Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:45

Evakir schreef:
besita schreef:
Quel homme zou je toch moeten kennen joh :P

Het is een heel goed paard hoor maar JG is ook een heel aparte chauffeur ,denk dat je daar ook rekening mee moet houden
Ik hou alleen niet van zijn manier van springen met de voorhand / hals ..moet je alle foto' eens bekijken

Volgens mij bedoeld oehlala Rockybo vh schaeck. Door Corona viel er opeens heel wat inkomen weg maar wou graag toch nog een veulentje uit de merrie, dus we zijn naar jongere hengsten gaan kijken omdat die wat goedkoper zijn. Eigenlijk vooral op afstamming gekozen, is Diamant de semilly x Walnut de muze.

Quel homme springt inderdaad speciaal, maar dat sprak me wel aan eigenlijk en ik dacht ook dat het goed ging matchen met mijn merrie dus vandaar.


Bedoelde inderdaad Rockybo. Quel ken ik wel. Zou er zelf niet mee dekken, maar ben benieuwd naar zijn eerste veulens.

Ben niet altijd bij het veulenen, soms zijn ze ‘te’ snel.

besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:49

Ik heb maar ééntje gemist in al degene die geboren zijn
Maar we hadden wel birthalarm en camera

Begin wel 3 weken voor uitgerekende datum elke dag een druppeltje uit de uier te "melken " en dit heeft me nooit in de steek gelaten :)
Dikte en kleur vd melk liegen niet
En terwijl wennen ze er alvast aan tegen dat het veulen eraan zit anders krijg je -vaak bij jonge merries - gillende en ronddraaiende moeders

Wil het echt niet missen ,zal maar verkeerd liggen of de zak niet openen na de geboorte en weg waar je een jaar lang naar uitgekeken hebt

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:55

Besita meet je het dan met zo’n melk strip of kijk je zo op het oog hoe het er uit ziet?

besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:05

Ja op het oog liefst op een zwart dopje :j

Evakir
Berichten: 58
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:07

Oehlala schreef:
Bedoelde inderdaad Rockybo. Quel ken ik wel. Zou er zelf niet mee dekken, maar ben benieuwd naar zijn eerste veulens.

Ben niet altijd bij het veulenen, soms zijn ze ‘te’ snel.



Puur uit interesse (ik kan altijd bijleren) waarom zou je er niet mee dekken?

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:49

Nou voor de warrant was het de 1e keer. Moesten we wel een beetje helpen met hulp van schoonpa en zwager. Maar elke nacht als het alarm 3x af ging ofzo(4 weken lang) keek ik op de camera en had ik ruzie met klote birt alarm om terug te bellen enz... Maar toen het raak was zag ik direct dat ze al aan het persen was.

Zapatero sliep gelukkig niet plat. Die lag 1x en hup alarm af en dat ging snel.

Toch wel handig zon camera erop. Maar het is van de deur tot de stal nog geen 5 meter

Birth alarm vond ik nog niet geweldig hoor

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:55

Laurentii schreef:
Hier bevallen ze thuis en ik neem ook andere merries aan om te bevallen. Ondertussen zelf al genoeg ervaring en de dierenarts is hier 5min vandaan .

Mijn hengsten die vast staan ondertussen:
Grandorado TN
Comme il Champ (nieuwe hengst Zangersheide)
Exxon (v. Ogano Sitte)

En voor mijn Ogano merrie twijfel ik nog.


commil champ Z valt mij ook op! Veel ruggebruik en bascule. Zou perfect kunnen passen op mijn merrie. Maar ik twijfel nog of die genoeg bloed geeft. Met die Clinton in moederlijn zou ik toch bloed verwachten.

hier 6 bevallingen gehad en maar 1 gemist (die van s morgens, toen was ik bezig met mijn kids klaar te maken voor school, stom he)

besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:06

Ja birth alarm zonder camera is niet te doen ..telkens in pyjama naar stal rennen voor niets -O-
Ik heb een gewone zonder gsm :j

Selene_p
Berichten: 96
Geregistreerd: 20-01-21
Woonplaats: Limburg, NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:14

WEl grappig hoe ze je kunnen verrassen of voor de gek kunnen houden.

wij hebben er geen gemist tot nu toe.
vorig jaar waren we erbij maar zodra de merrie ons zag ( hoofdje was er al uit) stonds ze op en ging ze weer eten. heeft 20 min geduurd voor ze weer ging liggen toen we weg waren. moet eerlijk bekennen dat ik het maar spannend vond.

@laurenti waar twijfel je tussen?

