Ouders van paard zijn elkaars halfbroer en halfzus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:54

Rex_Rolfo schreef:
Mariett schreef:
En toch heeft Kuggur gelijk :) Mensen dragen bijvoorbeeld altijd een paar (stuk of vijf geloof ik maar ik kon m'n bron even niet vinden dus dat weet ik niet zeker) weinig voorkomende recessieve genen die homozygoot heel gevaarlijk of dodelijk kunnen zijn.

Nope, nog steeds geen gelijk. Dit paard is namelijk al geboren. Als dit paard door de nauwe familiebanden een gevaarlijk recessief gen homozygoot zou hebben was het zichtbaar.



Neehoor, kan ook prima later.
Qua genetica zit Kuggur 100% goed.


Maar voor het paard van TS en een hoop andere paarden hoeft het echt geen probleem te zijn. Zoals eerder al gezegd kunnen door lijnteelt (wat inderdaad gewoon een positievere term is om aan te geven dat het bewust gedaan is) ook goede eigenschappen worden verankerd. Mocht je met dit paard willen fokken dan zou ik wel altijd naar vrij bloed kijken, teveel lijnteelt lijdt tot problemen... Zie bv de Friese paarden.


Ik zou me verder geen zorgen maar hoor TS ;)

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:54

Nop, nog steeds geen gelijk. Ze heeft het namelijk over "reccessief, heterozygoot en dus verborgen defecten". Die kunnen in élk paard zitten. Nadeel van inteelt is de vergrote kans twee defecten elkaar treffen, dus homozygoot worden dus NIET meer verborgen.

En als het een niet-verborgen defect is dan komt het bij keuring van dit paard naar boven. Of het paard was niet eens geboren omdat de vrucht niet levensvatbaar was. Of was kort na de geboorte overleden zoals bij WFFS het geval is.

Gewoon doen wat je bij elk paard doet: gaan kijken, bevalt het dier en kom je er met de prijs uit dan laten keuren, komt ie goed door de keuring dan kopen.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:57

Zou ik mogen opmerken dat ik het enerzijds een super interessant onderwerp vind en zeker discussiewaardig gezien de keuzes die er soms nog binnen de fokkerij worden gemaakt. Maar dat de vraag van TS vooral gaat over of ze uberhaubt dit paardje moet gaan bekijken of niet, dus of het het overwegen waard is om een paard met eenzelfde ouderdier te kopen als je er niet mee wilt gaan fokken. :) De achtergrond informatie is wel belangrijk natuurlijk. En TS; misschien vind jij het juist heel fijn om dieper op het onderwerp in te gaan. In dat geval heb ik niks gezegd. ;)

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:11

Ik heb een ruin gereden waarbij er maar 1 grootvader aan de merriekant is en waarbij de grootmoeders onbekend zijn. De vraag is dus of daar een volle broer en zus zijn gekruist (als dat het geval was is het wel een foutje geweest, want daar is verder niks uitgekomen dat de moeite waard was, aldus de aantal geregistreerde nakomelingen). Het paard dat ik reed had een aandoening (plaveiselcelcarcinoom) waarvan ik mij altijd heb afgevraagd of dat is versterkt door die eenzijdige kant van de familie. Maar goed, hij had ook een superkarakter waar ik er zo nog wel 5 van wil hebben.Met die kennis nu zou ik er geen dier voor laten staan.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:17

_Nelleke_ schreef:
Zolang men nog zulke paarden koopt van fokkers blijft deze vorm van inteelt dus bestaan. Ik zou dit paard alleen al uit principe laten staan.


Ik ga met jou mee, Nelleke.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:17

Rex_Rolfo schreef:
Nop, nog steeds geen gelijk. Ze heeft het namelijk over "reccessief, heterozygoot en dus verborgen defecten". Die kunnen in élk paard zitten. Nadeel van inteelt is de vergrote kans twee defecten elkaar treffen, dus homozygoot worden dus NIET meer verborgen.

En als het een niet-verborgen defect is dan komt het bij keuring van dit paard naar boven. Of het paard was niet eens geboren omdat de vrucht niet levensvatbaar was. Of was kort na de geboorte overleden zoals bij WFFS het geval is.

Gewoon doen wat je bij elk paard doet: gaan kijken, bevalt het dier en kom je er met de prijs uit dan laten keuren, komt ie goed door de keuring dan kopen.



