Mijn 3 jarige, groeikansen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:50

Change3x schreef:
Hij is pas 3, die groeit nog wel minimaal een paar cm. +:)+


Dat hoeft helaas niet altijd zo te zijn. Mijn 2,5 jarige is zo goed als niks meer gegroeid, we hebben hem regelmatig gemeten en hij is nu 7 dus soms doen ze al jong niks meer. Uiteraard weet ik dat de meeste echt nog wel iets groeien. Een andere 7 jarige die ik rij die is de afgelopen maanden zelfs nog gegroeid dus het kan wel.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Mijn 3 jarige, groeikansen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:56

Zegt niet alles.
Mijn eerste pony kocht ik als nog geen 2 jarige. Ouders 1.43 en 1.48 zij heeft nooit de 1.30 gehaald.

Mijn huidige pony kocht ik op 3.5 jarige leeftijd en was 1.42 en nu uitgegroeid gemeten op 1.50
Haar dochter uit een vader van 1.52 is nu op 4 jarige leeftijd zo'n 1.60/1.65

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:43

ivy_power89 schreef:
tita schreef:
kwa hoogte ga je er wel op passen maar kwa bouw is echt nog een slungel.... zodra hier wat bilspier op komt oogt het anders.

Ik zou wel serieus kijken naar je zadel die lijkt mij aan de kleine kant


Merrie is niet meer in mijn bezit ;)
En zadel was prima, daar is dit topic niet voor


Je vraagt toch of je open paard gaat passen....... en of ie gaat groeien en dat je jezelf niet de slankste vindt.
Zadel hoort er ook bij, stel jij moet groter zadel wat niet op je paard past heb je ook antwoord.

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:53

Mer1980 schreef:
Bij mijn merrie die ik hierboven noemde en zoveel gegroeid is, is dat vastgesteld door de officiële meter op de keuringen.;) nu heb ik geen pony en had ik geen belang bij extra cm bijkopen ;)

Je ziet juist dat ze kleine paarden alsnog (zo lang mogelijk) binnen de E pony's worden gemeten, als ze dan na een tijdje alsnog gegroeid zijn ze geen keus om ze alsnog de goede stokmaat door te geven.
Mijn vorige merrie zou ook 1,566 zijn (officieel gemeten bij de keuring en geregistreerd in haar paspoort)... maar was echt wel een paard van 1,61.. maar dat was onvoordeliger voor het stamboek en bij verkoop.

ivy_power89

Berichten: 5858
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 18:29

Citaat:
Je vraagt toch of je open paard gaat passen....... en of ie gaat groeien en dat je jezelf niet de slankste vindt.
Zadel hoort er ook bij, stel jij moet groter zadel wat niet op je paard past heb je ook antwoord.


Nogmaals, is niet de discussie.
Knap om een oordeel te hebben van een foto van 2.5 jaar en 4 jaar geleden ;)
Ik vraag niet of er een bepaalde maat zadel op past, ik was benieuwd naar de eventuele groeikansen. En als je mn openingsbericht gelezen had dan had je gelezen, blijft ie te klein gaat ie weg.
1+1= 2

En het aller grappigste, dit zadel heb ik ook niet meer in bezit en is door diverse zadelmakers nagekeken of deze past voor mijn paard en voor mij.

Sirius_

Berichten: 10953
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Mijn 3 jarige, groeikansen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:42

Sowieso een zinloze opmerking, paardje is nog niet beleerd en als dat zo ver is komt er ongetwijfeld weer een zadelpasser langs die een zadel aanmeet voor paard en ruiter.

Als hij straks wat meer body krijgt misstaat hij je niet denk ik hoor.

ivy_power89

Berichten: 5858
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Mijn 3 jarige, groeikansen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 09:08

Ik sprak toevallig de fokker van de merrie. Die zei, oh de merrie was 1.58 op de keuring toen ze 3 jaar oud was. En die is later toch 1.63 geworden.

Dus ik heb met dit topic en haar woorden ietsjes meer hoop gekregen :')

Jester_

Berichten: 12270
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:11

Horseloverl schreef:
Mijn nu 5 jarige heb ik afgelopen jaar gekocht met stokmaat 165, die meet nu 174. Geduld en veel te vreten geven hahah



Dat was hier ook!