Kim_W

Berichten: 584
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:25

Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie mening willen over hengstenkeuze voor mijn merrie. Dit is de eerste keer dat ik met mijn paard ga fokken (alleen ervaring met shetlanders). Dus voor mij is alles nog nieuw :D Mijn merrie heeft wel al 2 x een veulen gehad op 4 en 5 jarige leeftijd (wordt dit jaar 15). In principe is het de bedoeling om het veulen te houden. Het is puur voor de hobby, dus er hoeft geen mega dure hengst op :o
Mijn paard is een Unaniem x Wolfgang. Ze heeft een heel fijn relax karakter en dit zou ik zeer zeker graag terug zien in het veulen!
Paar verbeterpuntjes van haar:
- voor staat ze toontredend en achter beetje koehakkig
- amper schoft, waardoor rug en lendenen wat strak zijn
- ze loopt erg op de voorhand, instructrice noemt haar een duikboot, dus hengst meer opwaarts
- meer souplesse
- kleine merrie (1.62)
- liefst geen schimmelhengst om de kans op geen schimmel veulen te vergroten :D

Vooral karakter vind ik erg belangrijk. Lekker braaf en nuchter. Niet zo snel ergens van onder de indruk. Zij is een grote knuffelkont. Qua karakter echt een topper en zoiets hoop ik ook terug te krijgen in haar veulen. Ik heb ook graag dat het veulen zeker niet kleiner is als haar, maar hoeft ook geen giga reus te worden.

Hebben jullie tips voor een leuke hengst? :D

Marijkeeee
Berichten: 6300
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:32

Wij laten ze ook gewoon thuis. Ongeveer een maand voor de uitgerekende datum krijgen ze een extra grote stal. Dan halen we een tussenschot er tussen uit en kunnen ze even wennen aan de nieuwe stal. Tot nu toe lukt het nog met om de beurt dan even te checken en bij sommige merries kun je het ook goed zien aan de vulva. Birt alarm ben ik niet zo fan van zonder camera en sommige merries gaan dan niet meer liggen met zo'n singel om. Laatste jaren hebben we een camera erbij en dat is wel fijn. Dan kun je aan het gedrag wel zien of het bijna zover is. De laatste verraste ons tijdens de dodenherdenking zo grappig. Eindelijk rust zal ze wel hebben gedacht. Ik was net onderweg naar stal en loop de stal in en daar lag de kleine al achter de merrie. Was haar eerste en we hadden niet gedacht dat het zo'n goede moeder zou zijn. Erg kriebelig gevoelig paard maar top moeder! veulen kon er meteen onder en heeft er top op gepast.

Maar we hebben ook 2 horror geboortes meegemaakt met resultaat merrie dood en levend veulen. Dat soort momenten vergeet je nooit weer. Daarom is elke keer weer een spannend moment en bij twijfel bellen we meteen de DA. Ja die is ook al eens voor niets gekomen maar beter dat dan te laat.

_lautje_

Berichten: 9276
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:10

Mijn merrie staat elders, maar meisje heeft dat gewoon top gedaan. Die heeft camera en alles. Ik had zelf al gezegd het duurt geen week meer (paar dagen er voor). En rond 18:00 kegelde ze. En iets voor 12 was veulen er. Liet gelijk drinken en alles. Dus heel netjes voor een maidenmerrie.

Zelf deed ik het eerder ook zelf.
Maar m’n oude merrie was zeer ervaren. Die moest je ook met rust laten. Als je erbij kwam werd ze eerder onrustig en zoekerig.

Scheelt ook dat ik veel schapen heb gedaan. Dat is altijd ellende en heb iets te vaak tot m’n oksel in een schaap gezeten. Gelukkig gaan merries toch makkelijker dan een schaap waar wat Texelaar in zit.

Marijkeeee
Berichten: 6300
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:28

Haha herkenbaar dat over schapen ;) hobby van mijn moeder en op de een of andere manier presteert ze het elke keer dat ze op visite oid moeten en dat ik dan de eerste lammeren mag vangen. Niet mijn hobby :P :+

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:40

Ik heb ook nog geen gemist. Melkstrips, camera en alarm er op. We doen ook merrie begeleiding, de eigenaren kijken mee via de camera of proberen op tijd erbij te zijn :)
Als ik 1 van de 3 hulpmiddelen zou moeten inleveren zou het het alarm zijn. Melkstrips en camera zijn het betrouwbaarste.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:43

dat komt ook omdat jullie zoveel tijd hebben om te waken bij de camera Vulina.

Als je niet de camera dag en nacht in de gaten kan houden is een alarm wel heel fijn om erbij te hebben.

die melkstrips heb ik dan weer minder mee

Eef_Bam

Berichten: 4120
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 17:09

Hier thuis ook een alarm gehad, ging een paar keer per nacht af en hadden geen camera, dus mijn moeder moest elke keer gaan kijken. Na 2 weken kwam ik om het waken over te nemen. Gaat om half 11 het alarm af. "Oh dat doet ze elke avond, om deze tijd even liggen, we kijken om 11 uur wel even". Gaan we om 11 uur kijken, was het veulen al bezig met opstaan :Y) .

