Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:28

lexa schreef:
Ik zag dat het dekgeld van Emir ook flink was verlaagd om de fokkers over de streep te trekken.
Door de Corona crisis....
Wij hebben hier de hengsten keuze's ook al bij gesteld omdat we vers niet konden ophalen in Belgie.... Grens is nagenoegen dicht.

Ik heb het zangersheide nagevraagd. Hun gaven aan wel nog sperma naar Nederland te versturen dmv koerier.
Ik weet niet waar jij het sperma vandaan wilde halen?

lexa

Berichten: 749
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:37

xPenny schreef:
lexa schreef:
Ik zag dat het dekgeld van Emir ook flink was verlaagd om de fokkers over de streep te trekken.
Door de Corona crisis....
Wij hebben hier de hengsten keuze's ook al bij gesteld omdat we vers niet konden ophalen in Belgie.... Grens is nagenoegen dicht.

Ik heb het zangersheide nagevraagd. Hun gaven aan wel nog sperma naar Nederland te versturen dmv koerier.
Ik weet niet waar jij het sperma vandaan wilde halen?


Molenhof , die doen alleen diepvries versturen.

lexa

Berichten: 749
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:38

Pantykous schreef:
Emir staat hier nog steeds in de top 3, maakt het wel interessanter zo.


Scheelt toch 500,-

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:45

Dakario schreef:
Umeo schreef:
Hihi hier net zo :D
Goldfever is denk ik 1.74m a 1.75m veel te groot voor een duppie als mij :p

Heeft er hier iemand al nakomelingen van Leandro VG gezien? Ervaringen?

Mijn merrie is er drachtig van. In juni moet ze bevallen. Vriend van ons had vorig jaar veulen van leandro. Heel sjiek veulen en bloederig. De moeder was grof gebouwd. Dus leandro heeft het verbeterd.


Oh leuk! Wanneer verwacht je het veulen?
Denk dat het zeker een match kan zijn bij mijn merrie enkel of ik er een nuchter paard aan ga over houden :+

Puntje waar ik ook wel aan twijfel is if hij commercieel is naar het buitenland toe...

rensju

Berichten: 1598
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:27

lexa schreef:
Ik zag dat het dekgeld van Emir ook flink was verlaagd om de fokkers over de streep te trekken.
Door de Corona crisis....
Wij hebben hier de hengsten keuze's ook al bij gesteld omdat we vers niet konden ophalen in Belgie.... Grens is nagenoegen dicht.


Zag ik ook ja, zijn er meer hengstenhouders die dat doen?

Laurentii

Berichten: 2096
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:39

Ik wil me hier ook even aanmelden.
Wij fokken bonte springpaarden in België.
Momenteel hebben wij volgende fokmerries:

Evangelie - bonte merrie van Think Big (Toulon) x Limbo
Zelf cyclus 5 jarige gelopen, daarna verkocht aan een amateur en nu heb ik haar voor de fokkerij gekocht.
Halfzus van 1.50m, 1.45m, 1.40m, ... paarden. Heel leuke stam.
Gaat binnen 2 maanden bevallen van Tangelo vd Zuuthoeve en ik heb diepvries klaarliggen van Exxon H. (Ogano Sitte).

Ghana - donkerbruine merrie van Giovanni (graf Grannus x Quidam de Revel)
Zelf 1.45m gelopen en ze komt uit de rechtstreekse moederlijn van ideal de la Loge, ook halfzus van 1.60m paarden.
Jammer genoeg niet drachtig dit jaar, ik heb diepvries klaarliggen van Visage vd Olmenhoeve en heb Conthargos als plan B opgeschreven ^^

Bonte Laura - Premium de Laubry merrie. Zelf 1.40m gelopen en al enkele 1.40m paarden gegeven.
Net bevallen van Ogano Sitte vorige week, ik wou voor haar Pegase vh Ruytershof (Comme il Faut) gebruiken, maar voorlopig geen goede cyclus.

Olly - 5 jarige Ogano dochter van Bonte, ben er mee op wedstrijd geweest.
Als alles goed gaat, wordt ze gedekt van Emerald en heb Pegase vh Ruytershof als plan B staan.


Voorlopig komt onze dierenarts nog gewoon insemineren en ik mag ook tot daar gaan. Maar altijd maar met één begeleider per paard en op afspraak. Zij hebben ook maatregelen ivm. het corona virus opgelegd gekregen.