Silly1972

Berichten: 14780
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Mijn 3 jarige, groeikansen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:53

Gewoon lekker voorlopig aan houden, dit is een leuke periode met beleren enzo.
Verkopen kan altijd nog.

jildou1979
Berichten: 318
Geregistreerd: 03-09-10

Re: Mijn 3 jarige, groeikansen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:13

Ik denk dat het uiteindelijk niet alleen de hoogte is waardoor je er (mooi) op past. Het beeld is ook afhankelijk van de body die het paard krijgt en hoe lang (rug) het dier is.
Ik heb een haflinger (1.46m) gehad waar ik mooi op paste, maar bijvoorbeeld een Fries gereden (ruim 1.65m) waar ik mij voor het plaatje te groot voor vond. Mijn huidige paard is "slechts" 1.61m maar toont enorm groot. Ik heb haar nu anderhalf jaar (Ze is nu 6) en geen centimeter gegroeid.
Met die van jou zou ik het zeker durven afwachten.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:18

Mijn Welsh Cob ruin met 3 jaar. De tweede keer dat ik erop zat. Te klein voor mij en hij is na het wennen aan iemand op z'n rug ook weer het land in gegaan. Op basis hiervan had ik hem niet gekocht en was het geen geschikt paard voor me.

Afbeelding

En nu, hij is 10 jaar:

Afbeelding
Afbeelding

Volgens mij kan iedereen zien dat hij na zijn derde nog enorm gegroeid is in hoogte en in breedte (body). Wat zeker wel het verschil kan zijn in er wel of niet mooi op passen. Hij was denk ik met 6 jaar pas echt klaar met groeien. Ik ben heel blij dat ik hem niet met 3 jaar afgewezen heb vanwege z'n bouw.

Anomien

Berichten: 7396
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:05

Kimley schreef:
Niet wat je wil lezen.. mijn merrie met 3 gekocht op 1.42 (tinker dan hoor).
Met de woorden, die groeit nog wel!
Nu 7 jaar oud...en jawel 1.43! :')


Dat is iets meer dan 1.007 procent. Als je exact hebt gemeten
Voor 1,58 is dat 1,6 cm. En dit is nog eens een ander ras en een die nog puppy lijkt.

Dus dan is het sneller aannemelijk dat we wel meer in kan zitten

ivy_power89

Berichten: 5858
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 16:49

Ondanks dat het niet helemaal de planning was, toch begonnen met 1x pw longeerwerk. (No worries, paar rondjes linksom en paar rondjes rechtsom, hooguit 15 minuutjes)
En toen viel ineens op dat zn kont ineens hoger staat.....

Ik durfde de touwtjes methode niet toe te passen (iets met teleurstellingen :') ) maar iedereen bleef pushen.
Dus van de week touw op de kogel naar de elleboog punt en omdraaien.
Het resultaat vond ik vrij ongeloofwaardig whahaha.
10cm moet er nog bij komen.

Maarja, er zit vaak wel een kern van waarheid in die oude methoden hahaha, dus ik ga voor de helft :')


Afbeelding



Afbeelding

Silly1972

Berichten: 14780
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Mijn 3 jarige, groeikansen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:13

Ik duim voor die 10 cm!! :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:16

Voor zoiets moet je even alle foto's van de afgelopen 3jr achter elkaar zetten. Het kan een dip zijn en soms hebben ze gewoon zo een fase om te groeien voor ze echt gaan uitdijen.

Ik zou hem echt laten lopen, dus 24/7 naar buiten in kudde verband. Je kan bijvoeren, maar zou er toch voorzichtig mee zijn. Maar op stal of volgooien met hardvoer gaat hem niet worden.

Longeren zou ik niet doen en zeker niet bijgezet. Is een jong paard die zijn balans moet vinden straks. Ik weet niet wie zoiets adviseert, maar ik zou hem heel houden als je er nog een tijdje van wil genieten. En laat je vooral niet gek maken.

Of zoek iemand die je kan helpen met een goede manier van longeren waarbij hij niet alleen op hetzelfde rondje loopt en zeker niet bijgezet.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Mijn 3 jarige, groeikansen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:26

Het verschil in schofthoogte van 3 tm 7 jar, zit vaak ook in ontwikkeling van de schoft.

Bij rijpaarden/sportpaarden dus kwpn ed, zit veel meer schoft op. Dus dan kan je in 3/4 jaar wel naar 5a10 cm gaan.