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 19:02

Eef_Bam schreef:
Hier thuis ook een alarm gehad, ging een paar keer per nacht af en hadden geen camera, dus mijn moeder moest elke keer gaan kijken. Na 2 weken kwam ik om het waken over te nemen. Gaat om half 11 het alarm af. "Oh dat doet ze elke avond, om deze tijd even liggen, we kijken om 11 uur wel even". Gaan we om 11 uur kijken, was het veulen al bezig met opstaan :Y) .



Gelukkig *\o/* zul je altijd zien... Onze merries waren vorig jaar vroeg in de ochtend (4/6u) bij de 1e hebben we maar een borrel gedronken :D

rensju

Berichten: 1598
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:13

Ik heb 2 veulens gefokt en bij beide bij de bevalling geweest, zo gaaf. Alleen met camera en op gedrag/gevoel, wel slopend hoor die spanning

Laurentii

Berichten: 2096
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:59

Ik had vorig jaar eentje die een week heeft staan kegelen. Tegen dag 7 was ik zo moe van het waken dat ik als een blok in slaap was gevallen. Een half uur voor mijn wekker om te gaan werken, ging opeens het alarm af.
Een uurtje te laat op het werk, maar eigenlijk wel handig zo tegen de ochtend. Dan had ik toch nog veel geslapen haha.

Pantykous

Berichten: 10496
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:11

Op mijn stal nemen ze ook merries aan dus mijn merrie kan daar gewoon blijven. Dan komt de merrie op de deel aan huis, bandje om en camera erbij. Dierenarts komt daar ook dagelijks dus ook voor de begeleiding tot dracht ideaal.

Iorrr

Berichten: 4047
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:30

Hier ook geboortemelder en camara’s. Maar eerlijk gezegd hebben we de melder al twee jaar niet gebruikt...
Onze merries zijn echt altijd heel duidelijk. Banden compleet weg en echt drilpudding om de vulva en 9 van de 10 keer ook hars op de dag dat het gebeurd... En ook zeker 75% van onze veulens zijn in de late middag of avond geboren, dus nog voor ik het alarm er op zou doen...

Oohja en duidelijke aanwijzing hier is dat ze die dag ook vaak de brok laten liggen...

Beetje melk trekken doe ik bij twijfel. Is het echt plakkerig ipv helder en vloeibaar dan moet je ook op gaan letten.

Echter las ik ook over het verplaatsen. Mij is altijd verteld dat een merrie minimaal 3 maanden in de stal(gebouw) aanwezig moet zijn voor het veulenen ivm anti-stoffen... Geen eigen ervaring met het verplaatsen van hoog drachtige merries, maar wel vaak gehoord dat wanneer een merrie bevalt in een ‘vreemde’ stal het veulen toch ziek wordt/ overlijdt...

Wij hebben wel eens begeleiding voor een ander gedaan en daar heb ik ook als voorwaarde gesteld dat de merrie hier 3 maand van te voren zou zijn. Ook om de merrie te leren kennen en veranderingen in 1 oogwenk op te kunnen merken.

Vorig jaar een merrie geweigerd hierom. Liep al over en eigenaar durfde het niet meer aan, maar ik durf zo’n merrie niet op onze stal te laten bevallen...

besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:37

wij doen zowieso altijd de antistoffen test na de geboorte .. voor dat kleine bedrag wat het kost neem ik het risico niet
de Emerald had te weinig antistoffen verleden jaar en met een zak plasma was het opgelost :j

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:59

Hier gaan ze ook altijd ergens anders bevallen, ergens waar 24u/7 bewaking is.
Antistoffentest doen we idd ook altijd.

Iorrr

Berichten: 4047
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:01

besita schreef:
wij doen zowieso altijd de antistoffen test na de geboorte .. voor dat kleine bedrag wat het kost neem ik het risico niet
de Emerald had te weinig antistoffen verleden jaar en met een zak plasma was het opgelost :j


Wij doen dat alleen bij twijfel. Als we de indruk hebben dat er niet goed gedronken wordt of als we iets anders ‘geks’ opmerken. Niet uit kostenoverweging maar puur omdat ik niet direct de noodzaak zie. Onze merries staan hier vaak al jaren en/of zijn hier zelfs geboren. Allen zijn frequent geënt en *klop het af!* wij hebben nooit ziektes op stal, zelfs verkoudheid komt eigenlijk nooit voor.

Puur interesse: merrie in deze was goed geënt en gezond en stond al lang bij jullie op stal? En daarbij ging de bevalling goed en veulen had in jullie ogen goed gedronken?

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:03

Na hoeveel dagen doe je die antistoffen test?