Hengst Bosco v. Benicio

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:28

Ik zit de filmpjes te kijken op instagram van de amazone, maar daar loop ik ook niet heel warm van. Vooral de draf niet, met dat steekbeentje met veel taktverlies. De galop vind ik dan wel weer fijn. Maar de draf zeer matig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:36

[***] schreef:
Joman schreef:
Al die kleurtjes vind ik typisch iets voor pony’s. Ik zou nooit op kleur fokken en Bosco vind ik een hengst die kwa kleur en bouw pony-achtig aandoet. Er zijn zoveel betere te vinden :)


Oké doei :evaw:


Lastig figuur. Iedereen die het niets vindt, mag meteen opbokken uit het topic? Grapjas ben je. Heel het topic al }:0 Of voel je je niet gesteund in je hengstenkeuze :+

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:41

Misschien heeft Janne aandelen in de hengst? Ik snap het defensieve ook niet helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:41

[***] schreef:
Joman schreef:
Al die kleurtjes vind ik typisch iets voor pony’s. Ik zou nooit op kleur fokken en Bosco vind ik een hengst die kwa kleur en bouw pony-achtig aandoet. Er zijn zoveel betere te vinden :)


Oké doei :evaw:


Janne, wat is jouw relatie tot deze hengst?
Ik vind je nogal bijzondere reacties geven als iemand niet jouw mening deelt..

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:46

bobje26 schreef:
Janne, wat is jouw relatie tot deze hengst?
Ik vind je nogal bijzondere reacties geven als iemand niet jouw mening deelt..

Ze/hij heeft deze hengst zelf gebruikt dit jaar.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:46

Raar om Bosco en Edmundo zo te vergelijken, compleet verschillende paarden op dat crème gen na.

Ik vind Bosco ook mwah, deels ook gewoon niet mijn type. Het een mooi paard en hij heeft zeker een imposante grijpende galop. De draf is matig en qua bouw moet ie een langgelijnde merrie met goede bovenlijn hebben om niet nog meer en propje te fokken. Hem gebruiken op een goede merrie voor het kleurtje kan ik nog begrijpen, daar is ook zeker markt voor (hoewel het wel een 50% gok is of hij dat kleurtje doorgeeft). Zonder dat kleurtje zou ik toch verder kijken.

Overigens snap ik dat iemand postte dat het misschien wel mooi aansluit met Spanjaarden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:53

[***] schreef:
Hij is goedgekeurd bij het NRPS en approved aes

Hoe vind je die halzen erop staAn dan Jan?

Hij is niet goedgekeurd bij het NRPS. Hij is gecertificeerd. Dit betekent dat hij maximaal 10 merrie’s per jaar mag dekken en die moeten bij het NRPS geregistreerd worden.

Zodra hij aan de sporteis voldoet kan hij goedgekeurd worden.

Ik kan zijn AES Approved registratie nergens vinden. Heb jij misschien een linkje voor mij?

Ik zie liever deze halzen dan een overbouwd en neerwaarts gebouwd paard met een gezonken rug. Maar dat is misschien een kwestie van smaak. En als je een echt opwaarts gebouwde merrie hebt dan kan het misschien nog wel goed uitpakken ook.

Het 2e veulen is kampioen van Nederland geworden dus ik denk dat dat halsje wel ok is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:57

Ik heb geen relatie met de hengst
Maar ik snap ook niet waarom mensen die niks hebben met kleur of deze hengst dat herhaaldelijk in het topic komen melden, dat heet off-topic
Mooiste is dat de meeste niet eens fokkers zijn en dat is ook echt aan de uitspraken te merken :n

janderegelaa huiswerk beter doen

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:03

Wou me er niet mee bemoeien in het topic zelf eigenlijk alleen meelezen maar ik vrees dat die hengst niet op de hengstenkeuring is geweest bij het NRPS ook niet voor certificering. Kon hem niet vinden in de hengstendatabank en daar ik zelf aanwezig was op de showdag kan ik ook zeggen dat hij niet aanwezig was. Zo'n hengst zou echt opvallen bij de rijpaarden door zijn kleur alleen al. Bij de gecertificeerde hengsten kon ik alleen die appalloosa hengst vinden. Certificering betekend wel goedkeuring maar met dekbeperking.
*gaat nu terug in de meeleesmodus*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:04

