Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:09

Wij gaan de merrie dit jaar waarschijnlijk toch weer bij Gullit doen. Hengst staat ook vlakbij, dus ben benieuwt wat de keuze nu echt gaat worden.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:44

Door het uitstellen van de Ibop en overleg met de ruiter denk ik hier nu over spoelen. Maar moet me daar nog in verdiepen, heb zelf ook geen merrie om t in te stoppen.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:17

Ik ben vooral benieuwd naar kosten van zoiets

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:45

@ Kendra ik ben heel benieuwd naar de kardesh. Ik heb zelf ook een Karla gehad en ben benieuwd hoe kardesh fokt.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 22:41

Handigste is een merrie huren pantykous, dan zit je ook niet met het gedoe om de cycli gelijk te krijgen. Zijn meerdere bedrijven waar dit mogelijk is. Ik heb vorig jaar bij VDL een merrie gehuurd en daar op aanraden van mijn dierenarts ook het spoelen laten doen. Voor de huur van de merrie heb ik 2500 excl btw betaald, spoelen/implementatie was rond de 500 euro als ik het me goed herinner. Maar dat kan wel enorm verschillen per dierenarts. En je hebt dan natuurlijk een ruim jaar een extra paard in de kost, valt hier in de veestapel niet zo op, maar die kosten maak je natuurlijk wel :+

Maranja is geboren uit een draagmerrie van de faculteit in Utrecht. Gerdien was een schat van een merrie en de merrie die ik nu heb lopen kun je ook niets kwaads van zeggen!

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:37

gomir schreef:
Handigste is een merrie huren pantykous, dan zit je ook niet met het gedoe om de cycli gelijk te krijgen. Zijn meerdere bedrijven waar dit mogelijk is. Ik heb vorig jaar bij VDL een merrie gehuurd en daar op aanraden van mijn dierenarts ook het spoelen laten doen. Voor de huur van de merrie heb ik 2500 excl btw betaald, spoelen/implementatie was rond de 500 euro als ik het me goed herinner. Maar dat kan wel enorm verschillen per dierenarts. En je hebt dan natuurlijk een ruim jaar een extra paard in de kost, valt hier in de veestapel niet zo op, maar die kosten maak je natuurlijk wel :+

Maranja is geboren uit een draagmerrie van de faculteit in Utrecht. Gerdien was een schat van een merrie en de merrie die ik nu heb lopen kun je ook niets kwaads van zeggen!


Ik heb eventueel zelf een merrie. Betaal je dan 500 euro en merrie begeleiding kosten (hengstig spuiten, scannen, insimineren) en sperma van de hengst? Kost het bij de draagmerrie inbrengen ook weer extra?

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:00

Cioccolato schreef:
Ik ben vooral benieuwd naar kosten van zoiets


Reken maar op een goede €5000 extra bovenop je normale dekgeld (scannen, spoelen, inbrengen, huur draagmerrie, kosten draagmerrie voor een jaar). En dan hoop je dat je maar 1x hoeft te spoelen.
Het scheelt heel veel in de kosten als je al een draagmerrie in het bezit hebt en die cyclus gelijk kan krijgen aan je eigen merrie.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:01

Zonder draagmerrie kosten. Die heb ik zelf dan

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:02

Ik ga het even op me in laten werken. Zag ook dat invriezen een optie is maar dan is de succesrate van terugplaatsen max 60%. Dat risico vind ik te groot. Wil eigenlijk mijn merrie niet verkopen maar als ze zich zo door blijft ontwikkelen zou ik wel gek zijn om het niet te doen. Twijfel is dus tussen veulen eruit spoelen of wat nieuws kopen tzt.

*Edit
Draagmerrie is ongeveer 2K alles bij elkaar.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:06

Pantykous schreef:
Ik ga het even op me in laten werken. Zag ook dat invriezen een optie is maar dan is de succesrate van terugplaatsen max 60%. Dat risico vind ik te groot. Wil eigenlijk mijn merrie niet verkopen maar als ze zich zo door blijft ontwikkelen zou ik wel gek zijn om het niet te doen. Twijfel is dus tussen veulen eruit spoelen of wat nieuws kopen tzt.

*Edit
Draagmerrie is ongeveer 2K alles bij elkaar.


Je bedoelt ICSI?

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:12

Yes.

