Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evakir
Berichten: 58
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:57

hey allemaal! ik heb een vraagje, kun je je veulen voor meerdere veilingen inschrijven? Ik vroeg me af stel nu dat hij dan voor meerder veilingen geselecteerd is, moet je dan bij 1 van de twee een boete betalen omdat je 'afzegt'? Of hoe werkt dit?

Laurentii

Berichten: 2096
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 07:52

De merrie wordt inderdaad gespoeld 7 dagen na de inseminatie.
En dan op het moment dat ze spoelen, gaan ze zien of er 0, 1 of 2 embryo's zijn.
Dan is het per embryo een draagmerrie.
Voor ons is het ook de eerste keer, dus ik vind het heel spannend :D

Evakir, ik zou maar gokken op één veiling tegelijk.
Al die veilingen hebben ook andere condities en werkwijzes, dat vond ik altijd belangrijk om naar te kijken.

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:10

Ik heb een tijdje terug 2 heel knappe Codex One's gezien. Zijn er natuurlijk maar 2 maar heb hem toen wel gelijk op het lijstje voor mijn NU gezet (volgend jaar).
Lijkt mij ook heel gemakkelijk te rijden idd!

Iorrr; proficiat met de aankoop van de pony! Foto? :D
Kannan ziet er ook goed uit. Wel een groot veulen niet?

Laurentii, fijn dat het de goede kant uitgaat met de merrie! +:)+

Wij moeten hier vandaag scannen op dracht maar ik vrees ervoor. Leek gisteren super hengstig en we hadden nog geïnsemineerd toen het ei al af wat dus geen ideale omstandigheden :z :Y)

Iorrr

Berichten: 4043
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:15

Zo lang je niks tekent krijg je ook geen boete ;) Dus bij meer inschrijven kan altijd.

De Kannan is juist maar een kleintje ;) Komt al hard bij en de pijpen zijn lang zat, maar groot is ie niet…

Pretty Special hebben wij gekocht, valk merrie veulen.

Afbeelding

Hier is haar eigen topic ;)
LaDonna75 @ [KS-MK] Welsh Sportpony ronde 4 in de maak!

Iorrr

Berichten: 4043
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:21

Spannend Umeo!

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:33

Iorrr schreef:
Zo lang je niks tekent krijg je ook geen boete ;) Dus bij meer inschrijven kan altijd.

De Kannan is juist maar een kleintje ;) Komt al hard bij en de pijpen zijn lang zat, maar groot is ie niet…

Pretty Special hebben wij gekocht, valk merrie veulen.

[ [url=m/261qUE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier is haar eigen topic ;)
LaDonna75 @ [KS-MK] Welsh Sportpony ronde 4 in de maak!


Zo die is knap! <3 <3

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:09

Evakir schreef:
hey allemaal! ik heb een vraagje, kun je je veulen voor meerdere veilingen inschrijven? Ik vroeg me af stel nu dat hij dan voor meerder veilingen geselecteerd is, moet je dan bij 1 van de twee een boete betalen omdat je 'afzegt'? Of hoe werkt dit?


Jahoor. Ze laten wel weten als ze langs willen komen(ze kijken eerst naar papier/bloedlijnen) en even goed de voorwaarden doornemen en eventueel bespreken, is vaak namelijk ook wel wat bespreekbaar. Pas als je een handtekening zet ben je ingeschreven. Sommige veilingen willen nogmaals langskomen om te kijken

Weetje al meer Umeo? Onze ene merrie staat al bijna een week bij de hengstenhouder. Schiet niet op. Maar al 't goede komt langzaam toch? _O- :')

Kim_W

Berichten: 584
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:16

Hebben jullie eigenlijk iets van een boek oid die je als leidraad gebruikt tijdens dracht/geboorte of hebben jullie alles in je hoofd zitten/in overleg met de da hoe of wat? Voor mij wordt dit de eerste keer een veulen en wel fijn om ergens een soort naslagwerk te hebben wanneer je wat moet doen bijv met entingen/voer, waar je rekening mee moet houden tijdens/na de bevalling etc.

Firegirl
Berichten: 951
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:41

Kim_W schreef:
Hebben jullie eigenlijk iets van een boek oid die je als leidraad gebruikt tijdens dracht/geboorte of hebben jullie alles in je hoofd zitten/in overleg met de da hoe of wat? Voor mij wordt dit de eerste keer een veulen en wel fijn om ergens een soort naslagwerk te hebben wanneer je wat moet doen bijv met entingen/voer, waar je rekening mee moet houden tijdens/na de bevalling etc.


Ik heb pas een mooie app ontdekt met daarin merriekaart. Geeft ook aan wanneer je moet enten. Filiumapp heet deze.

eilander

Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:13

Kim_W schreef:
Hebben jullie eigenlijk iets van een boek oid die je als leidraad gebruikt tijdens dracht/geboorte of hebben jullie alles in je hoofd zitten/in overleg met de da hoe of wat? Voor mij wordt dit de eerste keer een veulen en wel fijn om ergens een soort naslagwerk te hebben wanneer je wat moet doen bijv met entingen/voer, waar je rekening mee moet houden tijdens/na de bevalling etc.