Laurentii

Berichten: 2096
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:44

rensju schreef:
lexa schreef:
Ik zag dat het dekgeld van Emir ook flink was verlaagd om de fokkers over de streep te trekken.
Door de Corona crisis....
Wij hebben hier de hengsten keuze's ook al bij gesteld omdat we vers niet konden ophalen in Belgie.... Grens is nagenoegen dicht.


Zag ik ook ja, zijn er meer hengstenhouders die dat doen?


sperma transport gaat normaal gezien wel nog over de grens, enkel ophalingen gaan niet.
Maar hippo express blijft wel werken momenteel.

Lithya

Berichten: 2511
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:51

Emir R lijkt inderdaad een interssant hengst, maar is voor onze merrie echt niet een aanrader!

Bonte paarden zie je steeds meer in de spring sport, valt mij eigenlijk op.

lexa

Berichten: 749
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:53

rensju schreef:
lexa schreef:
Ik zag dat het dekgeld van Emir ook flink was verlaagd om de fokkers over de streep te trekken.
Door de Corona crisis....
Wij hebben hier de hengsten keuze's ook al bij gesteld omdat we vers niet konden ophalen in Belgie.... Grens is nagenoegen dicht.


Zag ik ook ja, zijn er meer hengstenhouders die dat doen?


Voor zo ver ik weet nog niet.

Cioccolato

Berichten: 6650
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:00

Ik zou zelf nooit een bonte kiezen. Maar ook geen schimmel _O-
Ik hou dan weer van witte aftekeningen op benen en hoofd, maar verder niet. Buikvlek mag nog een keer. Maar liefst wel veel aftekeningen :))

Welkom! Hoe meer zielen hoe meer vreugd.

lexa

Berichten: 749
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:23

Laurentii schreef:
Ik wil me hier ook even aanmelden.
Wij fokken bonte springpaarden in België.
Momenteel hebben wij volgende fokmerries:

Evangelie - bonte merrie van Think Big (Toulon) x Limbo
Zelf cyclus 5 jarige gelopen, daarna verkocht aan een amateur en nu heb ik haar voor de fokkerij gekocht.
Halfzus van 1.50m, 1.45m, 1.40m, ... paarden. Heel leuke stam.
Gaat binnen 2 maanden bevallen van Tangelo vd Zuuthoeve en ik heb diepvries klaarliggen van Exxon H. (Ogano Sitte).

Ghana - donkerbruine merrie van Giovanni (graf Grannus x Quidam de Revel)
Zelf 1.45m gelopen en ze komt uit de rechtstreekse moederlijn van ideal de la Loge, ook halfzus van 1.60m paarden.
Jammer genoeg niet drachtig dit jaar, ik heb diepvries klaarliggen van Visage vd Olmenhoeve en heb Conthargos als plan B opgeschreven ^^

Bonte Laura - Premium de Laubry merrie. Zelf 1.40m gelopen en al enkele 1.40m paarden gegeven.
Net bevallen van Ogano Sitte vorige week, ik wou voor haar Pegase vh Ruytershof (Comme il Faut) gebruiken, maar voorlopig geen goede cyclus.

Olly - 5 jarige Ogano dochter van Bonte, ben er mee op wedstrijd geweest.
Als alles goed gaat, wordt ze gedekt van Emerald en heb Pegase vh Ruytershof als plan B staan.


Voorlopig komt onze dierenarts nog gewoon insemineren en ik mag ook tot daar gaan. Maar altijd maar met één begeleider per paard en op afspraak. Zij hebben ook maatregelen ivm. het corona virus opgelegd gekregen.


Welkom!

Leuk Tangelo , wil ik ook gebruiken als het nu niet pakt met diepvries voor de 2e keer.
Over 6 weken krijgen wij van een andere merrie een Pegase veulen , vorige jaar een Nixon veulen die ook heel goed gelukt is.

Selente
Berichten: 1868
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:35

Cioccolato schreef:
Ik zou zelf nooit een bonte kiezen. Maar ook geen schimmel _O-
Ik hou dan weer van witte aftekeningen op benen en hoofd, maar verder niet. Buikvlek mag nog een keer. Maar liefst wel veel aftekeningen :))

Welkom! Hoe meer zielen hoe meer vreugd.


