Opwaarts/neerwaarts exterieur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:00

mavantos schreef:
janderegelaa schreef:
[ [url=m/CkXzqT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als je die lijn trekt zal ieder paard gruwelijk neerwaarts gebouwd zijn... Zo is het ook niet hoe het KWPN het uitlegt in de cursus.

Bij mij wel. Van zitbeenknobbel tot boegknobbel.

Seven

Berichten: 21201
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:01

Ik gebruik de manier van het Kwpn en die word hier zelfs gedeeld. Dan spreken ze zich zelf eerder tegen toch.
Edit:
Wat janderegelaar ook zegt dus.

Het maakt mij verder vrij weinig uit je moet naar het gehele paard kijken en hoe die beweegt. Heb zelf ook twee elite merries die niet opwaarts zijn volgens de manier van het Kwpn en toch met hele nette prijzen elite zijn geworden :D

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:02

Nouja ik heb al een paar keer gedeeld wat het KWPN doet en dat is niet de lijn trekken die jullie doen volgens de PowerPoint en het beoordelingsboek die ze zelf gemaakt hebben (inclusief voorbeelden)... Ik kan geen foto vinden van het KWPN waarin jullie lijn staat. Volgens jullie manier bestaan er geen opwaarts gebouwde paarden, terwijl ze wel zeggen dat die er zijn (zoals Charmeur).
Laatst bijgewerkt door mavantos op 12-05-20 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:04

ON TOPIC blijven en dan discussie openen rondom opwaarts?

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:14

Ik ziet niet zo goed waarom dit off topic is, we hebben het in kern over de romprichting van Bosco omdat daar onduidelijkheid over is, dus daar gaan we dieper op in.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:17

DreamGuide schreef:
Ik ziet niet zo goed waarom dit off topic is, we hebben het in kern over de romprichting van Bosco omdat daar onduidelijkheid over is, dus daar gaan we dieper op in.

Nou ja, over sommige romprichtingen hier valt best te discusseren maar die van Bosco is mega neerwaarts.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:23

Na zorgvuldig zoeken, denk ik dat Hennessy wel een opwaartse romprichting heeft.

Ter visualisatie:
Afbeelding


Als je Bosco echt van zijn zitbeenknobbel pakt tot zijn boegknobbel, dan is hij ook niet zo mega neerwaarts, alleen een hoog kruis maar zijn zitbeenknobbel zit een stuk lager.

Seven

Berichten: 21201
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:25

Bij hennesy zit de streep niet op de juiste plek de boeg zit lager bij hem duidelijk te zien de knobbel zogezegd

Ben benieuwd waar jij vind waar de zitbeenderen zitten van Bosco

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Seven op 12-05-20 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:25

Ik denk dat mijn vorige paard vrij evenwichtig is


Afbeelding

Wat overigens dus niks zegt. Dit paard vond het sluiten en opwaarts bewegen echt mega moeilijk
Laatst bijgewerkt door Jester_ op 12-05-20 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:28

Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat dit paard. Mijn merrie, voorlopig keur, in mijn ogen echt neerwaarts is volgens hoe het KWPN meet. Maar op het scoringsformulier staat het precies in het midden.
Afbeelding

Jullie mogen er streepjes op loslaten. Deze staat dus precies in het evenwichtsmodel.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 12-05-20 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:29

janderegelaa schreef:
Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat dit paard. Mijn merrie, voorlopig keur, in mijn ogen echt neerwaarts is volgens hoe het KWPN meet. Maar op het scoringsformulier staat het precies in het midden.
[ [url=m/tZU1GK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Opwaarts, neerwaarts, achterwaarts, hoe dan ook, ik vind het een bloedmooi ding!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:30

Earth schreef:
janderegelaa schreef:
Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat dit paard. Mijn merrie, voorlopig keur, in mijn ogen echt neerwaarts is volgens hoe het KWPN meet. Maar op het scoringsformulier staat het precies in het midden.
[ [url=m/tZU1GK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Opwaarts, neerwaarts, achterwaarts, hoe dan ook, ik vind het een bloedmooi ding!


Dank je!

En een droomafstamming :D
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 12-05-20 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:30

Romprichting is naar mijn mening horizontaal bij jouw merrie, Jan. Niet neerwaarts, niet opwaarts. Ze beweegt volgens mij wel heel opwaarts?

