Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
besita
Berichten: 6814
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:31

MizzMontana schreef:
Na hoeveel dagen doe je die antistoffen test?

Na de geboorte Missm ,na 12 uur ongeveer

besita
Berichten: 6814
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:40

Maar Iorr
Dat zou betekenen dat het op bevallingsstallen vaak misgaat dan
De merries gaan daar vd ene naar de andere stal en als het bijna het moment is vaak nog een keer naar de extra bevallingsstal

Hadden we de test niet gedaan dan was ze inderdaad na een paar dagen ziek geworden ..vaak is dat dan erge diaree ,slap of zelfs gewrichtsontsteking
Je bent het dus enkele dagen voor op die manier :j
Heb het nog maar 2 keer gehad dat we plasma dienden bij te geven

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:56

Ons ene veulen is vooral erg ziek geworden nadat ze bij de hengstenhouder vandaan kwam.

Eef_Bam

Berichten: 4126
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:34

besita schreef:
Maar Iorr
Dat zou betekenen dat het op bevallingsstallen vaak misgaat dan
De merries gaan daar vd ene naar de andere stal en als het bijna het moment is vaak nog een keer naar de extra bevallingsstal


Een andere stal op dezelfde locatie heeft meestal dezelfde ziekteverwekkers in de omgeving Het gaat echt om een andere locatie waarvoor de merrie dan nog geen antistoffen heeft omdat daar weer andere ziekteverwekkers rondwaren (en die zijn overal, hoe goed je ook schoonmaakt).

Citaat:
De merrie verkrijgt antistoffen die
op haar omgeving van toepassing zijn en hierdoor krijgt het veulen bescherming mee voor
de geboorteplek. Alleen heeft het even tijd nodig voordat deze antistoffen bij de merrie
aanwezig zijn.


Ook al verplaats je de merrie de laatste maanden niet kan een antistoffen test nog steeds zin hebben trouwens, dat een merrie lang in de omgeving is geweest geeft geen garantie dat het veulen alle antistoffen heeft binnen gekregen via de biest.

Iorrr

Berichten: 4048
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:46

besita schreef:
Maar Iorr
Dat zou betekenen dat het op bevallingsstallen vaak misgaat dan
De merries gaan daar vd ene naar de andere stal en als het bijna het moment is vaak nog een keer naar de extra bevallingsstal

Hadden we de test niet gedaan dan was ze inderdaad na een paar dagen ziek geworden ..vaak is dat dan erge diaree ,slap of zelfs gewrichtsontsteking
Je bent het dus enkele dagen voor op die manier :j
Heb het nog maar 2 keer gehad dat we plasma dienden bij te geven


Ja ik ben overtuigt dat het daar vaker misgaat, net als op de hele grote stallen.

Maar ik bedoelde eigenlijk: hoe ging het met de moeder? Goede bevalling, lang bij jullie op stal etc? Of aangekochte merrie c.w verhuisde merrie? Veulen goed gedronken Etc? :)

revali2

Berichten: 21
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:55

Hier Revali :+ moest opnieuw inloggen. Maar geen e idee wat het wachtwoord was en email was ook oud :=

Iorrr

Berichten: 4048
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:07

Eef_Bam schreef:
besita schreef:
Maar Iorr
Dat zou betekenen dat het op bevallingsstallen vaak misgaat dan
De merries gaan daar vd ene naar de andere stal en als het bijna het moment is vaak nog een keer naar de extra bevallingsstal


Een andere stal op dezelfde locatie heeft meestal dezelfde ziekteverwekkers in de omgeving Het gaat echt om een andere locatie waarvoor de merrie dan nog geen antistoffen heeft omdat daar weer andere ziekteverwekkers rondwaren (en die zijn overal, hoe goed je ook schoonmaakt).

Citaat:
De merrie verkrijgt antistoffen die
op haar omgeving van toepassing zijn en hierdoor krijgt het veulen bescherming mee voor
de geboorteplek. Alleen heeft het even tijd nodig voordat deze antistoffen bij de merrie
aanwezig zijn.


Ook al verplaats je de merrie de laatste maanden niet kan een antistoffen test nog steeds zin hebben trouwens, dat een merrie lang in de omgeving is geweest geeft geen garantie dat het veulen alle antistoffen heeft binnen gekregen via de biest.


Tuurlijk kan altijd zin hebben! Maar ik denk dat als je gezonde merries hebt die gewoon in eigen omgeving een goede bevalling hebben en het veulen goed laten drinken, de kans heel erg klein is... Bij twijfel doen wij het ook en krijgen ze ook een veulen enting

Iorrr

Berichten: 4048
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:10

Revali schreef:
Ons ene veulen is vooral erg ziek geworden nadat ze bij de hengstenhouder vandaan kwam.


Ja dat hoor je ook vaker. Daar gaat ook zoveel rond...