Ik snap je niet helemaal. WFFS, OWLS en dergelijke zijn recessieve genen die lethaal zijn in homozygote vorm. Maar heel veel onbekende genen hebben niet zulke duidelijke negatieve effecten. Die kunnen zelfs per individu nog verschillen omdat de uiting afhankelijk is van andere genen of milieu. En het kan best zijn dat er door inteelt een bepaald gen in homozygote vorm uiteindelijk wel degelijk voor problemen kan zorgen, daarvoor hoeft het gen helemaal niet bekend te zijn. Het zal dan misschien een hogere gevoeligheid voor koliek zijn of iets anders dat niet direct genetisch te linken lijkt. Het bij elkaar komen van die genen kan natuurlijk ook bij gewoon kruisen voorkomen, maar daar heb je met inteelt wel meer kans op.

Voor TS: gewoon gaan kijken, elk paard heeft wel een gebrek als je veel gaat graven ;). Mocht je voor het paard gaan dan natuurlijk wel gewoon keuren en misschien even nazoeken of die bepaalde hengst iets van opvallende dingen doorgeeft.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:19

Rex_Rolfo schreef:
Nop, nog steeds geen gelijk. Ze heeft het namelijk over "reccessief, heterozygoot en dus verborgen defecten". Die kunnen in élk paard zitten. Nadeel van inteelt is de vergrote kans twee defecten elkaar treffen, dus homozygoot worden dus NIET meer verborgen.

En als het een niet-verborgen defect is dan komt het bij keuring van dit paard naar boven. Of het paard was niet eens geboren omdat de vrucht niet levensvatbaar was. Of was kort na de geboorte overleden zoals bij WFFS het geval is.

Gewoon doen wat je bij elk paard doet: gaan kijken, bevalt het dier en kom je er met de prijs uit dan laten keuren, komt ie goed door de keuring dan kopen.


Zolang je geen volledige genetisch profiel hebt (doet ook niemand) dan weet je niet wat er meer zit. Niet alles is nu al te bekijken, alleen de reguliere dingen.
Denk aan deficiënties, tumoren etc. die gevoeligheid leg je met inteelt ook dieper vast.

Tenzij je dat wilt voor bijvoorbeeld de wetenschap (voor een ziektebeeld), moet je er al reguliere fokker gewoon van af blijven.

Je kunt het verhaal nog zo mooi inpakken. Zeggen dat je alleen de mooie dingen vastlegt en dat het zodoende onschuldig is, is bullshit.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:28

Boras schreef:
_Nelleke_ schreef:
Zolang men nog zulke paarden koopt van fokkers blijft deze vorm van inteelt dus bestaan. Ik zou dit paard alleen al uit principe laten staan.


Ik ga met jou mee, Nelleke.

Op zich kan ik het daar best mee eens zijn hoor, maar houd er wel rekening mee dat er ook sprake kan zijn van een onbedoelde zwangerschap. Dus dat het helemaal niet de bedoeling was de ouderdieren samen een veulen te laten krijgen. In zo'n geval, zeker wanneer je de zwangerschap pas laat opmerkt, kun je er niet veel aan veranderen meer.

In dat geval zou je in ieder geval als "fokker" zorg kunnen dragen dat het dier in kwestie niet meer voor nageslacht zal kunnen zorgen. Maar als zo'n diertje goed en wel uitgroeid dan lijkt het mij dat het prima op zn plek is bij een recreatieve ruiter die het gewoon een fijn en goed huis wil geven. In zo'n situatie gaat het dan in mijn ogen niet op dat je meewerkt aan het voorbestaan van dergelijke keuzes in de fokkerij als je zo'n paardje zou kopen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:25

TS, het paard wat je op het oog hebt is dat een ruin of een fokdier?

Want het is namelijk verder helemaal niet intressant als het dier gezond is en niet gebruikt gaat worden voor de fokkerij verder.

Verder ga ik met Rex_Rolfo mee. Als je dit dier wel voor de fokkerij gaat gebruiken en je neemt een een hengst(er vanuit gaande dat TS een merrie op het oog heeft) die totaal niet verwant is aan de merrie van TS je vrij snel van de inteelt "gevaren"af bent.(voor wat betreft dat ene veulen,..we hebben het niet op populatie nivo)

Goed te weten is dat vrij veel paarden in enige mate familie van elkaar zijn. Als je maar ver genoeg terug gaat kom je steeds dezelfde hengsten tegen. Ja ook bij jou paard.
Het wordt pas vervelend als de genen die voor problemen zorgen elkaar treffen. En dat is bij een hoge verwandschap eerder het geval dan bij een lage verwandschap.

Terug naar het paard van TS. Als het een ruin is zou ik wel kijken of er nog spraken kan zijn van andere wellicht op latere leeftijd zich uitende ziektes. Bijvoorbeeld PSSM kan heel vervelend zijn en komt bij verschillende paardenrassen en stamboeken voor.