Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:10

Ik kom ook even binnen vallen, lees al een tijdje mee.

Ik heb mijn merrie (staat wel te boek als dressuurpaard) ook afgelopen jaar pas naar de CK gedaan. Was op dat moment 15. Was als 3 jarige wel op de stamboekkeuring geweest. Exterieur goed, maar op beweging geen ster.
Nu op Het sport dressuur / eventing alsnog ster geworden. Ze is ook Z springen, maar nog net geen predicaat. Daarnaast had ze ook als 3 jarige al haar prok.
Hiermee dus op de CK als 15 jarige makkelijk Elite. Jury's waren ook heel enthousiast dus dat was wel heel leuk.

Ik ben van plan om haar volgend jaar te laten dekken. Ze is dan al wel een beetje op leeftijd, en nog nooit eerder een veulen gehad. Meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Het is voor mij wel een beetje, ik heb een paard voor de sport, niet voor de fokkerij. Dus als het lukt is het leuk, word ze niet drachtig, helaas pindakaas.
Ben al wel een hele tijd bezig met lijstjes van hengsten maken. Ben de laatste jaren ook steeds naar de hengstenkeuring/ SK / CK geweest, probeer alles echt te volgen en uit te pluizen. Ook op startlijsten e.d.

Was met de hengstenkeuring wel echt spontaan verlief op Manden I Sonderbygaard <3 Wow wat een gaaf dier, denk dat die ook heel mooi bij mijn merrie zou passen. Heeft een heel mooi model, kan super bewegen en springt ook nog eens fantastisch. Dus hoop dat die zich een beetje leuk ontwikkeld.

Op zich, omdat je nog niet weet hoe de merrie fokt, zou ik graag gaan voor een meer bewezen hengst. Maar het dekgeld bij die jonge hengsten is natuurlijk een heel stuk aantrekkelijker. Daarnaast weet je toch nooit hoe het uitpakt.

Wat ik verder heel erg belangrijk vind voor mijn merrie is instelling, en een goede bovenlijn. Ze heeft wel een wat weke rug. Verder is ze exterieurmatig heel correct.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 22:01

VValar schreef:
Als ze al het ster predicaat hebben en alleen voor de CK gaan hoeven ze niet meer vrij te springen. Alleen opstellen en draven aan het lijntje. Je kan je stermerrie gewoon zo opgeven voor de CK idd!
Vrijspringen moeten ze alleen op de stamboekkeuring voor het sterpredicaat, of als (ik meen) 3-jarige bij de IBOP (na een verrichting onder het zadel).


Super! Dank je!

Moska schreef:
Doordat ik nu zelf een bijna 1 jarige hengst heb van Jamboree TN, volg ik de fokkerij nu wat meer dan voorheen. Inmiddels lid geworden van het kwpn en vind het nu bijna jammer dat ik een hengst heb en geen merrie om later mee te fokken. Leuk om hier mee te lezen!

Edit: misschien wel leuk voor de fokkers hier, een linkje naar horsetelex https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2088470/o-laska


Ah wat leuk bloed Esther! Zelfs Argentinus (v. Argentan) zit er nog achter (zat ook achter mijn oude fokmerrie), ben ik erg weg van! UIt een hannoveraanse lijn, nice!

rozebadeend schreef:
Ik kom ook even binnen vallen, lees al een tijdje mee.

Ik heb mijn merrie (staat wel te boek als dressuurpaard) ook afgelopen jaar pas naar de CK gedaan. Was op dat moment 15. Was als 3 jarige wel op de stamboekkeuring geweest. Exterieur goed, maar op beweging geen ster.
Nu op Het sport dressuur / eventing alsnog ster geworden. Ze is ook Z springen, maar nog net geen predicaat. Daarnaast had ze ook als 3 jarige al haar prok.
Hiermee dus op de CK als 15 jarige makkelijk Elite. Jury's waren ook heel enthousiast dus dat was wel heel leuk.