Bij paarden met veel barok bloed, zoals friezen, haflingers ed, zijn rondgeribt weinig schoft. Die worden rondgeribter ed, de rug word sterker, dus van "holle" rug groeiem ze naar recht. De achterhand word zwaarder kwa bespiering. Dan zijn ze meer in 1 stuk en sterker en meer af.... maar kwa cm in schoft komt daar minder bij kwa cms dan bij de sportpaarden kwpn en duits bloed.

ivy_power89

Berichten: 5858
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 17:31

Thnx voor de tip, maar in die feite weet ik wel wat ik aan het doen ben.
Er is geen ruimte om hem 24/7 op het land te laten lopen, hij komt er 2x per dag meerdere uren uit.
Longeren is dus 1x pw, in een los spring bak waarbij hij dus ook rechte lijnen loopt, zodat hij niet alleen maar op een volte loopt. (ik kan kiezen waar ik longeer, maar longeer vrijwel nooit in de normale cirkel, doe ik met mijn oudere paard ook niet.)
Het is dan ook niet dat dit mijn eerste paard is oid ;) ook niet het eerste jonge paard trouwens.
Een zadel ziet hij de eerst komende half jaar niet van dichtbij, en erop zitten dus ook niet.

En verder ben ik klaar om mijzelf te verantwoorden, er zijn 1001 manieren om met een jong paard om te gaan, en ik zie het probleem niet om hem een kwartiertje per week een beetje beweging te geven, zodat hij de basis comando's kent (ho en voorwaarts), druk op het bit kent, en wat sterker wordt in zijn lijf. Verder doen we elke dag wandelen, spelen in de paddock, grondwerk en vooral veel plezier beleven.
Daar gaan ze echt niet kapot van.

Waar ze wel kapot van gaan is een uurtje per dag uit stal, meerdere keren per week op een cirkel werken, zwaar bijgezet, verlies van ontspanning in de rug, half uur lang door knallen en verder helemaal niets.

ivy_power89

Berichten: 5858
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 17:33

amen schreef:
Het verschil in schofthoogte van 3 tm 7 jar, zit vaak ook in ontwikkeling van de schoft.

Bij rijpaarden/sportpaarden dus kwpn ed, zit veel meer schoft op. Dus dan kan je in 3/4 jaar wel naar 5a10 cm gaan.

Bij paarden met veel barok bloed, zoals friezen, haflingers ed, zijn rondgeribt weinig schoft. Die worden rondgeribter ed, de rug word sterker, dus van "holle" rug groeiem ze naar recht. De achterhand word zwaarder kwa bespiering. Dan zijn ze meer in 1 stuk en sterker en meer af.... maar kwa cm in schoft komt daar minder bij kwa cms dan bij de sportpaarden kwpn en duits bloed.


Heb je zeker gelijk in hoor!
Als hij zn hoofd naar beneden doet, dan verdwijnt zijn schoft tussen zn schouders. Daar zit echt nog helemaal niets.
hij is 61% fries bloed, de rest is warmbloed.
Vergeleken met mijn andere paard (50% fries bloed) ziet dit paard er nog meer uit als een warmbloed, dan als een fries (ja oke, die hals is echt niet te missen haha)
Ik had bij mijn andere paard (1.61) ook echt het idee dat die met 3 jaar veel meer "af" was als dit paard.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:44

ivy_power89 schreef:
Thnx voor de tip, maar in die feite weet ik wel wat ik aan het doen ben.
Er is geen ruimte om hem 24/7 op het land te laten lopen, hij komt er 2x per dag meerdere uren uit.
Longeren is dus 1x pw, in een los spring bak waarbij hij dus ook rechte lijnen loopt, zodat hij niet alleen maar op een volte loopt. (ik kan kiezen waar ik longeer, maar longeer vrijwel nooit in de normale cirkel, doe ik met mijn oudere paard ook niet.)
Het is dan ook niet dat dit mijn eerste paard is oid ;) ook niet het eerste jonge paard trouwens.
Een zadel ziet hij de eerst komende half jaar niet van dichtbij, en erop zitten dus ook niet.

En verder ben ik klaar om mijzelf te verantwoorden, er zijn 1001 manieren om met een jong paard om te gaan, en ik zie het probleem niet om hem een kwartiertje per week een beetje beweging te geven, zodat hij de basis comando's kent (ho en voorwaarts), druk op het bit kent, en wat sterker wordt in zijn lijf. Verder doen we elke dag wandelen, spelen in de paddock, grondwerk en vooral veel plezier beleven.
Daar gaan ze echt niet kapot van.

Waar ze wel kapot van gaan is een uurtje per dag uit stal, meerdere keren per week op een cirkel werken, zwaar bijgezet, verlies van ontspanning in de rug, half uur lang door knallen en verder helemaal niets.


Tja, jij plaatst dit zelf op Bokt en hebt een vraag. Antwoorden zijn niet alleen die jij wil horen.