Ontzettend mooie merrie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:32

_San87_ schreef:
Romprichting is naar mijn mening horizontaal bij jouw merrie, Jan. Niet neerwaarts, niet opwaarts. Ze beweegt volgens mij wel heel opwaarts?

Ontzettend mooie merrie.

Deze kan heel erg goed bewegen.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:32

Ik haal de anatomie er even bij, volgens mij heb jij de knobbels net verkeerd zitten janderegelaa. :)

Knobbels zijn de rondjes:



Afbeelding


Afbeelding


Edit: kijk zo is ze inderdaad evenwichtig. Ik speel nog even verder mijn streepjes. :P

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DreamGuide op 12-05-20 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:34

Seven schreef:
Bij hennesy zit de streep niet op de juiste plek de boeg zit lager bij hem duidelijk te zien de knobbel zogezegd

Ben benieuwd waar jij vind waar de zitbeenderen zitten van Bosco

[ [url=m/DqJQ7w.png]Afbeelding[/url] ]


In mijn ogen is dit de diagonaal die het KWPN in het 'vierkantje' stelt. Als je de diagonaal neemt zullen ze allemaal neerwaarts zijn. Je lijn/diagonaal zal dan in het geval van een opwaarts paard slechts 'minder schuin' zijn.

Afbeelding

Muronia

Berichten: 19551
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:20

Ik lees graag even mee in jullie discussie. Hoewel ik persoonlijk niks heb met de hengst in kwestie, vind ik het verhaal over de romprichting heel interessant. Toevallig gok ik met een merrielijn die hier precies werd benoemd door San (Farn/Wolfgang x Spartaan/Sinaeda/Morgenster) en heeft mijn nu oudste merrie toch een neerwaartse romprichting. Ik vind het alleen heel moeilijk om dat precies te zien dus ik leer graag, ook ivm verdere hengstenkeuzes.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:35

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:
Romprichting is naar mijn mening horizontaal bij jouw merrie, Jan. Niet neerwaarts, niet opwaarts. Ze beweegt volgens mij wel heel opwaarts?

Ontzettend mooie merrie.

Deze kan heel erg goed bewegen.

Komt deze merrie uit een Rubinstein-nakomeling?

Pantykous

Berichten: 10486
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:38

DreamGuide schreef:
Ik haal de anatomie er even bij, volgens mij heb jij de knobbels net verkeerd zitten janderegelaa. :)

Knobbels zijn de rondjes:



[ [url=m/etftKt.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/noARjU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Edit: kijk zo is ze inderdaad evenwichtig. Ik speel nog even verder mijn streepjes. :P

[ [url=m/6O59XR.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik lees dit met interesse mee en jouw post voegt m.i. veel toe. Door inderdaad de meetpunten juist te plaatsen, zoals je op het skelet laat zien, komen we dichterbij een goed eindresultaat denk ik zo.

Heel interessant om dit allemaal te lezen :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:03

DreamGuide schreef:
Ik haal de anatomie er even bij, volgens mij heb jij de knobbels net verkeerd zitten janderegelaa. :)

Knobbels zijn de rondjes:



[ [url=m/etftKt.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/noARjU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Edit: kijk zo is ze inderdaad evenwichtig. Ik speel nog even verder mijn streepjes. :P

[ [url=m/6O59XR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op de merrie van Jan heb je de cirkel op de borst wel te hoog. Die moet een stukje naar beneden.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:19

DreamGuide schreef:
Ik haal de anatomie er even bij, volgens mij heb jij de knobbels net verkeerd zitten janderegelaa. :)

Knobbels zijn de rondjes:



[ [url=m/etftKt.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/noARjU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Edit: kijk zo is ze inderdaad evenwichtig. Ik speel nog even verder mijn streepjes. :P

[ [url=m/6O59XR.jpg]Afbeelding[/url] ]



Bij Bosco klopt de lijn volgens de kwpn maatstaven: de lijn moet door midden van de romp lopen. Dus onder de lijn net zo veel romp over als boven de lijn.

Bij de merrie klopt het dan niet.

En je zou dan ook een lijn moeten trekken langs de voeten, zodat je de lijnen met elkaar kunt vergelijken.