Ik ben van plan om haar volgend jaar te laten dekken. Ze is dan al wel een beetje op leeftijd, en nog nooit eerder een veulen gehad. Meer mensen die hier ervaring mee hebben?


Welkom! Leuk om te horen dat jouw paard op die manier nog Elite is geworden!
Het wordt vaak afgeraden om oudere maiden merries nog in te zetten voor de fokkerij. Volgens mij heb je vooral een grotere kans dat het niet meer lukt om ze drachtig te krijgen, maar ik hoor toch aan de andere kant ook nog wel dat het regelmatig gewoon wel lukt en goed gaat. Dus ik zou haar gewoon eens laten scannen om te kijken hoe het er uit ziet en als het goed lijkt met de baarmoeder en dergelijke, gewoon proberen.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:34

Ja je hoort hele wisselende verhalen over op latere leeftijd fokken. Terwijl ik ook zie dat er diverse merries die in de sport goed gepresteerd hebben nog voor de fokkerij ingezet worden. En die hebben lang niet altijd al een veulen geha.

Ik ga de merrie uiteraard goed laten onderzoeken voordat we er aan beginnen!

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:34

Ik wil mijn merrie ook nog voorstellen op de CK als de Ibop goed gaat, Ster prok is ze al :j

Heb uit mijn vorige merrie 3 veulens gefokt, de eerste op 15-jarige leeftijd en dat ging prima. Waar ik toen gestald stond kwam dagelijks de DA om te scannen dus de begeleiding was ook top, alle 3 de keren drachtig op de 1e inseminatie. Merrie was wel in goede conditie, daar werd volop mee gereden dus dat zal voor het lichaam ook geholpen hebben.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 18:26

Ik heb nog een hengst aan mijn lijstje toegevoegd; Impressive.
Las hier ook eerder al dat hij ook fijn bewegende nakomelingen heeft.
Verder werd mij Kallmar nog geadviseerd, iemand al nakomelingen van hem?

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:27

Kallmar vdl? Heb ik op m'n lijstje gehad, vind z'n hoofd niet zo mooi dus daarop viel die af. Ik had genoeg anderen _O-

Ik ga nog even goed nadenken wat ik wil. Ik hoor zoveel dat bijna alles af valt. Indoctros kunnen ril zijn, harlys, Zeus, animo.

Misschien blijf ik toch bij inaico, ondanks de indoctro. Maar toch even verder zoeken.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 21:08

Cioccolato schreef:
Kallmar vdl? Heb ik op m'n lijstje gehad, vind z'n hoofd niet zo mooi dus daarop viel die af. Ik had genoeg anderen _O-

Ik ga nog even goed nadenken wat ik wil. Ik hoor zoveel dat bijna alles af valt. Indoctros kunnen ril zijn, harlys, Zeus, animo.

Misschien blijf ik toch bij inaico, ondanks de indoctro. Maar toch even verder zoeken.


:D
Herkenbaar, wat dat betreft niet te veel naar verhalen luisteren haha!
Mijn merrie heeft een prachtig hoofd, dus die kan wel wat hebben. :+

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:08

Cioccolato schreef:
Ik hoor zoveel dat bijna alles af valt. Indoctros kunnen ril zijn, harlys, Zeus, animo.


Ze hebben ook een moeder natuurlijk. Hier een Indoctro merrie die eigenlijk voor de duvel niet bang was, alleen af en toe gebruik van de situatie maakte.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 22:14

Ik heb trouwens meerdere Indoctro’s gereden, waarvan er slechts één wat sensibel was. Die ene liep altijd in zweefdraf met de staart op de rug, zodra er ook maar iets aan de hand was.. Verder deed ze geen gekke dingen. Nu hebben we ook weer een überbrave, nergens naar kijkende fijne Indoctro op stal staan. Kan je een kind op weg sturen. Dus eigenlijk vind ik ze meestal niet heel ril.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:25

