Wie fokt er voor de eventing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kyrkelover
Blogger

Berichten: 9324
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Wie fokt er voor de eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:58

Ik denk dat de titel niet goed past bij de inhoud van je openingspost.
Met het fokken van een eventingpaard zullen de meeste bedoelen een potentieel internationaal paard.
Dat is geloof ik niet het doel van Keona en dat lees ik ook niet terug in de openingspost.
Ik denk dat een allround presterend paard ( en dat is de eventing nota bene ook) veel meer die richting in komt en laten we wel wezen daar is een steeds groter gebrek aan. Zeker aan leuk presterende allround BRAVE paarden waar een ieder mee rond kan rijden. En dan is deze combinatie/ras wel in een keer het paradepaardje in oa Portugal om zijn veelzijdige inzetbaarheid en werkbare karakter.
Denk daarbij aan koeienwerk, working equitation, garoccha werk etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:23

kyrkelover schreef:
Ik denk dat de titel niet goed past bij de inhoud van je openingspost.
Met het fokken van een eventingpaard zullen de meeste bedoelen een potentieel internationaal paard.
Dat is geloof ik niet het doel van Keona en dat lees ik ook niet terug in de openingspost.
Ik denk dat een allround presterend paard ( en dat is de eventing nota bene ook) veel meer die richting in komt en laten we wel wezen daar is een steeds groter gebrek aan. Zeker aan leuk presterende allround BRAVE paarden waar een ieder mee rond kan rijden. En dan is deze combinatie/ras wel in een keer het paradepaardje in oa Portugal om zijn veelzijdige inzetbaarheid en werkbare karakter.
Denk daarbij aan koeienwerk, working equitation, garoccha werk etc etc.


Dit is precies wat ik bedoel. Leuke allround brave paarden waar iedereen mee rond kan rijden zijn juist fantastisch. Voor eventing zijn Lusitano 's en Arabieren niet je basis om mee te fokken. Neemt niet weg dat je iets ontzettend leuks zou kunnen fokken dat je van mij zo in mijn wei mag zetten.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 11:37

Ilse_123 schreef:
Ik snap de opmerking van Safina heel erg goed. Je hebt een onwijs leuk en zeer knap veulen gefokt welke later echt leuke dingen kan gaan doen.
Maar persoonlijk denk ik bij het fokken van een eventer aan het streven naar het fokken van een paard wat op internationaal niveau kan eventen, en ik denk dat je daar bij deze combo minder snel op uitkomt.

Dat is ook niet mijn doel. Maar in de post staat goede gebruiks paarden. Ik was gewoon nieuwschierig hoe andere het doen wat de doelen zijn. Want bij vele hoor je eventers ja zijn van die paarden die niet goed genoeg zijn voor springen sport. En dat vind ik onzin het zijn fijne allround paarden in mijn ogen met een fijn en werkwillig karakter anders kom je er niet in de cross

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:26

keona schreef:
Ilse_123 schreef:
Ik snap de opmerking van Safina heel erg goed. Je hebt een onwijs leuk en zeer knap veulen gefokt welke later echt leuke dingen kan gaan doen.
Maar persoonlijk denk ik bij het fokken van een eventer aan het streven naar het fokken van een paard wat op internationaal niveau kan eventen, en ik denk dat je daar bij deze combo minder snel op uitkomt.

Dat is ook niet mijn doel. Maar in de post staat goede gebruiks paarden. Ik was gewoon nieuwschierig hoe andere het doen wat de doelen zijn. Want bij vele hoor je eventers ja zijn van die paarden die niet goed genoeg zijn voor springen sport. En dat vind ik onzin het zijn fijne allround paarden in mijn ogen met een fijn en werkwillig karakter anders kom je er niet in de cross


Eventers zijn springgefokte paarden die niet goed genoeg waren? Hoe kom je daar bij? Ze zijn in de regel anders gefokt dan een springpaard. Met warmbloed (Iers, KWPN, Hannoveraan etc) maar daarbij een flinke portie engels volbloed voor snelheid en uithoudingsvermogen. De helft, vaak liever nog driekwart bloed. Paarden die bodem maken met elke galopsprong. Flink aan de maat. Veel "Go" en heel veel moed. En niet per se de meest amateurvriendelijke paarden.