Marijkeeee
Berichten: 6294
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:40

Cioccolato schreef:
Zonder draagmerrie kosten. Die heb ik zelf dan


Viel mij heel erg mee die kosten. Als je alles erbij rekent, het op en neer rijden naar de DA, dierenarts kosten, spoelen ect kom je op circa 750 - 1.000 en dan komt het dekgeld er nog boven op. Zit je op 2.000 tenzij het dekgeld duurder is ;)

Maar het is ook wel geluk hebben. Het was bij die van mij met 1 spoeling klaar. Resultaat een mooi merrie veulen en donormoeder verkocht. De draagmoeder daarna beleert en mag dit jaar voor het eerst mee op CH. Tenminste zodra we weer op CH mogen ;)

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:51

Jij had idd geluk. Merries die bij elkaar op stal komen zijn ook makkelijker synchroon te krijgen.
De praktijk waar ik was rekent een tarief voor reguliere begeleiding, spoelen en voor het implanteren. Als je merrie leeg bleek heb je de laatste kosten niet.

Draagmerrie voor 2000 euro wordt krap pk. Hoewel dit jaar de merries met de corona misschien wel ruimer beschikbaar zijn (en dus mogelijk goedkoper).
En jij bedoelt toch gewoon insemineren, spoelen en dan invriezen? Icsi is namelijk niet nodig daarvoor en nog vele malen duurder. Ik hoorde iets van 4500 excl per procedure.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:24

Kendra - 25/03 - Padinus x Kensington
Kendra - 15/04 - Baltic x Kardesh
Peterina - 29/05 - Chacfly PS x Milky Way GF
Change3x - 09/07 - Dourkhan Hero Z x Westpoint

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:31

Hebben jullie al ideeën met welke hengst jullie dit jaar willen fokken?

Umeo
Berichten: 2232
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:40

Hey mag ik hier ook gezellig mee kletsen?
Ik heb zelf 2 springmerries. Een Numero Uno en haar dochter van Goldfever (Duitse). De Goldfever verwacht dit jaar een veulen van Untouchable.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:43

VValar schreef:
Hebben jullie al ideeën met welke hengst jullie dit jaar willen fokken?



ja had al wel wat ideen, maar inkomen staat op losse schroeven door corona en dan is veulens fokken geen prio. hoop dat het niet te lang duurt.

wat vinden jullie van de hengst Jarnac?

dat is een interssante combi! goldfever was ik groot fan van. heb je een foto van je merrie?

Umeo
Berichten: 2232
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:45

Ik heb nog totaal geen idee. Eerst eens kijken wat er nu uit komt :+

Zoek een hengst die voldoende lenigheid mee geeft maar toch nuchter in het hoofd is. Moest iemand een tip hebben ;)

Umeo
Berichten: 2232
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:49

Oehlala schreef:
VValar schreef:
Hebben jullie al ideeën met welke hengst jullie dit jaar willen fokken?



ja had al wel wat ideen, maar inkomen staat op losse schroeven door corona en dan is veulens fokken geen prio. hoop dat het niet te lang duurt.

wat vinden jullie van de hengst Jarnac?

dat is een interssante combi! goldfever was ik groot fan van. heb je een foto van je merrie?


Ik kijk morgen even op mijn pc voor je!

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:51

dat zijn de hors la loi's wel. heel nuchter en slim :') dus untouchable is geen gekke keus.

nuchter, jeetje, uhm casall en zonen, Jaguar Mails heb ik er al meerdere van gezien, goed bewerkbaar maar toch voldoende bloed en looplust.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:53

Ik heb komme casall op het oog. Als er dan geen lock down is.......

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:07

Jaguar Mail heb ik al diverse fijne paarden van gezien :j Uit heel verschillend bloed ook.

Als ik ga spoelen twijfel ik nu tussen Emir R, Cicero en Amadeo van 't Vossenhof. Amadeo ook wel Corona afhankelijk.

Lynn_Nikita

Berichten: 25464
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:02

Er werd 2 pagina`s terug gevraagd naar nakomelingen van Aganix en Emerals,
Vooral ervaring met Aganix, veel bloed en vaak lastig in omgang

Lynn_Nikita

Berichten: 25464
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:07

Cioccolato schreef:
Zonder draagmerrie kosten. Die heb ik zelf dan



Dan moet je wel de cyclus goed gelijk krijgen .
Meestal wordt gekozen voor huren, wordt bij de spoeling gekeken welke dan het meest geschikt is, meer keuze uit een geschikte baarmoeder op dat moment.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:30

Ben wel benieuwd hoe het dekseizoen gaat lopen dit jaar.. Ivm Corona maatregelingen.

Was van plan om mijn merrie naar België te brengen, hier 20minuten vandaan. Maar eens vragen hoe nu verder.