Zwaar Warmbloed fokkers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29521
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:58

Die Rico was ik ook op aan het zoeken. Maar kon alleen veulen foto's vinden.
Orbaldo was zo mooi!

Ik kijk graag mee.
Ben opzoek naar een zeer lief en rustig paard. Niet snel ergens van onder de indruk. Tussen de 160 & 165 en breed gebouwd.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 08:11

San, nee na een jaar heb ik nog contact gehad. Hij is in Iran nog een keer PSG gestart en heeft daar ook nakomelingen maar in 2019 zijn ze door de regering afgesloten van internet en is het nooit meer gelukt contact te krijgen. Vanwege de situatie daar ga ik er niet van uit dat hij nog leeft anders zou hij nu 25 zijn.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:28

Muronia schreef:
Misschien leuk om hier ook even te delen. Een overzichtje van de hengstenpresentatie van de zwaar warmbloed hensten in Moritzburg dit weekend.

Ik kan er niks aan doen maar wat vind ik dit prachtige dieren. Massa en elegantie in 1. Dat zijn toch pas paarden? Sorry voor mijn enthousiasme :D <3

[ [url=m/5m5YQZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/C6pjWl.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3Q5YzY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/unPQVs.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/QBhL9I.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/MDkahP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat ik ook leuk vind... deze zwaar warmbloed hengst is dit jaar ter dekking in Nederland. Een 4-jarige Mylord.

[ [url=m/RT6GBp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7ooMTP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9ekA5U.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nog 2 weekjes tot de hengstenkeuring van het GrP. Ik hoorde dat we sowieso 4 jonge hengsten kunnen verwachten, ik ben zeer benieuwd.


Helemaal mee eens, dat zijn pas paarden!

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 00:51

Lightning, Ebel, Rico en Eliot zijn voorlopig aangewezen. Als ze het medische traject goed doorstaan, dan zijn ze goedgekeurd. Zou mooi zijn, 4 nieuwe hengsten erbij! Ebel is publieksfavoriet geworden.

Boekhorst Buonavita del Re was niet Gronings genoeg. Lex S en Ecuador hadden een bemerking op de voorbenen en zijn daarom niet aangewezen.

Maximus van Vredenheim werd dagkampioen.

Ik heb wat foto's, al zijn ze niet goed van kwaliteit. Even voor het idee:

Boekhorst Buonavita del Re:
Afbeelding

Lex S van Klein Klooster:
Afbeelding

Lightning (te koop):
Afbeelding

Ebel:
Afbeelding

Ecuador:
Afbeelding

Eliot:
Afbeelding

Vorig jaar aangewezen
Heraldo van Vredenheim:
Afbeelding

Goedgekeurde hengsten tot 15 jaar
Maximus van Vredenheim:
Afbeelding

Rio (foto Claudia Dermois):
Afbeelding

Elgar:
Afbeelding

Dagkampioen Maximus:
Afbeelding

Aanverwante hengsten
Leffe:
Afbeelding

Major:
Afbeelding

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 01:57

Dank je voor de foto’s, mooi resultaat idd voor de richting. Snap dat de Boudewijn x Vitens niet Gronings genoeg is, maar vind het wel een mooi type paard. Jammer, misschien dat hij nog Kgps aangeboden zou kunnen worden?

Mooi dat familie van Elonia door is :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 09:17

Als ik dan Lightning zie, of Major of Rio, snap ik de afkeuring van Buonavita niet helemaal.

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 09:33

Major is geen Groninger paard, dat is een SW hengst. Rio is een stuk zwaarder dan Lightning en Buonavita. Als je Lightning en Buonavita naast elkaar zet, dan ben ik het met je eens. Dat begrijp ik ook niet helemaal, dat zei ik gisteren ook.

Ik weet niet wat de eigenaar van plan is Cheytjuh, ik vond het op zich wel een aansprekend dier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 10:43

Muronia schreef:
Major is geen Groninger paard, dat is een SW hengst. Rio is een stuk zwaarder dan Lightning en Buonavita. Als je Lightning en Buonavita naast elkaar zet, dan ben ik het met je eens. Dat begrijp ik ook niet helemaal, dat zei ik gisteren ook.