[***] schreef:
Ik heb geen relatie met de hengst
Maar ik snap ook niet waarom mensen die niks hebben met kleur of deze hengst dat herhaaldelijk in het topic komen melden, dat heet off-topic
Mooiste is dat de meeste niet eens fokkers zijn en dat is ook echt aan de uitspraken te merken :n

janderegelaa huiswerk beter doen


Dat is wel gemakkelijk, dat jij vanaf je scherm kunt bepalen of iemand al dan niet fokker is :+ Wat is überhaupt je definitie van fokker? Mag je jezelf alleen zo noemen als je ieder jaar (een) veulen(s) fokt? Of ook wanneer je eenmalig een veulentje fokt? Want ook dan kun je prima reageren in dit topic.
Ik heb overigens zeker iets met de kleur. Maar wel voor pony’s. Veel plezier met je veulen. Hopelijk wordt het helemaal naar wens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:13


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:20

[***] schreef:
Ik heb geen relatie met de hengst
Maar ik snap ook niet waarom mensen die niks hebben met kleur of deze hengst dat herhaaldelijk in het topic komen melden, dat heet off-topic
Mooiste is dat de meeste niet eens fokkers zijn en dat is ook echt aan de uitspraken te merken :n

janderegelaa huiswerk beter doen


Okay, maar ik denk dat 90% niet over zijn kleur valt maar aan het gebrek van 'vaderdier' en model/beweging. Ik zie trouwens diverse berichten, eerst was hij GGK (oa hoefslag en insta) en dat werd gecertificeerd maar nu blijkt het dat hij eventueel in aanmerking kan komen voor een certificering. Niet echt hetzelfde als eerder genoemde GGK bij NRPS :+

Dit maakt het ook voor mij dat ik zo'n paard niet serieus kan nemen, ipv de trap op, gaat deze de trap af bij wijze van spreken.

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:22


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:25

petraaken schreef:
Wou me er niet mee bemoeien in het topic zelf eigenlijk alleen meelezen maar ik vrees dat die hengst niet op de hengstenkeuring is geweest bij het NRPS ook niet voor certificering. Kon hem niet vinden in de hengstendatabank en daar ik zelf aanwezig was op de showdag kan ik ook zeggen dat hij niet aanwezig was. Zo'n hengst zou echt opvallen bij de rijpaarden door zijn kleur alleen al. Bij de gecertificeerde hengsten kon ik alleen die appalloosa hengst vinden. Certificering betekend wel goedkeuring maar met dekbeperking.
*gaat nu terug in de meeleesmodus*

Hij is wel gecertificeerd maar niet erkend. Wellicht heeft de eigenaar er voor gekozen om hem dan ook niet in te schrijven en staat hij daarom niet in de database. Het staat ook niet op de website van de eigenaar. Ik heb wel gezien dat hij aangeboden werd.

@[***], ik doe mijn huiswerk prima denk ik maar ik kan zijn Approval bij het AES niet vinden en dat meld ik eerlijk. Jij bent vervolgens diegene die mij niet verder helpt ondanks mijn vraag.

paardje2013
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:30

janderegelaa schreef:
Bosco is destijds wel Oldenburg gekeurd maar heeft zijn verrichting niet gelopen. Dus B papier bij het KWPN.
Daarna is hij AES Licensed wat ook een B papier is bij het KWPN. Pas als hij Approved is krijg je een A papier. En misschien is hij dat wel maar ik kan het nergens vinden. Ook niet op de site van het AES.

Je moet natuurlijk zelf weten met wie je dekt maar ik zou er wel een telefoontje aan wagen naar het AES als je een KWPN merrie wilt dekken. Het zou natuurlijk zuur zijn als je ontdekt dat je een B papier krijgt.

Qua sportprestatie zou hij wel voldoen om het Approved certificaat te krijgen. Maar nogmaals, nergens te vinden.