Zoiets verwacht je ook aan te treffen als je de titel van het topic leest. :D

Maar ik hoop dat jij gewoon een leuk, relaxed paard voor jezelf gaat fokken, waar je heerlijk allround mee aan de slag kunt. En waar je heel blij van wordt. Want dat soort paarden zijn echt goud waard. Noem het gewoon geen eventer, maar 'het fijne paard waar ik straks hoop eventing mee te rijden' en bak er wat moois van!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Wie fokt er voor de eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 13:53

Laat maar. Dat zeggen mensen altijd tegen mij. Je leest totaal niet, wat ik schrijf. Ik heb juist een andere kijk er op. Maar laat maar je draait alles zo als je wilt. Veel succes ik ga uit mijn eigen topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:56

keona schreef:
Laat maar. Dat zeggen mensen altijd tegen mij. Je leest totaal niet, wat ik schrijf. Ik heb juist een andere kijk er op. Maar laat maar je draait alles zo als je wilt. Veel succes ik ga uit mijn eigen topic


Ik wil je absoluut niet uit je eigen topic jagen. Dus blijf vooral! Ik denk echt dat je dingen negatiever opvat dan ze bedoeld zijn. Ik probeer je je gewoon uit te leggen waar het misverstand vandaan komt.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:12

Volgens mij vat je de opmerkingen van Safina (en mij) heel anders op dan dat ze bedoeld zijn. Maar dat kan gebeuren met typwerk. Hopelijk blijf je gewoon in je eigen topic want je knappe veulen verdient de aandacht.
Ik denk dat was Kyrkelover zegt klopt, met deze titel verwacht je net iets anders en daar werd op gereageerd, maar absoluut niet met het idee jou of je paard aan te vallen ofzo.

GabberGill

Berichten: 5748
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Wie fokt er voor de eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 22:54

Afbeelding
Afbeelding


Mijn kleine boef nu!
Hij moest helaas met 4 maanden afgespeend worden. Nu met 4 maanden een stuk groter dan de 6 maanden oude haflingerveulens.

Mama is 1.74
Moeder Z gesprongen
Belofte qua Springbloed, met achterop de cornet oblensky en angelo arabieren bloed.


https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... s-baran-jj

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:11

Ik vind de titel en OP wel passend en duidelijk. TS wil een paard fokken voor eventing. In haar OP schrijft ze wat ze doet met haar merrie en waar ze tegenaan loopt en dus wil verbeteren. Ze is benieuwd naar de ervaring van andere bokkers die een veulen hebben gefokt of willen fokken met een eventing doel.

Staat nergens bij dat ze eventers wil fokken voor het hoogste niveau. Maar wel een paard voor eventing. Dus ik snap niet waarom dat dan braaf all round paard genoemd moet worden waar iedereen mee rond moet kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:48

Jessix schreef:
Ik vind de titel en OP wel passend en duidelijk. TS wil een paard fokken voor eventing. In haar OP schrijft ze wat ze doet met haar merrie en waar ze tegenaan loopt en dus wil verbeteren. Ze is benieuwd naar de ervaring van andere bokkers die een veulen hebben gefokt of willen fokken met een eventing doel.

Staat nergens bij dat ze eventers wil fokken voor het hoogste niveau. Maar wel een paard voor eventing. Dus ik snap niet waarom dat dan braaf all round paard genoemd moet worden waar iedereen mee rond moet kunnen rijden.


Niks moet. En zelfs dat moet niet.

Ik hoop dat TS lekker gaat vertellen over haar plannen en hoe het gaat. Dat zou leuk zijn.