Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:19

VValar schreef:
Zeker heftig! Maar in wezen veranderd er toch (nog) niet heel veel voor de paardensport/fokkerij tov de afgelopen week? Ben benieuwd of de stamboekkeuringen doorgaan trouwens.... dierenartsen mogen nog steeds hun werk uitoefenen gelukkig!

Nee, klopt. Alleen dat concoursen dus nog langer niet mogen plaatsvinden. Voor organisaties van grotere paardensportevenementen lijkt mij dat wel ingrijpend. Zo’n organisatie werkt al langer toe naar het evenement en doet de nodige marketing e.d. wat ook kosten met zich meebrengt.

Ook smeden en tandartsen mogen in principe alleen spoedgevallen doen. Veel mensen gaan dit financieel merken, zowel in de paardensector als daar buiten.

Een stal waar ik het tussendoor regelmatig ben en fotoklusjes doe, verkopen veelal springpaarden naar de USA en binnen Europa. Hoe dat er qua transport uit gaat zien zal mij benieuwen, met de grenzen die nu dicht zijn..

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:24

Hoefsmeden mogen toch gewoon hun werk doen? Tandartsen en dierenartsen ook.. Alleen met wat aangepaste regelingen.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:27

Volgens mij mogen smeden en tandartsen wel nog komen toch? Hoefsmeden sowieso... die voetjes groeien gewoon door :D
Ben ook wel benieuwd naar de handel ja! Vaak komen die buitenlanders met trainer, tussenpersoon, familieleden, hele entourage. Het zal allemaal wel een knauw krijgen, echt zuur.

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:30

In principe mogen hoefsmeden en tandartsen alleen spoedgevallen doen op dit moment. Tenminste, zo heb ik het van de hoefsmeden begrepen die ik ken en van de week op stal waren. Het is niet haalbaar dat hoefsmeden zich daar aan houden want tot juni niet kunnen beslaan/bekappen is geen optie..

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:34

Ik heb nog niks gehoord over enkel spoedgevallen. Prive lessen mogen ook nog, dus ik denk dan zulke dingen ook. Als er maar afstand wordt bewaard en niet met klachten komen.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:35

Hier in BE is inderdaad al enkele keren voorbijgekomen dat enkel spoedgevallen worden aangewezen. Ik moet mijn smid ook even bellen over hoe hij het ziet...

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:35

Oh ik praat wel over NL trouwens

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:39

Julia schreef:
In principe mogen hoefsmeden en tandartsen alleen spoedgevallen doen op dit moment. Tenminste, zo heb ik het van de hoefsmeden begrepen die ik ken en van de week op stal waren. Het is niet haalbaar dat hoefsmeden zich daar aan houden want tot juni niet kunnen beslaan/bekappen is geen optie..


Heb onze hoefsmid hier ook nog niet over gehoord.
Als ze met alle paarden die ze normaal nu zouden doen een paar weken wachten worden het vanzelf spoedgevallen -O-
Onze smid redt zich gelukkig met 3 van de vier paarden zelf wel. In principe hoeft hij geen contact met mij te hebben. Alleen de jonge merrie hou ik voor hem vast.

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:42

Ik moet eigenlijk ook de jonge paarden vast houden..
Maar ik zit bijna aan te denken om de paarden een ronde van de ijzers af te halen.. Even over na denken nog.

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:53

Als je tandarts voor mensen bedoelt... Als tandarts kan ik melden dat in Nederland je als praktijkeigenaar zelf mag beslissen of je gehoor geeft aan de oproep van de beroepsvereniging, RIVM en IGJ om alleen spoedbehandelingen te mogen doen. Bijna alle tandartsen geven hier gehoor aan. Dierenartsen stappen ook steeds meer over op de urgente dingen, want daar begint materiaal ook te slinken las ik.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 00:03

Ik wilde met een hengst uit België insemineren en heb zelf ook een Belgische dierenarts.

Misschien toch maar voor dit jaar een Nederlandse dierenarts mijn merrie laten insemineren... normaal bracht ik merrie weg naar België maar dat gaat hem niet meer worden ben ik bang.

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 00:36

Julia schreef:
Hier ook veel ervaring met een Casall. Denkt enorm mee in het parcours, heel werkwillig en vriendelijk paard in het werk. Springt heel mooi in de manier. Precies genoeg bloed en scherpte.

Heftige maatregelen. Ik ben benieuwd wat dit verder gaat betekenen voor o.a. de internationale verkoop van sportpaarden, grotere concoursen en noem maar op. Gaan een heleboel organisaties en stallen flink onder lijden ben ik bang..


Handel naar het buitenland ligt al plat. Klanten kunnen niet meer reizen, keuren is een probleem als buitenlandse klanten hun eigen dierenarts willen en transport zit er met het sluiten van veel grenzen en luchttransport ook niet meer in.

Concoursen zijn voorlopig zeker niet aan de orde en daarna moet alles eerst weer in het ritme komen.
Keuringen hangt af van het beloop, als het daadwerkelijk in de zomer rustiger gaat worden zit dat er misschien nog in.