Als je dan B register krijgt bij het kwpn kun je dan niet beter bij het AES inschrijven?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:34

paardje2013 schreef:
janderegelaa schreef:
Bosco is destijds wel Oldenburg gekeurd maar heeft zijn verrichting niet gelopen. Dus B papier bij het KWPN.
Daarna is hij AES Licensed wat ook een B papier is bij het KWPN. Pas als hij Approved is krijg je een A papier. En misschien is hij dat wel maar ik kan het nergens vinden. Ook niet op de site van het AES.

Je moet natuurlijk zelf weten met wie je dekt maar ik zou er wel een telefoontje aan wagen naar het AES als je een KWPN merrie wilt dekken. Het zou natuurlijk zuur zijn als je ontdekt dat je een B papier krijgt.

Qua sportprestatie zou hij wel voldoen om het Approved certificaat te krijgen. Maar nogmaals, nergens te vinden.


Als je dan B register krijgt bij het kwpn kun je dan niet beter bij het AES inschrijven?

Zeker, is in mijn ogen ook een prima stamboek.

Huiswerk is ondertussen gedaan. Hij is Licensed.

https://angloeuropeanstudbook.nl/databa ... 7913-bosco

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:52

Ilse_123 schreef:
Overigens snap ik dat iemand postte dat het misschien wel mooi aansluit met Spanjaarden.



Niet bekritiserend bedoeld, maar ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing hiervan?
Ik ken Spaanse paarden over het algemeen als vrij beknopte types, en dat lijkt deze hengst niet te verbeteren?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:02

DreamGuide schreef:
Ilse_123 schreef:
Overigens snap ik dat iemand postte dat het misschien wel mooi aansluit met Spanjaarden.



Niet bekritiserend bedoeld, maar ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing hiervan?
Ik ken Spaanse paarden over het algemeen als vrij beknopte types, en dat lijkt deze hengst niet te verbeteren?

Dat hoeft toch ook niet. Spaanse paarden zijn beknopt dus je houdt hetzelfde model. Enigszins.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:20

janderegelaa schreef:
DreamGuide schreef:



Niet bekritiserend bedoeld, maar ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing hiervan?
Ik ken Spaanse paarden over het algemeen als vrij beknopte types, en dat lijkt deze hengst niet te verbeteren?

Dat hoeft toch ook niet. Spaanse paarden zijn beknopt dus je houdt hetzelfde model. Enigszins.

Spanjaarden moeten dan weer wel ontzettend goed kunnen gaan zitten.

Ik kan me zo niet bedenken wat Bosco kan verbeteren op een Spanjaard...

Anomien

Berichten: 7395
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:25

[***] schreef:
Ik heb geen relatie met de hengst
Maar ik snap ook niet waarom mensen die niks hebben met kleur of deze hengst dat herhaaldelijk in het topic komen melden, dat heet off-topic
Mooiste is dat de meeste niet eens fokkers zijn en dat is ook echt aan de uitspraken te merken :n

janderegelaa huiswerk beter doen




En jij concludeerde ook erg snel door in mijn profiel te kijken en meteen off-topic te gaan met een flinke sneer. Welkom in je eigen wereld.

Ik heb 15 jaar lang 8 kwpners en PROK merries gehad. Ook veel jong spul. Maar vaak wel met een gelders of Duits tintje. Op dit moment heb ik geen fokambities.

Oordeel aub niet zo snel als je iemand niet kent, dat is enorm vervelend. Draagt ook werkelijk niets bij. Maar dan wel vallen over dat iemand zijn huiswerk niet doet.. en off topic gaat.


Los van kleur is het ook gewoon geen vaderdier. Ook op de Facebook pagina zie ik een pony staan. Wel benieuwd hoe die 10 nakomelingen het doen straks. De ruiter vind ik erg sympathiek. Dus wie weet komt hij nog veel hoger in de sport. Opvallen doet ie wel.

Anomien

Berichten: 7395
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:36

quote="janderegelaa"]
DreamGuide schreef:
Ilse_123 schreef:
Overigens snap ik dat iemand postte dat het misschien wel mooi aansluit met Spanjaarden.



Niet bekritiserend bedoeld, maar ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing hiervan?
Ik ken Spaanse paarden over het algemeen als vrij beknopte types, en dat lijkt deze hengst niet te verbeteren?

