Wat is nou HET ideale rijpaard? (Voor het paard)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:06

Kuggur schreef:
@Elisa2
In die zin kún je inderdaad argumenteren dat ieder fokdoel functioneel is ( want je vervult de funktie "krijg een lintje of een beker").
In de hondenwereld zie je zo het ene na het andere werkras vernield worden door rare ideeën van de showring.
In deze discussie gaat het over het ideaal functionerende rijpaard, voor het paard. Dus niet voor de ruiterprestatie in de dressuurring....


Ik begreep het ;)

Zoals ik het zie is een paard gebouwd in een evenwichtsmodel met een sterke rug en 3 normale correcte gangen en goed beenwerk functioneel voor zichzelf. Sterke rug omdat die minder snel kapot gereden wordt door slechte ruiters. 3 normale gangen en een functioneel gebruik van het lichaam zodat het geschikt is voor dressuur en springen. Goed beenwerk wat correct gebouwd is zodat het niet snel blessures op loopt. Evenwichtsmodel houdt in dat de lengte van de hals, rug en achterhand in evenwicht gebouwd is en het paard als het loopt evenveel ruimte tussen de passen van het voorbeen en het achterbeen heeft.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:34

troi schreef:
Shenavallie schreef:
Ik denk zelf dat het paard, zoals het van oorsprong was, het sterkste en meest ideale rijpaard is. Neem bijvoorbeeld de Haflinger. Die werd vroeger in het leger als draag- en rijpaard gebruikt. Super sterk dier, goed gebouwd. En nu... helemaal eruit gefokt. Het dier lijkt totaal niet meer op het oorspronkelijke ras. Zelfde trouwens met Friezen. Het barokke, sterke is door invloed van de mensch aan het verdwijnen en daarmee ook de kracht. Maar nogmaals, dat is hoe ik erover denk.


Maar als het zo ideaal was, waarom is het er dan uit gefokt?? Blijkbaar kwamen die dieren toch tekort op een aantal vlakken..

Mensen wilden schoonheid en flexibiliteit om het in de dressuur te kunnen gaan berijden. Het werk met paarden (dus bomen slepen, land ploegen e.d.) is tegenwoordig overgenomen door machines.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:55

Het is ook te zien in welke omstandigheden het paard moet werken.

Arabieren zijn bv gefokt om zo snel mogelijk zo groot mogelijke afstanden af te leggen, die zullen dus anders gebouwd moeten zijn dan paarden die beklimmingen moeten doen in berggebieden. Zowel voor comfort van het paard als voor lichaamsbehoud.
Zet een arabier in om constant bergbeklimmingen op smalle, harde, stenige paardjes te doen, en die zal niet zo lang meegaan. Zet een barok type in om dagelijks meerdere km's op volle snelheid te doen, en die zal dat hoogstwss ook niet lang doen...

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 14:14

Fillis schreef:
NatasjavE schreef:



Wat je hier zegt klopt niet helemaal.

Extreem recht komt prima tot dragen. Juist wel. Maar gaat ten koste van de souplesse. En te recht is voor een rijpaard dus ook niet gewenst.

Maar Tuigpaarden kunnen alleen maar zo tuigen aan de voorkant als ze achter tot extreem dragen komen.
Alleen dan kunnen ze ruimte maken voor dat extreme voorbeen.

Voor het normale mennen heb je niet een Tuigpaard nodig. Daar kan ook een ander paard voor.

Maar voor de Tuigpaardensport heb je echt een Tuigerpaard gefokt paard nodig.( of een Hackney of Fries, die hebben ook dergelijke rubrieken)


[ [url=m/bJPl0D.jpg]Afbeelding[/url] ]

Interessante discussie, toch weet ik niet zeker dat ik het ermee eens ben. Maar laat me graag overtuigen hoor!

Als ik google op 'tuigpaard' zie ik legio paarden die inderdaad flink zwaaien met de benen, maar die toch echt erg stuwen. Holle rug (of best rechte, maar niet bol), been treedt wel iets onder bij sommige, maar niet ver genoeg om 'verzameld' te kunnen noemen. In tegendeel, het beeld vind ik het tegenovergestelde van verzameld. Ik zou graag een voorbeeld zien van een tuiger die een echt sterke verzamelde oefening doet, zoals bijv. een correcte piaffe of pirouette. Als ze echt kunnen verzamelen kunnen ze dat natuurlijk ook!

Ik wil totaal niet zeggen dat tuigers slecht of zwak zijn, alles behalve!, maar het topic gaat over het ideale rijpaard, en m.i. zijn tuigers dat niet - zoals je zelf zegt, je kunt paarden niet loskoppelen van hun gebruiksdoel en het gebruiksdoel van een tuiger is tuigpaardensport.