Insemineren hangt van je dierenarts af, niet elke dierenarts doet op dit moment nog reguliere/electieve zorg en daar valt vruchtbaarheidsbegeleiding wel onder.
Daarnaast verwacht ik sowieso minder dekkingen, voor veel mensen is paarden hobby en met verlies van inkomen is dekken het eerste wat gelaten wordt...

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 00:40

Mijn hoefsmid is nog gewoon aan het werk! Hij zei juist dat hij van veel mensen niet meer mag komen, omdat zijn partner in het ziekenhuis werkt (waar ik dan weer toaal niet zenuwachtig van wordt :+ ). Op dit moment is boodschappen doen wat mij betreft gevaarlijker dan in volledige bescherming naar een patient te gaan ;)

We hebben deze week nog even de fokmerries en de jonkies gedaan, met de oudere paarden kan hij zich wel redden als ik straks topdrukte heb op het werk.

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 05:28

Ik denk ook dat er een pak minder dekkingen gaan komen dit jaar. Denk dat veel mensen ook met hun veulen van dit jaar gaan blijven zitten. Eer heel de heisa voorbij is vermoed ik dat we einde zomer zitten. Niet de meest ideale tijd om een veulen te verkopen met de winter voor de deur... Ook geen idee wat ze gaan beslissen omtrent het al dan niet doorgaan van veilingen.

Hier mocht het veulen ook vertrekken maar ik reserveer alvast een stal :+

Marijkeeee
Berichten: 6298
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:21

Daar dacht ik gisteravond ook al aan. Hoe gaat het komen met het dekseizoen. We zijn nog in twijfel of we gaan dekken, maar zal toch met mijn ouders nog erover hebben wat we gaan doen. Mede ook omdat de concoursen nu stil liggen en de handel.. dus ja dubio..

Pantykous

Berichten: 10492
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:44

Same, ik heb mijn merrie in training staan. Nou worden ze daar niet slechter van maar ja, in de kijker lopen ze zichzelf ook niet. Twijfel nu dus over naar huis halen en dan toch laten dekken. Ik ben zelf zwanger dus lang doorrijden zelf gaat niet.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:41

Lante schreef:
Ik moet zeggen dat ik het interessant vind te lezen wat jullie ervaringen zijn met de nakomelingen van verschillende hengsten.

Hebben jullie ook ervaring met oudere stermerries voor de keuring doen? Om te kijken of ze nog keur zouden kunnen worden?


Ik heb mijn merrie met 24 jaar het keurpredicaat in ontvangst laten nemen! Was voor mij dus zeker zinvol, nu ik dus een merrie van haar heb is de moederlijn beter. Was wel bij het nrps.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 22:51

Nu eerst maar afwachten wanneer er weer keuringen zijn dit jaar. Mijn hele planning in de soep! Nou ja, er zijn ergere dingen denk ik en maar weer.

Marijkeeee
Berichten: 6298
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 09:55

De meeste oefenavonden ect gaan niet door. Die waren in mei. Helaas! We zullen het maar rustig afwachten hoe het gaat komen dit jaar.

Selente
Berichten: 1865
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:16

Ik sluit me ook graag aan in dit topic!

Afhankelijk hoe het allemaal gaat lopen wil ik dit jaar met mijn paard haar eerste veulen fokken. 5 jaar geleden door toedoen van derden een blessure gekregen waardoor ik haar noodgedwongen heb moeten laten opereren. Vanaf dat moment 5 jaar geprobeerd, en veel goede maar ook slechte momenten gehad.
Nu tijd voor een tussenjaartje!

Ga voor Komme Casall *\o/*

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:27

Vind ik ook een knappe hengst!
Wat probeer je te verbeteren met hem? Puur uit interesse :)

Selente
Berichten: 1865
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:50

Umeo schreef:
Vind ik ook een knappe hengst!
Wat probeer je te verbeteren met hem? Puur uit interesse :)


De rijbaarheid en balans van mijn merrie. Ze is heel erg moeilijk in de mond (Namelus R x Quasimodo Z) en vind het soms lastig te sluiten. Ze is verder een zeer rank gebouwd paard met een enorme wil om te werken. Zal zo eens wat fotootjes opzoeken!

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:54

Umeo schreef:
Hihi hier net zo :D
Goldfever is denk ik 1.74m a 1.75m veel te groot voor een duppie als mij :p

Heeft er hier iemand al nakomelingen van Leandro VG gezien? Ervaringen?

Mijn merrie is er drachtig van. In juni moet ze bevallen. Vriend van ons had vorig jaar veulen van leandro. Heel sjiek veulen en bloederig. De moeder was grof gebouwd. Dus leandro heeft het verbeterd.

lexa

Berichten: 744
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:25

Ik zag dat het dekgeld van Emir ook flink was verlaagd om de fokkers over de streep te trekken.
Door de Corona crisis....
Wij hebben hier de hengsten keuze's ook al bij gesteld omdat we vers niet konden ophalen in Belgie.... Grens is nagenoegen dicht.

Pantykous

Berichten: 10492
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:26

Emir staat hier nog steeds in de top 3, maakt het wel interessanter zo.