Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selente
Berichten: 1868
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:34

Julia schreef:
Leuk, nog meer mensen met interessante bloedlijnen! Welkom allemaal!

Ik ben zelf ook heel erg weg van Emir R. Mooie complete nakomelingen met vermogen, balans en mooi in de manier. En inderdaad een nuchter karakter over het algemeen. Wel goed om een wat bloederige merrie te hebben is mijn ervaring. Lady Million is ook echt heel gaaf, Elysa! Pakt het mooi aan zo te zien!

Komme Casall vind ik ook echt een gave hengst. Mooi bergop gebouwd en hoogbenig. En zoals ik het lees echt een super karakter en instelling.

Ik heb vandaag wat foto’s gemaakt van de Poker de Mariposa x Corland. Hij is bijna een jaar inmiddels.

[ [url=m/B00eDo.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh wat een knappe kop zit daarop zeg!

Dit is mijn merrie, zal eens een standfoto opzoeken :+
Afbeelding
Afbeelding


Edit

Lithya schreef:
_E_ schreef:
Wat maakt voor jou dat Emir geen aanrader is, welke eigenschappen?


3x Ramiro x Joost X Abgar wat je dan in het veulen krijgt en Abgarbloed merk je heel lang in het karakter.

Wij hadden een tangelo met veel wit.

Nu 2 met geen aftekeningen. Is net de olijke tweeling, behalve dat de een wat groter is.


Ik heb dit bloed ook in die van mij zitten, is mijn eerste van deze bloedlijn, maar moet zeggen dat ik wel heel erg enthousiast over haar ben.

Pantykous

Berichten: 10499
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 08:37

Wat leuk Caith, ik heb mijn merrie nu ook bij Rianne staan. Heb mijn zelfgefokte ruin daar ook gehad, vind het hele fijne mensen. <3

Ook mooi dier Selenthe :j

_Caithlynn

Berichten: 921
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:21

Pantykous schreef:
Wat leuk Caith, ik heb mijn merrie nu ook bij Rianne staan. Heb mijn zelfgefokte ruin daar ook gehad, vind het hele fijne mensen. <3

Ook mooi dier Selenthe :j



Leuk welke merrie is dat? Ik zie regelmatig fijne springpaarden bij haar voorbij komen op Facebook en Instagram. Welke ruin was dat die daar stond?
Ja klopt echt leuke mensen. Heb ook alle wedstrijden van dieka meegemogen in de vrachtwagen en gezellig groomen

Pantykous

Berichten: 10499
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:28

Dat was Evel Knievel, een Warrant x Silvio.

Mijn merrie heet Imkebellie, Numero Uno x Lux. Ben nog geen een keer geweest op cc, dat komt omdat het vaak doordeweeks is en ik dan moet werken helaas.

_Caithlynn

Berichten: 921
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:04

Pantykous schreef:
Dat was Evel Knievel, een Warrant x Silvio.

Mijn merrie heet Imkebellie, Numero Uno x Lux. Ben nog geen een keer geweest op cc, dat komt omdat het vaak doordeweeks is en ik dan moet werken helaas.


Is deze voor de verkoop de merrie? Wel een fijn paard

Julia schreef:
Leuk, nog meer mensen met interessante bloedlijnen! Welkom allemaal!

Ik ben zelf ook heel erg weg van Emir R. Mooie complete nakomelingen met vermogen, balans en mooi in de manier. En inderdaad een nuchter karakter over het algemeen. Wel goed om een wat bloederige merrie te hebben is mijn ervaring. Lady Million is ook echt heel gaaf, Elysa! Pakt het mooi aan zo te zien!

Komme Casall vind ik ook echt een gave hengst. Mooi bergop gebouwd en hoogbenig. En zoals ik het lees echt een super karakter en instelling.

Ik heb vandaag wat foto’s gemaakt van de Poker de Mariposa x Corland. Hij is bijna een jaar inmiddels.

[ [url=m/B00eDo.jpg]Afbeelding[/url] ]



Dat is wel een knapperd hier ook een maatje voor Ohana ook een poker. Heel lief Alleen wel minder knap dan die van jouw.

gomir

Berichten: 25551
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:41

Wat leuk dat je een Quool du bois verwacht Caithlyn! Ik heb daar ook naar gekeken voor Bella, ook omdat ik graag ook een keer een hengst van Reinie zou gebruiken. Ik krijg alleen die naam niet fatsoenlijk uitgesproken en zie er nu al tegenop als mensen vragen wat voor bloed het is :P

Laurentii

Berichten: 2096
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:28

Selente schreef:
Cioccolato schreef:
Ik zou zelf nooit een bonte kiezen. Maar ook geen schimmel _O-
Ik hou dan weer van witte aftekeningen op benen en hoofd, maar verder niet. Buikvlek mag nog een keer. Maar liefst wel veel aftekeningen :))

Welkom! Hoe meer zielen hoe meer vreugd.