Witte aftekeningen hou ik ook van! Die van mij is alleen helemaal bruin met enkel een wit sokje en een kolletje. :+

Momenteel ook niet voor een hengst gekozen met veel wit, vind ik ook geen prioriteit. Toch mocht ik dat wel vinden, zou ik niet weten hoe ik het aan zou moeten pakken om een hengst te zoeken die veel wit doorgeeft. Jullie wel ideeën over?

Cioccolato

Berichten: 6650
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:37

Nee ik ook niet hoor. Ik heb gedekt met Great Blue. Ik zei dat dan tegen mensen als je aan de klets komt en die riepen dan gelijk: oooh die geeft veel wit door!
Nou. De eerste die kwam heeft ook alleen 2 witte voetjes achter _O-

Ik selecteer niet op aftekeningen. Vind het pure bonus als het erop zit als t veulen eruit komt. Volgens mij kun je er ook niet echt op selecteren..

Ze zeggen het ook van Arezzo. Maar daar ken ik er net zo veel van zonder wit, als met wit.

Selente
Berichten: 1868
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:46

Vind ook niet dat het een prioriteit zou moeten zijn, kwaliteit en rijbaarheid boven kleur uiteindelijk. Toch zou ik het interessant vinden als je op kleurfactor zou kunnen gaan filteren. Sowieso vind ik het nogal een uitdaging om door de bomen het bos nog te zien betreft aanbod.

Zie namelijk bij verschillende brochures (meen van de Wiemselbach o.a.) wel dat indien dit bekend is er wel aangegeven staat of de hengst over vosfactor beschikt.

Edit - betreft Great Blue doet me ook meteen aan veel wit denken, maar komt eigenlijk meer door Plot Blue :') en dat is z'n vader.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:57

Umeo schreef:
Hihi hier net zo :D
Goldfever is denk ik 1.74m a 1.75m veel te groot voor een duppie als mij :p

Heeft er hier iemand al nakomelingen van Leandro VG gezien? Ervaringen?

Mijn merrie is er drachtig van. In juni moet ze bevallen. Vriend van ons had vorig jaar veulen van leandro. Heel sjiek veulen en bloederig. De moeder was grof gebouwd. Dus leandro heeft het verbeterd.[/quote]

Oh leuk! Wanneer verwacht je het veulen?
Denk dat het zeker een match kan zijn bij mijn merrie enkel of ik er een nuchter paard aan ga over houden :+

Puntje waar ik ook wel aan twijfel is if hij commercieel is naar het buitenland toe...[/quote]
4 juni. Leandro begint nu commercieel door te breken in buitenland.

Cioccolato

Berichten: 6650
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:51

Ja hoor. En ik fok er juist 1 met weinig wit. _O-
Heb er ook 1 met grote bles en 3 witte voetjes hoor, dus het kan wel

_E_

Berichten: 383
Geregistreerd: 18-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:58

Lithya schreef:
Emir R lijkt inderdaad een interssant hengst, maar is voor onze merrie echt niet een aanrader!

Bonte paarden zie je steeds meer in de spring sport, valt mij eigenlijk op.


Wat maakt voor jou dat Emir geen aanrader is, welke eigenschappen?

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:12

Cioccolato schreef:
Nee ik ook niet hoor. Ik heb gedekt met Great Blue. Ik zei dat dan tegen mensen als je aan de klets komt en die riepen dan gelijk: oooh die geeft veel wit door!
Nou. De eerste die kwam heeft ook alleen 2 witte voetjes achter _O-

Ik selecteer niet op aftekeningen. Vind het pure bonus als het erop zit als t veulen eruit komt. Volgens mij kun je er ook niet echt op selecteren..

Ze zeggen het ook van Arezzo. Maar daar ken ik er net zo veel van zonder wit, als met wit.


Oh leuk Great Blue!
Ik heb enkele jaren geleden deze merrie (https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... -de-kompen) >> 2 x Libero >> gedekt met Plot Blue omdat ik wel geloofde in de combinatie. Door complicaties tijdens de geboorte is het veulen jammer genoeg gestorven maar zag er op het eerste zicht wel heel goed uit!

Op wat voor merrie heb jij hem gebruikt?

