Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 04:35

Hihi hier net zo :D
Goldfever is denk ik 1.74m a 1.75m veel te groot voor een duppie als mij :p

Heeft er hier iemand al nakomelingen van Leandro VG gezien? Ervaringen?

Marijkeeee
Berichten: 6298
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:46

Oehlala schreef:
dat zijn de hors la loi's wel. heel nuchter en slim :') dus untouchable is geen gekke keus.

nuchter, jeetje, uhm casall en zonen, Jaguar Mails heb ik er al meerdere van gezien, goed bewerkbaar maar toch voldoende bloed en looplust.


casall en zonen nuchter??? vind ze eerder iets scherp ;) niet verkeerd. Maar zien alles is mijn ervaring.

Marijkeeee
Berichten: 6298
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:59

Van Dallas ook verschillende modellen gezien, maar dat heeft zijn vader ook wel. Over het algemeen wel goede springpaarden.

Grote paarden vind ik wel fijn met mijn 180m maar oké ze hoeven niet 185m te worden :P terwijl ik toch wel een paar van die grote kanonnen ken bij mij in de regio die met gemak het 135 en hoger rond springen. Het internationaal ook goed doen.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:02

Opzich is groot ook niet erg als ze maar snel genoeg zijn en dus niet lomp of traag worden erdoor.

Ik heb ze zelf graag onder de 170 want ben zelf ook maar mini. Als ze makkelijk te rijden zijn vind ik iets groter ook niet erg, maar liefste gewoon rond de 163/164. :')

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:01

Veel hangt inderdaad af van hun bouw maar geef ze mij toch maar rond de 1.67-1.70. Blijft ook commercieel :j

_lautje_

Berichten: 9272
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:17

Ik ben zelf net 1,60m en dan is 1,75m niet zo gemakkelijk opstappen.
Maar heb ze toch het liefste rond de 1,68/1,70m. Echt kleintjes van 1,63m ook wel gehad, maar voel mij toch prettiger op iets groter.

Belangrijkste blijft voor mij toch bloed en scherp en ook sensibel. Ik heb niet de kracht om echt te moeten douwen. En ze moeten gevoelig genoeg zijn in mond en lijf om fijn te kunnen rijden.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:21

Hallo, onze KWPN merrie is nooit gekeurd door omstandigheden. Ze is inmiddels 14 jaar en gaat binnenkort Z springen starten.
Haar moeder sprong 145 parcoursen nog op oudere leeftijd.
Stel dat we na haar sportcarriere nog een veulen willen fokken, heeft het dan invloed op de verkoopprijs van zo'n veulen als de moeder niet gekeurd is? En heeft het aanvragen van een sportpredicaat nog meerwaarde (z+5?).

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:31

Ik zou sportpredikaat laten halen en dan thuis keuring doen

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:34

caro29 schreef:
Ik zou sportpredikaat laten halen en dan thuis keuring doen

Ik dacht dat sportpredicaat zonder keuring was? Puur gebaseerd op behaalde resultaten in de sport?

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:47

Bij z+6 kun je sportpredikaat aanvragen. Daarna kun je via thuiskeuring of reguliere stamboekopname exterieur laten beoordelen. Als dit 70 punten of meer is wordt een sportmerrie direct ster. Evt aanvullend keur kan dan alleen via centrale keuring. Een keurmerrie kan elite worden bij prok- of d-oc predikaat.

Ik hecht persoonlijk meer waarde aan sportprestaties in de moederlijn dan aan de exterieurpredikaten. Correct exterieur en goed fundament vind ik wel belangrijk!

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:03

Marijkeeee schreef:
Grote paarden vind ik wel fijn met mijn 180m maar oké ze hoeven niet 185m te worden :P terwijl ik toch wel een paar van die grote kanonnen ken bij mij in de regio die met gemak het 135 en hoger rond springen. Het internationaal ook goed doen.


Nou zeg, wat is er nou mis met guppies van 1.85m?
- De Z-ring oogt veel kleiner
- Je hebt nooit last van een ruime dubbel
- Als je erop zit ogen de hindernissen ook wat lager.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:07

Lithya schreef:
Marijkeeee schreef:
Grote paarden vind ik wel fijn met mijn 180m maar oké ze hoeven niet 185m te worden :P terwijl ik toch wel een paar van die grote kanonnen ken bij mij in de regio die met gemak het 135 en hoger rond springen. Het internationaal ook goed doen.


Nou zeg, wat is er nou mis met guppies van 1.85m?
- De Z-ring oogt veel kleiner
- Je hebt nooit last van een ruime dubbel
- Als je erop zit ogen de hindernissen ook wat lager.

En als je valt heb je wat meer auwa _O-

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:38

Ik heb met mijn ukkie juist last van dat de dubbels te krap staan.
Doe mij ook maar paarden tussen de 160 en 165. Verkoopt ook nog prima :j
Maar ik fok wel expres met grotere hengsten, aan 150 veulens heb ik dan wat minder :+

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:46

Veel dierenartsen (in BE) insemineren niet meer omdat dit niet urgent is. Degene waar wij altijd gaan ook niet meer... Nu denk dat je altijd wel iemand vindt die het wel doet. Hebben jullie ook 2 opties? Een binnenlandse hengst moesten de grenzen sluiten?