Witte aftekeningen hou ik ook van! Die van mij is alleen helemaal bruin met enkel een wit sokje en een kolletje. :+

Momenteel ook niet voor een hengst gekozen met veel wit, vind ik ook geen prioriteit. Toch mocht ik dat wel vinden, zou ik niet weten hoe ik het aan zou moeten pakken om een hengst te zoeken die veel wit doorgeeft. Jullie wel ideeën over?


Toevallig kies ik diegene er soms wel uit :')
Ze dragen dan het sabino gen, dus 50% kans op eentje met veel wit.

Emerald, Tangelo, Ogano Sitte, Exxon, Aganix, ... allemaal dragers.

Omdat voor ons het bonte gen wel leuk meegenomen is, is echt een markt op zich, is dat fijn. Maar ik wil inderdaad geen kwaliteitsverlies doen, dus ik zou nooit bont x bont zetten. Mijn keuze blijft altijd bij effen bewezen hengsten die ik dan combineer met mijn bonte merries. Altijd maar 50% kans.
Dit jaar trouwens Ogano op mijn bonte merrie en als dan nét het bonte gen en nét het sabino gen doorkomt, krijg je dus dit reflecterende kindje haha :P

Afbeelding

Afbeelding

Pantykous

Berichten: 10499
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:36

Ik hou er van, ben jullie gaan volgen :j

Quool du Bios heeft hier ook op de lijst gestaan, vind ik een tophengst. En goed vererven.

Diertjec

Berichten: 4629
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:56

Wat een super leuk ding laurentii. Interessant om te volgen!

Marijkeeee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:15

Leuk Laurentii!

Laurentii

Berichten: 2096
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:22

Gino H, Kalvino halfbroer van Hickstead wordt hier ook populairder.
zelf niet veel gelopen, maar de nafok doet het super.
geeft bloed, vermogen en zijn heel soepel.
Deze ga ik ook verder opvolgen.

Laurentii

Berichten: 2096
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:40

_Caithlynn schreef:
Hooi,

ik kom uit mijn mee lees stoel.
Wat een mooie nakomelingen komen allemaal al voorbij.
Ik ben sinds 3 jaar ook begonnen met kleinschalig fokken.

Ik zit dan zelf ook in het bestuur van het JongKWPN wat erg leuk en leerzaam is.

De merrie waarmee ik ben begonnen met fokken is Diekata Ginus x Orlando BWP
Een 12 jarige merrie. Ik ben er mee begonnen fokken omdat ze een goed karakter en super instelling heeft. Helaas is ze niet zo groot 1.61 cm en moet ik altijd rekening houden met een hengst die groot fokt en niet te heet is. Door haar gretigheid wil ik graag heartbreaker vrij fokken.
Ze heeft een ibop gelopen met 76 punten met een 8 voor instelling. Ze heeft 1.35 gelopen onder een top amazone Rianne Nalis. December liep ze b en vloog in 8 maanden de klasses door, puur op instelling en goede amazone liep ze in juli al 1.35. Ze is inmiddels ook keur en voor elite moet ik alleen nog een DOC doen. Nu rijden we in het dressuur ook al in het M1 doel is het Z maar nu even pauze wegens zwangerschap.
m/z07KOl.jpg
m/ppHE2m.jpg

Dit haar 1e veulen. Milan CH een 3 jarige ruin van vittorio x Ginus, nu 1.60 cm . Een mega braaf dier heel lief echt een zachtaardig karakter houdt van knuffels. Gaat nog even lekker de wei op en dan eind van de zomer onder het zadel. Heeft los al een hele goede sprong laten zien
m/DjSPqB.jpg
m/kiS4wH.jpg

Dit is het nakomeling van afgelopen jaar 2019 een hengstje Ohana CH een vigo d'arsouilles x ginus. Iets wat wisselend in karakter, een beetje kat uit de boom kijken. Deze is nu al 1.45 cm dus wordt zeker groter dan Milan.
m/iYAAOH.jpg

Voor aankomende jaar is ze drachtig van Quool du bois Margot en dan hoop ik op een merrie, zodat ik mijn lijntje kan voortzetten.

Zoals je ziet ben ik niet zo kwpn trouw oeps :')


als je merrie haar voorbeen goed genoeg is, denk ik meteen aan Exxon Hedonist.
Ogano Sitte x Thunder vd Zuuthoeve
Ik heb van hem al 3 veulens gehad en heb er nog diepvries van liggen.
karakters top, fokt héél groot, geeft veel vermogen en past perfect op bloederige paarden.

Laurentii

Berichten: 2096
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:51

Change3x schreef:
Pantykous schreef:
Hoe zijn de Emeralds en Aganixs eigenlijk qua karakter en nafok? Wat geven die door?


Ik had Aganix op mijn lijstje staan maar een kenner vertelde mij dat hij vaak niet de meest bewerkbare paarden geeft en een sterke, slechte mond, daarnaast fokt hij vergrotend.