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:14

Qua kleur heb ik niet echt een voorkeur.

Wij hebben momenteel 4 bruine merries met een witte kol staan. Kon gemakkelijk een 4-span zijn.
Dat is misschien net iets te saai :D :+

Cioccolato

Berichten: 6650
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:14

Ik heb hem op een Kashmir vh Schuttershof x Ilmeo x Bruggraaf gehad en op een Chiqui Up van Essene x Animo x Dallas hetzelfde jaar. Heb half broer en zus haha

Change3x

Berichten: 6591
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:28

Mijn 4 jarige Emir is heel wakker en alert maar súper braaf. In mijn ogen echt de ideale combi!

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:45

Leuk, nog meer mensen met interessante bloedlijnen! Welkom allemaal!

Ik ben zelf ook heel erg weg van Emir R. Mooie complete nakomelingen met vermogen, balans en mooi in de manier. En inderdaad een nuchter karakter over het algemeen. Wel goed om een wat bloederige merrie te hebben is mijn ervaring. Lady Million is ook echt heel gaaf, Elysa! Pakt het mooi aan zo te zien!

Komme Casall vind ik ook echt een gave hengst. Mooi bergop gebouwd en hoogbenig. En zoals ik het lees echt een super karakter en instelling.

Ik heb vandaag wat foto’s gemaakt van de Poker de Mariposa x Corland. Hij is bijna een jaar inmiddels.

Afbeelding

Lithya

Berichten: 2511
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:26

_E_ schreef:
Wat maakt voor jou dat Emir geen aanrader is, welke eigenschappen?


3x Ramiro x Joost X Abgar wat je dan in het veulen krijgt en Abgarbloed merk je heel lang in het karakter.

Wij hadden een tangelo met veel wit.

Nu 2 met geen aftekeningen. Is net de olijke tweeling, behalve dat de een wat groter is.

Pantykous

Berichten: 10499
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:03

Ik denk dat Emir het hier wel gaat worden :j Misschien nog eens Cicero overwegen.

Kleur maakt mij niks uit eigenlijk, maar ik hou er wel van als ze mooi zijn.

_Caithlynn

Berichten: 921
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:03

Hooi,

ik kom uit mijn mee lees stoel.
Wat een mooie nakomelingen komen allemaal al voorbij.
Ik ben sinds 3 jaar ook begonnen met kleinschalig fokken.

Ik zit dan zelf ook in het bestuur van het JongKWPN wat erg leuk en leerzaam is.

De merrie waarmee ik ben begonnen met fokken is Diekata Ginus x Orlando BWP
Een 12 jarige merrie. Ik ben er mee begonnen fokken omdat ze een goed karakter en super instelling heeft. Helaas is ze niet zo groot 1.61 cm en moet ik altijd rekening houden met een hengst die groot fokt en niet te heet is. Door haar gretigheid wil ik graag heartbreaker vrij fokken.
Ze heeft een ibop gelopen met 76 punten met een 8 voor instelling. Ze heeft 1.35 gelopen onder een top amazone Rianne Nalis. December liep ze b en vloog in 8 maanden de klasses door, puur op instelling en goede amazone liep ze in juli al 1.35. Ze is inmiddels ook keur en voor elite moet ik alleen nog een DOC doen. Nu rijden we in het dressuur ook al in het M1 doel is het Z maar nu even pauze wegens zwangerschap.
Afbeelding
Afbeelding

Dit haar 1e veulen. Milan CH een 3 jarige ruin van vittorio x Ginus, nu 1.60 cm . Een mega braaf dier heel lief echt een zachtaardig karakter houdt van knuffels. Gaat nog even lekker de wei op en dan eind van de zomer onder het zadel. Heeft los al een hele goede sprong laten zien
Afbeelding
Afbeelding

Dit is het nakomeling van afgelopen jaar 2019 een hengstje Ohana CH een vigo d'arsouilles x ginus. Iets wat wisselend in karakter, een beetje kat uit de boom kijken. Deze is nu al 1.45 cm dus wordt zeker groter dan Milan.
Afbeelding

Voor aankomende jaar is ze drachtig van Quool du bois Margot en dan hoop ik op een merrie, zodat ik mijn lijntje kan voortzetten.

Zoals je ziet ben ik niet zo kwpn trouw oeps :')