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 18:01

xPenny schreef:
Lithya schreef:
Nou zeg, wat is er nou mis met guppies van 1.85m?
- De Z-ring oogt veel kleiner
- Je hebt nooit last van een ruime dubbel
- Als je erop zit ogen de hindernissen ook wat lager.

En als je valt heb je wat meer auwa _O-


Gelukkig nog niet 8-)

Rond de 1.65 1.70 vind ik ook een mooie maat, maar je doet er niets aan als ze niet stoppen met groeien. Is ook nog van een hengst waarvan gezegd werd dat hij verkleinde.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 18:22

xPenny schreef:
Lithya schreef:
Nou zeg, wat is er nou mis met guppies van 1.85m?
- De Z-ring oogt veel kleiner
- Je hebt nooit last van een ruime dubbel
- Als je erop zit ogen de hindernissen ook wat lager.

En als je valt heb je wat meer auwa _O-


Gelukkig nog niet 8-)

Rond de 1.65 1.70 vind ik ook een mooie maat, maar je doet er niets aan als ze niet stoppen met groeien. Is ook nog van een hengst waarvan gezegd werd dat hij verkleinde.[/quote]

Paarden rond de 165/170 zijn wel wat makkelijker te wenden, hangen vaak wat minder in de lucht.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 20:26

Umeo schreef:
Veel dierenartsen (in BE) insemineren niet meer omdat dit niet urgent is. Degene waar wij altijd gaan ook niet meer... Nu denk dat je altijd wel iemand vindt die het wel doet. Hebben jullie ook 2 opties? Een binnenlandse hengst moesten de grenzen sluiten?


Wij hebben wel een tweede optie op het oog in Nederland, nl Numero Uno (staat al heel lang op onze lijst). Maar voor nu gaan we voor een Belgische hengst en voorlopig wordt het sperma nog verzonden...

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 20:28

Pantykous schreef:
Hoi :D

VValar schreef:
Op welke merrie Sanne? Hele fijne hengst die Dallas!

Wij zijn er ook over uit voor dit jaar: voor onze Vigaro x Ramiro merrie (Elite, PROK, Ibop-spr, Sport-spr+drs), springt momenteel 1.35m, gaan we voor de BWP kampioen Oniell van t Eigenloo. Vind hem echt heel bijzonder springen en er komt veel sport uit de moederlijn. Lijkt me onwijs interessant om daar een veulen mee te fokken uit onze merrie! :))


Dat lijkt me idd een interessante combi, mooi gefokte merrie ook.



Dank je! :)

@Julia... ik weet het nog niet. Hengst wordt denk ik wel verkocht. Maar wij zijn niet zo goed in paarden weg doen :D

@Geryon, leuk paard! Ik hou wel van paarden met wat meer bot en grover gebouwd. Vaak zie je de goede springers onder die grote dieren mega vermogen hebben.

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 20:30

Tot nu toe zou de fokkerij nog niet hoeven te lijden. Als er niet nog meer aangescherpt word!

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 20:34

Marijkeeee schreef:
Oehlala schreef:
dat zijn de hors la loi's wel. heel nuchter en slim :') dus untouchable is geen gekke keus.

nuchter, jeetje, uhm casall en zonen, Jaguar Mails heb ik er al meerdere van gezien, goed bewerkbaar maar toch voldoende bloed en looplust.


casall en zonen nuchter??? vind ze eerder iets scherp ;) niet verkeerd. Maar zien alles is mijn ervaring.



ja ik vind ze nuchter ja en met mij anderen. ook die met meer bloed in de moederlijn. met alles zien en horen is niets mis. :)

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:01

Cioccolato schreef:
Tot nu toe zou de fokkerij nog niet hoeven te lijden. Als er niet nog meer aangescherpt word!


Helaas... nog strengere maatregelen

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:03

Maar niet zo dat dierenartsen niet meer mogen komen scannen toch?

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:05

Hier ook veel ervaring met een Casall. Denkt enorm mee in het parcours, heel werkwillig en vriendelijk paard in het werk. Springt heel mooi in de manier. Precies genoeg bloed en scherpte.

Heftige maatregelen. Ik ben benieuwd wat dit verder gaat betekenen voor o.a. de internationale verkoop van sportpaarden, grotere concoursen en noem maar op. Gaan een heleboel organisaties en stallen flink onder lijden ben ik bang..

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:08

Zeker heftig! Maar in wezen veranderd er toch (nog) niet heel veel voor de paardensport/fokkerij tov de afgelopen week? Ben benieuwd of de stamboekkeuringen doorgaan trouwens.... dierenartsen mogen nog steeds hun werk uitoefenen gelukkig!

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:09

Nou de concoursen gaan niet door gok ik? Dat valt denk ik onder evenementen.
Verkoop vind ik een goede vraag.. Ik wou ook graag begin van het cross seizoen een paard te koop zetten.. Helaas :+
Ook wou ik graag mijn 5 jarige B starten en dan verkopen. Nog een helaas _O-