Ik ken ze ook vooral als werkwillig met gewoon het noodzakelijke bloed.
Heb een No Limit (indoctro) x irco lando gehad. Ja hij was scherp, maar liep met 6/7 jaar internationaal eventing en als juniorenpaard verkocht. Echt heel fijn dier.
Zo wil ik er nog wel 10 hebben.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:41

Wij hebben meerdere Ibolensky nakomelingen gehad die allemaal gemeen hadden dat ze echt een fijn karakter hadden. Dat is ook wat je veel terug zag bij de andere nakomelingen :j dus misschien ook voor op het lijstje met goede karakters

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:38

Maar dat geef ik ook aan. Iedereen zegt en vind wat anders. De 1 vind sensibel en de ander juist niet. Dat vind ik nog wel eens lastig. Hoe meer je onderzoekt, hoe meer meningen en hoe lastiger her zfs wordt

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 00:47

Eens.. En wat de een juist een prettige eigenschap vindt, vindt een ander juist weer niet fijn. Daarbij blijft het goed om je niet blind te staren op de hengst, maar ook de eigen merrie (en mogelijk eerdere nakomelingen) eerlijk te beoordelen.
Hier ervaring met een jonge Monte Bellini x Indoctro. Heerlijk relaxed paard in de omgang, super braaf en past zich ohz echt aan aan het niveau van de ruiter.

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 00:48

Oh alle Indoctro's die ik gehad heb waren zeker niet ril. Maar ook geen meewerkers :')

Net zoals ik ook nog nooit een fijne Quidam heb gereden, want die hebben in mijn ogen allemaal een dode mond en lopen zich het gat in... En dat is iets wat ik van collega-ruiters ook hoor. Maar toch zijn er ook 'speciale' hengsten waar ik, mits de juiste merrie, wel mee zou dekken. Eldorado bijvoorbeeld, daar zeggen ze ook van dat hij speciale karakters geeft, maar heb er hier 2 staan gehad uit meewerkende merries en ook die nakomelingen waren braaf en gemakkelijk :j Andiamo bijvoorbeeld zou ik dan niet meer gebruiken. Niet eens zo zeer voor het karakter hoor, meer omdat ze vaak weinig kunnen bewegen en niet zo'n goede gezondheid hebben. Het karakter vond ik van alle Andiamo's die we op stal gehad hebben nog wel meevallen. Wel waren dat paarden die zich iets minder lieten forceren misschien, maar daar kan ik ze dan weer geen ongelijk in geven :+ En sensibel is idd ook iets heel variabel. Ik vind mijn Numero Uno een doodsbrave merrie, en niet echt ril, maar het is ook zeker geen dode. Terwijl iemand die bang aangelegd is haar misschien wel sensibel zou noemen....

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:07

Wij hebben ook een hele fijne indoctro gehad. Paard met een gouden randje! Was macho op het moment dat het moest, maar toen ik klein was (jaar of 7 / 8 ) dan stapte ik dat paard alleen uit op een groot concoursveld. Kon er thuis ook prima mee rijden, braafste dier wat we gehad hebben.
Was Z2 dressuur met 8 jaar, toen is die verkocht aan een springruiter, binnen een jaar liep die Z, en vervolgens in Amerika heeft hij zelfs nog 1.50m gelopen.

Buurmeisje heeft een tygo x indoctro. Die is wel vrij scherp, maar toch heel fijn te rijden.
En mijn idee komt dat rille/scherpe juist van Tygo. Daar heb ik er wel 4 van gereden, allemaal lomp sterk, heeeel ril, maar echt dat je er met je been niet aan kan komen en doodstil moet zitten. En allemaal heel schieterig in het parcours. Op het moment dat er een balk valt is het paniek en gaat de rest ook naar beneden..
Die Tygo x Indoctro was dan de enige waar je nog mee kon werken zegmaar.

Marijkeeee
Berichten: 6294
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:24

Lante schreef:
Ik heb nog een hengst aan mijn lijstje toegevoegd; Impressive.
Las hier ook eerder al dat hij ook fijn bewegende nakomelingen heeft.
Verder werd mij Kallmar nog geadviseerd, iemand al nakomelingen van hem?