Hoeveel paarden iemand heeft gehad zegt niks. Nederland zit vol met mensen met ellende met paarden. Bokt staat er vol van.

2x pd naar buiten en dan vind je het gek dat een 3jr er zo uit ziet? Je wil alleen horen dat er iemand komt toveren en hem groter maakt?
Nee, jouw paard, jij moet iets doen. Een 3 jarige is een kleuter en die moet bewegen en spelen.

Longeren met bijzet is echt heel slecht. Zeker gezien hoe jouw paard/baby paard er nu nog uit ziet.

Maar goed, ik ontstip wel en wacht 2jr af wanneer er een topic verschijnt dat het paard kapot is of allerlei problemen heeft..........Dan wil je ook een tover middel of mogen we zeggen; eigen schuld, dikke bult??

Het is gewoon vermoeiend dat mensen zo omgaan met jonge dieren, geen geduld hebben en niet tegen de waarheid kunnen. Arme paarden.

ivy_power89

Berichten: 5858
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Mijn 3 jarige, groeikansen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 17:50

Doe inderdaad maar ontstippen, lijkt mij beter ;)

Want je hebt al aannames die van geen kanten kloppen.
Dit paard heeft namelijk een aantal jaar in de opfok gelopen, en staat pas sinds mei op stal :') :')

De volgende aanname, ik wil horen dat er iemand komt toveren en hem groter maakt?
Ik zoek enkel naar ervaringen van mensen met een soort gelijk geval, niets meer niets minder. Blijft hij te klein, dan komt er een nieuwe baas voor, groeit hij, dan heb ik mazzel in dit geval.

Dus ja het is vermoeiend dat mensen hun mening willen door drukken en aannames maken die van geen kanten kloppen :))

mavantos

Berichten: 3607
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Mijn 3 jarige, groeikansen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:58

Touwtjes methode geeft geen garanties natuurlijk, maar als hij nog zo 'uit verhouding is' dan zal hij zeker nog wel (flink) gaan groeien!

Overigens een driejarige iets aan het werk zetten is helemaal niet zo slecht. Nee, je moet er niet 5x per week mee aan de slag gaan. Alleen die 2x per week 15 minuten gaan ze echt niet kapot van.

Juist liever rustig opbouwen. Een klein kind gaat ook naar de kleuterschool en basisschool. Die zet je ook als volwassene ineens op de universiteit...

Silly1972

Berichten: 14780
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Mijn 3 jarige, groeikansen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:23

Ts weet heel goed waar ze mee bezig is.
Hij staat pas net een maand op stal en ze vraagt om ervaringen in de groei, niet in het longeren.

Ik ga de mijne ook gewoon 1 a 2x in de week longeren en daar komt wel gewoon over een maandje ofzo een zadel op, dan is hij 3 jaar en 4 maanden.
Niks mis mee.
Wanneer de ruiter erop komt ligt er puur aan hoe hij het oppakt.

Lekker laten gaan ts, je hebt het altijd prima aangepakt en.per paard bekeken wat wel en niet kan.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:44

mavantos schreef:
Juist liever rustig opbouwen. Een klein kind gaat ook naar de kleuterschool en basisschool. Die zet je ook als volwassene ineens op de universiteit...


Nee, maar je kunt ook later beginnen met de paarden kleuterschool. ;)

Paard ziet er dusdanig jeugdig uit dat aan het werk zetten ook een brug te ver kan zijn.
Lijkt mij het verstandigste om hem nog tot oktober in de groep 24/7 op de wei te zetten. Kijken wat dat voor zijn ontwikkeling gaat doen.

ivy_power89

Berichten: 5858
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Mijn 3 jarige, groeikansen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 19:00

Nogmaals, die situatie is niet mogelijk.
Ik heb nog een ander paard en op onze huidige stal is inmiddels een enorme wachtlijst. Kans was dik dat ik hem dit jaat niet eens meer kwijt kon op stal.
Dan is het kiezen, en ik kies er niet voor om 2 paarden op 2 verschillende stallen neer te zetten.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Mijn 3 jarige, groeikansen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 06:35

Ik zou hem ook al longeren, maar dan wel goed en niet vastgebonden. De dingen die je noemt kennen ze na 2x longeren al, daar hoef je ze niet een half jaar voor rond te slingeren. Dan is het maar te hopen dat het paard een beetje dom is en niet verveeld raakt door eenzijdig werk.

Maar goed ik lees toch al dat je simplistische vragen stelt en vervolgens zegt alles al te weten dus dat vind ik ook opmerkelijk. Dus maar geen woorden aan vuil maken verder.