Ik weet niet wat de eigenaar van plan is Cheytjuh, ik vond het op zich wel een aansprekend dier.

Ik snap dat Major geen Groninger is, maar ze accepteren zijn nakomelingen wel, want aanverwant. Rio lijkt op de foto dan lichter, want zo van de foto's vind ik hem niet veel zwaarder ogen dan Buonavita en Lightning.

Anywho, jammer. Waarom is Lightning te koop? Weet jij dat?

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 12:28

Ik zou het niet weten, ik ken zijn eigenaar ook niet.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:03

Ik mis Rico nog in de foto’s hierboven, bij deze. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 19:18

Oh wat stom van mij, sorry Aad!! Ik had hem er wel bij natuurlijk. En gefeliciteerd, mooi resultaat als fokker.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 20:19

Prachtig paard!

Alleen nu snap ik de afkeuring van Buonavita nog minder :)).

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 07:54

Nog het filmpje van de keuring:

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:32

Rico vind ik zo van film en foto’s echt de beste. De niet gekeurde vos lijkt ook mooi(maar niet in beweging gezien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:04

Ik vind ze allemaal zo iel ogen, meer warmbloed dan zwaar warmbloed, zeg maar. Maar Groningers zijn laatbloeiers, dus ik ben benieuwd hoe ze er over een paar jaar uitzien.

Rico is inderdaad een goed paard. Die zou bij de Geldersen ook nog wel wat toe kunnen voegen, denk ik.

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 12:15

Het zijn inderdaad laatbloeiers en deze jonge hengsten zijn volgens mij allemaal 3. Ik heb nog een leuk filmpje gevonden,met de namen erbij, ook wel makkelijk:


Mij sprak naast Ebel en Rico ook de nummer 7, Eliot, aan. Een hengst met mooi degelijk oud bloed.

DuoPenotti

Berichten: 29521
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:41

Bedankt voor de filmpjes

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 13:43

Graag gedaan.

Ik heb mijn eigen combi voor dit jaar gepland inmiddels. Mijn driejarige merrie gaat voor het eerst bij de hengst. Ik hoop uit haar weer een opvolger in de volgende generatie te fokken.

Ik heb gekozen voor zo vrij mogelijk bloed en een ik denk goed passende combinatie. Ik wil beweging, goede rug en karakter graag behouden. Qua verbeterpunten zou ze een iets verticalere halslijn mogen hebben en een wat minder grof hoofd. Maat heeft ze zat. Formaat gaat ze zeker wel krijgen, maar ze moet nog uitzwaren. Verder zocht ik een hengst die correct op de benen en voeten is. Het was een beetje plussen en minnen. Er waren hengsten die het in beweging zouden winnen maar waarbij dit mogelijk ten koste zou gaan van één van mijn andere criteria. Aangezien ze maiden is en ik nog niet weet hoe ze fokt, toch wel een beetje spannend, maar ik denk dat dit voor nu een mooie combinatie is.

Afbeelding


In de tussentijd wachten we op ons veulen van Veronia uit Leffe, waar ik ook wel heel nieuwsgierig naar ben. Nog ruim 4 weken tot veilig, dus aftellen geblazen.

_Mars

Berichten: 480
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 16:22

Als leek en stille meekijker van dit topic vind ik het wel bijzonder hoe anders Lex S is qua bouw. Naast alle andere hengsten heeft die echt korte benen. Ik vind die Lightning wel echt een mooi dier en Rico ook zeg.

Ik vind het Groninger Paard/zware warmbloedig echt zo'n geweldig type. Dus ik volg graag al jullie meningen en eventuele match ups voor volgend jaar. Als ik het geld (en geen allergie) zou hebben zou er zo een Groninger komen.