Maar eerlijk gezegd vind ik het niet zo helpend om een paard zo te beoordelen.... Als de schoft maar hoger is dan de kont, mag een paard best welving in de rug hebben. En ik zie liever een romp die van achter ook diepte heeft en niet alleen van voren. Dus het hele paard moet wat mij betreft evenwichtig gebouwd zijn. Daar is Negro een mooi voorbeeld van. Bosco komt er ook niet slecht vanaf qua evenwichtig gebouwd zijn.
En vele malen belangrijker is nog het totaalbeeld, lengte van paard erbij, lengte van voor en achterbenen, hoeveel ruimte is er voor spieren op het lijf, en hoe gebruikt hij zijn lijf.
Paard in partjes beoordelen is leuk, maar je moet toch het totaalbeeld beoordelen.

Muronia

Berichten: 19551
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:57

Interessant.. Ik ben ook even aan het spelen geweest met die lijntjes. Ik weet niet of ik het zo goed heb gedaan, maar als ik het goed zie dan is de dochter minder neerwaarts dan de moeder toch?

Moeder:
Afbeelding

Dochter:
Afbeelding

GJ dat ben ik wel helemaal met je eens, dat het om het complete beeld gaat, maar dat maakt het voor mij niet minder interessant om te weten wat er precies mee wordt bedoeld.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

opwaarts neerwaarts exterieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:09

GJ9 schreef:
DreamGuide schreef:
Ik haal de anatomie er even bij, volgens mij heb jij de knobbels net verkeerd zitten janderegelaa. :)

Knobbels zijn de rondjes:



[ [url=m/etftKt.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/noARjU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Edit: kijk zo is ze inderdaad evenwichtig. Ik speel nog even verder mijn streepjes. :P

[ [url=m/6O59XR.jpg]Afbeelding[/url] ]



Bij Bosco klopt de lijn volgens de kwpn maatstaven: de lijn moet door midden van de romp lopen. Dus onder de lijn net zo veel romp over als boven de lijn.

Bij de merrie klopt het dan niet.

En je zou dan ook een lijn moeten trekken langs de voeten, zodat je de lijnen met elkaar kunt vergelijken.

Maar eerlijk gezegd vind ik het niet zo helpend om een paard zo te beoordelen.... Als de schoft maar hoger is dan de kont, mag een paard best welving in de rug hebben. En ik zie liever een romp die van achter ook diepte heeft en niet alleen van voren. Dus het hele paard moet wat mij betreft evenwichtig gebouwd zijn. Daar is Negro een mooi voorbeeld van. Bosco komt er ook niet slecht vanaf qua evenwichtig gebouwd zijn.
En vele malen belangrijker is nog het totaalbeeld, lengte van paard erbij, lengte van voor en achterbenen, hoeveel ruimte is er voor spieren op het lijf, en hoe gebruikt hij zijn lijf.
Paard in partjes beoordelen is leuk, maar je moet toch het totaalbeeld beoordelen.

Dat is bij hem echt niet goed hoor.

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:10

Muronia schreef:
Interessant.. Ik ben ook even aan het spelen geweest met die lijntjes. Ik weet niet of ik het zo goed heb gedaan, maar als ik het goed zie dan is de dochter minder neerwaarts dan de moeder toch?

Moeder:
[ [url=m/gGZYZn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dochter:
[ [url=m/IfnXJ6.jpg]Afbeelding[/url] ]

GJ dat ben ik wel helemaal met je eens, dat het om het complete beeld gaat, maar dat maakt het voor mij niet minder interessant om te weten wat er precies mee wordt bedoeld.


Je lijntjes gaan allebei naar een heel ander punt op de boeg. Zo valt het niet te vergelijken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:11

Muronia schreef:
Interessant.. Ik ben ook even aan het spelen geweest met die lijntjes. Ik weet niet of ik het zo goed heb gedaan, maar als ik het goed zie dan is de dochter minder neerwaarts dan de moeder toch?

Moeder:
[ [url=m/gGZYZn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dochter:
[ [url=m/IfnXJ6.jpg]Afbeelding[/url] ]

GJ dat ben ik wel helemaal met je eens, dat het om het complete beeld gaat, maar dat maakt het voor mij niet minder interessant om te weten wat er precies mee wordt bedoeld.

Moeder is meer opwaarts, zo vanaf deze foto's. Het meer neerwaartse van dochter komt van Macho Polo vandaan, dacht ik. Die is zelf ook meer neerwaarts in de romprichting.