Ik weet dat ik in dat soort dingen een zeikerd ben, maar bijvoorbeeld op hengstenshows ofzo als onze veulens mee lopen gaan ze daar ook niet op stal. Evenals dat onze merrie geen hoofdstel van een hengstenhouder of wat dan ook op krijgt. Merries worden indien mogelijk bij huis gehouden en anders echt zo kort mogelijk van huis. Zijn ze een nacht (of langer) ergens anders gaan ze ook eerst apart...

besita
Berichten: 6814
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:42

Ik had ze altijd aan huis ( jonge paarden en drachtige merries ) en maar 1 keer een tekort aan antistoffen gehad
Ik probeerde ook echt niet jan en alleman over de vloer te krijgen en vaccineren doen we geregeld inderdaad ,ook geen gesleep naar shows daar doen wij niet aan

We hebben nu geen paarden meer aan huis ( fok minder en er lopen er teveel in de sport )
Afgelopen jaar stond de drachtige merrie bij een veearts maar die stond er al 6 maanden voor de bevalling ,alles goed gegaan kwam enkel tekort uit de test en meteen een zakje plasma toegediend ..ze is geen dag ziek geweest trouwens
Ik neem gewoon het risico niet voor een testje van nog geen 30 euro
Op de kliniek zoveel doodzieke veulentjes gezien waar zoveel leed had gespaard kunnen worden met een antistoffentest
Ken trouwens heel veel fokkerijen waar een zakje plasma na de geboorte gewoon standaard is geworden om ze een goede start te geven :j

verstijnen
Berichten: 519
Geregistreerd: 17-09-10

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:23

Ik ken inderdaad ook meerdere stallen/ bekende fokkers die het standaard geven.

Maar ik begrijp ook de gedachten van mensen 'alles goed en gezond', moet goed gaan zo..

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:31

besita schreef:
....
Ken trouwens heel veel fokkerijen waar een zakje plasma na de geboorte gewoon standaard is geworden om ze een goede start te geven :j

Interessant, hoe geef je dat dan? Legt men dan zelf een infuus aan, of laten ze voor ieder veulen de dierenarts komen?
(Ik vind het trouwens wel wat ver gaan, plasma wordt vooral 'gewonnen' bij paarden die speciaal daarvoor worden gehouden. Niet dat die een superslecht leven hebben, maar ik zou het dan toch liever alleen gebruiken als het echt nodig is).

revali2

Berichten: 21
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:37

Hoe werkt zo'n test? Moet de da dat doen?

lexa

Berichten: 752
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:00

Ben ook wel benieuwd naar de test ...
Veulens worden hier thuis geboren , birthalarm en camera gaat altijd prima.

lexa

Berichten: 752
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:01

Zijn er ook fokkers die al vroeg veulens verwachten ?
De eerst bij mij is 23 februari

besita
Berichten: 6814
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:08

revali2 schreef:
Hoe werkt zo'n test? Moet de da dat doen?

Gewoon de DA wat bloed afnemen en die doet dan de test thuis

Lithya

Berichten: 2522
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:11

Hier begin maart.

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:12

lexa schreef:
Zijn er ook fokkers die al vroeg veulens verwachten ?
De eerst bij mij is 23 februari


2 maart en ik geloof dat iorrrr ook een vroege er bij heeft.

revali2

Berichten: 21
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:18

lexa schreef:
Zijn er ook fokkers die al vroeg veulens verwachten ?
De eerst bij mij is 23 februari


Spannend!!
Hier pas half april en half mei
En nu al hengtsenkeuzestres _O-

Dankje Besita!
Ze zeggen dat als je een maand voor veulenen inent dat het goed is voor de biest enz?

lexa

Berichten: 752
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:27

Revali 2, had jij het laatst ook over Mumbai?

revali2

Berichten: 21
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:34

lexa schreef:
Revali 2, had jij het laatst ook over Mumbai?


Jep :o

besita
Berichten: 6814
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:36

Colestus is trouwens gegarandeerd vers beschikbaar voor 2021
Goede ervaringen hier met LB stables indertijd

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:04

Haha revali2 hengstenkeuzestress, is je lijst nog zo lang?

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:12

besita schreef:
Colestus is trouwens gegarandeerd vers beschikbaar voor 2021
Goede ervaringen hier met LB stables indertijd


Goed om te weten want hij zit in m’n top 2 :j

Hier ook altijd de antistoffen test, kost niks en kan een hoop schelen. Nou doe ik net of ik 100 veulens fok maar op stal doen ze t ook :j

revali2

Berichten: 21
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:43

MizzMontana schreef:
Haha revali2 hengstenkeuzestress, is je lijst nog zo lang?


Nou het fokken is voor mij redelijk nieuw. En de merries ook qua fokkerij. Maar ik vlieg van links naar rechts :') ik zie veel op 't werk qua afstammelingen(types, karakter, werken, vrijspringen) en weet wel wat ik niet wil }> maar dat zegt niet dat ze dan niet op onze merries passen :D

Ik heb Mumbai Z - Halifax - Check in 2 in mijn hoofd. Ze willen er nog niet uit :')

lexa

Berichten: 752
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:50

revali2 schreef:
MizzMontana schreef:
Haha revali2 hengstenkeuzestress, is je lijst nog zo lang?


Nou het fokken is voor mij redelijk nieuw. En de merries ook qua fokkerij. Maar ik vlieg van links naar rechts :') ik zie veel op 't werk qua afstammelingen(types, karakter, werken, vrijspringen) en weet wel wat ik niet wil }> maar dat zegt niet dat ze dan niet op onze merries passen :D

Ik heb Mumbai Z - Halifax - Check in 2 in mijn hoofd. Ze willen er nog niet uit :')


Mumbai Z is ook wel heel interessant mooi gefokt en laat goeie dingen zien!
Ik heb er helaas niet echt een merrie voor.