Dat hoeft toch ook niet. Spaanse paarden zijn beknopt dus je houdt hetzelfde model. Enigszins.[/quote




Ja dat was ik.. ergens kan ik mij voorstellen dat een merrie met Spaanse achtergrond, wel aansluiting vindt bij deze hengst. Acht het niet zo groot. Maar kan verder zelf weinig verzinnen.

Misschien Duitse rijpony’s?
Kwpn zie ik hem niet als aanvulling.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:51

Knert schreef:
Ja dat was ik.. ergens kan ik mij voorstellen dat een merrie met Spaanse achtergrond, wel aansluiting vindt bij deze hengst. Acht het niet zo groot. Maar kan verder zelf weinig verzinnen.

Misschien Duitse rijpony’s?
Kwpn zie ik hem niet als aanvulling.

Ik ben wel benieuwd welke aansluiting.

Behalve dat Bosco idd misschien barok aandoet, heeft hij verder niks dat voor een Spanjaard van waarde kan zijn, denk ik. De draf gaat hij niet verbeteren (mening Spanjaard draaft beter), de galop ook niet. De stap wellicht, maar daar zijn de Spanjaarden zelf al een eind mee op weg dat te verbeteren.

Mer1980

Berichten: 18859
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:36

Ik zie dat het meeste al gezegd is. Er is wel wat discussie geweest bij het NRPS over de toekomst van Bosco als dekhengst. Qua type komt hij teveel tekort om direct ggk te worden, daarom is gekozen voor de optie certificering en dan hangt er inderdaad een dek beperking aan. Op basis van zijn sportprestaties en nakomelingen kijkt het NRPS verder in de toekomst. De reden dat hij wel in aanmerking komt voor certificering is 3-ledig: 1) Zijn sportprestaties (Minimum eis is Z2) 2) Zijn kleur (er is vanuit de leden een grote vraag voor paard-hengsten met een aparte kleur) en 3) zijn vrije bloedlijnen. Als één van deze 3 elementen niet aanwezig was had het NRPS niet deze stap genomen. Certificering was een goede compromis om deze hengst ook voor NRPS leden beschikbaar te stellen.

Anomien

Berichten: 7395
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:39

_San87_ schreef:
Knert schreef:
Ja dat was ik.. ergens kan ik mij voorstellen dat een merrie met Spaanse achtergrond, wel aansluiting vindt bij deze hengst. Acht het niet zo groot. Maar kan verder zelf weinig verzinnen.

Misschien Duitse rijpony’s?
Kwpn zie ik hem niet als aanvulling.

Ik ben wel benieuwd welke aansluiting.

Behalve dat Bosco idd misschien barok aandoet, heeft hij verder niks dat voor een Spanjaard van waarde kan zijn, denk ik. De draf gaat hij niet verbeteren (mening Spanjaard draaft beter), de galop ook niet. De stap wellicht, maar daar zijn de Spanjaarden zelf al een eind mee op weg dat te verbeteren.


Afhankelijk van de merrie. Zal er eens over nadenken hoe ik dat goed kan verwoorden.

Maar draf van een Spanjaard vind je wel beter dan deze hengst? Vind Spanjaarden ook geen mooie dravers hoor. Dat gemaai.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:51

Knert schreef:
_San87_ schreef:

Ik ben wel benieuwd welke aansluiting.

Behalve dat Bosco idd misschien barok aandoet, heeft hij verder niks dat voor een Spanjaard van waarde kan zijn, denk ik. De draf gaat hij niet verbeteren (mening Spanjaard draaft beter), de galop ook niet. De stap wellicht, maar daar zijn de Spanjaarden zelf al een eind mee op weg dat te verbeteren.


Afhankelijk van de merrie. Zal er eens over nadenken hoe ik dat goed kan verwoorden.

Maar draf van een Spanjaard vind je wel beter dan deze hengst? Vind Spanjaarden ook geen mooie dravers hoor. Dat gemaai.

Vind ik minder erg dan dat stekerige :D.

Ik kwam laatst Poeta de Susaeta tegen, die draaft toch wel lekker hoor.