Ik hou van elke merrie een soort van dagboek bij vanaf een paar dagen voor de bevalling totdat ze opnieuw drachtig is gescand.
In de eerste plaats vind ik het leuk om terug te lezen en zeer zeker ook omdat je wel eens weten wil hoe het eerdere keren ging.
Verder heb ik vooral veel in mijn hoofd zitten.
Laatst had de kliniek Wolvega een erg leuk filmpje van 1,5 uur waarin alle ins en outs aan bod kwamen

eilander

Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:17


eilander

Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:18

Link aanklikken, naar onder scrollen en bovenste filmpje...

Kim_W

Berichten: 584
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:35

Bedankt voor de tips! Dagboekje bijhouden is inderdaad ook een goede.
Dat filmpje ga ik ook eens op mn gemak bekijken. Ik had online ergens het boek paardenfokkerij van paul de vries gezien. Misschien ga ik eens langs een winkel om te zien of die nuttig kan zijn.

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:35

Revali schreef:
Evakir schreef:
hey allemaal! ik heb een vraagje, kun je je veulen voor meerdere veilingen inschrijven? Ik vroeg me af stel nu dat hij dan voor meerder veilingen geselecteerd is, moet je dan bij 1 van de twee een boete betalen omdat je 'afzegt'? Of hoe werkt dit?


Jahoor. Ze laten wel weten als ze langs willen komen(ze kijken eerst naar papier/bloedlijnen) en even goed de voorwaarden doornemen en eventueel bespreken, is vaak namelijk ook wel wat bespreekbaar. Pas als je een handtekening zet ben je ingeschreven. Sommige veilingen willen nogmaals langskomen om te kijken

Weetje al meer Umeo? Onze ene merrie staat al bijna een week bij de hengstenhouder. Schiet niet op. Maar al 't goede komt langzaam toch? _O- :')


Niet drachtig. Was ook wel te verwachten. Kans was heel klein volgens DA. Nieuwe ronde nieuwe kansen!

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 21:27

Ah jammer!! Maar je had al zo'n gevoel...
Nou op naar de volgende kans

Laurentii

Berichten: 2096
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 07:26

Jammer Umeo, maar toch een gelukkige verjaardag! :P

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:39

Nou ik haal mijn ene merrie weer op. Week weg geweest. Ei zette niet door en ook allemaal kleine eitjes. Ook bijgespoten, maar reageerde er niet op.
Dus hij stelde voor om haar 10 dagen regumate te geven en dan 10e dag hengstig spuiten.
Is dat logisch?

Selene_p
Berichten: 96
Geregistreerd: 20-01-21
Woonplaats: Limburg, NL

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:15

geen idee Revali. Ik heb daar niet zoveel ervaring mee.
is de merrie er verder wel goed aan. hoor wel vaker dat niet iedere merrie er tegen kan om van huis te gaan en dat het daarom niet door zet?

Wij zijn vandaag het sperma gaan ophalen en als het goed is, is ze al of wordt ze zometeen geinsimineerd. Fingers crossed

hoogendroog
Berichten: 3286
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:15

Hier is gister 19! dagen te vroeg een plaatje van een Eldorado geboren! Moeders bleef echter aan de nageboorte staan. Ze is nogal diep, en na de geboorte zakte alles erin, de merrie drukte het er niet uit. Er was geen beweging in te krijgen, alles zat kennelijk muurvast van binnen. Veearts heeft toen een -in onze ogen- revolutionaire techniek toegepast. Hij maakte een incisie in een van de vaten van het vlies (mega taai spul zo'n bloedvat) en sloot daar vervolgens een fijn flexibel slangetje met een aan en uit-knop van Gardena op aan. Kraan aan (dit mag uiteraard alleen met leidingwater gebeuren). De vliezen vullen zich nu met het water (je ziet de buik weer iets boller worden) en op een zeker moment gaat de merrie weer persen en perst ze in een keer de volledige nageboorte met vliezen eruit! Ze hoeft dus niet gepeld te worden, met allerlei risico's etc. van dien. Merrie was zichtbaar opgelucht en doet het super, net als haar pasgeborene!

Iorrr

Berichten: 4043
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:49

Fijn! Dat is ook de methode die onze da toepast :)

Benieuwd naar foto’s!!

Op regulate in zo’n situatie ken ik niet Revalli. Lijkt mij overbodig eigenlijk maar misschien om alles even lam te leggen? Wij hebben het ook wel eens maar dan gewoon 10 dagen later hengstig spuiten en dan gaat het normaal wel goed…

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:55

De waterslangmethode wordt volgens mij steeds wat vaker toepast. Fijn dat dat zo goed werkt!

hoogendroog
Berichten: 3286
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:09

Afbeelding
Meneer is alleen nog maar bezig met tanken.

Laurentii

Berichten: 2096
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:44

Revali schreef:
Nou ik haal mijn ene merrie weer op. Week weg geweest. Ei zette niet door en ook allemaal kleine eitjes. Ook bijgespoten, maar reageerde er niet op.
Dus hij stelde voor om haar 10 dagen regumate te geven en dan 10e dag hengstig spuiten.
Is dat logisch?


kan wel werken, maar je kan ook proberen gewoon 3 weken te wachten en deze cyclus even over te slagen.

Proficiat hoogendroog!

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:50

regumate en hengstig spuiten klinkt nogal tegenstrijdig en ik heb er ook nog nooit van gehoord zo de combinatie.

Gefeliciteerd met het veulen! Mieke hoe gaat het met jouw veulen?

besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:00

Ja dat doen ze regelmatig regumate , stoppen en dan hengstigspuiten
Denk dat we dat vroeger ook wel eens hebben gedaan als ze niet doorzetten.. met goed resultaat :j