Impressive nakomelingen hebben zich ook wel goed laten zien op de hengstenkeuring. Dan zou ik daar eerder voor gaan dan voor Kallmar.. of Iniaco.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:20

Julia schreef:
Ik lees vaker dat mensen moeite hebben met de karakters die Eldorado geeft. Ik heb hier zelf een andere ervaring mee. Ja, ze zijn alert, ze zijn slim. Maar ik vind ze echt heel fijn en meewerkend, totaal niet onberekenbaar of ‘eng’. Hier met een Eldorado gewerkt, kon een kind van 10 jaar zo mee weg rijden. Grootste lieverd van stal. Zo lang je het paard in zijn/haar waarde laat en niet de strijd aangaat, heb je een paard dat echt heel mensgericht en prettig is om mee te werken. Dit merk ik tot dusver bij praktisch alle Eldorado’s. Merrie doet hierin natuurlijk ook wat, maar zodra zo’n dier in kundige handen is, zijn het echt geweldige paarden met gruwelijk veel vermogen en heel mooi in de manier.


Wij hebben een Grandorado staan uit een Up to Date moeder, uit een schaapmakke merrielijn verder. Maar de Grandorado is de eerste die wij voor de keuring niet zelf hebben opgeleid. En ook met rijden zou ik er geen kind mee op pad sturen. Voor de goede ruiter wel top sportpaarden..

rensju

Berichten: 1593
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:35

Daarom zou ik Grandorado niet gebruiken, al is hij me wel aangeraden. Denk dat ik dan een onbestuurbaar slagschip fok :P

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:37

Doen jullie met jonge merries nog een prok keuring of het d-oC genoom onderzoek?

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:40

MizzMontana schreef:
Doen jullie met jonge merries nog een prok keuring of het d-oC genoom onderzoek?


Ik heb bij het veulen D-OC laten doen. Als ik die had gehouden had ik geen PROK keuring meer gedaan, wel een sportkeuring.

Mijn eigen merrie was al geprokt maar heb ik ook voor het D-OC onderzoek gedaan. Wat dat laatste zegt heeft voor mij meer waarde dan de momentopname die PROK is. Dan vind ik een uitgebreide sportkeuring beter.

Marijkeeee
Berichten: 6294
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:09

MizzMontana schreef:
Doen jullie met jonge merries nog een prok keuring of het d-oC genoom onderzoek?


Beide tot nu toe. Zodra we ze rontg laten keuren doen we ook prok keuring. Voor eventuele verkoop vragen ze daar nog wel eens naar.

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:27

Ik twijfel dus nog voor mijn 3 jarige. Voor de fokkerij zou ik liever de D-OC laten doen.

Maar ik wil sowieso een basis set röntgenfoto’s laten maken voordat ik er mee aan het werk ga. Dan zijn die paar extra foto’s voor de PROK zo gemaakt. Alleen voelt dan die D-OC test dan weer dubbel op.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:55

Ik heb in januari D-OC aangevraagd. Moest nog extra haren opsturen. Tot nu toe nog niks gehoord. Paard is als 3 jarige op de foto geweest en helemaal goed. PROK vind ik teveel momentopname en om daarvoor op de foto zetten hartstikke duur. Zitten hier ook niet veel dierenartsen

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:09

MizzMontana schreef:
Doen jullie met jonge merries nog een prok keuring of het d-oC genoom onderzoek?


Ik doe sowieso het D-OC onderzoek en laat daarnaast de jonge paarden op de foto zetten. Die lever ik niet meer aan voor het PROK certificaat (want geen meerwaarde voor het stamboek meer als ze D-OC predicaat hebben). Maar voor de sport/verkoop wel essentieel om te zien of ze gezond zijn.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:21

D-OC kregen wij van het KWPN aangeboden voor onderzoek naar de hengst. Beide merries kwamen daar voor in aanmerking.