Sommige zijn buik schuivers. Maar als je een hengst zoals atleet pakt die vouwd z'n been gewoon tegen zijn buik aan als die aan moet zetten hoor. En zo zijn er nog een paar die dat doen. En dat heb ik geen enkel dressuurpaard nog zien doen.

Een veel sterkere verzameling dan bij tuigpaarden zul niet vinden.

Tuurlijk zitten er tussen die de hakken naar de billen toe trekken ipv van het been naar de buik trekken en naar voren wegplaatsen.

Maar eehhh hoeveel paarden zijn er wel niet dressuur gefokt die voor geen meter lopen?

Een tuiger moet om prijzen te kunnen winnen zichzelf echt fix om hoog duwen en in de schoft rijzen. Dat vergt immense kracht en explosiviteit. En ze moeten het meerdere rondes en meerdere rubrieken op een dag volhouden. Nou als dat geen power is. Weet ik het ook niet meer hoor.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 14:47

Dat bedoel ik inderdaad Absolem.

Ik haakte aan op de Tuigpaarden omdat er gezegd werd dat die niet dragen. Maar dat doen dus ze wel. Of beter...dat is hetgeen wat gevraagd wordt Van het paard en de vele ook doen. Uiteraard zijn dat niet de meest ideale rijpaarden want zoals gezegd een zeer rechte rug gaat ten koste van de souplesse en dat is ook gewenst in de dressuur.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:12

Duhelo schreef:
Het is ook te zien in welke omstandigheden het paard moet werken.

Arabieren zijn bv gefokt om zo snel mogelijk zo groot mogelijke afstanden af te leggen, die zullen dus anders gebouwd moeten zijn dan paarden die beklimmingen moeten doen in berggebieden. Zowel voor comfort van het paard als voor lichaamsbehoud.
Zet een arabier in om constant bergbeklimmingen op smalle, harde, stenige paardjes te doen, en die zal niet zo lang meegaan. Zet een barok type in om dagelijks meerdere km's op volle snelheid te doen, en die zal dat hoogstwss ook niet lang doen...

Exact! :j

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 16:27

NatasjavE schreef:
Ik haakte aan op de Tuigpaarden omdat er gezegd werd dat die niet dragen. Maar dat doen dus ze wel. Of beter...dat is hetgeen wat gevraagd wordt Van het paard en de vele ook doen. Uiteraard zijn dat niet de meest ideale rijpaarden want zoals gezegd een zeer rechte rug gaat ten koste van de souplesse en dat is ook gewenst in de dressuur.

Er zijn best wat tuigpaarden met ontzettend veel aanleg voor verzameling. Kunnen vaak heel goed piaffe, passage is vaak minder dan je verwacht en er zijn er genoeg die goed kunnen galopperen en goede techniek in de pirouetjes hebben.

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 16:31

Fillis schreef:
Ik denk idd dat je uitkomt op de simpele eis van harde/stevige benen, goede hoeven, een sterke rug, en een achterhand die makkelijk tot dragen komt.


Een ezel.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 17:16

Wel die ezel, of muilezel krijgt jou en je bepakking wel makkelijker heelhuids op bestemming dan eender welk paard.
Aan elegantie en snelheid doen ze niet mee maar tredvast en goede lastdragers zijn het zeer zeker.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 17:22

NatasjavE schreef:
Dat bedoel ik inderdaad Absolem.

Ik haakte aan op de Tuigpaarden omdat er gezegd werd dat die niet dragen. Maar dat doen dus ze wel. Of beter...dat is hetgeen wat gevraagd wordt Van het paard en de vele ook doen. Uiteraard zijn dat niet de meest ideale rijpaarden want zoals gezegd een zeer rechte rug gaat ten koste van de souplesse en dat is ook gewenst in de dressuur.


Goede tuigpaarden en hackney's zouden inderdaad makkelijk moeten kunnen dragen. Zag ook een ggk hengst begin dit jaar passageren aan de lange lijnen tijdens de hengstenshow. Maar er zit wel veel verschil in bouw en het begint toch echt allemaal met een goed achterbeen volgens mij.

Heb ook een kleine hackney die enorm veel verzameltalent laat zien (passage/ piaffe) met een enorm voorbeen. Nooit geweten dat die zoveel dressuuraanleg konden hebben, dat zeg ik eerlijk.

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 17:23

Thioro schreef:
Wel die ezel, of muilezel krijgt jou en je bepakking wel makkelijker heelhuids op bestemming dan eender welk paard.
Aan elegantie en snelheid doen ze niet mee maar tredvast en goede lastdragers zijn het zeer zeker.


Inderdaad. Als we het over lastdragers hebben dan mag de (muil)ezel zeker niet ontbreken.