Ze hebben natuurlijk ook nog een moeder, maar voor mijn merrie valt hij wel af.


Misschien een late reactie, maar ik heb uit een handtamme merrie, maar té moeilijk om te rijden, een Aganix gehad. Nu 2 jaar en was één van de braafste veulens die ik al gehad heb.
was groter, kon soepel bewegen en echt super lief.
Maar Aganix zelf was ook niet de gemakkelijkste ...
Ik zou hem wel altijd terug nemen, ik vind hem echt een goede vererver.

Cioccolato

Berichten: 6650
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:57

Ik vind Emerald ook wel interessant. Maar is nu alleen diepvries en dat vind ik niet zo.
Ik zou me kunnen verdiepen in welke hengst het gen heeft.. dat heb ik eigenlijk nog niet gedaan. Waar vind je dat?

Laurentii

Berichten: 2096
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:59

Emerald is dit jaar voor 150 contracten vers beschikbaar met levend veulen garantie voor € 3000,00 euro excl. BTW
De rietjes staan aan 800 euro excl. BTW

Het probleem met het Sabino gen, is dat het eigenlijk nog niet te testen valt omdat er te veel verschillende varianten zijn. Maar bv. brede blessen, hoge witte benen, een roze onderlip, een vlek op de buik of billen, zijn veel voorkomende kenmerken van een sabino.
Als ze dit dan ook veel doorgeven, is de kans groot dat ze het dragen.

Cioccolato

Berichten: 6650
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:09

Dat vind ik ruim teveel geld voor vers. Ik fok nog niet zo lang voor mezelf dus her moet eerst gaan opleveren voordat ik grof kan investeren ~~}>

Mijn andere merrie heeft een roze onderlip. dat is zo schattig. En brede bles. En 4 witte benen <3

Selente
Berichten: 1868
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:27

Laurentii schreef:
Emerald is dit jaar voor 150 contracten vers beschikbaar met levend veulen garantie voor € 3000,00 euro excl. BTW
De rietjes staan aan 800 euro excl. BTW

Het probleem met het Sabino gen, is dat het eigenlijk nog niet te testen valt omdat er te veel verschillende varianten zijn. Maar bv. brede blessen, hoge witte benen, een roze onderlip, een vlek op de buik of billen, zijn veel voorkomende kenmerken van een sabino.
Als ze dit dan ook veel doorgeven, is de kans groot dat ze het dragen.


Interessant, dit wist ik niet!

Laurentii schreef:
Misschien een late reactie, maar ik heb uit een handtamme merrie, maar té moeilijk om te rijden, een Aganix gehad. Nu 2 jaar en was één van de braafste veulens die ik al gehad heb.
was groter, kon soepel bewegen en echt super lief.
Maar Aganix zelf was ook niet de gemakkelijkste ...
Ik zou hem wel altijd terug nemen, ik vind hem echt een goede vererver.
[ Video ]


Wat maakt dat je voor Aganix hebt gekozen met zijn niet al te fijne rijbaarheid op een merrie die al zo moeilijk te rijden is? Ben ik benieuwd naar. :9



Trouwens, ik zie hier heel veel hengsten voorbij komen waar ik nog nooit van gehoord heb (heb me ook voornamelijk verdiept in het KWPN, en vorig jaar nog in wat BWP hengsten). Hoe vinden jullie die spelt in de hooiberg in al die stamboeken?

Cioccolato

Berichten: 6650
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:37

Ik blijf gewoon bij het kwpn.. maakt mezelf een stuk minder lastig. Kan tot nu toe goed terecht.

Laurentii

Berichten: 2096
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:50

@ Selente: de merrie mist een beetje vermogen en mocht groter en langer zijn. Ook in de galop vind ik dat ze moderner mag zijn. Aganix paste eigenlijk in het plaatje. Ze is in omgang wel super en haar veulens zijn eigenlijk ook allemaal top onder het zadel. Dus ik wou de gok wagen. "Vuur op vuur" zeiden ze hier. Maar achteraf gezien wel echt een goede keuze. Ik vind dat een paard voor de hogere sport zeker geen bloed te weinig kan hebben.

Ik probeer ook alle stamboeken te bekijken. Veel hengstenshows, wedstrijden vrijspringen etc.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:57

Ik vroeg me af of er in nederland of belgië nog rechtstreeks ggk zonen zijn van caretino, die vers beschikbaar zijn.
In nederland kwam ik uit op caretino gold, maar die is helaas in 2017 al verkocht voor de sport en fokkerij naar iran.

Laurentii

Berichten: 2096
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:33


Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:55

Laatst bijgewerkt door Kendra op 27-03-20 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6650
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:57

Gefeliciteerd!

gomir

Berichten: 25551
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:47

Prachtig! Gefeliciteerd!

lexa

Berichten: 749
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 19:16

Gefeliciteerd! mooi veulen!