid, als je de afzetting goed aanpakt, met een sluis van een meter of 2 tussen de weilanden en het stevig afzet met bijv houten planken, dan maak je de kans dat het goed gaat alweer een stuk grote.



Toen ik hem deze ochtend uit de weide haalde en langs de stal van de merries passeerde, hij heeft ze dus wel degelijk gezien maar buiten wat gehinnik deed hij niks en werd hij niet hengstig.
Dan gaat dit toch de goede kant uit?

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:59

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar deze knappe man? :P

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 13:01

Bokkerbb schreef:
troi schreef:
Wacht een paar maand en je zult een verandering zien verwacht ik!

Maar wel bij je merrie die dan gaat uitdijen, kweet niet of dat de verandering is die je zoekt :+

Maar even zonder gekheid, als je de afzetting goed aanpakt, met een sluis van een meter of 2 tussen de weilanden en het stevig afzet met bijv houten planken, dan maak je de kans dat het goed gaat alweer een stuk grote.



Toen ik hem deze ochtend uit de weide haalde en langs de stal van de merries passeerde, hij heeft ze dus wel degelijk gezien maar buiten wat gehinnik deed hij niks en werd hij niet hengstig.
Dan gaat dit toch de goede kant uit?


Merries worden hengstig, hengsten niet :)

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 13:01

Hier loopt de hengst een meter van de merries af. Bij de merries een draadje, de hengst achter hout.
Dit gaat het hele jaar goed, voor ons de ideale situatie. Als de merries plots hengstig staan, gaan ze bij hem in de buurt staan (zo hebben we paar jaar geleden op tijd ontdekt dat merrie na drie maanden het vruchtje was verloren).

Dit zal echt per hengst verschillend zijn, bij ons werkt het perfect maar hebben dan ook echt een brave hengst. Wellicht kun je, als je hem hengst wil laten, een houten hek maken en de Shetlanders achter enkele draden zetten en daartussen wat ruimte laten?

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 13:35

Bokkerbb schreef:
Nou ja zulke informatie niet weet, ik weet er meer van dan je denkt daarom dat ik toch ook zei dat hij AL 17 is.
Maar vroeg gewoon een jullie mening daarvoor dient een forum toch



Je denkt dat een hengst hengstig is en vraagt je af of je een merrie en hengst naast elkaar in de wei kan zetten... Dan weet je er dus niet veel van, dat is wel duidelijk.

Gewoon niet doen dus. Dan zit je met een gefrusteerde hengst en 3 g**le merries, dat is wachten op uitbreken. Draadjes houdt ze echt niet tegen.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 13:47

Gezien zijn leeftijd zou je ook chemisch castreren kunnen overwegen, dan heb je niet het risico van een operatie maar ook geen risico op een veulen.