Muriona; Altijd heel tof of je de combinaties uitlegt! Klopt het nu dat deze hengst officieel niet is goedgekeurd maar wel gebruikt mag worden voor het stamboek?

emily68

Berichten: 349
Geregistreerd: 13-04-13

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:40

Ik vind Lightning met afstand het leukst van de nieuwe lichting.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 22:37

_San87_ schreef:
Rico is inderdaad een goed paard. Die zou bij de Geldersen ook nog wel wat toe kunnen voegen, denk ik.

Met die gedachte heb ik destijds voor Rubus B gekozen, de moederlijn van Rico met 4 prestatie merries (veelal springbloed) op rij leek mij ook niet verkeerd voor de Geldersen maar we zien wel wat het nu word.

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 23:50

Hij heeft ook wat tuigbloed toch Aad? Dat dacht ik er wat in terug te zien. Ben ik op zich niet vies van. Mijn beste dressuurpaard had langs moeders zijde Piloot-Hoogheid. Fantastisch paard was dat.

_Mars klopt inderdaad. Hij komt van een aanverwant (erkend) stamboek. Het veulen komt dan in het av-boek en als hij/zij dan volwassen is dan moet er eerst röntgenologisch gekeurd worden (cro) voordat hij/zij in een ander boek kan worden ingeschreven. Daar is op zich niks mis mee. Als alles goed is en de stamboekopname is geslaagd, dan heb je mooi fris bloed ingebracht in het stamboek en daar kun je weer mee vooruit. Ik heb in mijn eerste hengstenkeuze een hengst gebruikt waarvan het bloed vrij veel voorkomt (Gerlinus / Onno S) en dat zit dus in mijn beide merries. Dat maakt mij wat beperkter in mijn hengstenkeuzes nu omdat die lijnen vrij veel voorkomen. Dat geeft niet, maar daarom wil ik graag zo vrij mogelijk bloed inbrengen waarmee ik vooruit kan in volgende generaties. Lang verhaal geworden sorry haha.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 07:33

Muronia schreef:
Hij heeft ook wat tuigbloed toch Aad? Dat dacht ik er wat in terug te zien. Ben ik op zich niet vies van. Mijn beste dressuurpaard had langs moeders zijde Piloot-Hoogheid. Fantastisch paard was dat.
.

Het enige wat je tuigbloed zou kunnen noemen is Ahoy, die is destijds van TP naar GP overgezet, Hackney zit er in ieder geval niet in. Wat je misschien wel ziet is de vaderlijn met Oregon, de vaderlijn van Baldewijn is dezelfde dus daar zullen de genen wel hebben geklikt. Ik kan het mooie front en iets beengebruik van de tuiger ook wel waarderen.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:48

Mij spreekt Rico het meest aan van de getoonde hengsten. Mooi type, stoer en uitstraling. Ik spiekte hier even mee voor mijn Gelderse merrie. Zij komt uit een Ahoy moeder, dus qua bloed past het helaas niet (waar ik ook op vastloop bij de Gelderse hengsten).

DuoPenotti

Berichten: 29521
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 11:09

Steeds meer ben ik bezig dat ik mijn merrie dit jaar wil dekken.
Moet hier aan huis, want anders staat de ruin alleen.
Zie en merk niets aan dat ze hengstig is dus dierenarts zal wat dat bereft nodig zijn.
Nog nooit een veulen gehad en het is gewoon een penny droom. Het veulen is ook niet voor de verkoop.
Wat wil ik fokken, een recreatie paard, liever dan lief eerder sloom dan pit. Want voordat ik ermee an de gang kan ben ik bijna bejaard :P
En breed gebouwd. De merrie is breed en dat wil ik ook zo houden. Want anders ga ik er niet op passen.
Merrie is 160 en wil een hengst tot max 165.
En wil geen tinker :+
Ik vind Ebel hier de mooiste, maar wil geen schimmel....

Welke zouden jullie aanraden?

@Muronia hoe zijn de karakters van de paarden kun jij daar iets over zeggen?
Dat is voor mij echt belangrijker dan beweging.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding